AMD Radeon blöder marknadsandelar till konkurrenten Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@jOnÄTÄn: ingen. men när det gäller snacka skit om saker som man inte vet nåt om så är det bara o hitta på. spela ju igen roll om man sprider helt fel information.

Så du menar att artikeln är en påhittad lögn?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt att det ska bli så, Nvidia kommer att bli som microsoft, även om konkurrenterna är lika bra eller bättre så dominerar dom av att folk av ren vana köper Windows, och att det följer med varje såld dator.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

@kevve1: Det gäller o kunna läsa. THB påstår att Hawaii kretsen plötsligt är 5 år gammal vilket det inte är, dvs han hitta på bara för att skitsnacka.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@kevve1: Det gäller o kunna läsa. THB påstår att Hawaii kretsen plötsligt är 5 år gammal vilket det inte är, dvs han hitta på bara för att skitsnacka.

Men ditt första inlägg handlade ju om att Sweclockers hade en vinklad artikel. Är du full?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@kevve1: vad har det med den biten du har citerat att göra?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Tråkigt, men AMD faller på eget grep. Har alltid föredragit AMD tidigare p.g.a price to performance. Bra produkter till lägre priser. Men i och med Maxwell är Nvidia så långt före AMD att det är pinsamt. Jag var en av de som satt och väntade på Fury-korten (istället för att köpa Maxwell) p.g.a AMD:s hypande. När de sedan kom, kostade mer och presterade sämre (iaf om man ser till överklockningsmöjligheterna) än sina konkurrenter så blev jag och många lack. Jag skulle kunna tänka mig att köpa ett Fury-kort om det kostade lika mycket som ett 980-kort (vilket det konkurrerar med) - men inte när det ständigt droppar in nyheter som tyder på att företaget kommer att upphöra att existera inom det närmaste året...Jag menar hur länge klarar AMD av att konkurrera om de inget säljer och bara gör förluster?

Den rädslan tillsammans med en rädsla för att supporten via drivrutiner kommer att bli än sämre än vad den redan är - är verkligen inte bra marknadsföring för AMD...

390X konkurrerar med GTX 980. Och är billigare. Och när hypade AMD? De sa ju inte mycket alls om Fiji innan släpp?
Nä tror det är samma gamla skitsnack när man anklagar AMD för hype när det är ryktesspridning. Och att man mäter helt olika på nVidia och AMD. Folk köpte gärna nVidia när de var varmare, men så fort nVidia släppte kepler så blev plötsligt värmeutveckling viltigast. AMD har vunnit varje segment under toppsegmentet sett till prestanda, värmeutveckling och pris. I toppsegementet har fått nöja sig med att bara leda med pris och ofta prestanda. Ändå väljer folk nVidia. Med Maxwell så går det igen, fast nu har inte AMD längre värmeutvecklingen på sin sida, utan leder bara pris/prestanda hela vägen upp till och med 390X/GTX 980. Då skenar biasen totalt. Framförallt hos icke hårdvaruintresserade gamers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@kevve1: vad har det med den biten du har citerat att göra?

Jag ville ha din uppmärksamhet på mitt första citat från dig och det funkade. Så, svara på min fråga nu: På vilket sätt är artikeln vinklad?

Ps. Är du nykter?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och medias ihärdiga utpumpande av negativa artiklar om AMD lär ju inte hjälpa till heller.

Vadå?
Tycker du att Sweclockers och andra sidor ska ljuga för att skydda AMD istället, eller rent av undanhålla sanningen?
Det är bättre att subjektivt skriva om de faktiska omständigheterna som man gör nu, annars finns det inget Sweclockers kvar om man börjar bända på verkligheten. Det är inte någon annans ansvar att AMD säljer dåligt, det ligger helt och hållet på AMD's bord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

390X konkurrerar med GTX 980. Och är billigare. Och när hypade AMD? De sa ju inte mycket alls om Fiji innan släpp?
Nä tror det är samma gamla skitsnack när man anklagar AMD för hype när det är ryktesspridning. Och att man mäter helt olika på nVidia och AMD. Folk köpte gärna nVidia när de var varmare, men så fort nVidia släppte kepler så blev plötsligt värmeutveckling viltigast. AMD har vunnit varje segment under toppsegmentet sett till prestanda, värmeutveckling och pris. I toppsegementet har fått nöja sig med att bara leda med pris och ofta prestanda. Ändå väljer folk nVidia. Med Maxwell så går det igen, fast nu har inte AMD längre värmeutvecklingen på sin sida, utan leder bara pris/prestanda hela vägen upp till och med 390X/GTX 980. Då skenar biasen totalt. Framförallt hos icke hårdvaruintresserade gamers.

Behöver man 120FPS eller 60FPS eller vad man nu spelar på så räcker det inte om ett kort är billigare men inte orkar med att driva det man spelar på ett tillfredsställande sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@MinscS2: Visst vi säger så........ Prova ett furyx och prova ett 980ti då kan jag svära på att 980ti låter mer. Jag vet för jag har haft både furyx och 980ti i cf & sli. Fury var knäpptyst under load men det kan man absolut inte säga om TI korten.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nä, AMD suger på marknadsföring.

Tyckte dem lyckades "RÄTT" bra med "The Fixer", skillnaden är att AMD inte har i närheten av samma budget som ex. Nvidia/Intel

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

@kevve1: Ett exempel är ordvalet tycker jag. Oftast är det så att man se på sweclockers att artiklar om nvidia har ett positivt ordval angående företaget samtidigt som artiklar om amd oftast låter mer negativt.
Sen tycker jag också att swecklockers gör ytterst lite för att rätta till missinformation och ryckte som sprids om just AMD. man bara slängde ut artikel efter artikel om vad som skulle nu vara R9 390 äntligen ryckterna men sen ytterst lite för att faktiskt rätta till med det som är fakta.
Sen när nvidia gör en, i mina ögon, fuling och "ljuger" om 4GB VRAM på 970 så gör man väldigt mycket PR för att sälja detta som ett "feature" och man bara råkade glömma berätta det och att det var missförstånd mellan teknikavdelningen och marketing. ah visst.
Tycker helt enkelt att i dagens läge är tillverkarna och "nyhetsmedierna" lite för nära varandra och att detta påverka vinklingen på "nyheterna". men som sagt. det är min åsikt.

PS: ja, jag är nykter.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Jag skulle kunna tänka mig att köpa ett Fury-kort om det kostade lika mycket som ett 980-kort (vilket det konkurrerar med) - men inte när det ständigt droppar in nyheter som tyder på att företaget kommer att upphöra att existera inom det närmaste året...Jag menar hur länge klarar AMD av att konkurrera om de inget säljer och bara gör förluster?

Den rädslan tillsammans med en rädsla för att supporten via drivrutiner kommer att bli än sämre än vad den redan är - är verkligen inte bra marknadsföring för AMD...

Vart har du läst att företaget kommer att sluta existera inom ett år?
Radeon i sig kommer heller inte försvinna bara för att AMD nu skulle konkurssättas. Med största sannorlikhet blir det uppköpt av andra stora aktörer på marknaden. Många snackar om Samsung men jag hoppas snarare på att det blir Microsoft som går in och tar över.

Skrivet av ArcticFire:

Det höga ljudet gällde endast referenskylaren. Ni har båda tredjepartskylare som är tystare, speciellt Tri-X. Om jag minns rätt så släpptes Hawaii endast med referenskylare först och eftersom första intrycket är viktigt är det ju klart varför Hawaii fick dåligt rykte.

Absolut. Jag vet hur det ligger till med referenskylare och jag har varit med och läst sen det hela började. Ljudvolym i sig har det varit mycket snack om men mest negativ kritik jag sett gäller drivrutiner och de 95C som referenskylaren placerade korten på.
3e-partskylarna vill jag minnas dröjde en månad eller två.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem

AMD skulle behållit varumärket ATi, verkar som att många kopplar ihop grafikdelen med deras eftersläpande CPU:er.

Skrivet av Clint Eastwood:

Ptja, med de senaste fulerierna med rebranding så känns det inte särskilt ledsamt. I min enkla värld är det inget mindre än bedrägeri och vilseledande marknadsföring de pysslat med de senaste "generationerna". Vet inte hur stor påverkan det haft på just marknadsandelar men någonstans känns det rättvist iallafall.

Det är snarare en refresh. 390X presterar ju bättre än 290X, även klock mot klock om jag inte är ute och cyklar (skitvarmt där jag är nu, så tankeverksamheten är inte på topp). Se även nedan.

Skrivet av dahippo:

Många klagar på rebrand men för mig visar det hur stark GCN är. Andra saker man reagerar på är att folk har bestämt sig för Pascal redan nu, när AMD visar styrka i DX12 och nästan alla utvecklare kommer att använda AMDs Liquid VR AMD kommer med Artic Island och HBM2 före för att Nvidia får inte släppa Pascal förrän AMD släppt sin HBM2 serie. Mer är detta, handlar nog inte om att spara pengar som de inte har mycket av, tyvärr paywall men men..
https://semiaccurate.com/2015/08/18/major-financial-changes-i...

Tänker likadant.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldViking:

Absolut. Jag vet hur det ligger till med referenskylare och jag har varit med och läst sen det hela började. Ljudvolym i sig har det varit mycket snack om men mest negativ kritik jag sett gäller drivrutiner och de 95C som referenskylaren placerade korten på.
3e-partskylarna vill jag minnas dröjde en månad eller två.

AMD gör bra grafikkort och för 10 år sedan bra CPUer. Marknadsföring är däremot dålig och det tar länge förrän de lyckas få drivrutinerna att utnyttja prestandan. Det leder ju till att folk köper Nvidia då de är bra genast och sedan när AMD kommer ikapp och eventuellt förbi är det för sent. Det var ju ett stort misstag att släppa Hawaii med referenskylning då de helt uppenbart inte fungerade bra med kretsen, vilket inte hjälpte ryktet.

Får hoppas på Arctic Islands och Pascal.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

åh titta, ännu en negativt vinklat artikel om AMD på sweclockers. vilken överraskning. Antar det är upprättelse för att man var tvungen och skriva nåt positivt igår.
känns lite #GG om igen med tanken på hur mycket det professionella median lytta åt ett håll.

Men om det är fakta och såhär är det, ska dem inte lägga upp artiklarna bara för att det handlar om AMD?

Och om det råkar vara många negativa artiklar om dem så pekar det väl åt ett visst håll?

Tillägg text
Visa signatur

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@MinscS2: Visst vi säger så........ Prova ett furyx och prova ett 980ti då kan jag svära på att 980ti låter mer. Jag vet för jag har haft både furyx och 980ti i cf & sli. Fury var knäpptyst under load men det kan man absolut inte säga om TI korten.

Du körde med två GTX 980 Ti HoF i SLI och hade antagligen fläktproblem med minst ett av korten då du berättade att det ena blev över 90 grader varmt. Klart att 980 Ti låter mer i just det scenariot.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Det är snarare en refresh. 390X presterar ju bättre än 290X, även klock mot klock om jag inte är ute och cyklar (skitvarmt där jag är nu, så tankeverksamheten är inte på topp). Se även nedan.

Nämnde inte sweclockers att detta berodde på att 390/390X använde sig av andra drivers än 290/290X vid lansering? Hur som helst vad spelar det förr roll om man kallar det refresh eller rebrand? Och vad kommer refresh ifrån och exakt vad betyder det? Är det från haswell refresh? Isf passar det väl inte så bra här, haswell refresh höll ju sig kvar inom samma serie. En refresh låter för mig typ som 7970Ghz eller liknande. Men hur som helst så spelar det väl ingen som helst roll vad man kallar det, problemet är att de släppte en ny serie där motsvarande nummer i serien presterar typ 10% bättre än föregående, inte att de återanvänder en krets. Hade de släppt 290/290X som 380/380X och fury och fury X som 390/390X hade det nog sätt bättre ut (alltså som Nvida gjorde med 700-serien).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Problemet är väl mer att AMD alltid är tvåa på bollen. Nvidia lanserar något som är awsome, AMD kontrar med något som är lite sämre - men lyfter absolut inte fram det. Nvidia-funktionen har redan nått ut till folk som awsome, amd-funktionen når aldrig ut. Hade de varit först på bollen hade det nog varit betydligt enklare.

Ex. Tänk om AMD lanserat freesync innan Nvidia lanserade Gsync. Hade någon då betalt mer för en Gsync-skärm? Jag tror att svaret är nej.

Ex. Tänk om AMD lanserat raptr först innan shadowplay och geforceexperience och det satt sig som awsome i folks ögon, hade då någon valt Nvidia för att de hade en liknande funktion. Svaret tror jag är nej.

Bevis för att tesen stämmer. Det positiva buzzet som AMD fick p.g.a Mantel gjorde att en hel del människor valde AMD vid lanseringen av BF4.

Free-sync nyheten kom tidigare/samtidigt med g-sync. Så inte var Nvidia först, AMD kör med HBM minnen först som ett färskt exempel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Fan va trakiskt! Det är en alldeles hjärtskärande bild!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

åh titta, ännu en negativt vinklat artikel om AMD på sweclockers. vilken överraskning. Antar det är upprättelse för att man var tvungen och skriva nåt positivt igår.
känns lite #GG om igen med tanken på hur mycket det professionella median lytta åt ett håll.

på vilket sätt är artikeln vinklad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneCool:

Är någon förvånad? AMD:s (tidigare) förvirrande namngivning, brist på bra drivrutiner, och allmänt "dåliga" prestanda, har fått många att gå över till Nvidia. Funktioner som Shadow Play samt faktumet att de bundlar spel med korten är också två viktiga anledningar till att Nvidia har lyckats få så många kunder (jag vet att AMD bundlar spel, men de är sällan lika "fräscha").

Vet vad du menar, hade det inte varit för deras dåliga linux drivare hade jag inte bytt, samt att AMD gpu er var väldigt bra och popis för bitcoin och lite coin mining innan ASIC riggarna fanns till hyfsade priser, tror btc miningen gav ett rejält sving i AMDs försäljnings siffror, ett tag steg priserna på AMD gpuer oavsätt modell för de sålde bra. Kan detta vara ett resultat av att man köper ASIC riggar istället å inte enbart pga att spel folk bytt till de gröna laget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneCool:

Är någon förvånad? AMD:s (tidigare) förvirrande namngivning, brist på bra drivrutiner, och allmänt "dåliga" prestanda, har fått många att gå över till Nvidia. Funktioner som Shadow Play samt faktumet att de bundlar spel med korten är också två viktiga anledningar till att Nvidia har lyckats få så många kunder (jag vet att AMD bundlar spel, men de är sällan lika "fräscha").

Jösses, tror folk att Nvidia är ensamma om "shadowplay"? AMD har exakt samma funktion i Raptr, men verkar som folk tror Nvidia är de enda man kan spela in med?

Man ser ofta shadowplay som en anledning att välja Nvidia när AMD har exakt samma funktion. Varför vet inte folk om det?

Men i majoriteten av alla kundvagnar i forumet ligger där ett 960, 970 lr 980 i från början, folk kolla inte upp ngnting. Sen när man visar lite tester etc förklarar lite, visar lite priser brukar de flesta köra AMD.

Men att folk inte kollar upp det själv från början, direkt langar de ner ett 970 för 4000kr utan att blinka eller kolla upp ngt. Har folk så bra med pengar lr de bryr sig inte om att få mest valuta/prestanda för pengarna?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Problemet är väl mer att AMD alltid är tvåa på bollen. Nvidia lanserar något som är awsome, AMD kontrar med något som är lite sämre - men lyfter absolut inte fram det. Nvidia-funktionen har redan nått ut till folk som awsome, amd-funktionen når aldrig ut. Hade de varit först på bollen hade det nog varit betydligt enklare.

Ex. Tänk om AMD lanserat freesync innan Nvidia lanserade Gsync. Hade någon då betalt mer för en Gsync-skärm? Jag tror att svaret är nej.

Ex. Tänk om AMD lanserat raptr först innan shadowplay och geforceexperience och det satt sig som awsome i folks ögon, hade då någon valt Nvidia för att de hade en liknande funktion. Svaret tror jag är nej.

Bevis för att tesen stämmer. Det positiva buzzet som AMD fick p.g.a Mantel gjorde att en hel del människor valde AMD vid lanseringen av BF4.

Fast att AMD inte är först med grejjer är ju en sanning med modifikation.
Till att börja med är varken freesync eller g-sync någon ny teknologi. Det går väll att argumentera att Nvidia gjort någonting "nytt" iom. den hårdvara dom skeppar med för att få tekniken att fungera marginellt bättre.

Detta är ett urval av det AMD gjort (eller köpt in och tagit över)

  1. TressFX, hår-rendering som ej är märkesbundet. TressFX kan till och med prestera bättre på nvidia-kort.

  2. Mantle, lågnivås api som har kraftigt påverkat utvecklingen av DirectX12 och Project Vulkan.

  3. HBM som minnesanvänding, AMD/SK Hynix/JEDEC designade transposern som används för att koppla minnes-stackarna till grafikkretsen.

  4. GDDR5 implementation var AMD först med.

  5. GDDR3 implementation har jag också hört att AMD var först med.

  6. Sammanlänkade grafikkort över PCI istället för via en SLI/CF-brygga. (Har för mig att jag läst att även detta var en gammal standard men om Nvidia ska få g-sync så... )

och säkert mer jag inte tänker på.

Kvarstår gör ju att AMD efter 10 år ännu inte har listat ut hur det där med marknadsföring fungerar.

EDITS: Formatering

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldViking:

Fast att AMD inte är först med grejjer är ju en sanning med modifikation.
Till att börja med är varken freesync eller g-sync någon ny teknologi. Det går väll att argumentera att Nvidia gjort någonting "nytt" iom. den hårdvara dom skeppar med för att få tekniken att fungera marginellt bättre.

  1. Detta är ett urval av det AMD gjort (eller köpt in och tagit över)

  2. TressFX, hår-rendering som ej är märkesbundet. TressFX kan till och med prestera bättre på nvidia-kort.

  3. Mantle, lågnivås api som har kraftigt påverkat utvecklingen av DirectX12 och Project Vulkan.

  4. HBM som minnesanvänding, AMD/SK Hynix/JEDEC designade transposern som används för att koppla minnes-stackarna till grafikkretsen.

  5. GDDR5 implementation var AMD först med.

  6. GDDR3 implementation har jag också hört att AMD var först med.

  7. Sammanlänkade grafikkort över PCI istället för via en SLI/CF-brygga. (Har för mig att jag läst att även detta var en gammal standard men om Nvidia ska få g-sync så... )

och säkert mer jag inte tänker på.

Kvarstår gör ju att AMD efter 10 år ännu inte har listat ut hur det där med marknadsföring fungerar.

Var inte AMD först med DVR också, dvs funktion att spela in när man spelade? Nu tror alla att bara Nvidia har Shadowplay när AMD började med det och de har samma inspelningsfunktion i sitt Raptr som Nvidia i sitt shadowplay.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Tråkigt, Nvidia likt Intel behöver en motpart som är ordentligt konkurrenskraftig, annars slutar det illa för konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Jösses, tror folk att Nvidia är ensamma om "shadowplay"? AMD har exakt samma funktion i Raptr, men verkar som folk tror Nvidia är de enda man kan spela in med?

Man ser ofta shadowplay som en anledning att välja Nvidia när AMD har exakt samma funktion. Varför vet inte folk om det?

Men i majoriteten av alla kundvagnar i forumet ligger där ett 960, 970 lr 980 i från början, folk kolla inte upp ngnting. Sen när man visar lite tester etc förklarar lite, visar lite priser brukar de flesta köra AMD.

Men att folk inte kollar upp det själv från början, direkt langar de ner ett 970 för 4000kr utan att blinka eller kolla upp ngt. Har folk så bra med pengar?

Jag trodde det var fastslaget nu att de flesta INTE kör AMD trots vad andra säger. Siffrorna ljuger inte.

Skickades från m.sweclockers.com

autocorrection typo
Permalänk
Medlem

@stimpen: Jag vet ärligt talat inte. Jag stötte på begreppet DVR för några dagar sedan och upptäckte att Raptr hade inspelningsfunktion (och idag: Twitch-stöd! ) för någon månad sen.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit