Metal Gear Solid V säljs på skiva utan spel

Permalänk
Medlem

Optisk media får gärna dö ut! Men inte fysisk media. Ett litet read-only usb-minne kunde de använt som cartridge!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

För mig som enbart har universitets lina att hålla till godo med är det här en rejält kass nyhet. Hade hoppats kunna njuta av lite MGSV lagom efter dagens biblioteksbesök, men nu kommer det ta ca. 10h eller något att tanka ned skiten.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaput:

Med reservation för att jag totalt missuppfattat situationen, har folk i stort ens BD-spelare i sina datorer numera? Enda gången jag tycker mig se sådana är i lite större laptops som kommer med dem, annars är det mest gamla DVD-brännaren från Dackefejden folk verkar slänga in i nya datorn för den händelse att man behöver bränna ut nåt eller föredrar att installera OS från skiva. Men återigen, kan vara jag som är ute och cyklar, mitt statistiska underlag är inte jättestort.

Lurigt distributionssätt hursomhelst, känns nästan som ett litet fuck you till oss som fortfarande vill ha spelen på fysiska media

Är ganska sällsynt, film och spelbranscherna borde ha knuffat på övergången. Jag har bara extern läsare till min huvuddator, har en lite för lång BD-läsare som egentligen ska sitta i men längden och den dåliga lösningen för 5,25" enheter i mitt chassi har gjort att jag skippat.

BD-mediat är vad jag förstått knappt dyrare än DVD när skivorna trycks. Sedan kan informationen också läsas mycket fortare. Installera från DVD har sina fördelar med då större delen av världen var riktigt usla anslutningar. Jag är generellt för att konsumenten har lite alternativ att välja på och när spelet både kommer på fysiskt media alternativt laddas hem med nyckeln ser jag som något bra.

Alternativet vore väl vouchers man skrapar fram nyckeln i retail-handeln. Ungefär som med spel bundlat med grafikkort.

Anledningen till att ingen speldata finns på skivorna kan ha att göra med att Konami inte var klar med spelet när började tillverkas i fabrik. De ska, vad jag förstått, arbetat med PC-utgåvan fram tills idag och spelet har inte haft någon preload på. Kan ha varit felaktig info förvisso.

Fuck Konami osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man ändå har bemödat sig att trycka ett omslag och skiva mm så kan man väl lägga på lite data på den också (mer än 9mb)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Det känns ju "sådär". Anta att du om 50 år vill plocka upp spel du lirade som ung. Kan man då lita på att servern står kvar?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kaput:

Med reservation för att jag totalt missuppfattat situationen, har folk i stort ens BD-spelare i sina datorer numera? Enda gången jag tycker mig se sådana är i lite större laptops som kommer med dem, annars är det mest gamla DVD-brännaren från Dackefejden folk verkar slänga in i nya datorn för den händelse att man behöver bränna ut nåt eller föredrar att installera OS från skiva. Men återigen, kan vara jag som är ute och cyklar, mitt statistiska underlag är inte jättestort.

Lurigt distributionssätt hursomhelst, känns nästan som ett litet fuck you till oss som fortfarande vill ha spelen på fysiska media

BD-läsare är fortfarande för dyra för att få någon ordentlig spridning. Det kostar typ 600 kr för en BD-läsare och du kan få en DVD-brännare för 150 kr. Jag köpte mig en extern BD-läsare för ett tag sedan. Kostade ungefär lika mycket som en intern fast den är smidigare för mig då jag har en laptop som saknar optisk läsare. Köpte en DVD-brännare till min stationära när jag byggde den och tror jag använt den två eller tre gånger. SATA-sladden hade hoppat ur den så den var inte ens inkopplad under ett år eller nåt utan att jag märkte det. Optiska läsare är ju en såndär sak som man klarar sig rätt bra utan men när man väl behöver en så behövs den verkligen. Ska ta en titt på brännare sedan när 4K Bluray eller vad nu formatet heter släpps. Kan vara relevant för backuper för mig då.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Optisk media får gärna dö ut! Men inte fysisk media. Ett litet read-only usb-minne kunde de använt som cartridge!

Absolut inte.
Optisk media tappar inte sin data efter några år och är fortfarande mycket billigare än någon random generic usbsticka av medioker kvalitet.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Konami...

Varför trycker ni omslag och skivor om ni ändå inte tänker skicka några installationsfiler via fysisk väg? Ytterst förbryllande det här.

Permalänk
Medlem

@RainesX:

DVD-skivor har en förväntad livslängd på 20-100 år och degradering kan göra skivan obrukbar tidigare än så.

http://www.clir.org/pubs/reports/pub121/sec4.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av spenserx:

@RainesX:

DVD-skivor har en förväntad livslängd på 20-100 år och degradering kan göra skivan obrukbar tidigare än så.

Och ett usb kan tappa mycket tidigare än så vill minnas 5-10 år och gissar på att dataintegriteten inte står pall för så mycket om den inte används och får möjlighet att frächa upp cellerna (problemet med tex ssd speciellt nu men så liten tillverkningsprocess samt tlc)

Hur som så tror jag mer på optisk medias livslängd än som idag vanliga usb. usb utvecklas fortfarande i en sådan tackt att du behöver adaptrar etc så snart tex usb c kommit igång medans optisk media är bra för långtidsarkivering, speciallt om du har skivor av vettig kvalitet samt förhållanden. förseglade emot icke förseglade skivor.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Absolut inte.
Optisk media tappar inte sin data efter några år och är fortfarande mycket billigare än någon random generic usbsticka av medioker kvalitet.

Vem har nämnt något om "Random usb-sticka"? Microsoft har valt att gå på USB-sticka med windows10 och det fungerar tydligen!

Optiska enheter fungerar ganska bra, men de har blivit ganska otympliga jämfört med usb-kontakt direkt på mobot/chassit!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av spenserx:

@RainesX:

Fortfarande mer hållbart än ett billigt USB-minne ur arkivsynpunkt. Tillverkarna själva säger upp till 10 år för USB-minnen. Men det är svårt att säga exakt då det beror väldigt mycket på temperatur och kvalité. Hur ofta man skrivit till minnet påverkar också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Vem har nämnt något om "Random usb-sticka"? Microsoft har valt att gå på USB-sticka med windows10 och det fungerar tydligen!

Optiska enheter fungerar ganska bra, men de har blivit ganska otympliga jämfört med usb-kontakt direkt på mobot/chassit!

Jo absolut det funkar. Dock inget jag hade föredragit som kund om jag köpt ett spel. Windows har jag inget emot dock.
Motsägelsefullt jag vet ^^;

Hänvisar till föregående inlägg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Och ett usb kan tappa mycket tidigare än så vill minnas 5-10 år och gissar på att dataintegriteten inte står pall för så mycket om den inte används och får möjlighet att frächa upp cellerna (problemet med tex ssd speciellt nu men så liten tillverkningsprocess samt tlc)

Hur som så tror jag mer på optisk medias livslängd än som idag vanliga usb. usb utvecklas fortfarande i en sådan tackt att du behöver adaptrar etc så snart tex usb c kommit igång medans optisk media är bra för långtidsarkivering, speciallt om du har skivor av vettig kvalitet samt förhållanden. förseglade emot icke förseglade skivor.

Skrev inget om att flashlagring skulle vara bättre, bara svarade på ditt påstående om att "optisk media inte tappar data". Jag skulle aldrig lagra kritisk data på enbart optisk media, men kanske som ett komplement till ett annat media.

Permalänk
Medlem

Sådär onödigt kan man ju tycka

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk

Bara det senaste i raden av avskyvärda grejer Konami har gjort. Vidrigare spelföretag får man leta efter.

Tänker bara på alla stackare som sitter med något krasst internet som knappt fungerar och vill lirat sitt singelplayer spel och möts av en tom skiva.

För den som vill veta vilka hur hemska Konami verkligen är kan jag rekommendera Jim Sterlings videor på ämnet. Ni kan alltid börja med den här https://www.youtube.com/watch?v=ynl4sIFazmM .

#FuckKonami

Permalänk
Medlem

Metal gear solid V - the Phantom Disc

Skrivet av Chris_Kadaver:

Det känns ju "sådär". Anta att du om 50 år vill plocka upp spel du lirade som ung. Kan man då lita på att servern står kvar?

Nej det kan man inte lita på...
Men du lär ju vara rökt i alla fall: du måste ju aktivera installationen för att spela. Om inte nedladdningsservrarna finns, så är risken rätt stor att inte valideringsservrarna är kvar längre heller, och då lär du inte kunna installera och spela spelet.
... och du kan inte lita på att DVD:erna funkar längre heller efter den tiden för den delen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jävlar vilka jubelidioter! Varför inte bara släppa skiten på steam och be on with it? Miljön finns aldrig i baktanke.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

Kanske inte önskvärt, men smart. Kunden får direkt senaste spelet och slipper uppdatera med flera gigantiska uppdateringar. Särskilt om spelet inte nått gold när de producerar förpackningen. Frågan är dock varför det inte räcker med en länk och en kod. Man kan tycka att de som vill bör få på skiva däremot, och de som behöver kan beställa på något sätt för att kunna köra/installera offline. Fast idag kan man ju knappt köra konsolerna offline heller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kanske inte önskvärt, men smart. Kunden får direkt senaste spelet och slipper uppdatera med flera gigantiska uppdateringar. Särskilt om spelet inte nått gold när de producerar förpackningen. Frågan är dock varför det inte räcker med en länk och en kod. Man kan tycka att de som vill bör få på skiva däremot, och de som behöver kan beställa på något sätt för att kunna köra/installera offline. Fast idag kan man ju knappt köra konsolerna offline heller så.

Har ju funkat tidigare men patchar som man installerat efter att det dragit igenom det som finns på skivan speciellt när man ändå måste köra igenom Steam. Nu vet jag inte hur stort spelet är men dom brukar ju vara rätt stora nu, så hellre någon patch på 2GB än att behöva tanka ner 50GB

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Och för att slippa ladda ner det.
Även om du sitter på hyffsat snabb lina så kan det gå riktigt långsamt på dag 1, och då sitter det skönt med fysisk skiva som kan kan installera hyffsat snabbt.

Personligen är jag en blandning av båda då jag offtast bara köper collectors editions där man får med artbook etc etc då sådana saker är meningslösa digitalt imo.

Installerade GTA V första dagen det släpptes till PC, på skiva. Tog kanske 40-60min att installera från alla 7 skivor, men dom sista 5GB skulle man ladda ner och eftersom servrarna var så belastade så tog det 8 timmar att ladda ner 5GB. Då var jag riktigt glad att jag köpte det på skiva...

Permalänk
Medlem

Störtlöjligt. Jag tycker att det borde vara förbjudet att sälja i affär.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Findecanor:

Störtlöjligt. Jag tycker att det borde vara förbjudet att sälja i affär.

Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Gött. Död åt media på skiva.

Och död åt slöa internetuppkopplingar. Sen spel började hamna runt 20GB och uppåt är det inte skoj att installera spel med linor som är omk. 10Mbit/s. Visst att de som känner sig träffade som innehavare av en 100Mbit/s lina eller snabbare rättmätigen kan säga adjöken till skivorna men för de med slöa linor är DVD/CD skivor trevligare än att vänta på steam/origin/gog att installera. Jag är för digitala speltjänster men satan vad en del spel har mycket data, t ex konsolspel som rymdes på en DVD skiva med (förmodligen max) 8,5 GB tar runt 16-17GB i sin respektive PC-port. Eller när titanfall kom. 40-50 GB data? Wow tack EA för de där provapå timmarna ni gav mig. Det tar nog längre tid att få ner det i mitt fall
Ja, död åt DVD skivan som sparar vissa en jävla massa tid för "de som inte har möjlighet till fiber än".

En till grej, förr gick det att göra "lätta" eller "minimala" spelinstallationer där vissa data stannade på skivan. Även om det inte är en möjlighet med digitala speltjänster föreslår jag att vissa saker som texturdata som inte används borde kunna väljas bort vid installation. Om någon spelar spel X varför ska de har låg/hög-upplösta texturer om de bara använder den ena? Skyrim hade ju extra texturpacks som dlc, Dragon age 2 med och även Crysis 2 vet jag gjorde sina DX11-packs mm. Det skulle kunna göras ännu bättre. Varför ska jag ladda ner allt när jag kunde spara några GB på saker jag inte kommer använda?

Iofs har många spel ofantliga mängder patchdata som gör skivor knöliga att använda, Starcraft II inte minst.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Gött. Död åt media på skiva.

Jag får max 13mbit ner med mitt adsl. Så jag köper gärna spel på fysisk media men om de är skiva eller sdkort spelar mindre roll
Fiber ska dock komma om 2-3 år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Installerade GTA V första dagen det släpptes till PC, på skiva. Tog kanske 40-60min att installera från alla 7 skivor, men dom sista 5GB skulle man ladda ner och eftersom servrarna var så belastade så tog det 8 timmar att ladda ner 5GB. Då var jag riktigt glad att jag köpte det på skiva...

Fast man brukar kunna ladda ner spelet i förväg om man köper det via steam, sådär av faller ditt argument att det är bättre att köpa det på skiva.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Fast man brukar kunna ladda ner spelet i förväg om man köper det via steam, sådär av faller ditt argument att det är bättre att köpa det på skiva.

Detta är långt ifrån alltid dock. Men jo du har helt klart en poäng där.
Oavsett så finns det många åsikter i ämnet och vi kommer aldrig att 100% hålla med varandra.
Jag använder steam dagligen och har hundratals spel där på men jag är det spel som Mankind divided så kommre jag köpa det fysiskt. Av samma anledningtill att jag köper mina filmer på bluray. Samlande samt att det är trevligare med en fysisk hylla där man kan se askarna snarare än att scrolla igenom en lång lista.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Och det kostade ungefär 1-200kr mer på Steam så nej mitt argument faller inte. När det gäller launchpriser och priser på vissa typer av titlar så är det betydligt dyrare där än nästan vilken svensk butik som helst, online eller fysisk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag får max 13mbit ner med mitt adsl. Så jag köper gärna spel på fysisk media men om de är skiva eller sdkort spelar mindre roll
Fiber ska dock komma om 2-3 år.

Då tar det ju ungefär 3 timmar att ladda ner spelet. Snabbare än att beställa det från någon butik och troligtvis snabbare än att åka och köpa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Då tar det ju ungefär 3 timmar att ladda ner spelet. Snabbare än att beställa det från någon butik och troligtvis snabbare än att åka och köpa det.

I bästa fall om inte servrarna är överbelastade osv som de brukar vara vid släpp av stora spel. Sen blir nog spel som är 60-100gig något vi får oftare. Jag bor 15 min ifrån närmsta ställe som säljer spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb