Cooler Master Mastercase 5

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master Mastercase 5

Modularitet och uppgraderingsmöjligheter är ledorden för Cooler Masters nya datorlåda Mastercase 5. Jonas granskar nykomlingen i sömmarna med en omgång i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snyggt som faen..

Permalänk
Medlem

Förstår inte detta chassi. Det kostar lite för mycket för att inte ens kunna ha en 240mm rad i toppen. Alla grejor till är bara för att känna mer pengar. Mina 2 ören.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Gillar freeform konceptet.
Men mitt 800D är för underbart för att släppa.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

riktigt bra conceot dock skulle jag vilja priset hålls under 1000:- fär instegs modellen alt vatten kylningen ingick.
I slutendan med alla tillval kommer priset komma till 3000+ och vilka lägger ner sånt för ett vanligt chassi?

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk

Mastercase for the master race?

Permalänk
Medlem

Typiskt att ett sådant chassi inte fick en gedigen prisklass i balans efter vad man får.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Ännu ett av dessa chassin som har en bra ide men kommer till allt för högt pris av vad man får. Man tycker ju att ett chassi som ändå inte är något "superextra" ska kosta därefter också.. men det verkar vara på modet att ta överpriser för chassin just nu och Coolermaster är ju inte direkt värst på det. Ser egentligen ingen orsak i huvudtaget att köpa dessa chassin och när instegsmodellen kostar typ 1600:- så finns det inget incitament att skaffa det.. speciellt när andra chassin i den prisklassen har betydligt mer att ge. Extratillbehören borde ju ha kommit med för det priset...

Skrivet av Vangen:

Typiskt att ett sådant chassi inte fick en gedigen prisklass i balans efter vad man får.

Börjar tyvärr bli en hel del av dessa. Det är ju nästan som att företagen måste ta ett överpris för att våga tänka nytt och det skadar både företaget (på sikt) och kundbasen. Finns inget med detta chassi som skriker "Över 1000 kr".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Föll mig inte i smaken alls, känns dyrt för det man får och när man väl har införskaffat alla tillbehör som mer eller mindre ofta är standard i andra chassin i samma prisklass, ja då landar man väl på 1700-1800:- om inte mer.

Tänker själv hålla ut och väntar på att Phanteks Enthoo EVOLV ATX ska släppas, känns som en värdig ersättare till mitt Corsair 800D.

Permalänk
Avstängd

Är ju bra med Modularitet, men plast, plast ..

Permalänk
Medlem

Nu när vi har haft den där bakgrunden ett tag måste jag erkänna att jag har gått och blivit kär i den!

Permalänk
Medlem

DLC för chassin!

Gillar ändå designen. Ser ut som en bra finish, även på plasten vilket iaf ger intrycket av en välbyggd låda.

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem

Ser fram emot Mastercase 9! Fulltower ftw!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Avstängd

Känns väldigt Phanteks av någon anledning. Många detaljer som är exakt likadana.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Nee.. blir inget nytt chassi denna gång heller.

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

Betalar gärna upp till 1400 för pro!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem

Var det ingen som la märke till @JonasT nya tatuering? :3

Permalänk
Medlem

Synd att priset var lite för högt annars hade det varit ett mycket intressant chassi om Cooler Master får till tillbehören, hörde att man skulle kunna byta usb, mikrofon, hörlurs och på/av knapp delen och byta den mot usb 3.1 vilket låter väldigt intressant.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem

Lite dyrt och det känns som dom mjölkar konsumenten lite.

Ser inte riktigt poängen med radiator adaptern, hade gått att designa det så det var standard för samma peng, men då kan man så klart inte ta mer betalt för "pro".

Ska dock inte klaga för mycket då jag har 2st CoolerMaster Stackers och dom är väl 8 år gamla nu. En i drift och en komplett som reservdelschassi.
Även dessa var "modulära" fast iden där var 5.25" top till botten, I/O i fronten var 5.25 format och kunde tas bort eller bytas ut.
3.5" platserna kom med en 3in4 adapter, 3st 5.25" blev 4st 3.5".
Tror en sådan kom med, har 6st total, 3st till varje varav man får in 4st totalt om man tar bort I/O fronten men problemet med det är att start och reset sitter i den.
Dock gjorde jag en adapter för baksidan till det självt.
Även den gamla lådan kan hela moderkortsplåten delas och baksidan tas av så man kan bygga om den från ATX till BTX bland annat, dock ej lägre relevant men en trevlig extra funktion.
Många gamla lådor kunde man dra ur hela moderkortsplåten på skenor bakvägen. Tillät en att bygga datorn utanför och sedan bara skjuta in moderkortet med allt på inklusive instikskort.
Lite synd sådant inte görs lägre för det var omtyckt av mig och många för mig. Kan ta loss den på stackern på det viset. Problemet är att gamla lådorna får du inte i och ur den med kylaren men egentligen inget designproblem, bara göra fläktplatsen bak en del av moderkortsplåtens baksida så är det löst.
Något jag velat se vilket jag tror folk igen hade tyckt om.
Finns olika sidopaneler till den gamla lådan med, har 2st olika att välja på själv.
Finns långa radialfläktar att montera i moderkortsplåten för kylning osv.

Fördelen med den gamla lådan är dock att allt är i princip baserat runt 5.25" vilket för en "stacker" alltså tower mest tänk som dator med massa diskar är att man behöver inte köpa CM's grejor utan kan gå ut på ebay och köpa en hot-swap bay som rymmer 5st 3.5" och tar 3st 5.25" platser. Tror den då rymmer 20st diskar utan modifikation.

Så ja konceptet fungerar helt klart och har fördelar. Problemet då som nu är att för 8 år sedan kostade en CM stacker 1700Kr, en 4in3 bur kostade 200Kr så ja det plockar på rätt snabbt om den ska rymma massa diskar tex.

En annan fördel med dom lådorna var att dom tog två nätdelar men även hade adapter för att ta fläktar istället för nätdelar så man kunde tex ha en nätdel i top eller botten och 2st fläktar extra.

och som sagt kvalitet är kanon så är denna lådan lika bra och man planerar att ha skiten ett tag så kan investeringen löna sig. Min CM Stacker lär inte bli bytt på många år till då det är bra skit.

Men konceptet känns lite som dom tagit från CM Stacker och bara gjort det lite mindre "universalt" eller proprietärt. Nu får du köpa CM's grejor innan kunde du köpa vad fan du ville för att expandera lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SummitSub:

DLC för chassin!

Gillar ändå designen. Ser ut som en bra finish, även på plasten vilket iaf ger intrycket av en välbyggd låda.

DLC för chassin? Jo tjena det vore nått det...

Bara en liten klocka kostar 300 kr för uret och 1000Kr för hela klockan om det har stålarmband och då snackar vi lägsta hårdhetsgraden på DLC beläggning. För den hårdaste varianten kostar det bortåt 3000 kr vid tillverkning och då är det helt plötsligt bara 5 företag i världen som kan göra det dessutom.

DLC för ett helt chassi? Vågar jag knappt tänka på hur dyrt det skulle bli, det svartnar för ögonen när jag tänker på det! Men man lär nog få en mindre bil för de pengarna i alla fall...

Vad gäller detta Coolermaster chassi tycker jag det är lite tråkigt, kompetetent men inget upplyftande dessutom för dyrt! Jag gillar fortfarande mitt neongröna Coolermaster HAFX 942 Nvidia Edition bättre som syns i min avatar.

Jonas missade dock att gå igenom frontpanelens uttag! Såg bara 2 st USB portar, på tok för lite. Vill ha 4 stycken som jag har på mitt nuvarande! Tyckte även den undre kammaren med nätagget skulle ha en täckplåt(gärna med utstansad Coolermaster logga på, skulle vara snyggt) som täcker det utrymmet när man använder fönster!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Entusiast

Gillar konceptet. Sälja en enkel modell utan massa extra junk och sedan köper man till det man behöver. Får se vad som händer framöver när de får ut lite mer saker. Vore najs med en 5S (Silent) som kommer med lucka och mattor i sidorna. Ska hålla ett öga på utvecklingen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Näe, jag måste börja bli för gammal för det här med datorer...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade lätt kunnat tänka mig en sån om jag inte redan skaffat mig ett Define S. Dock lite synd att det inte finns nåt att täcka över takluckorna med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Hade lätt kunnat tänka mig en sån om jag inte redan skaffat mig ett Define S. Dock lite synd att det inte finns nåt att täcka över takluckorna med.

Skickades från m.sweclockers.com

Define S är nog det som lockar mig mest på marknaden också. Har ett R4 för stunden.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

OC3D recenserade detta chassi häromdagen och gav det 0/10 i betyg.

http://www.overclock3d.net/reviews/cases_cooling/coolermaster...

Rekommenderad läsning.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Trist att inte ens den fullt utbyggda modellen har mer än 5 platser för 3,5-tums hårddiskar. Men trevligt att grundmodellen saknar sidofönster. Jag gillar inte fönster (kör inte ens windows på min huvuddator). Kanske kommer det någon större modell framöver som har plats för fler hårddiskburar? Jag saknar chassin med plats för 12 hårddiskar eller fler.

Men håller med om nackdelen är priset. Som vanligt är det ofta billigare att direkt köpa det man kan tänkas behöva än att försöka bygga om det befintliga med dyra tillbehör.

Permalänk
Medlem

Kan man hoppas på ett Mastercase 3 för mATX och Mastercase 1 för ITX någon gång i framtiden också måntro? Gillar idén helt klart och skulle gärna se bra dämpning tillbehör i framtiden, för ett riktigt tyst chassi. Annars ligger R5 närmast till hands eller ett framtida Define Mini R2 (kom igen nu Fractal!)

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

Trist att inte ens den fullt utbyggda modellen har mer än 5 platser för 3,5-tums hårddiskar. Men trevligt att grundmodellen saknar sidofönster. Jag gillar inte fönster (kör inte ens windows på min huvuddator). Kanske kommer det någon större modell framöver som har plats för fler hårddiskburar? Jag saknar chassin med plats för 12 hårddiskar eller fler.

Men håller med om nackdelen är priset. Som vanligt är det ofta billigare att direkt köpa det man kan tänkas behöva än att försöka bygga om det befintliga med dyra tillbehör.

Inte mer än 5? Med 3+2 bur i övre delen så blir det mycket riktigt fem men sen får du plats med en till bur för två diskar i undre delen för totalt sju. Sen borde du få plats med en bur med tre diskar om du rycker 5,25-platsen alltså totalt 10 diskar. Mer än så brukar vara svårt att då in i ett miditower på grund av höjden. Då får man titta på fulltower.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Inte mer än 5? Med 3+2 bur i övre delen så blir det mycket riktigt fem men sen får du plats med en till bur för två diskar i undre delen för totalt sju. Sen borde du få plats med en bur med tre diskar om du rycker 5,25-platsen alltså totalt 10 diskar. Mer än så brukar vara svårt att då in i ett miditower på grund av höjden. Då får man titta på fulltower.

Där ser man. Ja det är väl sällan man får in mycket mer än så i miditower. Som jämförelse kan exempelvis köpa en Antec Three Hundred och en Lian Li EX-36 hårddiskkylare för 4 extra 3,5-tums diskar plus två 2,5-tums diskar så har man chassi för 10 lagringsdiskar och två SSD för ungefär tusenlappen totalt. Misstänker det blir ganska dyrt att köpa till alla de extra burarna och ett Mastercase 5 även om det är teoretiskt möjligt.

Permalänk
Medlem

@Jexmark Tack för tipset. Fick mig ett gott skratt.