Permalänk
Medlem

Redox - By August

Hej Sweclockers!
Nu var det dags för ett nytt projekt, jag har funderat på det här projektet i några månader och filat på smådetaljerna och känner mig äntligen redo att sätta igång! Projektet är menat att agera som mitt huvudsystem och därför så bestämde jag mig att köra med X99 då jag verkligen kan behöva den extra prestandan. Såklart så kommer hela bygget vattenkylas, mer om det senare.

Lite mer om projektnamnet, Redox. Chassit som ska användas i bygget är ett InWin D-frame mini, som ska lackas rostigt, hela projektet kretsar runt biltermen Rat-rod, då jag vill ha en rostigt och sliten finish på utsidan, sen en fräsch och stilren insida.
Redox är ett kemisk fenomen och ett samlingsord för Oxidation och Reduktion. därför tycker jag att ordet Redox passar ganska bra till det rostiga projektet.

Nu vidare till vad som ska sitta i bygget!

Såklart så vill jag tacka mina sponsorer för att dom förser mig med delar!
Stort tack till In-Win, Gigabyte, EKWB och BeQuiet!

Komponentlista
CPU: Intel i7 5820k
GPU: GTX 970
GPU: GTX 970
MOBO: Gigabyte GA-X99-UD3
RAM: Crucial DDR4 2133MHz 32GB (4x8GB)
SSD: Intel 730 240GB
SSD: Intel 730 240GB
PSU: BeQuiet PowerZone 850w
Fläktar: Noiseblocker E-loops

Nu går vi vidare till bilderna!

Ses nästa update!

Permalänk
Hjälpsam

Spännande

Kommer du använde insidan av ram-rören för sakers om kabeldragning och liknande?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Spännande

Kommer du använde insidan av ram-rören för sakers om kabeldragning och liknande?

Förmodligen ja, inget är skrivet i sten just nu men kommer vara väldigt noga med saker som kabeldragning.
Kul att du gillar bygget

Permalänk
Medlem

Detta blir nog galet bra!
Ser fram emot kommande uppdateringar

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Intressant ATX i mITX är alltid kul o se. Följer :*

Visa signatur

7700K - 16GB - 1080ti FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Detta blir nog galet bra!
Ser fram emot kommande uppdateringar

Kul att du gillar bygget

Skrivet av LadyAlva:

Intressant ATX i mITX är alltid kul o se. Följer :*

Helt klart! Ska bli roligt att se hur det blir.

Permalänk
Medlem

Yes, hype! Kommer bli kul att följa. Kör hårt!

Permalänk
Medlem

låter bra. Ska följas. Chassit är riktigt stiligt. Men med risk att vara efterbliven: det är ju glas på baksidan också. Betyder det att man ser hela ormboet?
Även med snygg kabeldragning så skulle jag inte vilja se mina kablar så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av bmawn:

Yes, hype! Kommer bli kul att följa. Kör hårt!

Kul att du gillar det

Skrivet av Foxmaner:

låter bra. Ska följas. Chassit är riktigt stiligt. Men med risk att vara efterbliven: det är ju glas på baksidan också. Betyder det att man ser hela ormboet?
Även med snygg kabeldragning så skulle jag inte vilja se mina kablar så mycket

Jo det är glas på båda sidor, men lovar dig att det inte kommer bli ett ormbo
gillar att visa upp kablar faktiskt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@MetallicAcid:
as always! expect an update soon.

Permalänk
Medlem

Update!

Då var det dags för en till kort update innan jag åker på semester, jag kommer vara borta tills söndag så tyvärr får ni vara utan updates i en vecka, nästa vecka ska chassit förberedes för lackning och börja målas, mer komponenter kommer komma in strax efter det.

Eftersom jag inte täckte projektet så bra i första updaten ska jag förklara lite mer vad projektet ska bli.
Som jag sa tidigare så ska bygget baseras på bil-termen "rat-rod" och ska därför lackas på ett sätt så det liknar rost.
Målet är att få utsidan att se ut som en gammal rostig rörkonstruktion, jag kommer även lägga till detaljer av perforerad plåt som även ska lackas rostig, hela utsidan av datorn ska se väldigt gammal ut för att framhäva den moderna insidan av bygget, insidan kommer vara mestadels svart men även inslag av nickel för att få fram en ny och fräsch känsla. Det kommer sitta dubbla grafikkort i bygget för att få det att se så fyllt ut som möjligt, båda grafikkorten ska vattenkylas, även processorn.

Mer får ni veta senare under byggets gång, vill inte avslöja allt för mycket såhär tidigt.

Såklart i ett sånt här bygge så behöver vi snabb lagring, så jag valde att köra med 2st SSDer från Intel, Intel 730 240GB och Intel 530 240GB, fläktarna som ska användas till radiatorerna är Noiseblocker E-loops som också ska få en liten extra touch.
Här kommer lite bilder!

det var allt för denna gång! ses nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Följer detta bygge med glädje, riktigt fint August!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fläktarna <3
som jag sa tidigare, detta kommer bli grymt!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav:

Följer detta bygge med glädje, riktigt fint August!

Kul att du följer

Skrivet av lowngcawt:

Fläktarna <3
som jag sa tidigare, detta kommer bli grymt!

Det ska det allt bli!

Permalänk
Medlem

Bra val av fläktar, gillar dem starkt!

Permalänk

Följer! Det ska bli riktigt spännande, Tror de kommer blir grymt bra!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Grymt! Ska bli kul att följa.

Jag ska själv dra igång ett bygge i samma chassi när som helst,
men vi kommer köra på helt olika stuk kan jag säga!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Bra val av fläktar, gillar dem starkt!

Helt kär i fläktarna, dom ska få sig en egen touch så dom passar in lite mer

Skrivet av johanfrisk02:

Följer! Det ska bli riktigt spännande, Tror de kommer blir grymt bra!

Kul att du följer!

Skrivet av timpelay:

Grymt! Ska bli kul att följa.
Jag ska själv dra igång ett bygge i samma chassi när som helst,
men vi kommer köra på helt olika stuk kan jag säga!

Härligt, Kul att du gillar bygget!

Permalänk
Medlem

Update!

Nu är jag tillbaks från semestern och det är dags för ny update! Idag har vi jobbat lite med förberedning för lackering på chassit, jag har test monterat lite olika komponenter i chassit för att få en bild på hur det ser ut, det blir tight med det ska gå! chassit har blivit strippat på alla skruvar och olika delar så det är bara själva ramen kvar, primern är på, imorgon tänkte jag påbörja rostmålningen.
Men det täcker jag mer i nästa update!
Här kommer lite bilder på provmonteringen.

Här har vi chassit strippat på alla delar, ska förberedes för lackning och sen ska primern på!

Jag kommer använda mig av Montana's Metallprimer för det här, då den brun/röda kulören underlättar senare för handmålningen.

Primern är på och ska få härda ett tag! Ska påbörja målningen om några dagar, det får ni se i nästa update.

Permalänk
Medlem

Vad tyckte du om färgen!?
Jag var nöjd, tyckte den täckte bra och gav hyfsat jämn mängd färg!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

@Nizr:
helt okej färg för vad den kostar, inte perfekt för fina ytor men den gör jobbet, helt klart.
Dock eftersom jag ska lacka chassit rostigt så passar det bra om det är lite grynigt här och där

Permalänk
Medlem

Vill man ha finare resultat så är färgspruta nästa steg... Inte så dyrt..står på inköpslistan
Kör hårt med bygget!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hej! Jag vill bara börja med att säga att jag är hemskt ledsen för det långa uppehållet från Sweclockers, det uppstod en del komplikationer och jag var tvungen att ta en paus från forumet, men nu är jag tillbaka med den störsa uppdateringen hittills! Jag hoppas jag inte tappat allt för många av er och att ni fortfarande är intresserad i projektet, jag vet att det har varit en del som har följt det på engelska forum istället.
Nu när det är överstökat tänkte jag övergå till den stora uppdateringen. ni märker nog ganska snabbt att inte all tid stämmer så bra i projektloggen, detta är för att jag har samlat ihop flera månaders uppdatering och släpper dom direkt nu pga uppehållet, men jag hoppas ni gillar det ändå!

Hej allihopa! det är dags för en till uppdatering, i denna uppdatering kommer jag berätta lite om några nya komponenter samt lite mindre modifikationer.
Jag har försökt mig på lite olika metoder för få rätt finish på fläktarna, till slut så valde jag att gå med halvblank svart färg till fläktarna, jag har inte haft tid att få allt klart till att påbörja målning av chassit med jag har istället experimenterat lite med paracord, Paracord är något nytt för mig och då jag inte har jobbat med det så mycket så kände jag att det var värt ett försök att prova.
Vidare till bilderna! Jag testade först att måla Noiseblocker E-loops fläktarna med gunmetal gray plastidip för att se hur det skulle se ut, jag vart inte jätte nöjd med resultatet och istället vart det halvblank svart som sagt ovan.

Här kommer en liten överrasking som inte många visste om när jag påbörjade bygget, jag bestämde mig för att köra lite old-school och valde att köpa hem ett gammalt DDR2 set med OCZ Reapers som jag har planerat att “låna” flänsarna ifrån och istället sätta dom på ett 32gb set med 2133MHz DDR4.

Jag har har inte haft allt för mycket tid över på senaste tiden så skolan precis har börjat igen och det vart en väldigt stressig start, men målningen av chassit har påbörjats! älskar resultatet men tyvärr vill jag vara lite hemlighetsfull så ni får helt enkelt vänta tills jag visar upp hela chassit med slutförda målningen! Nu står det sleeve på schemat! klä om mitt BeQuiet PowerZone 850W nätagg med paracord, jag är inte helt såld på idén med paracord men jag känner att det är värt ett försök även om jag inte kommer ha det i slutändan.
som ni såg i senaste texten så fick jag tag på lite DDR2 minnes flänsar som nu har fått en liten extra touch för att matcha temat på bygget, näst på schemat är att få moderkorts kylaren att passa in mer samt göra en Custom IO cover för att få moderkortet att se lite fylligare ut!

Nu är jag äntligen klar med målningen av chassit, jag är helt förbryllad över hur bra resultatet vart och otroligt nöjd, vad tycker ni? Jag har påbörjat att sleeva kablarna men är fortfarande inte helt säker på om jag ska köra med paracord istället, mer om det nästa vecka!
Jag fick också en chans att prova ut min nya kamera, en Canon EOS 750D.
Målningen har varit väldigt tidskrävande och har varit starkt prioriterat så tyvärr har jag inte så mycket mer till den här updaten men jag hoppas det här ska räcka!

Här kommer en liten mini-update då jag inte ville hålla er väntade för länge, lite aluminiumarbete har påbörjats och det kommer visas upp en hel del nya grejer i kommande uppdateringarna, inklusive ett väldigt passande I-O Cover. Kabel updaten kommer någon vecka framöver, däremot har jag bestämt mig för hur jag ska göra! jag var inte helt såld på paracord idén så jag valde istället att köra nakna scratchkablar istället, så förvänta er lite fina kablar i dom kommande uppdateringarna!
Jag har även jobbat lite med rost-målnigen på en del av komponenterna så att det skulle smälta in lite mer med chassit, däremot får ni vänta med den stora “revealen” till nästa update! ni får nöja er med några sneak-peeks medans

Här kommer den länga väntade uppdateringen där jag kommer visa upp resultatet av dom senaste veckornas jobb, större delen av fabrikationen är klar, med både en PSU Coverplate och en ny baksida i perforerad aluminiumplåt gjorda. Personligen är jag jätte nöjd med resultatet, aluminiumen gav ett perfekt kontrast så att inte rosten övertar.
Kablarna har påbörjats, dock är det väldigt tidskrävande så ni får vänta till kommande uppdateringar för att se dom slutförda! kablarna jag har tänkt att använda passar perfekt i chassit och hjälper verkligen med looken på datorn, ger den en lite mer industriell och biffigare look. iallafall i mitt huvud
Tyvärr var jag tvungen att göra nya fästen till IO-Covern då en av flikarna gick sönder, så jag slipade ner båda hörnen och har nu gjort nya fästen. Nästa update kommer jag ha lite nya aluminiumbitar, bland annat några frästa distanser till radiator/fläkthållarna som jag ska få av min käre vän Ted! Syftet med dessa är att hålla ut radiatorfästena så att jag inte får några passningsproblem med moderkorts kylaren.

på andra noter så lyckades jag bli av med min Intel 530 SSD och fick tag på en ny Intel 730 SSD så jag kommer ha två stycken passande SSDer istället Dessa ska också få en liten omgång i moddinghörnan!
Vidare till bilderna!

Det var allt för denna stora uppdatering, stort tack till alla som fortfarande följer byggloggen! jag ska försöka inte hålla er väntade så länge, ha en trevlig kväll

Permalänk
Medlem

Som vanligt superfina bilder! Och rostdetaljerna ser kanon ut. Längtar till slutresultatet med dom tjocka kablarna också Riktigt bra gjort August.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Woop woop!
Välkommen tillbaks till SweC

Ser fram emot fler uppdateringar min vän!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Fallout much?

Gillar det stark, skitigt men ändå stilrent ^o^

EDIT: Jag och svenskan går ej ihop idag ...

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Som vanligt superfina bilder! Och rostdetaljerna ser kanon ut. Längtar till slutresultatet med dom tjocka kablarna också Riktigt bra gjort August.

Tack Alex!

Skrivet av lowngcawt:

Woop woop!
Välkommen tillbaks till SweC

Ser fram emot fler uppdateringar min vän!

Tack Känns skönt att vara tillbaks

Skrivet av pAcKiE:

Fallout much?

Gillar det stark, skitigt men ändå stilrebt ^o^

Det var lite den stilen jag försökte åstadkomma
Kul att du gillar bygget!

Permalänk
Medlem

Det här blir ju skitläckert! Gillas och följs!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B