Ja, vad ska man säga - har bläddrat igenom tråden och känner mig mer osäker än innan på hur man ska koppla ihop sitt lilla närverk här hemma. Sitter med öppen fiber och Telia som leverantör för allt, bredband, tv med flera abonnemang och fast telefon.
Har inte haft fiber så länge så jag ska försöka förklara hur det är kopplat idag (nätverk som nätverkt tänke jag och läste inte på.):
Först sitter en sån där Inteno medieomvandlare med 4 portar. Port 1 på denna (WAN) går till en Asus RT-AC68U med senaste firmware (3.0.0.4.378.4850). Port 2 (TV) går till en switch - Linksys LGS116P. Port 3 (telefon) går till en Tilgin.
Från min Asus har jag sedan dragit en sladd till min 16-portas switch, switchen är alltså både kopplad till medieomvandlaren (port 2) och routern. Sen började jag dra kablar kors och tvärs ifrån switchen, till alla möjliga apparater.
Märkte dock att för att få igång en TV-box behövde den vara direktkopplad till medieomvandlaren när den startade, men sen funkade det även genom switchen (även om man stänger av den).
Har t.ex ett rum där det sitter ytterligare en switch, Netgear GS108, som är kopplad både till en inspelningsbar TV-box, ett Xbox och en Smart-tv, och detta har funkat finfint i över en vecka.
Det som fick mig att börja fundera var att igår slutade min andra tv-box (ej inspelningsbar) att funka. Den vägrade hoppa igång igen tills jag satte den direkt i medieomvandlaren. Idag när jag kom hem och skulle kika vidare på problemet hade den dock hoppat igång igen och går nu utan problem... Den inspelningsbara boxen funkade dock utan problem samtidigt (ja utom när den andra boxen hade TV-uttaget för sig själv då).
Har jag kopplat galet? Ska jag koppla IPTV genom Asus-routern först istället (enligt första posten)?
Eller ska jag bygga ett "eget nät" för TV-delen? Det är ju väldigt smidigt att kunna välja fritt om man skall koppla en dator eller en TV-box till ett uttag, det var så jag hoppades att det skulle funka... Får nästan känslan av att det jag gjort inte alls ska gå egentligen, enligt vissa inlägg här.
Tack så väldigt mycket på förhand ifall någon skulle orka bemöda sig med att läsa mina förvirrade tankar!