Permalänk
Medlem

i7 6700k vs i7 5820k SPELDATOR!

Tjena!

Dessa två system kostar nästan lika mycket så undrar vilket som egentligen är bäst för att spela?
Jag spelar allt från battlefield till oblivion. Kommer köra processorn med ett 390X.

Om vi leker med tanken att man klockar båda chip till 4.2Ghz, kommer de vara någon märkbar skillnad mellan dessa två?

Hoppas ni vet mer än jag!

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem

4790K blir nog mitt val. Närmare identisk prestanda mot 6700K och mycket billigare. Annars faller mitt val på 5820K förutsatt att du överklockar. Visst klockar 6700K förmodligen lite högre och har lite högre IPC men det är knappast märkbart. 5820K har två extra kärnor och är därmed en klart mer kraftfull processor i rätt situationer. Nu kan de flesta spel inte utnyttja en hexa i dagsläget men ändå trevligare att sitta på en kraftfullare processor. Vem vet hur det ser ut om några år eller så kanske du får för dig att redigera video eller ha en stor mängd program igång på samma gång som du spelar, då springer den iväg från 6700K.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

4790K blir nog mitt val. Närmare identisk prestanda mot 6700K och mycket billigare. Annars faller mitt val på 5820K förutsatt att du överklockar. Visst klockar 6700K förmodligen lite högre och har lite högre IPC men det är knappast märkbart. 5820K har två extra kärnor och är därmed en klart mer kraftfull processor i rätt situationer. Nu kan de flesta spel inte utnyttja en hexa i dagsläget men ändå trevligare att sitta på en kraftfullare processor. Vem vet hur det ser ut om några år eller så kanske du får för dig att redigera video eller ha en stor mängd program igång på samma gång som du spelar, då springer den iväg från 6700K.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja man vill ju ha de bästa för pengarna! De lutar mot en 5820k faktiskt. Kanske kommer spel inom några år som stöder mer än 4 kärnor

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Ja man vill ju ha de bästa för pengarna! De lutar mot en 5820k faktiskt. Kanske kommer spel inom några år som stöder mer än 4 kärnor

skulle nog köpa en 4690k faktiskt om du vill ha något prisvärt. annars en 4790k. upp till dig dock.

Permalänk
Medlem

@cusah: 5820 k är en bra prolle. Iaf vad man läste om. Problemet är väl att LGA2011-3 är en "död sockel". Det kommer mig veterligen inga ny prollar till den. i7 6700k och LGA1151 däremot, där har du om några år förhoppningsvis en given uppgradering att se framemot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Tjena!

Dessa två system kostar nästan lika mycket så undrar vilket som egentligen är bäst för att spela?
Jag spelar allt från battlefield till oblivion. Kommer köra processorn med ett 390X.

Om vi leker med tanken att man klockar båda chip till 4.2Ghz, kommer de vara någon märkbar skillnad mellan dessa två?

Hoppas ni vet mer än jag!

Budgetval = 4790K som presterar näst intill lika bra som en 6700K
Bästa val = 5820K ungefär samma pris som en 6700K och utpresterar den ganska rejält tack vare två extra kärnor.

Hur man ens kan fundera på 6700K i dagsläget är ett mysterium för mig.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

@cusah: 5820 k är en bra prolle. Iaf vad man läste om. Problemet är väl att LGA2011-3 är en "död sockel". Det kommer mig veterligen inga ny prollar till den. i7 6700k och LGA1151 däremot, där har du om några år förhoppningsvis en given uppgradering att se framemot.

Frågan är... vad för uppgradering?
Skulle mer säga att Intels Mainstream CPUer är "en död utveckling". Där kommer inga nya super fördelar med ny CPU längre. Det är bara små-tweaks hit och dit, om ens det.

Där skiljer så extremt lite mellan senaste 2-3 gen CPUer att de inte ens är säkra vinnare.
Tror man måste börja sluta titta på uppgraderingar och titta på vad man har för behov nu, och om 5 år. För de flesta så fungera även 3år+ gamla maskiner än idag, och eftersom utvecklingen typ stannat av så lär inte mycket ske de närmaste 3+ åren heller. Lägg till att man nu optimerar både DX12 och Vulkan för fler trådar, fler kärnor och spelen dessutom inte behöver lika mycket CPU kraft, så är fördelarna ännu mindre.

Så jag säger köp en vettig grund idag, och spara pengarna till nytt grafikkort och ev SSD 2016 istället när de ska göra större kliv. CPUer är döda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

@cusah: 5820 k är en bra prolle. Iaf vad man läste om. Problemet är väl att LGA2011-3 är en "död sockel". Det kommer mig veterligen inga ny prollar till den. i7 6700k och LGA1151 däremot, där har du om några år förhoppningsvis en given uppgradering att se framemot.

Även om en ny generation kommer till LGA 1151 är det inte säkert det är en bra uppgradering om man köper 6700k idag. Det är lite som de som köpte en 2600k tror inte många bytte till en 3770k när den kom eller de som köpte 4770k bytte nog inte till 4790k.
De som trots allt gjorde de bytena var antagligen överklocknings entusiaster som fått dåliga exemplar eller så var de bara rika

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Bra poäng. Jag är ju en av dem som dragit sig för att uppgradera. Sitter fortfarande på 2600k.

Permalänk
Hjälpsam

Sällan man uppgraderar processor utan att uppgradera moderkort. Om DDR4 inte är ett krav skulle jag föreslå att kika på 5775C Broadwell som processor idag. Den är inte lika vass som 6700 på hårda CPU beräkningar men den presterar avsevärt bättre i spel.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

@cusah: 5820 k är en bra prolle. Iaf vad man läste om. Problemet är väl att LGA2011-3 är en "död sockel". Det kommer mig veterligen inga ny prollar till den. i7 6700k och LGA1151 däremot, där har du om några år förhoppningsvis en given uppgradering att se framemot.

Jag läste någonstans att i7 4790K har 4 snabbare kärnor än i7 5820K 6 långsammare kärnor. Så 4790k skulle vara bättre för gaming.
Jag är själv inte säker på om man ska satsa på i7 5820K eller i7 6700K. Lutar mot 5820k, jag tänker att nästa gång man uppgraderar så är det säkert ändå en ny socket så man får byta moderkort. Men nu när jag läste det där med långsamma o snabba kärnor så blev jag osäker. skylake 4 kärnor kanske är bättre för gaming? Än 5820k 6 kärnor.

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepzou:

Jag läste någonstans att i7 4790K har 4 snabbare kärnor än i7 5820K 6 långsammare kärnor. Så 4790k skulle vara bättre för gaming.
Jag är själv inte säker på om man ska satsa på i7 5820K eller i7 6700K. Lutar mot 5820k, jag tänker att nästa gång man uppgraderar så är det säkert ändå en ny socket så man får byta moderkort. Men nu när jag läste det där med långsamma o snabba kärnor så blev jag osäker. skylake 4 kärnor kanske är bättre för gaming? Än 5820k 6 kärnor.

det är inga långsamma och snabba kärnor. haswell-e är (väldigt) lite långsammare än haswell i samma klockfrekvens, och skylake är ännu lite snabbare. det är väldigt liten skillnad. skillnaderna i prestanda ur lådan handlar om frekvens, 4790k är 4ghz bas 4,4ghz boost och 5820k är 3,3ghz bas 3,6ghz boost. i samma klockfrekvens är det ingen egentlig skillnad och tanken är att processorerna ska överklockas. sedan klockar 4790k lite bättre överlag så den blir lite vassare ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

det är inga långsamma och snabba kärnor. haswell-e är (väldigt) lite långsammare än haswell i samma klockfrekvens, och skylake är ännu lite snabbare. det är väldigt liten skillnad. skillnaderna i prestanda ur lådan handlar om frekvens, 4790k är 4ghz bas 4,4ghz boost och 5820k är 3,3ghz bas 3,6ghz boost. i samma klockfrekvens är det ingen egentlig skillnad och tanken är att processorerna ska överklockas. sedan klockar 4790k lite bättre överlag så den blir lite vassare ändå.
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10387?key=1329a8504a8f7245fe8cad1a1f1b8380

Jag tror jag kör på 5820k för x99 plattformen erbjuder mycket kopplingar när det gäller usb portar osv. Z170 känns lite nedskalat.

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem

Kör min skylake 6700 i 5.0 och den slaktar rätt så hårt kan jag meddela Har inte varit såhär nöjd med en cpu sedan sandy bridge