Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp mig bli starkare i bänkpress.

Permalänk

Hjälp mig bli starkare i bänkpress.

Då var det dags att misshandla mina chesticles med lite bänk!

Huruvida jag har ett problem med teknik eller generel styrka är för mig en gåta vilket är anledningen till att jag laddar upp det här.

Så vad säger ni, ser ni något teknikfel som hindrar mig från att maxa loss?

Tar gärna tips på assistance-övningar som kan hjälpa mig.

Visa signatur

Youtube-kanal: papa knut
|CPU i5-3570K @4.2ghz |RAM 8GB Kingston DDR3 HyperX1600MHz |GPU Sapphire Radeon 7870 OC @1050mhz |SKÄRM ASUS VG248QE @120hz 2D Lightboost! |

Permalänk
Medlem

Känns som att du har lite för bråttom

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pressveck:

huFtA4T5spA

Då var det dags att misshandla mina chesticles med lite bänk!

Huruvida jag har ett problem med teknik eller generel styrka är för mig en gåta vilket är anledningen till att jag laddar upp det här.

Så vad säger ni, ser ni något teknikfel som hindrar mig från att maxa loss?

Tar gärna tips på assistance-övningar som kan hjälpa mig.

Testa att att svanka lite mer och förankra hela kroppen på bänken.. Taighten the shoulder blades togheter.. Ner med huvudet hårt i bänken och fötterna ska vara planterade i golvet.

Sen kan du testa med typ 90% 1 max med 2s paus på bröstet och sen explosivt upp så snabbt du kan.

Edit: jag kan också rekommendera dig att köra latsdrag med skulderbladen ihoppressade under hela rörelsen samt militärpress. Hjälper mig.

Permalänk
Medlem

Du fladdrar omkring väldigt mycket när du tränar dvs du jobbar med fler muskler/muskelgrupper än nödvändigt och tappar fokus/styrka.
Mitt råd är att du anlitar en personlig tränare, det kommer ge dig massor.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Dina armbågar går ner mot höfterna väldigt mycket, håll armarna vinkelrätt gentemot kroppen. Du klarar större vikt på detta sätt men du isolerar ju inte tuttarna. Skit i PT, kolla Scoobys Workshop, både hemsida och Youtube, han förespråkar och tränar med perfekt teknik i stället för att maxa vikterna. Att 'packa' skuldrorna som någon sagt är viktigt.

Gör även flys samt kör dina bröstövningar både lutande uppåt och nedåt. Musklerna behöver variation för att inte vänja sig. Kosten är dessutom lika viktig som träningen för att utveckla styrka. Kunskap, varierad träning och tid är framgångsreceptet du letar efter.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Du fladdrar omkring väldigt mycket när du tränar dvs du jobbar med fler muskler/muskelgrupper än nödvändigt och tappar fokus/styrka.
Mitt råd är att du anlitar en personlig tränare, det kommer ge dig massor.

Wtf?

Permalänk
Skrivet av Zache_:

Dina armbågar går ner mot höfterna väldigt mycket, håll armarna vinkelrätt gentemot kroppen. Du klarar större vikt på detta sätt men du isolerar ju inte tuttarna.

Ok som sagt min huvudfokus är att bänka mer vikt.

Visa signatur

Youtube-kanal: papa knut
|CPU i5-3570K @4.2ghz |RAM 8GB Kingston DDR3 HyperX1600MHz |GPU Sapphire Radeon 7870 OC @1050mhz |SKÄRM ASUS VG248QE @120hz 2D Lightboost! |

Permalänk

@criscros: Ok tack, skulle du köra alla set med paus eller bara som assistance? Bör tilläggas att jag enbart tränar för styrka inom lyftet.

Visa signatur

Youtube-kanal: papa knut
|CPU i5-3570K @4.2ghz |RAM 8GB Kingston DDR3 HyperX1600MHz |GPU Sapphire Radeon 7870 OC @1050mhz |SKÄRM ASUS VG248QE @120hz 2D Lightboost! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pressveck:

@criscros: Ok tack, skulle du köra alla set med paus eller bara som assistance? Bör tilläggas att jag enbart tränar för styrka inom lyftet.

Tjena:) om du enbart tänker på styrka så finns t.ex slingshot dräkt och klossbänk ! Sen skulle jag inte påstå att jag kör paus varje set men att köra det ett set lr två kan hjälpa dig att få en "grundstyrka"

Edit: fokusera på att lyfta upp vikten så snabbt du bara kan. Det är explosiv träning som gäller när man är ute efter styrka

Mvh

Permalänk
Medlem

Min första tanke är...du stressar dig igenom seten. Du skall ha 100% fokus och kontroll i varje lyft. Dra ner tempot och var mer explosiv NÄR DU LYFTER inte när du släpper ned vikten mot bröstet. Lugnt och fokuserat med full kontroll av rörelsen på väg ned (islolera rörelsen till rätt muskler) fokus med 100 % kontakt med rätt muskler och explosivt upp igen.
Ha inte för lätta vikter på. max 6-8 reps.
När du stressar dig igenom dina set på detta viset får du bara mjölksyra och det hämmar dig.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pressveck:

Ok som sagt min huvudfokus är att bänka mer vikt.

Mer vikt klarar du genom att bli starkare. Starkare blir du genom att träna rätt. Du tränar inte rätt, därför kommer du inte bli starkare i samma takt som du kunde blivit om du tränade rätt. Vill du ha hjälp så var öppen för hjälpen du får.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Mer vikt klarar du genom att bli starkare. Starkare blir du genom att träna rätt. Du tränar inte rätt, därför kommer du inte bli starkare i samma takt som du kunde blivit om du tränade rätt. Vill du ha hjälp så var öppen för hjälpen du får.

Lol stackarn har inte sagt att våra tips är dåliga xD han frågar ju och är motaglig ser det ut som..

Dessutom tränar han mer rätt än de flesta och det är omöjligt att få perfektion från killen om man bara är negativ mot honom. Han kan inte ändra tekniken på en sekund heller, det tar tid.

Till ts: tänk bara på dessa tips du har fått nu och träna med det i fokus och kom tillbaka med film om en månad?

Mvh

Permalänk
Medlem

mitt tips efter att ha gymmat i 10 år snart är:
1. stressa inte.
2. ha kontroll över dina rörelser(flaxa inte för mycket).
3. maxa gärna 1 set i slutet efter varje övning.
4. fokusera mentalt på den kroppsdel du tränar.
5. acceptera att det tar tid att bygga upp en kropp!

Permalänk
Medlem

För att inte upprepa vad som redan sagts om att ta det lugnt:

  • Träna axlar och biceps. Främre deltoideus tar mycket vikt och biceps hjälper till att stabilisera rörelsen.

  • Kör för all del inte vinkelrätt som Zache_ förespråkar, Snap City är inte ett ställe du vill besöka. Du ska VILJA isolera pecsen. Om du mot förmodan vill "fuska" så kör med brygga

  • Träna upp explosiviteten. Jag brukar köra med stång eller handlar liggandes mot golvet, pausa 2 sek när armbågarna går i golvet.

  • Ändra om i ditt program, det är lätt att man fastnar om kroppen vänjer sig vid samma rutin varje måndag. Testa köra 5 normala set på ~80% sedan släng på 5 set till failure på 50% (OBS vad som passar min kropp kanske inte är bra för din). Se om dina pecs gillar den behandligen
    "Chock the muscle" - Arnold

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pressveck:

huFtA4T5spA

Då var det dags att misshandla mina chesticles med lite bänk!

Huruvida jag har ett problem med teknik eller generel styrka är för mig en gåta vilket är anledningen till att jag laddar upp det här.

Så vad säger ni, ser ni något teknikfel som hindrar mig från att maxa loss?

Tar gärna tips på assistance-övningar som kan hjälpa mig.

Hur länge har du tränat och hur ser ditt träningsschema ut? Du bör hålla dig till basövningarna, det är väldigt lätt att överträna ex. triceps ifall man kör massor mumbo jumbo-övningar.

Skrivet av Zache_:

Dina armbågar går ner mot höfterna väldigt mycket, håll armarna vinkelrätt gentemot kroppen. Du klarar större vikt på detta sätt men du isolerar ju inte tuttarna. Skit i PT, kolla Scoobys Workshop, både hemsida och Youtube, han förespråkar och tränar med perfekt teknik i stället för att maxa vikterna. Att 'packa' skuldrorna som någon sagt är viktigt.

Gör även flys samt kör dina bröstövningar både lutande uppåt och nedåt. Musklerna behöver variation för att inte vänja sig. Kosten är dessutom lika viktig som träningen för att utveckla styrka. Kunskap, varierad träning och tid är framgångsreceptet du letar efter.

Visst kan man lyfta mer (i början) när man aktiverar axlarna på det viset, men det är ej att rekommendera. Risken för axelskador är överhängande.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Eftersom du vill flytta stora vikter så ska du lyfta som en styrkelyftare. Då lyfter du med hela kroppen. Från fötterna.
Svanka mer, och jobba stenhårt på att hålla ihop och ner skuldrorna.
Du ska definitivt inte ut med armbågarna. Man ser redan nu att armbågarna kommer ut lite under lyftet, det kommer antagligen av att du inte gör jobbet du ska nedanför pecsen (magen, rumpan, benen..). Att stabilisera hela kroppen så att man kan använda delts, triceps och pecs på bästa sätt är ett stort jobb. Bänkpress är en helkroppsövning.
Tänk på din fotplacering, tänk på att spänna magen och rumpan. Så fort du släpper spänningen i magen, rumpan, ryggen eller benen så blir du svagare. Det handlar om så mycket mer än armar och pecs.

Kort sagt; använd den teknik som styrkelyftare använder.

Permalänk

@lorgix: Jo, jag anade det, men vad är det som gör att mina armbågar flyger ut? Kan det vara att mina triceps är för svaga i förhållande till mina pecs och kroppen kompenserar därför genom att skifta armbågarna till en position där lyftet blir mer pecdominant?

Visa signatur

Youtube-kanal: papa knut
|CPU i5-3570K @4.2ghz |RAM 8GB Kingston DDR3 HyperX1600MHz |GPU Sapphire Radeon 7870 OC @1050mhz |SKÄRM ASUS VG248QE @120hz 2D Lightboost! |

Permalänk
Skrivet av Zache_:

Mer vikt klarar du genom att bli starkare. Starkare blir du genom att träna rätt. Du tränar inte rätt, därför kommer du inte bli starkare i samma takt som du kunde blivit om du tränade rätt. Vill du ha hjälp så var öppen för hjälpen du får.

"Dina armbågar går ner mot höfterna väldigt mycket, håll armarna vinkelrätt gentemot kroppen. Du klarar större vikt på detta sätt"

Jag trodde att det var precis tvärtom och majoriteten av folket här i tråden verkar hålla med mig, att armarna flyger ut och hamnar i en vinkelrät position är ju precis vad som händer vid form-breakdown i mitt fall. Visst kan jag göra som du säger och flaira ut mina armbågar för att belasta front delts+pecs mer men jag fokuserar inte på bodybuilding, jag fokuserar på powerlifting.

Visa signatur

Youtube-kanal: papa knut
|CPU i5-3570K @4.2ghz |RAM 8GB Kingston DDR3 HyperX1600MHz |GPU Sapphire Radeon 7870 OC @1050mhz |SKÄRM ASUS VG248QE @120hz 2D Lightboost! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pressveck:

"Dina armbågar går ner mot höfterna väldigt mycket, håll armarna vinkelrätt gentemot kroppen. Du klarar större vikt på detta sätt"

Jag trodde att det var precis tvärtom och majoriteten av folket här i tråden verkar hålla med mig, att armarna flyger ut och hamnar i en vinkelrät position är ju precis vad som händer vid form-breakdown i mitt fall. Visst kan jag göra som du säger och flaira ut mina armbågar för att belasta front delts+pecs mer men jag fokuserar inte på bodybuilding, jag fokuserar på powerlifting.

En vanlig orsak för att armbågarna skenar iväg är greppet och "inkorrekt" nedgång av stången.

Kolla på videos där man visar hur man ska placera stången bra i handflatan. Sänk vikten lite men träna in tekniken:)

Mvh

Permalänk
Skrivet av Kent:

Hur länge har du tränat och hur ser ditt träningsschema ut? Du bör hålla dig till basövningarna, det är väldigt lätt att överträna ex. triceps ifall man kör massor mumbo jumbo-övningar.
Visst kan man lyfta mer (i början) när man aktiverar axlarna på det viset, men det är ej att rekommendera. Risken för axelskador är överhängande.

Jag har gymmat seriöst i lite över ett år nu, har kört jim wendler i ca 8mån om du är bekant med det. Det är ett powerliftingprogram med låg volym och hög intesitet. Så det blir främst basövningar, men slänger såklart in lite volym på assistance-övningarna som grädde på moset.

Jo jag har sett till att läsa på dom grundläggande koncepten för att inte skada sig men problemet är väl att jag alltid tränar ensam så det är lite svårt att analysera hur bra jag utför det själv.

Visa signatur

Youtube-kanal: papa knut
|CPU i5-3570K @4.2ghz |RAM 8GB Kingston DDR3 HyperX1600MHz |GPU Sapphire Radeon 7870 OC @1050mhz |SKÄRM ASUS VG248QE @120hz 2D Lightboost! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Dina armbågar går ner mot höfterna väldigt mycket, håll armarna vinkelrätt gentemot kroppen. Du klarar större vikt på detta sätt men du isolerar ju inte tuttarna.

Menar du att han ska ut med armarna så de ligger i 90 grader direkt under stången? För det ska man inte göra, nästan all vikt hamnar då på axlarna.

Permalänk
Medlem

Här kanske du kan få lite tips

http://www.styrkelabbet.se/bankpress/

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x, Asus Rog Strix B550-F Gaming, Kingston DDR4-3600MHz 2 x 16 Gb, Asus Rtx 3060 Dual OC v2, Kingston KC 3000 1TB, BeQuiet Pure Base 500 TG, Fractal Design Newton R3 600w, BeQuiet Dark Rock Pro 4

Permalänk

Det enklaste och smartaste du kan göra är att ta kontakt med närmsta styrkelyftsklubb och få professionell hjälp där. Även om du inte tänkt börja tävla så kan jag lova dig att du efter lite snabba tips och instruktioner från en duktig tränare kommer att känna att ditt nuvarande PB kommer att krossas när du vill.

Man kan få väldigt bra hjälp på internet men att ha någon duktig på plats som visar själv och guidar dig igenom lyften är oslagbart.

Jag har själv turen att ha en av Sveriges bästa bänkpressare som vän och således träningsinstruktör när han är hemma i byn.

Har sett kompisar gå ifrån en fail på nytt PB till att 30 minuter senare göra tre reps på samma vikt efter enkla men ack så viktiga teknikförbättringar.

Med det sagt så kan jag säga att du med lite teknik förbättringar kommer att lyfta tyngre än du gör nu och känna att det är roligare.

PS. När du väl lyfter rätt första gångerna kommer du att märka att bänkpress är en helkroppsövning...

Permalänk
Medlem

Som flera redan sagt, du ser ut att stressa mycket i bänkpressen. En JÄTTEVIKTIG komponent i många övningar är andningen och det gäller även i bänk. Andningsteknik (och förmåga att skapa buktryck) hänger intimt ihop med just fokus, kroppsform, stabilitet, osv, vilka i ditt fall ser ut att bli lidande till följd av att du stressar.

Jag tror att om du försöker ta det lugnare och tänka mer på andningen så har du en viktig bit på plats. Dvs utöver vad som redan sagts om att pressa ihop skulderbladen, placera fötterna stadigt, osv. Andas in rejält, SEN sänker du stången kontrollerat, och pressa ut luft på vägen upp i den mån du klarar.

Hoppas det hjälper.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pressveck:

"Dina armbågar går ner mot höfterna väldigt mycket, håll armarna vinkelrätt gentemot kroppen. Du klarar större vikt på detta sätt"

Jag trodde att det var precis tvärtom och majoriteten av folket här i tråden verkar hålla med mig, att armarna flyger ut och hamnar i en vinkelrät position är ju precis vad som händer vid form-breakdown i mitt fall. Visst kan jag göra som du säger och flaira ut mina armbågar för att belasta front delts+pecs mer men jag fokuserar inte på bodybuilding, jag fokuserar på powerlifting.

Du har rätt och jag hade fel. Var ej medveten om skillnaderna mellan bodybuilding och powerlifting som du nämner. Så då har jag lärt mig något nytt även idag

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

När du fått hjälp med tekniken så är det viktigt att du strävar efter att utföra varenda lyft perfekt, oavsett vikt.
När du värmer upp med tom stång - Perfekta lyft
Varje lyft blir då en finslipning av din teknik. Därför ska man aldrig slarva. Bara en sån sak som att skapa en ritual för hur du lägger dig ner på bänken gör att du till slut kommer att lägga dig på exakt samma sätt, varje gång. Kroppen blir då förberedd för vad som ska hända härnäst.

Sen för att lugna ner dina lyft och öka fokus så kan jag rekommendera att du kör med stopp i bottenläge. Att helt eliminera möjligheten för att studsa upp för tunga vikter gör att din träning kommer att bli bättre. Du kommer att bli starkare i bottenläget och minska risken att dra på dig skador.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pressveck:

@lorgix: Jo, jag anade det, men vad är det som gör att mina armbågar flyger ut? Kan det vara att mina triceps är för svaga i förhållande till mina pecs och kroppen kompenserar därför genom att skifta armbågarna till en position där lyftet blir mer pecdominant?

Jag kanske var otydlig, men jag menar alltså att jag tror såhär:
Vikten kommer upp mot huvudet/armbågarna sticker ut (samma sak) för att du inte stabiliserar hela kroppen. Mer specifikt hoppar du över underkroppen.
Armbågarna kommer alltså ut för att du inte stöttar upp kroppen underifrån (mage/rumpa/ben..). Stödet i andra änden (där rygg/skuldror möter bänken) kan bli bättre det med.

Du bör alltså göra en genomgripande förändring i tekniken. Titta på hur styrkelyftare lyfter. Du vill ha tryck genom hela kroppen, från fötterna, via rumpan och magen, till rygg och skuldror. Kedjan är inte starkare än sin svagaste länk. Ju bättre du sköter den biten, desto bättre position har du för att låta dom starkaste musklerna göra jobbet (pecs & triceps). Var inte rädd för att svanka, om du lyfter kontrollerat, med det rätta trycket i bålen så skyddar du ländryggen. Var beredd på att du kan bli lite öm när du är ovan.

Jobba in den nya tekniken, det är det självklara steget i det här läget.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Jag kanske var otydlig, men jag menar alltså att jag tror såhär:
Vikten kommer upp mot huvudet/armbågarna sticker ut (samma sak) för att du inte stabiliserar hela kroppen. Mer specifikt hoppar du över underkroppen.
Armbågarna kommer alltså ut för att du inte stöttar upp kroppen underifrån (mage/rumpa/ben..). Stödet i andra änden (där rygg/skuldror möter bänken) kan bli bättre det med.

Du bör alltså göra en genomgripande förändring i tekniken. Titta på hur styrkelyftare lyfter. Du vill ha tryck genom hela kroppen, från fötterna, via rumpan och magen, till rygg och skuldror. Kedjan är inte starkare än sin svagaste länk. Ju bättre du sköter den biten, desto bättre position har du för att låta dom starkaste musklerna göra jobbet (pecs & triceps). Var inte rädd för att svanka, om du lyfter kontrollerat, med det rätta trycket i bålen så skyddar du ländryggen. Var beredd på att du kan bli lite öm när du är ovan.

Jobba in den nya tekniken, det är det självklara steget i det här läget.

Det är precis det här jag menar med att det är en helkroppsövning. Det kommer att kännas så in i helvete dagen efter i i princip hela kroppen när man väl gör rätt. Man brukar ju säga att man ska tänka sig att kroppen är som en fjäder som lagrar energi, ju mer spänd den är desto mer tryck får man i lyftet. Det ska inte vara skönt att lägga sig i rätt position. Eller, det kommer inte att vara skönt när man är ovan.
Jag minns så väl hur det kändes dagen efter jag började ta teknikträningen på full allvar. Det kändes helt seriöst som att jag fortfarande låg i brygga dagen efter. Jag skojar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pressveck:

"Dina armbågar går ner mot höfterna väldigt mycket, håll armarna vinkelrätt gentemot kroppen. Du klarar större vikt på detta sätt"

Jag trodde att det var precis tvärtom och majoriteten av folket här i tråden verkar hålla med mig, att armarna flyger ut och hamnar i en vinkelrät position är ju precis vad som händer vid form-breakdown i mitt fall. Visst kan jag göra som du säger och flaira ut mina armbågar för att belasta front delts+pecs mer men jag fokuserar inte på bodybuilding, jag fokuserar på powerlifting.

Du har helt rätt. Armarna skall INTE vara vinkelrätt mot kroppen. Det ger bara förslitningsskador på axlar eftersom kraften hamnar över mjukdelarna. Greppet ska utanför axlarna och stången skall hamna över sternum, då får du en bra position. Raka handleder och tummen runt stången. Svanka inte och studsa inte skivstången, vare sig i luften eller på bröstkorgen.

Den metod jag anävnde mig av för att öka i styrka går ut på att stimulera motorenheterna, dvs nervsystemet. När man tränar styrketräning är det inte bara muskler som måste stimuleras. Även mjukdelar och nervbanor. Motorenheterna hjälper till att aktiver större delar av muskelns tvärsnitt.
Tänk dig en lök. Utan större muskelkontroll kommer endast de lager närmast kärnan att aktiveras vid arbete. Men större muskelkontroll kommer alla lager att arbeta. Hur uppnår man bättre muskelkontroll? Jo, använd dig av temp! Det handlar inte bara om att utföra en rörelse (i vem som nu kom på 3 x 8 tramset), det handlar även om hur fort rörelsen utförs i de olika momenten. Du ser ut att slänga dig med vikterna, inte bra. Ha kontroll och utför hela rörelsens längd.

Ex på bänkpress:
Följande övning 80kg x 5 reps x 6 set reps i 5021 tempo och 120 vila betyder att du sänker stången under 5 sekunder. I samma ögonblick som stången hamnar 1cm över bröstkorgen höjer du stången under 2 sekunder och sedan vilar du 1 sekund innan du upprepar övningen. Efter första setet vilar du 2 minuter (120 sekunder). Detta kräver lite muskelminne så det är bra att öva men en tom olympiastång. Variera reps och vikt upp och ned mellan träningspassen så kroppen inte vänjer sig så fort.
När du kan utföra övningen kontrollerat, dvs inga armbågar som skakar, är det bara att öka.

Exemplet ovan är just bara ett exempel. Det finns så många faktorer man kan leka med. Genom att t.ex. öka vilan mellan set kan man få större hypertrophy om seten håller sig mellan 6-10 beroende på individen.
Tumregeln för styrka är hög vikt låga reps. Tumregeln för hypetrophy är moderat vikt och 8-14 reps. Tumregeln för uthållighet och är låg vikt och högt antal reps (14-25). Men allt beror på fördelning av muskelfibrer, snabba, långsamma etc. och det finns enorma variationer. Jag kunde t.ex gå upp i volym trots låg reps bara genom att öka vila från 2 minuter till 5.

Oj, det finns så många saker att säga i ämnet....

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du har helt rätt. Armarna skall INTE vara vinkelrätt mot kroppen. Det ger bara förslitningsskador på axlar eftersom kraften hamnar över mjukdelarna. Greppet ska utanför axlarna och stången skall hamna över sternum, då får du en bra position. Raka handleder och tummen runt stången. Svanka inte och studsa inte skivstången, vare sig i luften eller på bröstkorgen.

Den metod jag anävnde mig av för att öka i styrka går ut på att stimulera motorenheterna, dvs nervsystemet. När man tränar styrketräning är det inte bara muskler som måste stimuleras. Även mjukdelar och nervbanor. Motorenheterna hjälper till att aktiver större delar av muskelns tvärsnitt.
Tänk dig en lök. Utan större muskelkontroll kommer endast de lager närmast kärnan att aktiveras vid arbete. Men större muskelkontroll kommer alla lager att arbeta. Hur uppnår man bättre muskelkontroll? Jo, använd dig av temp! Det handlar inte bara om att utföra en rörelse (i vem som nu kom på 3 x 8 tramset), det handlar även om hur fort rörelsen utförs i de olika momenten. Du ser ut att slänga dig med vikterna, inte bra. Ha kontroll och utför hela rörelsens längd.

Ex på bänkpress:
Följande övning 80kg x 5 reps x 6 set reps i 5021 tempo och 120 vila betyder att du sänker stången under 5 sekunder. I samma ögonblick som stången hamnar 1cm över bröstkorgen höjer du stången under 2 sekunder och sedan vilar du 1 sekund innan du upprepar övningen. Efter första setet vilar du 2 minuter (120 sekunder). Detta kräver lite muskelminne så det är bra att öva men en tom olympiastång. Variera reps och vikt upp och ned mellan träningspassen så kroppen inte vänjer sig så fort.
När du kan utföra övningen kontrollerat, dvs inga armbågar som skakar, är det bara att öka.

Exemplet ovan är just bara ett exempel. Det finns så många faktorer man kan leka med. Genom att t.ex. öka vilan mellan set kan man få större hypertrophy om seten håller sig mellan 6-10 beroende på individen.
Tumregeln för styrka är hög vikt låga reps. Tumregeln för hypetrophy är moderat vikt och 8-14 reps. Tumregeln för uthållighet och är låg vikt och högt antal reps (14-25). Men allt beror på fördelning av muskelfibrer, snabba, långsamma etc. och det finns enorma variationer. Jag kunde t.ex gå upp i volym trots låg reps bara genom att öka vila från 2 minuter till 5.

Oj, det finns så många saker att säga i ämnet....

För att ta största möjliga vikt och jobba med pecsen bör man svanka. Raka handleder är bara att glömma, men se till att ha stången långt ner i handen.
Tempo tror jag är helt onödigt, annat än för avancerade lyftare. Muskelfiberrekryteringen beror av belastningen. Fler fibrer rekryteras när dom behövs. Självklart ska alla övningar genomföras med god teknik.
TS följer ett beprövat program. Jag skulle föreslå att han fortsätter med det tills det finns goda skäl att byta.