AMD Radeon blöder marknadsandelar till konkurrenten Nvidia

Permalänk
Medlem

Hur kan man lida brist på kretsar, När man inte säljer något ?

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tal666:

Hur kan man lida brist på kretsar, När man inte säljer något ?

Man kan ju inte sälja något som man inte har

Permalänk
Medlem

AMD's största problem är och har alltid varit deras usla marknadsföring, detta gäller både för GPU och CPU sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

I GNU/Linux-världen dominerar Intel med följt av Nvidia. Intel leder för att deras drivrutiner fungerar och är släppta under en fri licens. Nvidias proprietära drivrutiner är bra utvecklade och fria Nouveau fungerar bra med många kort från Nvidia. AMDs så kallade "open source"-drivrutiner till GNU/Linux är inte ens helt fria. Dom är beroende av en proprietär del för att fungera.

Om AMD vill bli stora inom GNU/Linux så släpp hela hela grafikkortsdrivarna under en fri licens, i alla fall till dom integrerade grafikkorten i processorn och äldre grafikkort säg tre år gamla kort. Då kommer många hoppa över från Nvidia till AMD. Släpp det fritt för äldre korten helt fria för att se responsen. Då finns det inga affärshemligheter att försvara.

Varför är tillverkare av hårdvara så väldigt rädda för att släppa en produkt dom tillverkat helt fri? Se bara på routrar hur det har exploderat sedan WRT54L startade det hela även om flesta routrar inte är helt fria. Intel släpper sina drivrutiner fria och dom har inte förlorat något vad jag vet utan bara tjänat på det för att i GNU/Linux är det i stort sett Intel som gäller.

AMD kör helt öppna drivers på linux om jag inte har fel.

Tråkigt, men är så när nvida fått vara ensama med ny gen så pass länge. Få se hur det blir nästa gen.

Hoppas AMD kommer med riktig killer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

AMD kör helt öppna drivers på linux om jag inte har fel.

Tråkigt, men är så när nvida fått vara ensama med ny gen så pass länge. Få se hur det blir nästa gen.

Hoppas AMD kommer med riktig killer.

AMD kör micro-blobbar av binärer IIRC.

Citat:

I den nuvarande generationen fattade AMD det kontroversiella beslutet att återanvända äldre kretsar i den senaste Radeon 300-serien.

Läs: AMD följer bransch standard och återanvände den äldre kretsen Hawaii.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Vill AMD synas så får de skilja sig från mängden. Så enkelt är det, detta är kapitalism.

Det gör de väl, eller var är Nvidias grafikkort med HBM minne? Däremot verkat det vara dålig tillgång på dem. Får hoppas de kan skramla fram R9 Nano snart och sälja det till ett bra pris.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bernd_P1:

åh titta, ännu en negativt vinklat artikel om AMD på sweclockers. vilken överraskning. Antar det är upprättelse för att man var tvungen och skriva nåt positivt igår.
känns lite #GG om igen med tanken på hur mycket det professionella median lytta åt ett håll.

Hur skulle denna information vinklas då?
"AMDs kostnader för distribution av produkter minskar rejält, företaget bidrar därmed till lägre utsläpp av växthusgaser!"
"AMD är föredömen, de dränerar jorden på mindre resurser jämfört med Nvidia tack vare färre tillverkade GPUer!"
...

Man skulle kunna se gårdagens artikel lite som förklaringen till att trenden är den vi nu ser, är ju uppenbart att AMDs drivrutiner för DX11 absolut suger när det kommer till effektivitet jämfört med Nvidias. Det slogs upp som något positivt då man hade att prestanda för AMD ökade väldigt mycket när man går från DX11 till DX12.

En annan vinkling, som fortfarande är helt korrekt givet resultatet, är att AMDs DX11 resultat är uselt i titlar som har relativt hög andel "draw-calls", när man går till DX12 så presterar både AMDs och Nvidias GPUer ungefär så man kan förvänta sig givet produkternas teoretiska kapacitet. Det betyder att idag är Nvidia ofta ett bättre val då dagens titlar är baserade på DX11, där presterar Nvidia bättre relativt produktens teoretiska kapacitet och som positiv bieffekt betyder detta också att deras produkter är mindre CPU-begränsade samt får i flera titlar bättre lägsta FPS (troligen just på att man lastar CPU-delen mindre).

Det är väldigt positivt att DX12 förenklar utvecklingen av drivrutiner, det borde leda till bättre/stabilare drivare för alla GPUer. Men verkligheten är att idag är komplicerade DX11 drivare det som behövs för aktuella titlar.

De som tycker SweC artiklar om AMD är negativ har inte läst vad som skrivits om företaget i börstidningarna de senaste dagarna. Här är ett axplock

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

AMD har bara tappat det. Fury skulle bli en räddare. Fury leverar också. Håller sig på "Maxwell" nivå. Men det finns inga grafikkort att köpa i butik. Såklart att nVidia säljer grafikkort som smör då.

Att AMD har tappat stinget är det ju ingen tvekan om. En krets som är 5? år gammal leverar fotfarande. Det är rätt sjukt. Det visar verkligen hur bra AMD var då. Men trots att deras chip fotfarande laverar vem skulle vilja köpa dem? De blir jättevarma, drar jättemycket ström och är förmodligen det sämsta framtidssäkra köpet man kan hitta. Då har jag inte ens nämnt att alla kompatibilitets problem som 300-serien lider av med Freesync osv. (det som Jonas nämnde i senaste fredagspanelen)

Håller helt med dig om det du skriver I ditt första stycke.

I det andra stycket håller jag definitivit inte med dig. Spela roll om det är en refresh. Det hänger ju på hur mycket prestanda man vill ha och hur mycket pengar man vill betala. Är man inte intresserad av t.ex. 390/390x så borde man ju rent logiskt vara lika ointresserad av 970 och motsvarande (av olika skäl). Då är det ju nästa prisklass som gäller hos både amd och NVidia.

Sen tycker jag väl att bra dx12-prestanda och 8 gb minne är mer framtidssäkert än bra dx11-prestanda och t.ex. 3,5 Gb.

Nu är jag kanske lite biased eftersom när jag valde mellan 970 och 390, valde det sistnämnda

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

AMD kommer få det bra, gårdagens stora DX12 boost visar ju vad som komma hända.

Så att inte NVIDIA ligger på övre toppen.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Discokungen
Skrivet av DanneCool:

Är någon förvånad? AMD:s (tidigare) förvirrande namngivning, brist på bra drivrutiner, och allmänt "dåliga" prestanda, har fått många att gå över till Nvidia. Funktioner som Shadow Play samt faktumet att de bundlar spel med korten är också två viktiga anledningar till att Nvidia har lyckats få så många kunder (jag vet att AMD bundlar spel, men de är sällan lika "fräscha").

Ja fast AMD har också samma funktion som Shadow Play. De har haft det rätt länge nu!
http://www.gamersnexus.net/game-bench/1561-shadowplay-vs-frap...

Osv...

Men visst, Nvidia är riktigt duktiga på marknadsföring både med word of mouth och att framställa sig som det enda alternativet. När 290/X släpptes så botchade AMD det rätt ordentligt med releasen till en krets som fortfarande står sig bra mot Nvidia. Tyvärr var en kombination av dålig marknadsföring och lätt vatten på kvarnen för negativ publicitet i och med temperaturer och ljudnivå anledningen där. Sen kom Maxwell som är en riktigt trevlig krets och med Nvidias marknadsföring så gick det åt fanders för AMD. Detta trots att det inte skiljer speciellt mycket ändå och att Nvidia är avsevärt dyrare.

Med Fury X så kom inte AMD ikapp rent tekniskt och med deras marknadsföring så ligger de verkligen inte bra till. Tyvärr kan jag säga för att de har alltid varit en väldigt värdig rival till Nvidia och har varit bättre än Nvidia väldigt många gånger men har precis som mot Intel i AMD 64-eran ändå åkt på däng på grund av att de inte fått ut de överlägsna produkterna till konsumenter. Det suger och jag hoppas verkligen något händer snart som räddar AMD.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ja fast AMD har också samma funktion som Shadow Play. De har haft det rätt länge nu!
http://www.gamersnexus.net/game-bench/1561-shadowplay-vs-frap...

Onekligen är dock Shadow Play bättre än AMD GVR, då man inte får lika stor FPS-drop. Sedan var det bara ett exempel. Om vi ändå ska prata om programvara som "fångar det som hände", så är ju denna funktion t.o.m. "inbyggd i Windows 10" (utvecklarna måste dock implementera Windows 10's API, men ett flertal har redan gjort detta).

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är nöjd med mitt 290X? Jag hör så många som klagar på att det låter så mycket etc, men det är inget jag upplevt. Kortet var dessutom betydligt billigare än 970 när jag köpte det (tror det skillde 800 kr). Kändes iaf som att jag fick mycket prestanda för pengarna, men det är klart att om man har en större budget ser det säkert annorlunda ut.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldViking:

Läs: AMD följer bransch standard och återanvände den äldre kretsen Hawaii.

Att de återanvände Hawaii är det inget fel på, men de borde ha haft namnen 380 och 380X. HD 7850 är däremot inne på sin tredje omgång och får snart sällskap av HD 7870 för tredje gången. R7 265 (HD 7850) inte bara behöll sin prestandasiffra utan till och med höjde den istället för att sänka, R7 370. Sedan har den prestandanivån hållit samma pris i 3 år men det är Nvidia med på också med skillnaden att de släpper nya krestar, visserligen i en högre prestandaklass men 960 kostar inte så mycket mera än 370 men presterar mycket bättre.

Skrivet av Vangen:

AMD kommer få det bra, gårdagens stora DX12 boost visar ju vad som komma hända.

Så att inte NVIDIA ligger på övre toppen.

Den visade att 390X är värdelöst med dx11 i just det spelet medan 980 presterade som det skulle. Med dx12 presterade båda som de skulle.
I andra dx11-spel presterar båda som de ska.

Dessutom visade det testet att dx12 inte verkar hjälpa AMDs CPUer (åtminstone inte i det spelet) då i3:an presterar bättre än 8370 både i dx11 och dx12.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

@Ludzee: Jag gick från 6950(6970) till ett 290 och jag är i vart fall nöjd.
Tycker inte att den låter mer än vanligt hos grafikkort och prestandan var superb (gick från 1GB till 4GB RAM däremot).

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men AMD faller på eget grep. Har alltid föredragit AMD tidigare p.g.a price to performance. Bra produkter till lägre priser. Men i och med Maxwell är Nvidia så långt före AMD att det är pinsamt. Jag var en av de som satt och väntade på Fury-korten (istället för att köpa Maxwell) p.g.a AMD:s hypande. När de sedan kom, kostade mer och presterade sämre (iaf om man ser till överklockningsmöjligheterna) än sina konkurrenter så blev jag och många lack. Jag skulle kunna tänka mig att köpa ett Fury-kort om det kostade lika mycket som ett 980-kort (vilket det konkurrerar med) - men inte när det ständigt droppar in nyheter som tyder på att företaget kommer att upphöra att existera inom det närmaste året...Jag menar hur länge klarar AMD av att konkurrera om de inget säljer och bara gör förluster?

Den rädslan tillsammans med en rädsla för att supporten via drivrutiner kommer att bli än sämre än vad den redan är - är verkligen inte bra marknadsföring för AMD...

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Asus Rog Astral OC RTX 5090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldViking:

Tycker inte att den låter mer än vanligt hos grafikkort och prestandan var superb (gick från 1GB till 4GB RAM däremot).

Ja du jag håller med om att prestandan räcker och blir över. Ända spelet jag kännt att det kunde varit kul med ännu mera kraft är Witcher III, men det känns nästan lite dåligt optimerat. Jag gick från 6870, så jag gjorde ett minst lika stort hopp som du. Samtidigt upplever jag inte att det låter mycket heller, betydligt mindre än mitt 6870, även om det inte är en rättvis jämförelse då det kortet satt i ett sämre chassi.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Avstängd

Problemet är att 90% av alla laptops som säljs är intel, Nvidia. De flesta som spelar på PC verkar använda laptops och där i mellan segmentet finns bara intel och nvidia.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldViking:

Skrivet av Ludzee:

Ja du jag håller med om att prestandan räcker och blir över. Ända spelet jag kännt att det kunde varit kul med ännu mera kraft är Witcher III, men det känns nästan lite dåligt optimerat. Jag gick från 6870, så jag gjorde ett minst lika stort hopp som du. Samtidigt upplever jag inte att det låter mycket heller, betydligt mindre än mitt 6870, även om det inte är en rättvis jämförelse då det kortet satt i ett sämre chassi.

Det höga ljudet gällde endast referenskylaren. Ni har båda tredjepartskylare som är tystare, speciellt Tri-X. Om jag minns rätt så släpptes Hawaii endast med referenskylare först och eftersom första intrycket är viktigt är det ju klart varför Hawaii fick dåligt rykte.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Är ju en trist utveckling, helt klart. Jag har AMD i form av mitt grafikkort nu och är hur nöjd om helst i alla fall, tror fler hade kunnat vara det men de flesta köper ju Nvidia per automatik och framförallt bland mindre insatta personer är det ofta Nvidia som gäller för...det är ju Nvidia, ungefär. De säljer mycket på det. De gör sjukt bra kort, men jag känner att liiiite för många köper dem av fel anledningar.

Vill inte kalla mig fanboy, men skulle i dagsläget ha svårt att köpa Nvidia pga hur fördelningen ser ut bara, vill inte spä på det mer helt enkelt. Hade fördelningen vart mer jämn hade jag kunnat köpa vilket som.

En sak som kanske skulle göra mig till en fanboy enligt mig själv är att jag skulle så gärna vilja att det blev ombytta roller. AMD håller på att slå ut Nvidia. Men det är en tvist på det. Vill inte att det ska ske för att jag vill slippa köpa Nvidiakort. Nej nej. Dem har jag inget emot. Vill att det ska ske ENBART för att få se AMD kort i signaturerna hos de riktigt inbitna nvidiafanboysen....ahh, vilken syn det vore ;). Se dem svälja sin stolthet och köpa AMD.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av DanneCool:

Onekligen är dock Shadow Play bättre än AMD GVR, då man inte får lika stor FPS-drop. Sedan var det bara ett exempel. Om vi ändå ska prata om programvara som "fångar det som hände", så är ju denna funktion t.o.m. "inbyggd i Windows 10" (utvecklarna måste dock implementera Windows 10's API, men ett flertal har redan gjort detta).

Fast du skrev det som att problemet med AMD är att de inte har funktioner som Shadowplay när de har GVR. Visst tappar man mer prestanda men det är fortfarande avsevärt bättre än Fraps och dylikt. Sen är den artikeln ett år gammal så jag vet inte riktigt hur det ser ut idag. Funktionen FINNS i alla fall till AMD, vilket är poängen. AMD har inte nått ut med att de har en funktion som fungerar som Nvidias Shadowplay när folk använder det som argument till att köpa Nvidia hela tiden. Case and point på skitkass marknadsföring.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Fast du skrev det som att problemet med AMD är att de inte har funktioner som Shadowplay när de har GVR. Visst tappar man mer prestanda men det är fortfarande avsevärt bättre än Fraps och dylikt. Sen är den artikeln ett år gammal så jag vet inte riktigt hur det ser ut idag. Funktionen FINNS i alla fall till AMD, vilket är poängen. AMD har inte nått ut med att de har en funktion som fungerar som Nvidias Shadowplay när folk använder det som argument till att köpa Nvidia hela tiden. Case and point på skitkass marknadsföring.

Problemet är väl mer att AMD alltid är tvåa på bollen. Nvidia lanserar något som är awsome, AMD kontrar med något som är lite sämre - men lyfter absolut inte fram det. Nvidia-funktionen har redan nått ut till folk som awsome, amd-funktionen når aldrig ut. Hade de varit först på bollen hade det nog varit betydligt enklare.

Ex. Tänk om AMD lanserat freesync innan Nvidia lanserade Gsync. Hade någon då betalt mer för en Gsync-skärm? Jag tror att svaret är nej.

Ex. Tänk om AMD lanserat raptr först innan shadowplay och geforceexperience och det satt sig som awsome i folks ögon, hade då någon valt Nvidia för att de hade en liknande funktion. Svaret tror jag är nej.

Bevis för att tesen stämmer. Det positiva buzzet som AMD fick p.g.a Mantel gjorde att en hel del människor valde AMD vid lanseringen av BF4.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Asus Rog Astral OC RTX 5090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@the squonk: Varför köper inet folk Fury då? Både tystare och kallare än 980TI? Orka bry sig om nått drar lite lite mer ström.

Svalare absolut, men tystare är det knappast.
En AIO-vattenlösning (även den uppdaterade på Fury X) kan omöjligen låta mindre en den semi-passiva kylningen på t.ex. EVGA SC+ ACX 2.0+.

Sen varför folk köper GTX 980 Ti - kan det vara så enkelt att det helt enkelt presterar bättre?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Snusfri

Inte så förvånanden när man utlovat guld och gröna skogar för att sedan uppvisa en öken.

Att sedan rebranda en 5 år gammal GPU (med lite frekvenshöjningar och slänga dit 8GB VRAM) och sälja för samma pris eller något dyrare istället för att sälja billigare och verkligen köra med priset som argument är ren idioti.

Sedan så har de förmodligen världens sämsta PR-avdelning alla kategorier, sparka de inkompetenta mupparna och anställ folk som vet vad dom pysslar med så kanske det går att rädda AMD, men det känns som att det är på tok för sent och att de kommer att bli uppköpta av något stort företag, antingen Samsung, Microsoft eller liknande.

Dock så kan det finnsa några "dark horses" som är intresserade, tex Hyundai (som tillverkar allt från bilar till oljetankers och truckar) för att börja dra nytta av cpu/gpu's i deras andra produkter och även satsa vidare.

En annan tanke är att Apple köper upp AMD och satsa mycket på den mobila marknaden och iPhone 7 eller 8 får en nyutvecklad x64 CPU från AMD.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ludzee:

Är det bara jag som är nöjd med mitt 290X? Jag hör så många som klagar på att det låter så mycket etc, men det är inget jag upplevt. Kortet var dessutom betydligt billigare än 970 när jag köpte det (tror det skillde 800 kr). Kändes iaf som att jag fick mycket prestanda för pengarna, men det är klart att om man har en större budget ser det säkert annorlunda ut.

Jag är mycket nöjd med mitt 290 Tri-X iallafall, fanns inget bättre till priset när jag köpte den. Nästa år blir det troligen ett byte då mitt kort nått två år samt att det är ett bra tillfälle att passa på i och med krympningen. Nu lär jag nog vänta och se hur nuvarande kort står sig i DX 12-titlar innan jag byter men ska ändå bli trevligt med ett snabbare kort om AMDs och Nvidias 2016-årsmodeller blir bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

åh titta, ännu en negativt vinklat artikel om AMD på sweclockers. vilken överraskning. Antar det är upprättelse för att man var tvungen och skriva nåt positivt igår.
känns lite #GG om igen med tanken på hur mycket det professionella median lytta åt ett håll.

Ja dumma Sweclockers som levererar nyheter! Hur är den vinklad förresten?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Inte så förvånanden när man utlovat guld och gröna skogar för att sedan uppvisa en öken.

Att sedan rebranda en 5 år gammal GPU (med lite frekvenshöjningar och slänga dit 8GB VRAM) och sälja för samma pris eller något dyrare istället för att sälja billigare och verkligen köra med priset som argument är ren idioti.

Sedan så har de förmodligen världens sämsta PR-avdelning alla kategorier, sparka de inkompetenta mupparna och anställ folk som vet vad dom pysslar med så kanske det går att rädda AMD, men det känns som att det är på tok för sent och att de kommer att bli uppköpta av något stort företag, antingen Samsung, Microsoft eller liknande.

Dock så kan det finnsa några "dark horses" som är intresserade, tex Hyundai (som tillverkar allt från bilar till oljetankers och truckar) för att börja dra nytta av cpu/gpu's i deras andra produkter och även satsa vidare.

En annan tanke är att Apple köper upp AMD och satsa mycket på den mobila marknaden och iPhone 7 eller 8 får en nyutvecklad x64 CPU från AMD.

Vilket grafikkort i 300 serien är 5 år gammalt? 2010 fanns det inte ens gcn kretsar ute.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Många klagar på rebrand men för mig visar det hur stark GCN är. Andra saker man reagerar på är att folk har bestämt sig för Pascal redan nu, när AMD visar styrka i DX12 och nästan alla utvecklare kommer att använda AMDs Liquid VR AMD kommer med Artic Island och HBM2 före för att Nvidia får inte släppa Pascal förrän AMD släppt sin HBM2 serie. Mer är detta, handlar nog inte om att spara pengar som de inte har mycket av, tyvärr paywall men men..
https://semiaccurate.com/2015/08/18/major-financial-changes-i...

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: ingen. men när det gäller snacka skit om saker som man inte vet nåt om så är det bara o hitta på. spela ju igen roll om man sprider helt fel information.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

AMD behöver marknadsföring likt Nvidia. Nvidia har efter Apple troligtvis den bästa marknadsföringen i världen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Bra betyg i tester är den bästa marknadsföringen.

Att skryta om sin produkt som inte leverera i verkligheten är dålig marknadsföring.
Bulldozer ligger högt på den listan.

Vill AMD synas så får de skilja sig från mängden. Så enkelt är det, detta är kapitalism.

Klart det är, de är ett företag och de vill tjäna pengar, inte syssla med välgörenhet.

Tramscitat/fanboysnack /moderator
Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.