Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av meastro:

Klarar man inte av det enkla med att installera in ett operativsystem på rätt vis, då ska man kasta datorn i sjön och aldrig mer använda en dator. Ja, en stor pik till er som inte ens klarar av att göra rätt.

Så du förordrar miljöförstöring, för att folk inte är lika duktiga som dig på datorer..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Slutar aldrig att förundras över din motivation av att höja Microsoft till skyarna..

"Keep in mind that this study comes from a relatively small sample size of just 7,000 persons, and is by no means definitive given there are many millions of Windows 10 users out in the wild now."

Detta vill säga att undersökningen har en sanningshalt lika med noll...

Den har då fem gånger fler röster än den här på Sweclockers...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Den har då fem gånger fler röster än den här på Sweclockers...

Vad har det med saken att göra? Den är fortfarande intetsägande om faktiska förhållanden.

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/3i2re2/windows...

Samma skit på Windows 7 också. Vill du inte att någon ska samla in information så får du sluta använda datorn och internet helt.

Helt sant det.

Men det går att avinstallera dessa uppdateringar och sedan dölja i uppdateringshistoriken i Win 7/8.1 för att sedan slippa få dem installerade igen.

Kan man det i W10?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Sant. Men det går att avinstallera dessa uppdateringar och sedan dölja i uppdateringshistoriken för att inte få dem installerade igen. Kan man det i W10?

De är ju valbara till att börja med.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

De är ju valbara till att börja med.

Hur menar du nu? Valbara? Javisst är dem det. Men det är nog inte alla som läser på vad de utför. Speciellt inte om man har Windows Update inställt på "Installera uppdateringar automatiskt" vilket är rekommenderat utav MS och som de flesta nog har och lyder blint.

Eller menade du att dem är listade som "valfria" (optional updates) jämfört med "viktiga"?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Vad har det med saken att göra? Den är fortfarande intetsägande om faktiska förhållanden.

Det hade du tyckt även om det var 70000 eller 700000 röster med eftersom att resultatet inte speglar din åsikt.

Själv är man grymt nöjd med 10an och hör samma från min omgivning.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Hur menar du nu? Valbara? Javisst är dem det. Men det är nog inte alla som läser på vad de utför. Speciellt inte om man har Windows Update inställt på "Installera uppdateringar automatiskt" vilket är rekommenderat utav MS och som de flesta nog har och lyder blint.

Eller menade du att dem är listade som "valfria" (optional updates) jämfört med "viktiga"?

Hamnar vid sidan av ihop med andra mindre viktiga säkerhetsuppdateringar. Dom installeras inte automatiskt, inte vad jag sett utan bara byggs på. Får installera manuellt i så fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/3i2re2/windows...

Samma skit på Windows 7 också. Vill du inte att någon ska samla in information så får du sluta använda datorn och internet helt.

Båda uppdateringarna ligger under valfria och markeras inte automatiskt än mindre installeras automatiskt. Sen kan du inte jämföra vad de två uppdateringarna gör med vad Windows 10 gör. Windows 10 kan kolla igenom allt på datorn, varenda fil och även USB-enheter. Förresten så rapporterar inte de uppdateringarna till Microsoft om man inte har gått med i "CEIP" och bor i EU!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det hade du tyckt även om det var 70000 eller 700000 röster med eftersom att resultatet inte speglar din åsikt.

Jupp och många som också får stora problem vid uppgraderingen. Är inte lätt för en oerfaren att fixa.

Reset är dåligt alternativt, tar inte bort allt gamalt skit. Har själv erfarit just detta, sluta med USB installation.

Fungerar skapligt nu, men inte lika bra flyt som win 8 och win 7. Speciellt råkat ut för netflix appen hackar till (filmer annars flyter perfekt i andra program, men inte i den appen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Hamnar vid sidan av ihop med andra mindre viktiga säkerhetsuppdateringar. Dom installeras inte automatiskt, inte vad jag sett utan bara byggs på. Får installera manuellt i så fall.

Aha. Kan vara så ja. Men jag hade fann dem i min dator och fick plocka bort dem, kan dock ha varit innan jag valde att inte ha automatisk uppdatering på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Så du förordrar miljöförstöring, för att folk inte är lika duktiga som dig på datorer..?

Ja, varför inte. Whatever floats your boat!

Visa signatur

AMD RYZEN 7 7700X / B650 AX-Y1 / 32GB RAM DDR5 / RX 9070 XT Reaper 16GB

Permalänk
Skrivet av simon253:

Båda uppdateringarna ligger under valfria och markeras inte automatiskt än mindre installeras automatiskt. Sen kan du inte jämföra vad de två uppdateringarna gör med vad Windows 10 gör. Windows 10 kan kolla igenom allt på datorn, varenda fil och även USB-enheter. Förresten så rapporterar inte de uppdateringarna till Microsoft om man inte har gått med i "CEIP" och bor i EU!

Sant att man inte kan jämföra W7/8.1 med W10.. Allt detta är ju ingenting nytt under solen. Men det blir bara värre och värre. En sak som är säker med W10. Men man väljer ganska mycket själv. Spelar inte så stor roll egentligen vilket OS man har. Men någon gratis uppdatering är det inte med det nya. I så fall "gratis" - men till priset utav vad?

Visa signatur

Permalänk

Ursäkta att jag lånar tråden lite... men är det någon annan förutom mig som fortfarande inte fått möjlighet att uppgradera från win7? Känns som jag är den enda... :/

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Om du kommer med en undersökning som kan visa på faktiska förhållanden, så böjer jag mig.

Men då du tar denna som fakta och missleder folk, bara för att du älskar Microsoft på något udda sätt, är inget jag kan se som rätt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rallyreavan91:

Ursäkta att jag lånar tråden lite... men är det någon annan förutom mig som fortfarande inte fått möjlighet att uppgradera från win7? Känns som jag är den enda... :/

Finns inte uppgraderingen in i Windows Uppdate?

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Installera du alla valfria uppdateringar och gör så automatiskt? Du behöver ju inte välja bort något för att inte få dessa. Automatiskt ska du bara få de "viktiga".

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Installera du alla valfria uppdateringar och gör så automatiskt? Du behöver ju inte välja bort något för att inte få dessa. Automatiskt ska du bara få de "viktiga".

Ja. Precis. Det har nog blivit lite rundgång i denna tråden.

Jag fann dem i installerade uppdateringar och var tvungen att avinstallera dem och sedan dölja dem så de inte dyker upp igen vid en ny sökning efter nya uppdateringar., Men dessa måste mest troligen ha slunkit igenom när jag hade "installera uppdateringar automatiskt" aktiverat som inställning i windows update. (Möjligen har jag också haft "ta emot rekommenderade uppdateringar på samma sätt som jag tar emot viktiga uppdateringar" rutan i-klickad i/under rekommenderade uppdateringar.) Det har jag inte längre. Vill läsa på om uppdateringarna och välja själv vilka som ska in i systemet.

EDIT *** Fann förresten en valfri uppdatering till W8.1 som har med telemetri att göra. Bara att avinstallera och dölja i Windows Update : KB 3068708

fann en uppdatering till som har med telemetri att göra
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker om Windows 10 hittills men funderar på att gå tillbaka till W7.
Eftersom min dator är av den äldre typen - Core2Duo, 2gb RAM och 8600GTS (Börjar närma sig 8år nu ) så det enda jag gör på datorn är att kolla min mail och spela äldre spel (på skivor). Som t.ex. SimCity 4 och Rise of Nations båda av dessa spel fungerar inte längre eftersom Windows 10 inte stödjer SecuRom/safedisk (?)

Är det någon som vet om MS tänker släppa en fix för detta så äldre spel kan komma runt problemet?

Permalänk

Rekord

Win 10 verkar vara den största spionen på jorden.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.635239/torrenttjanster-block...

Permalänk
Medlem

"Flera torrenttjänster har börjat blockera Windows 10-användare då operativsystemet kan upptäcka och blockera piratkopierade spel.."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sparvuggla:

Ja det uppstår hela tiden mer frågetecken än svar om hur MS och 10an agerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Även fast man själv är emot piratkopior och allt sånt tjafs så känns det där verkligen inte som rätt väg att gå.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Windows 10

Varning för MSI!
Försökte lägga in W10 i min MSI GT 780 R.
Microsofts program kollade igenom datorn och det var OK att köra in W10.
När cirkeln nådde 100 % så stängdes datorn ner för omstart men startade inte upp igen.
Svarar inte på ON knappen så det går inte att starta om datorn. Datorn helt död.
Det går inte heller att använde W7 skivorna eftersom datorn inte kan starta och då fungerar inte DVD läsaren!!!
Vad kan jag göra? Är det bara att kasta bort 12.000:- ?
Någon svensk support finns inte!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Valle38:

Varning för MSI!
När cirkeln nådde 100 % så stängdes datorn ner för omstart men startade inte upp igen.
Svarar inte på ON knappen så det går inte att starta om datorn. Datorn helt död.
Det går inte heller att använde W7 skivorna eftersom datorn inte kan starta och då fungerar inte DVD läsaren!!!

Går den inte att starta med dina återställnings DVD:r?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valle38:

Varning för MSI!

Har inte läst någon annan som pratat om detta problemet och då har jag hjälpt ett 50 tal personer att uppgradera sin windows 10. jag har inte heller läst att någons dator skulle dött helt och hållet heller. Rejält ovanligt problem du har fått där. Jag hade börjat med en vanlig felsökning av hårdvara, typ testa med bara 1 ram sticka, köra utan dvd /hdd /ssd's bara för att see om jag kommer in i bios.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Valle38:

Varning för MSI!

Det låter långsökt att datorn inte ens skulle försöka starta, det är mer troligt nått hårdvaruproblem, plocka ur batteriet och låt den ligga strömlös en timme och prova starta den igen eller så gör du en cmos reset på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

MSI och W10 problem

@mrqaffe:

Har försökt att ha batteriet ute en natt.
Datorn helt död!

Permalänk
Medlem

MSI och W10

@Ratatosk:
Datorn är helt död sedan W10 inte kunde starta om datorn.
Som toppen på eländet så har DVD kassetten ingen mekanisk öppnare.
DVD öppnas via Utforskaren!! Härlig nytänk från MSI!
Funderar på att ta ut hårddisken och prova att få igång den i en annan bärbar dator.
Kanske blir den datorn också förstörd?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Valle38:

@mrqaffe:

Har försökt att ha batteriet ute en natt.
Datorn helt död!

1) Koppla bort nätsladden/laddaren.
2) Koppla bort batteriet.
3) Tryck på ON-knappen och håll den nedtryckt i 30 sekunder.
4) Anslut laddaren, INTE batteriet.
5) Tryck på ON och starta datorn så att du ser BIOS-skärmen.
6) Tryck på ON för att stänga av datorn.
7) Återanslut batteriet.

Funkar inte det, börja om från 1 och utför även punkt 3.5.
3.5) Koppla loss CMOS-batteriet från moderkortet i en timme. Återanslut CMOS-batteriet.

8) Skrota datorn.