AMD Radeon blöder marknadsandelar till konkurrenten Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Sorgligt, men så gåre om man bara erbjuder gamla kort med höga priser.

Fast det gör man ju inte. Fury och Fury X är helt nya kort.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldViking:

Fast att AMD inte är först med grejjer är ju en sanning med modifikation.
Till att börja med är varken freesync eller g-sync någon ny teknologi. Det går väll att argumentera att Nvidia gjort någonting "nytt" iom. den hårdvara dom skeppar med för att få tekniken att fungera marginellt bättre.

Detta är ett urval av det AMD gjort (eller köpt in och tagit över)

  1. TressFX, hår-rendering som ej är märkesbundet. TressFX kan till och med prestera bättre på nvidia-kort.

  2. Mantle, lågnivås api som har kraftigt påverkat utvecklingen av DirectX12 och Project Vulkan.

  3. HBM som minnesanvänding, AMD/SK Hynix/JEDEC designade transposern som används för att koppla minnes-stackarna till grafikkretsen.

  4. GDDR5 implementation var AMD först med.

  5. GDDR3 implementation har jag också hört att AMD var först med.

  6. Sammanlänkade grafikkort över PCI istället för via en SLI/CF-brygga. (Har för mig att jag läst att även detta var en gammal standard men om Nvidia ska få g-sync så... )

och säkert mer jag inte tänker på.

Kvarstår gör ju att AMD efter 10 år ännu inte har listat ut hur det där med marknadsföring fungerar.

EDITS: Formatering

Implementeringen av tressfx har varit ett spel. Fungerade under all kritik på Nvidia kort vid launch.
Att vara först med en minnesstandard betyder bara något om det ger kraftigt förbättrad prestanda. Dock diskuterar vi inte vad som hände innan 2013 - utan efter. Att köra utan crossfirebrygga gör varken av eller till. Ingen feature direkt...

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Fast det gör man ju inte. Fury och Fury X är helt nya kort.

Till alldeles för höga priser!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Bra betyg i tester är den bästa marknadsföringen.

Att skryta om sin produkt som inte leverera i verkligheten är dålig marknadsföring.
Bulldozer ligger högt på den listan.

Vill AMD synas så får de skilja sig från mängden. Så enkelt är det, detta är kapitalism.

Monopol är kapitalismens mål..

Permalänk
Medlem

Gillar AMD men tycker att de gör märkliga val.

Permalänk
Medlem

nvlink används bara av powerpc vad jag förstått. amd kommer att använda detta som funkar med x86 http://www.fudzilla.com/news/processors/38402-amd-s-coherent-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Och Steams HW-survey får man ju tar med en nypa salt. det går ju att avböja att vara med i det. så jag skulle inte lita på dem siffrorna 100% procent.

Visst är den inte 100%, men av de som svarat är det 3,5 gånger så många som har ett 970 än de som har ett av 8 kort, R9 270/270X/280/280X/285/290/290X/295X2.
GTX 970 har 3,92% av dx11-korten.
R9-serien har 1,12%, ett medeltal på 0,14%.
En faktor på 28. Något säger mig att betydligt mera har ett 970 än ett 290 oberoende av hur tillförlitlig källan är.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

Kan tycka det är lite konstigt att Nvidia / Amd har fått härja fritt på gpu marknaden med tanke på kineserna brukar vara snabba på att vilja in och göra egna rippoffs på saker, men de kanske är nöjda med att vara tredjeparts tillverkare. Vem vet kanske något kinesiskt företag med resurser köper upp Amd för en billig peng om det fortsätter neråt för dem.Tror nog att konkurans är bra för både tillverkarna och för oss kunder.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av snyggetony:

Kan tycka det är lite konstigt att Nvidia / Amd har fått härja fritt på gpu marknaden med tanke på kineserna brukar vara snabba på att vilja in och göra egna rippoffs på saker, men de kanske är nöjda med att vara tredjeparts tillverkare. Vem vet kanske något kinesiskt företag med resurser köper upp Amd för en billig peng om det fortsätter neråt för dem.Tror nog att konkurans är bra för både tillverkarna och för oss kunder.

Detta!

Det skulle vara väldigt nyttig med fyra-fem stora aktörer till. Det viktiga är bara att alla aktörer kör ungefär samma teknik så att det inte blir samma exklusivitets-rally som det är på konsolerna. Just my 2-morning-cents, also before tea.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Detta är dåligt ur konsumentsynpunkt eftersom det totalt förstör konkurens och prispress.

Men samtidigt skulle jag aldrig få för mig att köpa AMD bara för att jämna ut...
Jag tycker Nvidia gör bättre produkter, därför köper jag deras line-up, och rekomenderar andra att göra det med.

... Och det är jag ju tydligen inte ensam om.
Titta på statistiken bara!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Fast det gör man ju inte. Fury och Fury X är helt nya kort.

Men det är inte den klassen man tjänar pengar på. Det är toppkort som väldigt få köper. Fury-kretsen skulle ha varit den enda kretsen i 300-serien och sedan nedbantade versioner för lägre pris.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Implementeringen av tressfx har varit ett spel. Fungerade under all kritik på Nvidia kort vid launch.
Att vara först med en minnesstandard betyder bara något om det ger kraftigt förbättrad prestanda. Dock diskuterar vi inte vad som hände innan 2013 - utan efter. Att köra utan crossfirebrygga gör varken av eller till. Ingen feature direkt...

TressFX har även använts i Lichdom : Battlemage och kommer att användas i kommande Deus Ex: Mankind Divided, troligtvis även i nästkommande Tomb Raider men har inte läst något om det ännu.
Ja. TressFX drog ner prestanda väldigt mycket när det kom men det patchades snappt upp och AMD samarbetade med Nvidia så att även dom kunde köra det. I dagsläget så fungerar tressFX bättre eller likvärdigt på Nvidia-plattformar gentemot AMD.

Och räknas det inte för att något är prestandakrävande på launch? Hairworks drar ju snuskiga mängder prestanda på både Nvidia-kort och AMD-kort pga. deras sinnessjuka tesselering. TressFX är betydligt mer resurs-snålt än vad Hairworks är och med de nya funktionerna i TressFX 2.0 så verkar effekterna kunna användas mer än vad det gjorts i tidigare spel.

Så för att Fuji inte presterar snabbare än GTX980Ti i vissa tester så är HBM dödfött och inget är värt att satsa på?
Och varifrån fick du tidsbegränsningen 2013? den nämndes inget om tidigare såvitt jag vet. Jag vet att det inte är värt att gå tillbaka hur långt som helst (då hade jag även tagit upp AMD's x86_64 instruction set, m.m.) men att säga att AMD -alltid- är tvåa på bollen är falskt.

EDIT: Glömde bemöta punkten med crossfire-brygga.
Orsaken till att dra crossfire över PCI är för att kunna skyffla större mängder data än vad som var möjligt med bryggan.
För de flesta är det inget som märks då dom inte kör dom upplösningarna men om du sitter på 3 skärmar i eyefinity eller bara har högt pixeltal på en skärm så är PCI bättre än bryggat.
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-r9-290x-hawaii-rev...

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem

I ärlighetens namn är skillnaderna mellan det gröna och röda laget rätt små. Jag väljer alltid AMD när jag bygger till mig själv eller vänner/famlj - varför inte stödja underdogen? Håller tummarna för AMD inför 2016. Vore helt vansinnigt trist om de konkade.

Jag älskar att påpeka hur lite skillnad det är mellan min överklockade 650krs AMD CPU och min kompis 2500krs Intel CPU i 9/10 fall.
- Ahh men min Intel är iaf batter på att packa upp ZIP-filer..
- HA!

Permalänk
Medlem

Du kan få något gratis, men vet du inte om att det finns så spelar det ju faktiskt ingen roll. Tror som många här att Nvidia helt enkelt vet hur man marknadsför bra.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

AMD behöver marknadsföring likt Nvidia. Nvidia har efter Apple troligtvis den bästa marknadsföringen i världen.

Nej, titta på exempelvis Beats by Dre, de har lyckats med att sälja budgethörlurar för flera tusen.
Dock uppköpt av apple, men det var ändå inte apple som kom på konceptet.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3001842/Dre-Beats-hea...

Finns nog även ganska många märkesprodukter som inte är bättre än vanliga, men kostar väldigt mycket mer.

Detta gäller nog inte Nvidia då de i alla fall nästan motiverar den högre kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

I ärlighetens namn är skillnaderna mellan det gröna och röda laget rätt små. Jag väljer alltid AMD när jag bygger till mig själv eller vänner/famlj - varför inte stödja underdogen? Håller tummarna för AMD inför 2016. Vore helt vansinnigt trist om de konkade.

Jag älskar att påpeka hur lite skillnad det är mellan min överklockade 650krs AMD CPU och min kompis 2500krs Intel CPU i 9/10 fall.
- Ahh men min Intel är iaf batter på att packa upp ZIP-filer..
- HA!

I 9/10 fall? Eftersom han säger att hans processor zippar upp filer (?) snabbare än dig måste det väl vara den 10e grejen där det är en markant skillnad då.... sjukt fifan!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har skrivit det flera gånger, 4GB-versionen av 380 ser faktiskt riktigt bra ut. Har inte haft en stationär dator på väldigt många år här hemma, börjar bli lite sugen på att sätta ihop en "konsol-PC" i mini-ITX format. Där skulle definitivt 380 vara ett av förstahandsvalen!

Jo, om jag inte har fel har vi diskuterat det förr Men tog upp det så även andra kan läsa detta med.

Skrivet av Dimestam:

Vi har fått in massvis av bra tips och påpekanden om denna nyhet, men tyvärr är det många som glömmer att skriva sina kontaktuppgifter. Gör det, annars kan vi ju inte svara.

Så man rapporterar in anonymt?

Skrivet av andreas_dock:

Detta är dåligt ur konsumentsynpunkt eftersom det totalt förstör konkurens och prispress.

Men samtidigt skulle jag aldrig få för mig att köpa AMD bara för att jämna ut...
Jag tycker Nvidia gör bättre produkter, därför köper jag deras line-up, och rekomenderar andra att göra det med.

... Och det är jag ju tydligen inte ensam om.
Titta på statistiken bara!

Dock är det just såna som du, som gjort detta marknadsläget (ta inte illa upp).

Man ska snarare också kolla vad konkurrenten ger i samma pris. 380 t.ex är bättre än 960, om man inte bygger extremt liten htpc då. JUst 960 och 380 mår bra av 4Gb minne, speciellt 380 har nyttan bara för sin bandbredd.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Jag tycker att nvidia är överskattat för tillfället, folk verkar tro att de är bättre än vad de egentligen är. Inget snak om att de gör ett bra jobb men det är inte så att amd ligger så långt efter och de brukar ha det mer prisvärda alternativet.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk

Alla AMD-fanboys bör lära sig skillnaden på "benchmark FPS" och "observed FPS". Alltså skillnaden på vad benchmarks säger att prestand blir och vad som verkligen levereras ut. Läs på om microstuttering, "runt frames" samt hur man genom att göra frame-captures får mycket mer verkliga siffror på hur upplevelsen är. Exempelvis på pcper eller Techreport, så kan man se att ett 980 ofta spöar att Radeon Fury, även utan överklockning och är billigare.

Önskar Sweclockers kunde benchmarka med framecapture, men utrustningen för att göra detta är tydligen rätt dyr

Sen kan alla "970 har bara 3.5 GB VRAM!!! blah blah, jättedåligt!" även läsa http://techreport.com/blog/28800/how-much-video-memory-is-eno... Det roliga är att 980 eller tom hatobjektet 970 hanterar (droppar mindre i framerates) när minnet tar slut på riktigt (inte när det rapporteras slut) mycket mycket bättre än samtliga Radeons. Sen att det är i princip ospelbart ändå är en annan sak.

Så, det är inte så konstigt folk väljer Nvidia. Dessutom svalare med samma kylning, dessutom mer överklockningsmöjligheter, dessutom nyare teknik, stödjer HDMI på alla kort, MFAA, Gsync är objektivt bättre (dock dyrare) än Freesync (autorefresh när framerates sjunker under visst värde), dessutom "standard" numera vilket gör fler pc-spel funkar direkt vid release (jaja, evil Nvidia med gameworks).

Så, varför i h-vete skulle man nånsin välja AMD, utom för att "stödja" underdogs så de inte går i konken i år utan först om några år. Men isf bör man väl köpa Cyrix-processorer och Matrox-kort, alltså om det enda man är ute efter är att "öka konkurrensen"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Men det är inte den klassen man tjänar pengar på. Det är toppkort som väldigt få köper. Fury-kretsen skulle ha varit den enda kretsen i 300-serien och sedan nedbantade versioner för lägre pris.

Det är därför som R9 Nano behövs. Ett helt nytt fläktkylt kort i smidig storlek som dessutom inte ser ut att dra särskilt mycket energi. Och sen så måste de naturligtvis se till att få fart på tillverkningen. Frågan är dock om det hamnar i rätt prisklass för den stora massan.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laglorden:

Alla AMD-fanboys bör lära sig skillnaden på "benchmark FPS" och "observed FPS". Alltså skillnaden på vad benchmarks säger att prestand blir och vad som verkligen levereras ut. Läs på om microstuttering, "runt frames" samt hur man genom att göra frame-captures får mycket mer verkliga siffror på hur upplevelsen är. Exempelvis på pcper eller Techreport, så kan man se att ett 980 ofta spöar att Radeon Fury, även utan överklockning och är billigare.

Önskar Sweclockers kunde benchmarka med framecapture, men utrustningen för att göra detta är tydligen rätt dyr

Sen kan alla "970 har bara 3.5 GB VRAM!!! blah blah, jättedåligt!" även läsa http://techreport.com/blog/28800/how-much-video-memory-is-eno... Det roliga är att 980 eller tom hatobjektet 970 hanterar (droppar mindre i framerates) när minnet tar slut på riktigt (inte när det rapporteras slut) mycket mycket bättre än samtliga Radeons. Sen att det är i princip ospelbart ändå är en annan sak.

Så, det är inte så konstigt folk väljer Nvidia. Dessutom svalare med samma kylning, dessutom mer överklockningsmöjligheter, dessutom nyare teknik, stödjer HDMI på alla kort, MFAA, Gsync är objektivt bättre (dock dyrare) än Freesync (autorefresh när framerates sjunker under visst värde), dessutom "standard" numera vilket gör fler pc-spel funkar direkt vid release (jaja, evil Nvidia med gameworks).

Så, varför i h-vete skulle man nånsin välja AMD, utom för att "stödja" underdogs så de inte går i konken i år utan först om några år. Men isf bör man väl köpa Cyrix-processorer och Matrox-kort, alltså om det enda man är ute efter är att "öka konkurrensen"?

Glömde helt att CF på få fury har lägre MS än två 980TI (men kan ju ändras med nya drivers så klart)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Det är därför som R9 Nano behövs. Ett helt nytt fläktkylt kort i smidig storlek som dessutom inte ser ut att dra särskilt mycket energi. Och sen så måste de naturligtvis se till att få fart på tillverkningen. Frågan är dock om det hamnar i rätt prisklass för den stora massan.

Japp, OM det får en bra prissättning.... :S

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Ja nej nej menade inte att det är de priserna som generellt gäller. Mer att över huvud taget ta ett 970 för 4000kr då det finns billigare 970, 390 samt 390x strax ovanför, att inte kolla upp och kolla tester etc utan man lägger ett 970 för 4000kr i korgen, vad tänkte man? Kollade man inte upp några priser alls eller alternativ.
Mer det jag menade att man till och med väljer 970 för 4k än att 970 skulle vara dyrt över lag (vilket det iofs är sett till prestandan och minnet, kanske 2700kr hade varit ett lagom pris på 970 )

2700 kr hade varit lagom pris för 390 också, speciellt med en 4GB version för folk utan CF i 1080p.

Folk brukar också rekommendera 390 för 4k och 380 för 2700 fastän det finns billigare hos andra butiker än favoriten Inet (380 4GB är faktiskt billigt hos Inet just nu om man undantar mindre kända butiker). Netonnet har faktiskt börjat länkas mera när det gäller grafikkort för på just den punkten har Inet höga priser.

Skrivet av Broken-arrow:

Dock får man 380 4Gb för runt 2400kr och vad tester visar så får man bättre MS med just 4Gb framför 2GB.

Det jag menar är att 960 måste ner till 1700 för 2Gb för att anses vara prisvärt och 4Gb runt AMDs pris. Men tyvärr är det inte idag :/

Man får 960 2GB för 1899 kr och 380 2GB för 2049 kr. Tillräckligt stor prisskillnad för att göra 960 till ett vettigt alternativ.
960 4GB (Netonnets kampanj som vanligt) för 1990 kr och 380 4GB för 2199 kr (vet inte hur bra Liontech är), 2242 kr (tyvärr Pixmania) och 2390 kr (Inet, CDON, Komplett och Netonnet). Just nu är 960 mera prisvärt, men vanligtvis är det 380.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

I GNU/Linux-världen dominerar Intel med följt av Nvidia. Intel leder för att deras drivrutiner fungerar och är släppta under en fri licens. Nvidias proprietära drivrutiner är bra utvecklade och fria Nouveau fungerar bra med många kort från Nvidia. AMDs så kallade "open source"-drivrutiner till GNU/Linux är inte ens helt fria. Dom är beroende av en proprietär del för att fungera.

Eftersom Linux på desktop högst har 2-3% av marknaden så tror jag inte att det har någon som helst betydelse.

Tänk på att det säkert inte ens är en tredjedel av de 2-3%:en som kör med dedikerat grafikkort (de flesta nöjer sig med den inbyggda vanliga grafiken i CPU:n).

Vad AMD borde göra, istället för att plöja ner värdefulla resurser på Linux, är att se till att utveckla sina kretsar och se till att kunna leverera konkurrenskraftiga lösningar.

Skall de satsa på drivrutiner så är det Windows de borde lägga alla resurser på. Anledningen att jag alltid valt Nvidia framför AMD, är att även om Nvidias drivrutiner är långt ifrån perfekta eller problemfria, så har AMD alltid varit betydligt värre (för mig - och der är den erfaranheten jag går på).

Får man iväg klart bättre presterande kretsar, med lägre förbrukning, och stabilare bättre drivrutiner (Windows) så löser sig resten hyfsat enkelt.

Det är dock självklart enklare sagt än gjort. Men hoppas för oss alla att AMD verkligen lyckas komma tillbaka.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tråkigt som sagt. Grundtanken är ju att konkurrens gynnar marknaden. Men då ska ju ena parten kunna leverera en hållbar produkt också.
Minns när man en gång i tiden gick över från AMD/ATI till Nvidia och blev kallad Nvidiot! Hehe.

Men minns jag fel om att Samsung funderade på att ge sig in i grafikkortsbranschen?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Broken-arrow:

Dock är det just såna som du, som gjort detta marknadsläget (ta inte illa upp).

Man ska snarare också kolla vad konkurrenten ger i samma pris. 380 t.ex är bättre än 960, om man inte bygger extremt liten htpc då. JUst 960 och 380 mår bra av 4Gb minne, speciellt 380 har nyttan bara för sin bandbredd.

Mycket väl medveten om att det är "sådana som jag" som gjort att markanden ser ut som den gör.
Dock ser jag mig inte som en fanboy, då jag varken kastar skit på AMD och hyllar Nividia över allt annat.

Visst skall man vara subjektiv och sådär, men fakta är att människan är lat och gillar att vara bekväm.
Vi tar parallen med en TV eller ett bil-märke, har jag kört Samsung eller Volvo i 5 år och är nöjd på alla punkter - VARFÖR skall jag isåfall byta?

För mig handlar det inte om pengarna primärt, "vad man kan få hos andra för samma summa" - för mig handlar det om tryggheten att veta att jag får den kvalitet jag haft sedan tidigare, med med nya generationer. Samtidigt är jag ju nöjd med deras produkter, och då vill jag även stödja dem genom att fortsätta köpa deras line-up.

Dock är jag inte helt blind eller naiv till vad AMD gör, jag håller mig uppdaterad med deras produkter någorlunda.
Men att köpa deras produkter - nej, det intresset finns inte, iaf inte för mig.

Och jag rekommenderar bara det jag själv kan stå för.
Får jag däremot en fråga om "jag vill ha det här, och det skall prestera sådär bra - men skall kosta så lite som det bara går!!" - givetvis flikar jag in AMD, då deras line-up är betydligt mer prisvärd - men kan inte heller rekommendera dem från egna erfarenheter då jag inte kört dem på länge.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Synd AMD är ju väldigt konsumentvänliga, risken finns ju att AMD börjar köra samma fulspel som NVidia och det är ju inte speciellt bra för någon :/

Permalänk
Medlem

Jag har kört med det röda laget i flera år utan större problem fram tills för någon månad sedan, och jag måste säga att det känns annorlunda, till det bättre.

Nvidia känns enklare på något visst, svårt att förklara... men det känns bättre.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

åh titta, ännu en negativt vinklat artikel om AMD på sweclockers. vilken överraskning. Antar det är upprättelse för att man var tvungen och skriva nåt positivt igår.
känns lite #GG om igen med tanken på hur mycket det professionella median lytta åt ett håll.

Jag fattar inte riktigt. Ska man inte rapportera nyheter som innehåller fakta som tyder på att det går dåligt för AMD? Vi kanske ska ljuga istället och rapportera falska nyheter om att det "egentligen" går ASBRA för AMD?? Alltså...hur sjutton tänker du? -.-

Jag tvivlar på att varken sweclockers eller någon annan i media vill ha ett monopol för Nvidia. Det skulle ju slå tillbaka på både utveckling av teknik och priser för oss konsumenter. Alltså detta har sagts så många gånger nu...

Vi får hoppas på att AMD överlever till nästa gpu serie och att den presterar bättre. Inget mer med det.

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Med en rebrand märker man bara om en befintlig produkt men i 390 fallet får man nog säga en refresh, för R9 390 verkar hamna prestandamässigt eller i en del fall något bättre än ett 290x.. Vad är då R9 390x rebrandad från? Refresh verkar det vara med 390 serien.

290 -> ?
290x -> 390
? -> 390x

Eftersom 390 och 390X använder GCN 1.1 precis som 290 och 290X är det rebrands det är talan om. Fury GCN 1.2 skulle jag kalla för en refresh. Sen har man väl lagt till mer minne, skruvat upp frekvensen lite och kanske lite effektivare drivrutiner.

Skickades från m.sweclockers.com