Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gregoff:

En väldigt störande funktion om man har flera skärmar men går tack och lov att stänga av.

Settings -> System -> Multitasking

Tackar så mycket! Har stört mig på detta ett tag nu

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk

För mig har det fungerat otroligt smidigt, något som inte verkar sant för många andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Det är ju de jag har saknat, det gick väl inte i Win 8.1?

Det vet jag faktiskt inte. Stördes bara på det

Permalänk
Avstängd

DX12 benchmark finns nu att ladda hem.

http://forums.ashesofthesingularity.com/470513

Edit: kostar visst pengar?!

Skrivet av tvingmark:

För mig har det fungerat otroligt smidigt, något som inte verkar sant för många andra.

Inte riktigt rätt tycker jag om man kollar på omröstningen i första inlägget i den här tråden...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hur mycket ram knatar systemet i sig? låter som minnets bugg.

Det ligger runt 3GB.

Skrivet av RogerL:

Kolla om Runtime Broker går i process fönstret, jag hade det problemet med windows 10 låg hela tiden och drog 20% CPU. Drog igång nåra minuter efter jag lämnat datorn ensam. Sen slutade det aldrig när jag börja använda datorn igen. Då tog jag bara bort den servicen från autostart, men nu efter ominstallation av windows 10 igen, så har jag inte haft det problemet.

Jag har också läst att flera haft problem med att runtime broker också slukar massor med minne, ska normalt vara typ 5MB men för en del drar den flera GB. Det problemet hade inte jag.

Vad gäller snap på skärmarna älskar jag det i windows 10, drar du till toppen av skärmen så maxar den fönstret på andra skärmen, släpper du vi kanten blir den halv, släpper i ett hörn är det 1/4.

Min Runtime Broker ligger runt 3,0MB

Håller med snap är riktigt smidigt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Har nu tyvärr backat och återinstallerat 8.1

Min uppfattning:
W10 är långsammare i start av Windows och program än 8.1 (både uppgraderat och clean install)
Vissa saker är krångligare i W10, t.ex. ansluta till 3G/inbyggt modem. Flera steg helt enkelt.
Mitt W10 (både uppgraderat och clean install) ger gråa rutor kring ikonerna (wtf)
Krånglar med äldre spel som fungerar utmärkt i 8.1
Spel krashar, t.ex. BF4. Inte mycket, men betydligt mer än i 8.1

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Jag installerade precis Windows 8.1 Pro på min Lenovo Yoga pga begränsningarna i Windows 10 Home.
Tanken var att uppgradera till 10 Pro, men kommer faktiskt att stanna kvar på 8.1 Pro.

Windows 10 är helt enkelt för trasigt och långsamt i dagsläget. Kanske fungerar bättre för er med stationära datorer, men på en hybriddator som Lenovo Yoga är det tyvärr värdelöst. Modern UI-apparna är även väldigt buggiga när de inte längre startas i helskräm automatiskt. Även ljudet försvinner emellanåt för de fåtal spel jag faktiskt spelar från Windows Store.

Kommer däremot fortsätta att köra Windows 10 Pro på min iMac som sekundärt OS.

Ni som gillar Windows 10 använde antagligen aldrig Windows 8.1 seriöst Tillsammans med Classic Shell är 8.1 fortfarande överlägset 10:an enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag installerade precis Windows 8.1 Pro på min Lenovo Yoga pga begränsningarna i Windows 10 Home.
Tanken var att uppgradera till 10 Pro, men kommer faktiskt att stanna kvar på 8.1 Pro.

Windows 10 är helt enkelt för trasigt och långsamt i dagsläget. Kanske fungerar bättre för er med stationära datorer, men på en hybriddator som Lenovo Yoga är det tyvärr värdelöst. Modern UI-apparna är även väldigt buggiga när de inte längre startas i helskräm automatiskt. Även ljudet försvinner emellanåt för de fåtal spel jag faktiskt spelar från Windows Store.

Kommer däremot fortsätta att köra Windows 10 Pro på min iMac som sekundärt OS.

Ni som gillar Windows 10 använde antagligen aldrig Windows 8.1 seriöst Tillsammans med Classic Shell är 8.1 fortfarande överlägset 10:an enligt mig.

Att det hackar kan bero på liknande problem jag har #15619199 , drabbar tydligen rätt mycket olika program #15622282 (om man ska tro denna medlem).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag måste inflika med att jag överväger i dagsläget att gå tillbaka till 8.1, pga det helt enkelt är för många småbuggar med 10:an just nu. Även fast jag sitter på systemet i sign så upplever jag betydligt längre boot-tid, inte bara av OS:et utan allting från program till spel. Startmenyns sök slutar titt som tätt att fungera, den bara står och "snurrar" söker. Sen känns hela systemet rent allmänt såsigt.
8:an och 8.1 må vara hatade av många pga dess interface, men jag har aldrig haft ett stabilare OS genom åren. Jag ger 10:an en vecka till och sen får vi se vad som händer.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Att det hackar kan bero på liknande problem jag har #15619199 , drabbar tydligen rätt mycket olika program #15622282 (om man ska tro denna medlem).

Mitt ljudproblem försvann delvis när jag avaktiverade "Enchanchements" för ljudenheten. Däremot var redan skadan skedd, då 10:an uppgraderade drivrutinerna till en oönskad version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Jag måste inflika med att jag överväger i dagsläget att gå tillbaka till 8.1, pga det helt enkelt är för många småbuggar med 10:an just nu. Även fast jag sitter på systemet i sign så upplever jag betydligt längre boot-tid, inte bara av OS:et utan allting från program till spel. Startmenyns sök slutar titt som tätt att fungera, den bara står och "snurrar" söker. Sen känns hela systemet rent allmänt såsigt.
8:an och 8.1 må vara hatade av många pga dess interface, men jag har aldrig haft ett stabilare OS genom åren. Jag ger 10:an en vecka till och sen får vi se vad som händer.

Jo, 8 håller jag med om var betydligt stabilare lansering. Men testat ren installation och ingen sån där reset?

Skrivet av walkir:

Mitt ljudproblem försvann delvis när jag avaktiverade "Enchanchements" för ljudenheten. Däremot var redan skadan skedd, då 10:an uppgraderade drivrutinerna till en oönskad version.

Ja det är ju en klassiker med win 10

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

Det är intressant att så många gillar Windows 8:1. Innan W 10 kom var det ju kölhalning som gällde för de som andades något positivt om 8:1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är intressant att så många gillar Windows 8:1. Innan W 10 kom var det ju kölhalning som gällde för de som andades något positivt om 8:1.

Win 8 är inte bra, men Win 10 är nästan sämre. Så ja nu när man har något att jämföra med, så var win 8 stabilare vid släpp. Men UI:it var/är en ren katastrof, är som två Os i ett OS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Win 8 är inte bra, men Win 10 är nästan sämre. ... Men UI:it var/är en ren katastrof, är som två Os i ett OS.

En stor fördel med Windows 8.1 är att det är väldigt likt 7:an (Kontrollpanelen m.m.) samt att Modern UI är lätt att städa bort och undvika helt.

Anser att touchläget i Windows 10 är ett skämt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

En stor fördel med Windows 8.1 är att det är väldigt likt 7:an (Kontrollpanelen m.m.) samt att Modern UI är lätt att städa bort och undvika helt.

Anser att touchläget i Windows 10 är ett skämt!

Kort sagt - förra versionen är alltid bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, 8 håller jag med om var betydligt stabilare lansering. Men testat ren installation och ingen sån där reset?

Ja det är ju en klassiker med win 10

Nope Av den enkla anledningen att jag fortfarande inte lyckats få hem en ISO-fil. Har testat microsofts egna som dom tillhanahåller, där du antingen uppgraderar eller skapar en ISO. Ibland vägrar programmet att svara och bara hänger sig, oavsett om jag väljer det korrekta x86 eller x64 versionen. I ett fall har jag lyckats få hem filen via programmet, då hänger sig allting när den ska förbereda. Ostabilt är bara förnamnet på allt detta.
Vart får alla andra tag på sina ISO:s ifrån?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Nope Av den enkla anledningen att jag fortfarande inte lyckats få hem en ISO-fil. Har testat microsofts egna som dom tillhanahåller, där du antingen uppgraderar eller skapar en ISO. Ibland vägrar programmet att svara och bara hänger sig, oavsett om jag väljer det korrekta x86 eller x64 versionen. I ett fall har jag lyckats få hem filen via programmet, då hänger sig allting när den ska förbereda. Ostabilt är bara förnamnet på allt detta.

Lyckades perfekt med det verktyget på första försöket Körde från win 7, när min win 10 installation blev korrupt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Du får en direktlänk på Microsofts sida till ISO-filerna om du använder vissa useragent-strängar i webbläsaren. Att identifiera dig som en Mac borde räcka, för då kan du ju ändå inte använda mediacreationtool.exe. Du får en vanlig HTTP-länk som fungerar under begränsad tid. Går också att göra ISOs från den ESD som Media creation tool hämtar hem. Du får väl ISO i verktyget om du så väljer också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Lyckades perfekt med det verktyget på första försöket Körde från win 7, när min win 10 installation blev korrupt.

Jag kör från en 8.1 upgrade, kanske där felet ligger?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det är roligt att undersökningen i början av den här tråden verkar stämma väl överens med hur det låter på sociala medier

92% älskar Windows 10 enligt en undersökning.

http://www.windowscentral.com/new-study-shows-more-people-lov...

Synd att vi inte har Cortana i Sverige ännu, det verkar vara en av de mest populära nya funktionerna.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Jag kör från en 8.1 upgrade, kanske där felet ligger?

Körde verktyget från win 7 inte uppgraderade från win 7. Men körde från win 8 som jag uppgraderat till win 8.1 och där blev det knas när jag skulle uppgradera en tredje gång Så fick gör en USB från datorn jag hade windows 7.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är roligt att undersökningen i början av den här tråden verkar stämma väl överens med hur det låter på sociala medier

Synd att vi inte har Cortana i Sverige ännu, det verkar vara en av de mest populära nya funktionerna.

Inte konstigt när det är gratis Undrar hur många som får problem med att uppgradera till win 10 tro.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av strejf:

Misstänker att en del av dessa fungerar med lite handpåläggning.
Tex fungerar Fallout 3 för mig, fick greja lite med rättigheterna och starta som Admin de första gångerna men sen fungerade det skapligt, kan dock minimeras ibland men gjorde även så i W8.1.
Misstänker kopieringsskyddet, vore vettigt att släppa en patch utan detta, som en service åt gamla betalande kunder.

edit noterade just att min grafikkort fått en ny drivrutin, gick bra den här gången, tackar!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du får en direktlänk på Microsofts sida till ISO-filerna om du använder vissa useragent-strängar i webbläsaren. Att identifiera dig som en Mac borde räcka, för då kan du ju ändå inte använda mediacreationtool.exe. Du får en vanlig HTTP-länk som fungerar under begränsad tid. Går också att göra ISOs från den ESD som Media creation tool hämtar hem. Du får väl ISO i verktyget om du så väljer också.

mediacreationtool.exe, det är den filen som hänger sig. Konstant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Upptäckte precis ytterligare ett problem, när jag kör dxdiag står det att jag har DirectX Version: 12.
Skulle dra igång och återuppliva lite gamla minnen med Rome Total war när jag inser att det inte fungerar för att jag inte har directx 9 installerad, jag som trodde att dx var bakåtkompatibelt? Går inte heller att installera dx9 manuellt då det står att min version av windows inte stödjs

Kan jag göra någonting åt detta? Att köra i kompabilitetsläge för win xp och tidigare har jag redan gjort.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Slutar aldrig att förundras över din motivation av att höja Microsoft till skyarna..

"Keep in mind that this study comes from a relatively small sample size of just 7,000 persons, and is by no means definitive given there are many millions of Windows 10 users out in the wild now."

Detta vill säga att undersökningen har en sanningshalt lika med noll...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Man kan inte ändra sitt svar i omröstningen. Jag hade ändrat mitt till mer negativt efter jag läst om sekretess inställningarna. Jag är nu tillbaka i Windows 7 och har inga planer på att uppgradera igen.

Microsoft har skjutit sig själva i foten (igen). Jag vill ha ett operativsystem som Windows 7 där det mesta fungerar, MS spionerar inte på mig och operativsystemet känns genomtänkt igen. Det första jag gjorde när jag installerade win10 var att installera "Start10" för startmenyn är inte ens i närheten av Windows 7 och är riktigt fult designad.
Linux har definitivt en chans att ta marknadsandelar nu, Allt som krävs är att de lär sig att göra en riktigt användarvänlig distribution främst genom att sluta tvinga folk att använda konsolen.

Det enda jag saknar ifrån Windows 10 är DX12 (fast det inte finns några spel ännu) och optimeringen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Klarar man inte av det enkla med att installera in ett operativsystem på rätt vis, då ska man kasta datorn i sjön och aldrig mer använda en dator. Ja, en stor pik till er som inte ens klarar av att göra rätt.

Visa signatur

AMD RYZEN 7 7700X / B650 AX-Y1 / 32GB RAM DDR5 / RX 9070 XT Reaper 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Man kan inte ändra sitt svar i omröstningen. Jag hade ändrat mitt till mer negativt efter jag läst om sekretess inställningarna. Jag är nu tillbaka i Windows 7 och har inga planer på att uppgradera igen.

Microsoft har skjutit sig själva i foten (igen). Jag vill ha ett operativsystem som Windows 7 där det mesta fungerar, MS spionerar inte på mig och operativsystemet känns genomtänkt igen. Det första jag gjorde när jag installerade win10 var att installera "Start10" för startmenyn är inte ens i närheten av Windows 7 och är riktigt fult designad.
Linux har definitivt en chans att ta marknadsandelar nu, Allt som krävs är att de lär sig att göra en riktigt användarvänlig distribution främst genom att sluta tvinga folk att använda konsolen.

Det enda jag saknar ifrån Windows 10 är DX12 (fast det inte finns några spel ännu) och optimeringen.

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/3i2re2/windows...

Samma skit på Windows 7 också. Vill du inte att någon ska samla in information så får du sluta använda datorn och internet helt.

Permalänk
Medlem

Japp det var det jag väntade på..Kommer spioneras lika mycket där som i 10an..Finns liksom inget som hindrar dom att göra likadant med äldre OS..

Känns som en droppe i havet att undvika windows 10 just pga detta..Det spioneras överallt i den digitala världen idag..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz