Så här får du Telia IPTV att fungerar på ASUS routers utan annan utrustning.

Permalänk

Hjälper svärföräldrarna med fiber via Karlstads stadsnät. IP är Bahnhof. Sitter en Inteno fiberomvandlare med mediaswitch http://karlstadsnat.se/Global/Bilder%20Stadsn%c3%a4t/Mediabox....
Tänkte skaffa Canal Digital IP-TV. Ska också dra ett trådat nätverk i fastigheten snart. Undrar då om jag kan applicera samma lösning som er med Telia förutsatt jag hittar rätt VLAN-ID för Canal Digital?
Kan fiberkonverteraren skiljas från mediaboxen (se bilden)? Jag vill helst bara dra en patchkabel från fiberboxen till switchen. En Layer2 switch med IGMP och en ASUS AC68 är tänkt hårdvara.
Tänker då följande alternativ med önskemål om att det första fungerar:

1) Fiberkonverterare -en patchkabel till Asus AC68 - Layer2-switch - LAN (datorer etc) och IPTV
2) Fiberkonveretare - mediabox (port 1 wan + port 5 IPTV) - 2 patchkablar varav en till Asus AC68 och den andra till en sekundär Layer2-switch - 2 st IPTV.
I alternativ 2 blir det alltså ett fysiskt IP-TV lan och ett ethernet LAN.

Hur är mediaboxen ansluten fiberkonverteraren? SFP?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av danielsan123:

Hjälper svärföräldrarna med fiber via Karlstads stadsnät. IP är Bahnhof. Sitter en Inteno fiberomvandlare med mediaswitch http://karlstadsnat.se/Global/Bilder%20Stadsn%c3%a4t/Mediabox....
Tänkte skaffa Canal Digital IP-TV. Ska också dra ett trådat nätverk i fastigheten snart. Undrar då om jag kan applicera samma lösning som er med Telia förutsatt jag hittar rätt VLAN-ID för Canal Digital?
Kan fiberkonverteraren skiljas från mediaboxen (se bilden)? Jag vill helst bara dra en patchkabel från fiberboxen till switchen. En Layer2 switch med IGMP och en ASUS AC68 är tänkt hårdvara.
Tänker då följande alternativ med önskemål om att det första fungerar:

1) Fiberkonverterare -en patchkabel till Asus AC68 - Layer2-switch - LAN (datorer etc) och IPTV
2) Fiberkonveretare - mediabox (port 1 wan + port 5 IPTV) - 2 patchkablar varav en till Asus AC68 och den andra till en sekundär Layer2-switch - 2 st IPTV.
I alternativ 2 blir det alltså ett fysiskt IP-TV lan och ett ethernet LAN.

Hur är mediaboxen ansluten fiberkonverteraren? SFP?

Jag förmodar att det är en http://inteno.se/Portals/0/IntenoFiles/ProductDocs/5/12/Datas... på din bild, i övrigt har jag ingen kännedom av vad som gäller för nätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Misstänker att det är den. Surt med SFP. Fördyrar det hela. Åker dit i helgen och inspekterar.

Permalänk

Är det någon switch på Kjell.com som kan fungera hyggligt? Lite svårt med alla varianter av netgears switchar PE V2 V3 osv, Finns en TP-link men vette sjutton...?

Permalänk
Medlem

Tja
Jag funderar på om spotify fungerar på tv boxen om man gör såhär?
För kör man med thomson så fungerar inte spotify elelr appen som man kan använda som fjärkontroll till telias boxar.

Någon som testat?

Permalänk

Läst igenom hela tråden men får fortfarande inte min IPTV att fungera.
Är osäker om det ens ska kunna fungera för mig? Har bredband från bredbandsbolaget och tv från Telia.
Testat kopplat både med och utan Inteno switchen enligt nedan men inget av dem fungerar.(Använt inställningarna i min Asus router enligt första posten)

Internet - Router (Asus RT-AC66U) - Digital TV(port 4 vlan 243/845)
Internet - Inteno Switch(Från Telia) - Digital TV

Digital boxen får ingen koppling alls. Pratade med Telia support och dom bad mig fabriksåterställa min digital box, nu får den ingen IP-adress och vägrar starta(Ska kontakta Telia igen).

Någon som har nå tips på vad problemet kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacemanuh:

Läst igenom hela tråden men får fortfarande inte min IPTV att fungera.
Är osäker om det ens ska kunna fungera för mig? Har bredband från bredbandsbolaget och tv från Telia.
Testat kopplat både med och utan Inteno switchen enligt nedan men inget av dem fungerar.(Använt inställningarna i min Asus router enligt första posten)

Internet - Router (Asus RT-AC66U) - Digital TV(port 4 vlan 243/845)
Internet - Inteno Switch(Från Telia) - Digital TV

Digital boxen får ingen koppling alls. Pratade med Telia support och dom bad mig fabriksåterställa min digital box, nu får den ingen IP-adress och vägrar starta(Ska kontakta Telia igen).

Någon som har nå tips på vad problemet kan vara?

Vad har du för Inteno?
Jag vet att vissa modeller av dom går såkallade styrda portar. Och då kan man säga att internet kommer på en och TV på en annan.
Eller kort och gott att Intenon delar upp VLAN

Permalänk
Skrivet av SNorkSWE:

Vad har du för Inteno?
Jag vet att vissa modeller av dom går såkallade styrda portar. Och då kan man säga att internet kommer på en och TV på en annan.
Eller kort och gott att Intenon delar upp VLAN

Inteno XG6745 har jag.
Enligt infon man fick med så är det en port för Internet, en för TV och en för Telefoni. Internet fungerar fint via den men inte TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacemanuh:

Inteno XG6745 har jag.
Enligt infon man fick med så är det en port för Internet, en för TV och en för Telefoni. Internet fungerar fint via den men inte TVn.

Ja det stämmer bra
Jag ska inte säga så mycket men TV boxen får aldrig IP? Inte ens närr den sitter direkt mot Intenon?
Om jag minna rätt är vä gul till TV?

Permalänk
Skrivet av SNorkSWE:

Ja det stämmer bra
Jag ska inte säga så mycket men TV boxen får aldrig IP? Inte ens närr den sitter direkt mot Intenon?
Om jag minna rätt är vä gul till TV?

Den verkar inte få IP-adress alls för tillfället.
Det är korrekt gul är till TV.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av spacemanuh:

Den verkar inte få IP-adress alls för tillfället.
Det är korrekt gul är till TV.

Du har alltså redan fått inkommande trunk separerad till en data och en tv "port" på Intenoswitcehen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du har alltså redan fått inkommande trunk separerad till en data och en tv "port" på Intenoswitcehen ?

Japp det stämmer.
Har testat att köra utan intenoswitchen och manuellt ändrat Vlan via min Router men det blir samma fel.

EDIT: Pratade nyss med Telias support och det verkar varit något strul hos dem. Dom skulle starta om min TV-tjänst och jag behövde vänta tills imorgon för att testa igen.

Permalänk
Medlem

Hur får jag till en enkel lösning?

Hej, jag vill att port 1-3 på routern ska få internet och port 4 ska få Telia iptv.

Jag har 3 vlan
vlan 1, där har jag port 1-3 (192.168.1.X)
vlan 2, där har jag WAN portet
vlan 3, där har jag port 4 som är Telias IP-tv box (192.168.2.x)

Av det som jag har förstått så skall vlan 3 ha VID 845

Men jag får det inte att funka, jag ser att vlan 1 funkar bra, de får tillgång till internet. Jag ser dock inte nån 192.168.2.x ip nummer. Har jag glömt nåt? Jag provade köra taggat på WAN-portet men det är något jag har ej förstått.

Kan nån hjälpa?

Permalänk

Hejsan!

Jag har problem. Jag försöker få igång IPTV genom min ASUS RT-AC87U. Jag
har senaste firmwire (inte japanskt dock?) och jag har pratat med telia om att jag har
port 243.
Och jag fixade det i LAN->IPTV på port 4 och satt i boxern där men det står bara att den inte kan hitta ip.

Jag pratade med telia lite om att brygga men då sa han att jag var tvungen ändå och ha all iptv i telia router ändå.
Det funkar inte i mitt fall med tanke på att mamma och pappa har också det och dom har inkopplat i telias router
och jag bor på tredje våningen och jag har egen router.

Vad ska jag göra?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eiinstein:

Hejsan!

har senaste firmwire (inte japanskt dock?) och jag har pratat med telia om att jag har
port 243.
Och jag fixade det i LAN->IPTV på port 4 och satt i boxern där men det står bara att den inte kan hitta ip.

Jag pratade med telia lite om att brygga men då sa han att jag var tvungen ändå och ha all iptv i telia router ändå.
Det funkar inte i mitt fall med tanke på att mamma och pappa har också det och dom har inkopplat i telias router

Vad ska jag göra?

Du får nog berätta hur hela nätet ser ut, det låter som du försöker koppla in 2 routrar i samma lan när du kanske hade behövt använda en switch i stället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eiinstein:

Hejsan!

port 243.

Vad ska jag göra?

Du ska inte ha en egen router, du ska ha en switch och/eller accesspunkt.

Permalänk
Medlem

@Eiinstein: Kolla på första sidan av tråden på inställningen på routern, allting ska se ut exakt som på bildarna, varje checkbox och parameter.

Du har dock möjlighet att välja mellan port 3 eller 4, sedan kopplar du tv-boxen till det port du har valt. Det funkade för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eiinstein:

med tanke på att mamma och pappa har också det och dom har inkopplat i telias router

Skrivet av Keyhan:

@Eiinstein: Kolla på första sidan av tråden på inställningen på routern, allting ska se ut exakt som på bildarna, varje checkbox och parameter.

Du har dock möjlighet att välja mellan port 3 eller 4, sedan kopplar du tv-boxen till det port du har valt. Det funkade för mig.

Jag är ganska säker på de inställningarna inte funkar om TV kommer otaggat. Som den gör om man har Telias router inkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Jag är ganska säker på de inställningarna inte funkar om TV kommer otaggat. Som den gör om man har Telias router inkopplad.

Du har nog rätt, han skriver att man ska koppla acer routern direkt till WAN utan några Telia-boxar i vägen.

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg flyttade till separat tråd ***

Jag har flyttat flera meddelanden till en egen tråd då diskussionen inte gällde ämnet i den här tråden. För intresserade av den tråden: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1386387-hjalp-med-natverk-hur-koppla-samman-bl-a-switch-och-accesspunkt.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Hej! Har kollat på denna guide och verkar vara precis det jag behöver. Har stött på problem dock. Antingen internet eller iptv-problemet.

Så här ser min lösning ut hemma:

1.
Fiber-dosa på väggen med 4 Lan-uttag

2.
Kopplar Lan1 till WAN i min ASUS RT-N65U

3.
Kopplar en nätverkssladd från Routern till nätverk via el

4. I ett annat rum går nätverk via el till en switch där jag har digital-box/ps4/raspberry pi

5.
Jag har även en nätverkshårddisk inkopplad i router

Detta har funkat rätt ok innan förutom att jag inte kunnat köra allt på en gång. Har fått dra ut digital-tv för att kunna köra NAS i raspberry osv.
Tänkte att denna lösning är ju fantastisk. Då kan man ha allt inkopplat samtidigt och titta på tv och ha alla hårddiskar osv igång.

Uppdaterade firmware och testade med VID 845 och 243 men inget funkade. Fortfarande endast digital-tv eller internet.

Mitt senaste problem är att routern inte verkar funka alls nu. Får endast bild i tv om jag kopplar fiber direkt till tv. Kopplar jag endast fiber till router får jag inget wifi längre. Har testat factory reset men hjälper inte. Något blev ju riktigt mongo men nu kan jag alltså inte surfa och kan bara se tv genom direktkoppling.

Några förslag här?

Det tråkiga är att när bilden faktiskt funkade så var det ändå inte optimal lösning. Nätverk via el ska ju funka bra men verkar vara på en annan fas. Sist tv och ps4 funkade samtidigt fick jag 400kbs på min 100mbit lina El via nätverk till annan fas och switch på det förstör mycket.

Kommer dra kabel genom vägen snart så att fiber hamnar närmre tv:n men mitt stora bekymmer är ju just nu att routern inte verkar funka alls. Den funkade en stund efter uppdatering av firmware så tror inte det har påverkat något

Permalänk
Medlem

@pixolar:

Om jag förstår ditt inlägg rätt så vill du ha en lösning där TV och Internet går i samma kabel.

Men det är inget som stöds av trådens lösning. Lösningen i tråden innebär att man får ut TV på ett separat interface i ASUS.

Permalänk
Medlem

@madtop:

Förstår. Då ska jag inte gräva djupare i detta just nu. Men mitt största problem just nu är att routern inte funkar över huvud taget nu. Ingenting hjälper. Har gjort factory reset och kopplar bara in Lan från fiber till wan i routern. Ingen kontakt. Kopplar jag LAN till digital-tv får jag bild direkt så inget fel på Lan i fiber. Vad kan ha hänt med routern så att den inte funkar alls? Frustrerande ju. Allt funkade prima innan jag började testa detta ju. Det ända jag gjorde var ju att lägga VID 845 men det är ju bort efter factory reset

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixolar:

@madtop:

Förstår. Då ska jag inte gräva djupare i detta just nu. Men mitt största problem just nu är att routern inte funkar över huvud taget nu. Ingenting hjälper. Har gjort factory reset och kopplar bara in Lan från fiber till wan i routern. Ingen kontakt. Kopplar jag LAN till digital-tv får jag bild direkt så inget fel på Lan i fiber. Vad kan ha hänt med routern så att den inte funkar alls? Frustrerande ju. Allt funkade prima innan jag började testa detta ju. Det ända jag gjorde var ju att lägga VID 845 men det är ju bort efter factory reset

Ditt nuvarande problem Känns lite off-topic i tråden, du borde kanske skapa en egen tråd om detta?

Du säger att du har en "Fiber-dosa på väggen med 4 Lan-uttag" - jag gissar att det är en Inteno bredbandsswitch? Intenon har de olika tjänsterna på olika portar: LAN1=Internet, LAN2=TV. Är du säker på att du kopplar in din ASUS på LAN1?

Fungerar det om du kopplar in en PC direkt in i Inteno LAN1?

Permalänk
Medlem

Japp lite offtopic så ber om ursäkt för det men allt hände efter tutorial. Japp det är nog inteno men står inget på den. Min laptop har ingen lan-port för kabel och stationär är på övervåningen med el via nätverk. Ska forska vidare om portar men känns som jag testat olika och startat om

Skrivet av madtop:

Ditt nuvarande problem Känns lite off-topic i tråden, du borde kanske skapa en egen tråd om detta?

Du säger att du har en "Fiber-dosa på väggen med 4 Lan-uttag" - jag gissar att det är en Inteno bredbandsswitch? Intenon har de olika tjänsterna på olika portar: LAN1=Internet, LAN2=TV. Är du säker på att du kopplar in din ASUS på LAN1?

Fungerar det om du kopplar in en PC direkt in i Inteno LAN1?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, vad ska man säga - har bläddrat igenom tråden och känner mig mer osäker än innan på hur man ska koppla ihop sitt lilla närverk här hemma. Sitter med öppen fiber och Telia som leverantör för allt, bredband, tv med flera abonnemang och fast telefon.

Har inte haft fiber så länge så jag ska försöka förklara hur det är kopplat idag (nätverk som nätverkt tänke jag och läste inte på.):

Först sitter en sån där Inteno medieomvandlare med 4 portar. Port 1 på denna (WAN) går till en Asus RT-AC68U med senaste firmware (3.0.0.4.378.4850). Port 2 (TV) går till en switch - Linksys LGS116P. Port 3 (telefon) går till en Tilgin.

Från min Asus har jag sedan dragit en sladd till min 16-portas switch, switchen är alltså både kopplad till medieomvandlaren (port 2) och routern. Sen började jag dra kablar kors och tvärs ifrån switchen, till alla möjliga apparater.

Märkte dock att för att få igång en TV-box behövde den vara direktkopplad till medieomvandlaren när den startade, men sen funkade det även genom switchen (även om man stänger av den).

Har t.ex ett rum där det sitter ytterligare en switch, Netgear GS108, som är kopplad både till en inspelningsbar TV-box, ett Xbox och en Smart-tv, och detta har funkat finfint i över en vecka.

Det som fick mig att börja fundera var att igår slutade min andra tv-box (ej inspelningsbar) att funka. Den vägrade hoppa igång igen tills jag satte den direkt i medieomvandlaren. Idag när jag kom hem och skulle kika vidare på problemet hade den dock hoppat igång igen och går nu utan problem... Den inspelningsbara boxen funkade dock utan problem samtidigt (ja utom när den andra boxen hade TV-uttaget för sig själv då).

Har jag kopplat galet? Ska jag koppla IPTV genom Asus-routern först istället (enligt första posten)?

Eller ska jag bygga ett "eget nät" för TV-delen? Det är ju väldigt smidigt att kunna välja fritt om man skall koppla en dator eller en TV-box till ett uttag, det var så jag hoppades att det skulle funka... Får nästan känslan av att det jag gjort inte alls ska gå egentligen, enligt vissa inlägg här.

Tack så väldigt mycket på förhand ifall någon skulle orka bemöda sig med att läsa mina förvirrade tankar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke:

Har jag kopplat galet? Ska jag koppla IPTV genom Asus-routern först istället (enligt första posten)?

Eller ska jag bygga ett "eget nät" för TV-delen? Det är ju väldigt smidigt att kunna välja fritt om man skall koppla en dator eller en TV-box till ett uttag, det var så jag hoppades att det skulle funka... Får nästan känslan av att det jag gjort inte alls ska gå egentligen, enligt vissa inlägg här.

Tack så väldigt mycket på förhand ifall någon skulle orka bemöda sig med att läsa mina förvirrade tankar!

Ja du har kopplat galet, du har kopplat ihop TV och ditt eget LAN.

Och ja, du bör bygga ett eget nät för TV eftersom det är ett eget nät.

Permalänk
Medlem

Fungerade perfekt !

Nice som fan att hitta denna tråd innan man gjorde något dumt med telias router som att slänga ut den genom balkongen !

Jag har en AC87U och fungerade perfekt att göra som guiden visar i denna tråd! så tack !

Undrar bara om någon kunnig person kan svara på följande:
Routern stödjer dual wan och just nu är den avaktiverad, borde jag jag slå på den och ange att mitt andra nätverk är på port 4 där TVn är kopplad till nu ? Skulle detta göra någon skillnad eller ska jag bara låta det vara av och köra på som det är !?

Mvh
Sibbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Ja du har kopplat galet, du har kopplat ihop TV och ditt eget LAN.

Och ja, du bör bygga ett eget nät för TV eftersom det är ett eget nät.

Ok, var väl det man misstänkte efter att läst lite.

Utan att ifrågasätta din kunskap, så undrar jag vad det "hjälper" att skapa två nät - det funkar ju, förutom någon enstaka fadäs som jag inte vet beror på min felkoppling, helt okej som det är?

/Henke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke:

Ok, var väl det man misstänkte efter att läst lite.

Utan att ifrågasätta din kunskap, så undrar jag vad det "hjälper" att skapa två nät - det funkar ju, förutom någon enstaka fadäs som jag inte vet beror på min felkoppling, helt okej som det är?

/Henke

Se tidigare post #15368815