AOC släpper gamingskärm med AMD Freesync för 1 799 kronor

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fire_Ice:

Gamingskärm
->60Hz

2008 ringde och AOC svarade.

Garva lite för högt asså :3

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Gamingskärm
->60Hz

Hellre 60hz med freesync än 144hz utan freesync. speciellt för det priset.

EDIT: om man googlar runt lite så märker man och var och varannan kommande skärm har Freesync. Så det är inte unikt just för gaming skärmar länge till. Tror inte det kommer dröja länge innan nvidia börjar fundera på att lägga in stöd för freesync. Är MÅNGA fler freesync skärmar på ingång jämfört med g-sync. Och redan nu är det dubbelt så många Freesync skärmar tillgängliga .

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

PC liten? ehhh neeee du.

PCs används inte primärt för att spela på. PCs avsedda för spel är en nisch av marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvz0r:

Vad sägs som att köpe en 60hz i dagsläget är efterblivet om man ska spela? Rättare sagt.. KAN spela i över 60fps?

Beror helt och hållet på vad du har för krav, har själv suttit med en 120Hz skärm i flera år tills två månader tillbaka då jag gick tillbaka till 60Hz skärmar (3st Dell U2415), för min del så är spelen så pass tungdrivna att jag föredrar bättre grafik än FPS över 60.

Många spel har FPS väldigt liten påverkan också, det är mest racing ( som jag inte spelar ) samt FPS som drar mest nytta av hög FPS, resterande är det bara 'trevligt' när det är mer en 60 men långt ifrån en dealbreaker.

Vad som dock är efterblivet är att spendera massa pengar på en skärm som går i 144Hz men resten av hårdvaran inte där för att just driva spelen i dessa hastigheter.

Så köp skärm efter vad du har för krav, inte efter Hz.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Epicness:

1080p TN-Panel

För det priset så kan man inte förvänta sig mer.

Skrivet av BrottOchStraff:

Hellre 60hz med freesync än 144hz utan freesync. speciellt för det priset.

EDIT: om man googlar runt lite så märker man och var och varannan kommande skärm har Freesync. Så det är inte unikt just för gaming skärmar länge till. Tror inte det kommer dröja länge innan nvidia börjar fundera på att lägga in stöd för freesync. Är MÅNGA fler freesync skärmar på ingång jämfört med g-sync. Och redan nu är det dubbelt så många Freesync skärmar tillgängliga .

Förutsätter att Nvidia inte tjurar ihop och vägrar...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon5930:

PCs används inte primärt för att spela på. PCs avsedda för spel är en nisch av marknaden.

Nej tar 144Hz över 60Hz freesync alla dagar i veckan.

Fy fan för sirap spelande.

§1 /moderator
Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kanoners. Hoppas adaptive sync totalt kör över g-sync!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Gamingskärm
->60Hz

vet du vad svaret var? "ja, vi har en budget gaming skärm med freesync för 1800kr. vad har ni? jaha, en 144hz med freesync för det tredubbla priset? då vet vi"

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Vilken tur då att folk har olika åsikter?

Skrivet av Fire_Ice:

Gamingskärm
->60Hz

Marknaden som dessa skärmar är till för är antagligen för folk som har lite sämre datorer och därför behöver Freesync när de inte når 60 FPS i de modernaste spelen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Här är anledningen till varför Adaptive Sync kommer bli en standard även Nvidia kommer behöva stödja framgent!

Nvidia var tvungna att stödja det på laptops (G-sync hade fungerat sämre och dragit mer ström).

Skrivet av Adam West:

Hade dom lyckats få in en IPS panel till samma pris, hade vi verkligen haft en potentiell storsäljare!

Dell har haft en riktigt bra IPS på 23,8 tum

Skrivet av tvelander:

Finns ju TN paneler som slår IPS paneler.
IPS i låg prisklass blir aldrig bra vad jag testat.

Har du provat den jag har i sign (dell skärmen), är faktiskt förvånansvärt bra skärm. Verkar även slå dom nya AHVA i snabbhet och betraktningsvinklar.

Skrivet av anon5930:

Detta är den första av ett stort utbud av skärmar Nvidia omöjligt kan konkurrera med deras G-Sync. Så länge de dras med kostnaden för G-Sync-modulen kan de inte konkurrera annat än möjligen i high-end segmentet där modulens kostnad inte blir lika märkbar.

Kanske dags för JHH att överväga att också stödja Adaptive Sync.

Vad gäller skärmen känns den ändå vettig för priset, bör vara en bra instegsskärm för gamers exempelvis. Dock hade det varit fint om panelen drevs i något högre Hz, 90 eller kanske 120Hz men det kommer ju självklart att dyka upp sådanna skärmar framöver förstås.

G-sync förlorade striden första dan adaptive-sync standarden sattes

Skrivet av BrottOchStraff:

Tror man gör klokt i att sitta lugnt i båten och väntar in g-sync/freesync skärmar under detta och nästa år. Priserna kommer stabiliseras och urvalet kommer bli större.

Skulle inte tacka nej till en enklare G-sync skärm i detta segmentet, upp till 5000kr. Med IPS/VA helst över 60hz men inget måste, stilren design, utan massa jox, 16:9 1080p upp till 24" eller 16:10 1200p. Över 24" 1440p 16:9. Helst inte böjd heller, är lite skeptisk till det, känns som förvrängningen kan påverka i arbete i photoshop tex (?).

För mig är gsync/freesync mest till för att slippa tearing utan input-lag, 144hz är inte lika viktigt, känns som det är galet svårt att driva i alla fall. Framför allt slippa hack när man dippar under 60hz med vsync på, vilket är vardag nu. Man får välja mellan pest och kolera, vsync med input lag och hack eller tearing som är ännu värre.

Med stilren design menar jag typ som dells nuvarande lineup eller liknande:
http://snpi.dell.com/snp/images/products/large/monitor-u2414h-front-generic-314.jpg

Varför inte vänta tills standarden adaptive-sync satt sig då ?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Och där förlorade du diskussionen.

Oavsett om du vill eller inte vill inse hur marknaden ser ut så får du försöka acceptera att läget ser ut som det gör.

Skrivet av Broken-arrow:

G-sync förlorade striden första dan adaptive-sync standarden sattes

Nja jag vet inte jag, även AMD är ju en liten aktör och utan fler större aktörer som stödjer standarden så är det lite frågan om. Dock är det ju just en standard och redan där låg den ju såklart bättre till än G-Sync.

Återstår att se om Intel verkligen inför stöd för Adaptive Sync i deras produkter men jag har svårt att se någon rimlig anledning att de inte skulle stödja standarden. Jag ser gärna att stöd finns för Adaptive Sync när jag troligen uppgraderar helt nästa år, det oavsett om det blir AMD eller Intel-CPU eller AMD eller Nvidia-grafik. Min nästa skärm ska ha Adaptive Sync med, jag kommer inte köpa en enda skärm utan en Sync-lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Och där förlorade du diskussionen.

Oavsett om du vill eller inte vill inse hur marknaden ser ut så får du försöka acceptera att läget ser ut som det gör.

Nja jag vet inte jag, även AMD är ju en liten aktör och utan fler större aktörer som stödjer standarden så är det lite frågan om. Dock är det ju just en standard och redan där låg den ju såklart bättre till än G-Sync.

Återstår att se om Intel verkligen inför stöd för Adaptive Sync i deras produkter men jag har svårt att se någon rimlig anledning att de inte skulle stödja standarden. Jag ser gärna att stöd finns för Adaptive Sync när jag troligen uppgraderar helt nästa år, det oavsett om det blir AMD eller Intel-CPU eller AMD eller Nvidia-grafik. Min nästa skärm ska ha Adaptive Sync med, jag kommer inte köpa en enda skärm utan en Sync-lösning.

Tja, även Nvidia börjat köra adaptive-sync (laptops), fast inget dom går ut och talar om så klart. Utan säger dom kör g-sync

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epicness:

1080p TN-Panel

Nejnej, 1080P TN-Panel 60Hz 24"

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Tja, även Nvidia börjat köra adaptive-sync (laptops), fast inget dom går ut och talar om så klart. Utan säger dom kör g-sync

Hehe jo. Jag hade hoppats att vi fått höra mer om det där men det har ju varit relativt tyst. Det finns ju inget som skulle hindra Nvidia att kalla deras implementation för Adaptive Sync G-Sync och fortfarande köra på med moduler i dyrare modeller om de verkligen tycker att de har något att tjäna på det. Det finns ju bättre marginaler bland de dyraste monsterskärmarna som släpps idag där modulkostnaden nästan försvinner i priset på skärmen.

Permalänk
Medlem

Många verkar inte förstå att den här skärmen inte i första hand är för oss som hänger här - utan en skärm för gemene man. Att Freesync hittar ut till de, är nästan viktigare än att det hittar ut till oss.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Asus Rog Astral OC RTX 5090.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Ytterligare en som inte håller med dig. Hellre 60Hz med riktigt bra bild och fin grafik än 144Hz och sämre grafik/bild. Men sweetspot enligt mig är en sisådär 85Hz. Om alla skärmar stödde 85Hz med freesync/gsync så skulle det vara nog. Minns att med CRT så försvann flimret någonstans vid den hertzen. Då skulle det inte bli så tungdrivet och man slipper göra avkall på sådant som kontrast och grafikkvalitet.

Vore jag en hardcore FPS-spelare så skulle jag absolut rekommendera 144Hz. Men i MMOn, Strategi, RPG etc. ser det bättre ut med bra färger/kontrast etc, än en hög uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det så är den stora skillnaden mellan Gsync&Freesync scalern. Så man börjar ju undra när någon tillverkare tänker slå på stort och sätta in en scaler med samma presstandad i en Freesync-skärm? Man kan ju hoppas på att EIZO visar vart skåpet ska stå för Gsync kommer aldrig försvinna så länge som det ÄR bättre.

Och när väl nVidia öppnar upp för freesync, tror ni det bara blir en liten drivrutin för att det ska fungera för Maxwell-kort och nyare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Som jag har förstått det så är den stora skillnaden mellan Gsync&Freesync scalern. Så man börjar ju undra när någon tillverkare tänker slå på stort och sätta in en scaler med samma presstandad i en Freesync-skärm? Man kan ju hoppas på att EIZO visar vart skåpet ska stå för Gsync kommer aldrig försvinna så länge som det ÄR bättre.

Och när väl nVidia öppnar upp för freesync, tror ni det bara blir en liten drivrutin för att det ska fungera för Maxwell-kort och nyare?

Kan ju vara så, deras laptops gpu:er verkar ju klara adaptive-sync. Men dumt att släppa det för äldre gen, när dom i stället kan mjölka nya kort

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nice nu kan man njuta av 20 fps på en skräpskärm och slippa tearingen

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk

Oooh, en ny kvarts-UHD-skärm?
Finns den i 4-pack?

Permalänk
Medlem

Hade jag haft graffe från AMD hade jag helt klart kunnat köpa en sån skärm faktiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Perfekt ! Saknar bara en likadan i 27 tum

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Epicness:

1080p TN-Panel

Skrivet av Lifooz:

Nejnej, 1080P TN-Panel 60Hz 24"

/Lifooz

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3279186

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Borde man gå för denna eller en 144hz för runt 2.5k? Äger ett 390 just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Intel inte så intressant, tror inte många sitter lirar på HD GPU på CPUn.

Du kan bli förvånad om du tittar på steams statistik
http://in2gpu.com/2015/06/10/steam-hardware-statistics-june-2...

Vill du ta en titt på vilka som är både 1 och 2 placeringen på mest använda kort?
Samt nästan 20% av marknaden för något som inte går att spela på, det är inte fy skam...

Skrivet av Fire_Ice:

Gamingskärm
->60Hz

Synsam ringde också och sa att du behöver läsa priset igen.
Det är old school, det är main stream och "skräp" ja, men de flesta (icke sweclockers OC värstingar) sitter faktiskt och spelar på just 1080p @ 60Hz idag.

Skrivet av tvelander:

Åh va oinformerad du är verkligen.

Jag håller med dig, men ändå inte.

Om vi säger så här. Hellre 60Hz och freesync på en dator som inte klarar mer än 40-70 fps ändå, med bra inställningar, vilket är trots allt vad många midend-lowend och värre (tänk intel HD...) sitter på. Har du en low end PC så är sync funktionen en guda sänd.

Problemet är ju att som det är nu, så är alla gamla AMD kort (low/mid osv) utan freesync funktionen. Intel har samma problem, där inte ens skylake har funktionen. Så som det är nu är det meningslös skärm... då väldigt få kan använda den under denna förutsättning.

Men det är ändå stort att Intel anammar detta, då varenda laptop har inbyggt intel HD GPU, och intel vill ju göra bättre iGPUer, så att man kan spela. Om nu det udda med broadwell i DX11, + DX12 fördelar, kan tas med i skylakes grund och förbättras i kabylake så kan det mycket väl bli en bra budget dator med intel iGPU på DDR4, med L4 cache och freesync liknande.
Detta är naturligtvis inget du skulle sätta sig och spela på, men du har lite bättre budget

Har man highend kort (290+), så tar jag också hellre 90Hz+ iaf, (120+ tom) än detta alternativ, men har man highend kort bör man också ha lite mer pengar för en bättre skärm, så då är inte denna skärm intressant heller. Dock hade en G-sync skärm i samma prisklass verkligen kunna göra nytta för många low end gamers. Men gud förbjude att Nvidia skulle vilja göra förbättring för sina kunder
Notera att Intel har länge försökt få G-sync rättigheter, men Nividia tvär-nekar, och pga det kräver jag att tekniken ska begravas också. De tjänar på varje skärm som säljs, och de kunde ta ut lite licens avgift på detta. Men att rent neka det, är bara utvecklingshämmade imho. De kunde ägt marknaden med det, men vill bara hålla det för sig själv, vilket är rent av synd.

Så vete tusan var exakt denna skärm lämpar sig, då dens kundkrets som kunde varit perfekt, aka budget gamern, har inte funktionen att använda freesync.

Permalänk
Hjälpsam

@Paddanx

R7 260x och 360 är GCN 1.1 och klarar Freesync i spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

vet du vad svaret var? "ja, vi har en budget gaming skärm med freesync för 1800kr. vad har ni? jaha, en 144hz med freesync för det tredubbla priset? då vet vi"

Denna skärm med 144Hz från AOC har funnits i närmare två år:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1610949

Priset har dessutom varit nere under 2000kr emellanåt. Freesync ska ju inte kosta särskilt mycket att lägga till heller, till skillnad från G-Sync.

Aja, det är kanske bara jag som förväntar mig utveckling.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tjao, om han är so oinformerad kan du väl gärna komma med lite fakta som bestrider hans påstående? Jag vill gärna se lite statistik som visar att PC's avsedda för spel är mer än en mindre nisch av den totala PC-marknaden Med påståendet "spelmarknaden på PC är väldigt liten" så är ju allt relativt.

Om anders190 menar att de datorer som säljs specifikt med "gaming in mind" är få i antal jämfört med de som inte säljs specifikt för det syftet, så kan jag inte tänka mig att han har annat än rätt

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Fire_Ice:

Denna skärm med 144Hz från AOC har funnits i närmare två år:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1610949

Priset har dessutom varit nere under 2000kr emellanåt. Freesync ska ju inte kosta särskilt mycket att lägga till heller, till skillnad från G-Sync.

Aja, det är kanske bara jag som förväntar mig utveckling.

Nu har vi Freesync på en skärm för under 2000kr, det är utveckling.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Finns det ingen skärm motsvarande G2460Pg fast med freesync?

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Tbh känns *sync vettigare i 4k då man har svårt o komma upp i 60fps konstant,
än i 80-144Fps/hzm då jag inte lider av tearing ö.h.t, även om det nog subjektivt är bättre med en *sync-skärm även där så känner jag inte direkt behovet av att byta ut min 120hz 1440p Ips jag köpte för 1½år sedan, för under 3 lax....
Värre med dippar under 60 än o spela i fps som pendlar mellan 70-120.

Rent subjektivt från min sida då.

Edit*
Någon typ av sync skulle tekniskt sett funka på min Qnix, då den drivs direkt via DL-DVI, men det finns tyvärr ingen "DVI SYNC"