Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Nu efter många ändringar i hårdvara och med mera, så är jag relativt besviken på hur många problem som kan hända av alla möjliga anledningar.
Men prestandan är bra, och får man det väl att fungera så är det riktigt nice.

Började med att jag fick problem med att installera in Windows (UEFI samt SSD), sedan när man meckat med det i timmar och äntligen fick det att fungera, så vart det problem helt plötsligt efter en omstart (svart skärm i Lock Screen/login screen).

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Gjorde en ren installation från scratch, dvs via USB. Nyckeln har fungerat förut.
Samma nyckel nekas fast man gör en ren installation istället för en uppgradering liksom? Det innebär i mitt fall att jag skulle vara tvungen att installera 8:an, uppgradera till 8.1, uppgradera till windows 10 och sen installera Windows 10. Installera 4 OS för att få tillgång till ett os?! Hur krångligt kan man göra det egentligen?
Ska ringa imorgon och höra för stämmer det är det ju fan helt löjligt.

Har du uppgraderat på den datorn tidigare så väljer man att hoppa över nyckel och sen skall W10 aktiveras automatiskt, men man har aldrig kunnat använda W7/8/8.1 nycklar under en ren installation av W10.

Ja det är ingen smidig väg dom valt, men och andra sidan får man ju uppgraderingen gratis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adam West:

Jag sitter nu på mitt äkta 8.1 och jag tänker stanna kvar här ett tag. Just nu orkar jag inte ens titta på Windows 10. Gör man det så här krångligt så får dom skylla sig själva, plus att jag A-L-D-R-I-G haft ett enda problem, ingen frysning/blueescreen, drivrutinsproblem, inkompabilitets med hårdvara, spel som inte stöds etc med mitt älskade 8.1.
Allt vilket Windows 10 erbjöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Använder du ditt skapade medium så behöver du inte uppgradera din gamla (8) installation utan det räcker att du har installerat 8.0 och det har blivit aktiverat, sen bootar du från din USB och väljer att uppgradera, vad jag förstår. Jag sket i en massa uppdateringar när jag installerade på det sättet, men jag var uppe på 8.1 i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Använder du ditt skapade medium så behöver du inte uppgradera din gamla (8) installation utan det räcker att du har installerat 8.0 och det har blivit aktiverat, sen bootar du från din USB och väljer att uppgradera, vad jag förstår. Jag sket i en massa uppdateringar när jag installerade på det sättet, men jag var uppe på 8.1 i alla fall.

Enligt Microsoft måste man ha 8.1. Vet inte vad mediat säger om du försöker uppgradera 8 däremot.

Permalänk
Medlem

@Adam West: när du väljer install till win10 ska du ta samma version som du har på win8 nu. Så om du kör 8.1 pro kör du 10 pro eller om du har 8 home så tar du 10 home osv. Men som någon nämnde tidigare är det viktigt att du uppgraderar från 8.1 till 10 och inte kör en ren installation (det gjorde jag och då fick jag börja om).

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkas:

@Adam West: när du väljer install till win10 ska du ta samma version som du har på win8 nu. Så om du kör 8.1 pro kör du 10 pro eller om du har 8 home så tar du 10 home osv. Men som någon nämnde tidigare är det viktigt att du uppgraderar från 8.1 till 10 och inte kör en ren installation (det gjorde jag och då fick jag börja om).

Tack för förtydligandet. Men jag tror som sagt jag stannar kvar på 8.1 ett bra tag, pga alla buggar jag hade med 10:an, både vid uppgradering och ren installation. Känns som att det inte är riktigt färdigt ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag gick från 7 till 10 och jag gillade det tills nyligen då både start menyn och appar slutade fungera samt ingen av lösningarna på nätet fungerar för mig...

Verkar som en ominstallation är enda utvägen, frågan är om jag ska gå tillbaka till 7 eller lägga in 10 igen, har ganska mycket som behöver installeras/konfigureras vid en ominstallation så jag känner inte för att behöva göra om allt en tredje gång om w10 skulle få för sig o bugga igen.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av CusmaR:

Jag gick från 7 till 10 och jag gillade det tills nyligen då både start menyn och appar slutade fungera samt ingen av lösningarna på nätet fungerar för mig...

Verkar som en ominstallation är enda utvägen, frågan är om jag ska gå tillbaka till 7 eller lägga in 10 igen, har ganska mycket som behöver installeras/konfigureras vid en ominstallation så jag känner inte för att behöva göra om allt en tredje gång om w10 skulle få för sig o bugga igen.

Testa att ladda in en återställningspunkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Testa att ladda in en återställningspunkt.

av någon konstig anledning har min återställnings funktion varit avslagen så jag har inga punkter att återställa till.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av CusmaR:

frågan är om jag ska gå tillbaka till 7 eller lägga in 10 igen, har ganska mycket som behöver installeras/konfigureras vid en ominstallation

En liten investering som spar tid är Acronis True Image (version 2015 för $30 från Amazon). Gör avbildningar på dina installationer till extern USB3-disk och återställ valfritt operativ på 10 minuter. Se bara till att separera system från data så slipper du säkerhetskopiera svägerskans knypplingsfilmer.

Jag själv drar igång Acronis över PXE-boot och använder XPenology NAS'en som avbildningsdump.

Permalänk
Medlem

kanon

Testat på min Stationära och den funkar klockrent

Permalänk
Medlem

Hur fungerar windows update för er?

Det har funkat bra den första perioden men när jag sökte uppdateringar ca 1 vecka sedan och skulle installera dom så funkade det inte.

Uppdateringen heter "Intel - Other hardware - Intel(R) Management Engine Interface."
Det står även -
"Vi behöver starta en separat installation för att slutföra uppdateringen. Välj Installera för att starta den. Minimera det här fönstret eller kontrollera Aktivitetsfältet om du inte ser installationsfönstret."

så jag jag trycker på installera nu men inget händer. Det bara laddar o laddar i evigheter. Har haft detta problemet i hel vecka nu och uppdateringen vill helt enkelt inte installeras?
Någon som vet hur man kan lösa detta?

Permalänk

Är detta en skämtprogramvara från Microsoft?

USA flög till månen för 45 år sedan, med dåtidens datorer.

Tänk er hur Windows 10 skulle fungera i rymden:

Error - start menu doesn't work - COM error 0x80248014. Call support. (if you can wait 2 hours in phone)

Jag väntar på nästa webbaserade version, där ingenting fungerar. Av säkerhetsskäl har allt slutat fungera.

Det kallar jag att utvecklingen går framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Verkar som en ominstallation är enda utvägen, frågan är om jag ska gå tillbaka till 7 eller lägga in 10 igen ...

Hade lätt lagt in Windows 8.1 med Classic Shell om jag vore dig. Känns som det bästa av båda världarna. Synd bara att så få upptäckt fördelarna med Windows 8 tidigare. Windows 10 bör man nog avvakta med... Inget större fel med Windows 7 heller, men tycker det känns gammalt och segt jfm Windows 8.1.

Permalänk
Hedersmedlem

Förutom designens alfaversionsutseende, vilket jag redan kommenterat, så har det väl fungerat hyfsat på två styck Lenovo bärbara:

- märkliga frysningar på den ena, men det tycks ha stabiliserat sig nu
- virtuella skrivbord fungerar så där på den andre, då det ibland inte går att flytta fönster till skrivbord

Det sistnämnda är mest irriterande då den används mer kontinuerligt för arbete och då jag vill ha Arch i fullskärm på andra skrivbordet. Jag har dock inte sökt orsak till problemet ännu och vet inte om det är ett välkänt fenomen.

Permalänk

Får be om ursäkt min irriterade ton tidigare - men egentligen tycker jag det är Microsoft som borde be mig om ursäkt, jag har nämligen slösat väldigt många timmar på att få Windows 10 användbart.

Jag har säkert haft otur, fyra installationer på två Lenovo-laptops. Tre av de fyra installationerna (två uppgraderingar, två efterföljande nyinstallationer) har krånglat så att det inte går att använda datorn.

Start-menyn visas inte - det händer inget när jag trycker på den knappen.

I preview-versionen fungerade inte inställningar alls - datorn slutade svara och skärmen blev helt vit.

Windows Update fungerade inte alls för mig i Previw, så jag kunder inte uppgradera via den. Jag fick det mycket hjälpsamma meddelandet: "0x80248014" och "0x80240007". Men jag tog ner en installation på USB, och det fungerade mycket bättre.

Men jag kan fortfarande inte byta användare på datorn (logga in som någon annan), för då försvinner startmenyn och alla snabbval på aktivitetsfältet (IE och den nya, vad den nu heter Webbläsaren).

Jag tänkte ge bort den här laptopen, men jag kan ju inte det - eftersom ingen annan än mitt konto tydligen kan logga in på den.

Jag har prövat sfc /scannow och dism, samt varianten med Powershell, men inget fungerar. Jag har ingen startmeny.

Är det någon som vet om man kan lösa detta på något annat sätt än att ödsla 4 timmar på att blåsa hela datorn igen, och installera om allt från scratch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse-SL-500:

Får be om ursäkt min irriterade ton tidigare - men egentligen tycker jag det är Microsoft som borde be mig om ursäkt, jag har nämligen slösat väldigt många timmar på att få Windows 10 användbart.

Jag har säkert haft otur, fyra installationer på två Lenovo-laptops. Tre av de fyra installationerna (två uppgraderingar, två efterföljande nyinstallationer) har krånglat så att det inte går att använda datorn.

Start-menyn visas inte - det händer inget när jag trycker på den knappen.

I preview-versionen fungerade inte inställningar alls - datorn slutade svara och skärmen blev helt vit.

Windows Update fungerade inte alls för mig i Previw, så jag kunder inte uppgradera via den. Jag fick det mycket hjälpsamma meddelandet: "0x80248014" och "0x80240007". Men jag tog ner en installation på USB, och det fungerade mycket bättre.

Men jag kan fortfarande inte byta användare på datorn (logga in som någon annan), för då försvinner startmenyn och alla snabbval på aktivitetsfältet (IE och den nya, vad den nu heter Webbläsaren).

Jag tänkte ge bort den här laptopen, men jag kan ju inte det - eftersom ingen annan än mitt konto tydligen kan logga in på den.

Jag har prövat sfc /scannow och dism, samt varianten med Powershell, men inget fungerar. Jag har ingen startmeny.

Är det någon som vet om man kan lösa detta på något annat sätt än att ödsla 4 timmar på att blåsa hela datorn igen, och installera om allt från scratch?

sluta ödsla tid .det är mitt tips . det är ändå inte värt det enligt mej . installera det du hade innan . så gjorde jag och jag är glad igen

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Windows 10 är mindre, smidigare, snabbare och allmänt bättre. Hur glad som helst att gå från W7 till W10.

Permalänk
Medlem

Tycker Windows 10 är grymt bra och fattar inte vad alla klagar på egentligen=)

Permalänk
Medlem

@andropen:

Det är inkonsekvent och ologiskt, tex det att ha både inställningar och kontrollpanel.
Jag tycker inte att det tillför något som jag saknat i W7.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lasse-SL-500:

Får be om ursäkt min irriterade ton tidigare - men egentligen tycker jag det är Microsoft som borde be mig om ursäkt, jag har nämligen slösat väldigt många timmar på att få Windows 10 användbart.

Jag har säkert haft otur, fyra installationer på två Lenovo-laptops. Tre av de fyra installationerna (två uppgraderingar, två efterföljande nyinstallationer) har krånglat så att det inte går att använda datorn.

Start-menyn visas inte - det händer inget när jag trycker på den knappen.

I preview-versionen fungerade inte inställningar alls - datorn slutade svara och skärmen blev helt vit.

Windows Update fungerade inte alls för mig i Previw, så jag kunder inte uppgradera via den. Jag fick det mycket hjälpsamma meddelandet: "0x80248014" och "0x80240007". Men jag tog ner en installation på USB, och det fungerade mycket bättre.

Men jag kan fortfarande inte byta användare på datorn (logga in som någon annan), för då försvinner startmenyn och alla snabbval på aktivitetsfältet (IE och den nya, vad den nu heter Webbläsaren).

Jag tänkte ge bort den här laptopen, men jag kan ju inte det - eftersom ingen annan än mitt konto tydligen kan logga in på den.

Jag har prövat sfc /scannow och dism, samt varianten med Powershell, men inget fungerar. Jag har ingen startmeny.

Är det någon som vet om man kan lösa detta på något annat sätt än att ödsla 4 timmar på att blåsa hela datorn igen, och installera om allt från scratch?

Kan gått snett vid installationen av uppgraderingen, testa att ladda in en återställningspunkt.
Kika lite i loggboken också, när min laptop krånglade, hittade jag varning om att en service inte snurrade som den skulle.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av andropen:

Tycker Windows 10 är grymt bra och fattar inte vad alla klagar på egentligen=)

Fungerar klockrent för mig med

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse-SL-500:

Får be om ursäkt min irriterade ton tidigare - men egentligen tycker jag det är Microsoft som borde be mig om ursäkt, jag har nämligen slösat väldigt många timmar på att få Windows 10 användbart.

Jag har säkert haft otur, fyra installationer på två Lenovo-laptops. Tre av de fyra installationerna (två uppgraderingar, två efterföljande nyinstallationer) har krånglat så att det inte går att använda datorn.

Start-menyn visas inte - det händer inget när jag trycker på den knappen.

I preview-versionen fungerade inte inställningar alls - datorn slutade svara och skärmen blev helt vit.

Windows Update fungerade inte alls för mig i Previw, så jag kunder inte uppgradera via den. Jag fick det mycket hjälpsamma meddelandet: "0x80248014" och "0x80240007". Men jag tog ner en installation på USB, och det fungerade mycket bättre.

Men jag kan fortfarande inte byta användare på datorn (logga in som någon annan), för då försvinner startmenyn och alla snabbval på aktivitetsfältet (IE och den nya, vad den nu heter Webbläsaren).

Jag tänkte ge bort den här laptopen, men jag kan ju inte det - eftersom ingen annan än mitt konto tydligen kan logga in på den.

Jag har prövat sfc /scannow och dism, samt varianten med Powershell, men inget fungerar. Jag har ingen startmeny.

Är det någon som vet om man kan lösa detta på något annat sätt än att ödsla 4 timmar på att blåsa hela datorn igen, och installera om allt från scratch?

Rensa upp burken och skapa nya konton är mitt tips.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av andropen:

Tycker Windows 10 är grymt bra och fattar inte vad alla klagar på egentligen=)

Är bra när det fungerar, håller med om det. Jag kan bara tala för mig själv, men det har trasslat mycket för mig.

Permalänk
Inaktiv

Kan inget direkt klaga på windows 10 som operativsystem efter ~1månads användning. Allt som inte används är avinstallerat eller avstängt, allt flyter på väldigt bra. Tycker det känns vara en bra "uppföljare" till windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av andropen:

Tycker Windows 10 är grymt bra och fattar inte vad alla klagar på egentligen=)

Dels sekretess klagas det på en hel del och installationer som inte går smärtfritt, bara för man inte gör ren installation efteråt. Reset av egen erfarenhet är inte rekommenderat, stor risk problemen följer med som man fick i win 10.

Enligt mig är win 10 långsammare än win 8, i alla fall i uppstartstid märks det (par sek extra märks, men inte kollat om det stämmer utan känns bara långsammare än tidigare). WOL fungerar inte ihop med windows 10 startmeny (stänger jag av datorn där, går inte datorn att väcka), endast när jag använder programmet i surfplattan fungerar (ingen stor sak, men även win 8 fick jag leta efter en startmeny som fungerade med WOL, provade dock inte original i windows då). Även i t.ex kodi fungerar det inte att stänga av datorn (men varit så i alla versioner jag testat).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Jaha, då var det dags att backa tillbaka på dator nr: 3. Denna gång är det betald Stream som hackar och lever. Sambon är vansinnig på 10:an. 3 datorer kvar med 10 men de fungerar skapligt tycker jag fast kan bero p att de inte har touchskärm som verkar ställa till även andra problem i Windows 10.

Permalänk
Medlem

Kommandoprompten är ju sååå skön nu!

Ändra storlek direkt med musen, halvgenomskinlig, lätt markera och kopiera text, söka i bufferten, hoppa i bufferten.... ojoj vad man skulle velat haft detta lite tidigare

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

fungerar på samma sätt som windows 7 tills man ska ner och gräva i inställningarna och där blir de betydligt sämre eftersom man har betydligt mindre frihet med windows 10 att ändra hur man vill..

annars märker jag noll skillnad i hastighet eller i spelprestanda jämfört med windows 7 så om de var en dålig eller bra uppgradering får vänta och se tills man drar nytta av DX12

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Nu orkar jag inte Windows längre, blir Linux till helgen.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500