AMD: "Fullt stöd för DirectX 12 finns inte"

Permalänk

Bra av AMD att erkänna detta. Man bör ha rent mjöl i påsen innan man börjar anklaga andra för sina brister.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus ROG Strix Z890-E | Kingston 128GB DDR5 5200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | LG OLED C4 | M.2 NVMe SSD 14TB | Corsair HX1500i | Lian Li Lancool III | Phanteks Glacier One 360D30 | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Rycker ut till Nvidias försvar känner jag inte riktigt att de gör. Nvidia marknadsför väl "full DX12 support".

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av FredrikMH:

Rycker ut till Nvidias försvar känner jag inte riktigt att de gör. Nvidia marknadsför väl "full DX12 support".

Nvidia började ju yra om att Maxwell klarade DX12 fullt ut för ett år sedan, fanns många inlägg här där folk lutade åt Maxwell, "för de är de enda som hade fullt stöd för DX12".
Sedan visar det sig att Maxwell inte alls har detta, det verkar snarare som de klarar mindre än AMD:S GCN, välförtjänt att de får skit tillbaka.

Man skall också komma ihåg att majoriteten av kort som klarar eller kommer klara DX12, är Fermi och Kepler de sitter bara med grundfuntkionerna för DX12, de flesta spel kommer nog att kodas med dessa i åtanke.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FredrikMH:

Rycker ut till Nvidias försvar känner jag inte riktigt att de gör. Nvidia marknadsför väl "full DX12 support".

Skrivet av Ratatosk:

Nvidia började ju yra om att Maxwell klarade DX12 fullt ut för ett år sedan, fanns många inlägg här där folk lutade åt Maxwell, "för de är de enda som hade fullt stöd för DX12".
Sedan visar det sig att Maxwell inte alls har detta, det verkar snarare som de klarar mindre än AMD:S GCN, välförtjänt att de får skit tillbaka.

Man skall också komma ihåg att majoriteten av kort som klarar eller kommer klara DX12, är Fermi och Kepler de sitter bara med grundfuntkionerna för DX12, de flesta spel kommer nog att kodas med dessa i åtanke.

De kan säkert ha fullt stöd för DX12, men det är inte aktiverat ännu eftersom inget använder det än, är nog inte svårare än att det aktiveras via en driver NÄR det är dags.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Varför snackas det om detta? Frågan är väl ändå vilket spel visar allt som stöds i någon DirectX??? Det snackas massa onödigt bara för de ligger så långt under konkurrenten... finns massa saker man kan slänga på varandra... AMD förlöjligar sig avsevärt.

För mig är det ändå HUR ETT SPEL SER UT... Om jag gillar atmosfären, naturen, byggnaderna o.s.v i spelet som gör det hela... konstnärerna bakom ALLT som spelet erbjuder samt musiken och ljudet... Det är då jag iallafall kan falla för ett spel... annars kan ju pacman vara kul och snake ibland på vägen till jobbet..

De som ligger bakom spel är väl ändå skaparna av helheten... Vad de använder för DirectX, OpenGL, Gameworks, PhysX eller något annat skiter jag fullständigt i... ge oss BRA SNYGGA BUGGFRIA PC SPEL. /// Börja sänka priserna så fler har råd med era kort... så flera får njuta mer av spelskaparnas spel... Tycker att korten och dessa 2 tillverkare smyghöjt priserna rejält de senaste åren. Om priserna stiger hela tiden då spelar det ingen roll om ett av dessa får monopol... Är det meningen att man ska köpa ett kort för 7000:- bara för att få se spelets helhet? Sedan kostar spelet 599:- Vad är det för trams.. idioti m.m. Själv undrar jag när de släpper ett kort som kan hantera ÄKTA FOTOREALISTISKA RAYTRAYCADE MILJÖER i realtid högupplöst... har för mig att jag läste om att det skulle komma 2012-2013 på AMDs sida för runt 10 år sedan och att spelen skulle var det... men nope inget sånt har kommit och ändå har korten smyghöjts ordentligt.

Supersnabba CPUer... supersnabba GPUer... supersnabba ramminnen och ändå fuskas det än idag.. De som varit med på "demo fronten, copypartyn" sen 80-90 talet vet vad jag menar.. _/|\_ VS C=

http://blog.codinghorror.com/real-time-raytracing/

http://www.winosi.onlinehome.de/Ravi.htm

Nu citerar jag din kommentar om priserna.
Det har varit ungefärliga samma priser på releaser de senaste åren och om du varit med sen 80-90 talet borde du veta det
Ett exempel är 8800- serien
http://www.anandtech.com/show/2222
Står även i artikeln: "We do know NVIDIA has wanted to push up towards the $1000 graphics card segment for a while."

Ett annat ATI X1900
http://www.legitreviews.com/atis-radeon-x1900-video-card-seri...
"This level of performance doesn't come cheap at $649 MSRP and is available at the time of writing for $694 at MonarchPC."

Orkar inte gå in så djupt på det men tror du förstår ändå, kostar att ligga på topp

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nvidia började ju yra om att Maxwell klarade DX12 fullt ut för ett år sedan, fanns många inlägg här där folk lutade åt Maxwell, "för de är de enda som hade fullt stöd för DX12".
Sedan visar det sig att Maxwell inte alls har detta, det verkar snarare som de klarar mindre än AMD:S GCN, välförtjänt att de får skit tillbaka.

Man skall också komma ihåg att majoriteten av kort som klarar eller kommer klara DX12, är Fermi och Kepler de sitter bara med grundfuntkionerna för DX12, de flesta spel kommer nog att kodas med dessa i åtanke.

Jag syftar till att Sweclockers skriver att AMD rycker ut till Nvidias försvar ("Efter ett smärre angrepp rycker oväntat nog AMD ut till konkurrenten Nvidias försvar"). Det skulle lika gärna kunna tolkas som att de stämplar Nvidias marknadsföringsfras som BS (fast på ett snyggt sätt).

Personligen har jag inte så bra koll på den tekniska aspekten att de nog hade kunnat lura mig med. De som tidigare undrade om man kan få pengar tillbaka kan ju redan nu börja vända er till Konsumentverket. Kanske bilda en grupp först så lär ni få större genomslag om ni sedan hävdar "falsk marknadsföring". Men sen kanske det finns något fint avtal i kartongen eller en text på kartongen vad som egentligen menas med "Full DX12 support". Kanske hävdar Nvidia att alla spel som utvecklas för DX12 kommer att kunna köras på deras grafikkort, för det kommer förmodligen gå.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ludzee:

Oavsett vad tycker jag det ändå är bra av AMD att säga så. De erkänner att ingen arkitektur har fullt stöd i dagsläget och försöker inte visa en bild av sig själva som inte finns, eller för den delen försöka visa sig bättre än nVidia.

Skrivet av ronnylov:

AMD har alltså lyssnat på ordspråket "man ska inte kasta sten i glashus". Det var väl alltför uppenbart att de inte heller hade några grafikkort med fullt DX12 stöd så lika bra att föregå eventuell kritik och förklara läget.

Skrivet av Trinitypcw:

Bra av AMD att erkänna detta. Man bör ha rent mjöl i påsen innan man börjar anklaga andra för sina brister.

Har ni missat att Nvidia gick ut förra hösten och skröt med att "Maxwell är den enda GPU:n som hade fullt stöd för DX12"?
ÄR det någon som skall ställa sig i skamvrån är det Nvida inte AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Commander:

Microsoft har gjort som Khronos med OpenGL, dvs att du har en Core "spec" som alla bör följa för att kalla sig DX12 compatible sedan har du extensions som är lite upp till var och en tillverkare att ha support för. Iaf så som jag förstår det.

Bra sammafattning, kan inte upprepas nog många gånger.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

De kan säkert ha fullt stöd för DX12, men det är inte aktiverat ännu eftersom inget använder det än, är nog inte svårare än att det aktiveras via en driver NÄR det är dags.

Det här handlar väl om hårdvarustöd? Enligt tabellen så är det ju bara Intel som fixar det, för närvarande.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Den här delen av uttalandet är det mest relevanta

"Some of those unique features are more powerful than others."

väldigt svårt att veta vilka saker som kommer bli viktigast i framtiden. Några är i alla fall uppenbart viktiga: resource binding "tier 1" kommer med stor säkerhet vara en begränsning, detta är viktigt för en av huvudnyheterna i DX12, resource binding då det är en huvudingrediens i "low-overhead" delen av DX12.

I DX11 var man tvungen att "binda" resurser till det enda tillståndsobjekt som fanns och represterade GPUn, det måste alltid involvera CPU och var en serialiseringspunkt (svårt att utnyttja mer än en kärna). Det som finns i DX12 (samt Vulkan) kallas därför också "bindless resources".

Teoretiskt sett har ju AMD ett övertag här då de har Tier 3 medan Nvidia har Tier 2, i praktiken tror jag Tier 2 har så pass hög kapacitet att dagens GPUer inte kommer vara begränsade av detta.

En annan sak som verkar vara mer viktigt är "rasterizer order views" (ROV). Finns en hel del presentationer kring detta och även Johan Andersson från Dice har önskat detta (citat 2013):

"You can do a lot of cool techniques with it such as order-independent transparency for hair rendering or for foliage rendering. And they can do programmable blending where you want to have full control over the blending instead of using the fixed-function units in the GPU."

AMD har helt rätt i att man kan göra i stort sett alla effekter ändå, det är dock ett väldigt tveeggat svärd. Då det är möjligt att göra detta även utan HW-stöd för ROV finns det ju ingen hård anledning för speltillverkare att undvika de effekter ROV optimerar, helt säker att Nvidia redan använder detta i GameWorks och finns spel som GRID: autosport som använder det på Intel iGPUer (någon form av extenson till DX11 kanske?).

Problemet är att utan HW-stöd för ROV så kostar dessa effekter mer shader-kraft och tydligen ökar VRAM åtgång samt VRAM-bandbredden rätt mycket. Fury X har ju bandbredden men har inte gigantiska mängder VRAM, så är nog 300-serien som i slutändan kan få nytta av sin breda VRAM-buss och 8GB på toppkorten / 4GB på mellanmodellerna.

AMD_Robert verkar mena att det ROV och CR går fint att göra delvis i mjukvara med god prestanda.

Citat:

Raster Ordered Views and Conservative Raster. Thankfully, the techniques that these enable (like global illumination) can already be done in other ways at high framerates (see: DiRT Showdown).

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/3j2wpj/x_post_...

Vissa funktioner är som sagt viktigare än andra, jag tycker att "Async Shaders" verkar tillhöra de med intressanta funktionerna.
Men eftersom den största delen hårdvara bara stödjer DX12 kärnfunktioner, tror jag de mesta lullullet får vänta lite.

OBS AMD_Robert skall inte förväxlas med Boxer_Robert.

Dold text

OBS OBS Boxer_Robert skall inte förväxlas med Kronprinsessans make, Prins Daniel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Om ni vill läsa mer om vad de olika "Feature levels" i DirectX 12 egentligen är kan ni se det på MSDN. Lägger även in länkar till några andra artiklar på temat för nyfikna.

Länkar

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har ni missat att Nvidia gick ut förra hösten och skröt med att "Maxwell är den enda GPU:n som hade fullt stöd för DX12"?
ÄR det någon som skall ställa sig i skamvrån är det Nvida inte AMD.

Jag menade inte att AMD skulle stå i någon skamvrå, tvärtom tycker AMD skött sig bra här.
Undrar hur pass fullt stöd intel har? På papperet verkar det ju bra för intel om de nu varit ärliga.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

AMD_Robert verkar mena att det ROV och CR går fint att göra delvis i mjukvara med god prestanda.
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/3j2wpj/x_post_...

Vissa funktioner är som sagt viktigare än andra, jag tycker att "Async Shaders" verkar tillhöra de med intressanta funktionerna.
Men eftersom den största delen hårdvara bara stödjer DX12 kärnfunktioner, tror jag de mesta lullullet får vänta lite.

OBS AMD_Robert skall inte förväxlas med Boxer_Robert.

OBS OBS Boxer_Robert skall inte förväxlas med Kronprinsessans make, Prins Daniel.

Det jag inte hittar är var DX12 säger något om "async shaders", den nämner att man inte lägre abstraherar en GPU som ett enda objekt med ett globalt tillstånd. Vad man i stället gör är att abstrahera en GPU som en/flera köer som kan ha en av tre typer, "command" (grafik), "compute" (typ fysik eller andra beräkningar) och "copy" (DMA). Hittar inget i DX12 som säger hur dessa köer ska schemaläggas sinsemellan (men har inte lusläst hela DX12-specen).

Läs den presentation jag länkade om "ROV", problemet är att utan HW-stöd så finns ingen teoretisk övre gräns för hur mycket VRAM som behövs för att utföra operationerna medan det finns en sådan gräns med HW-stöd. Att Intel implementerade detta så tidigt beror just på att deras GPUer används typiskt där TDP är en flaskhals och man har inte lika mycket rå kraft, ROV är tydligen något som minskar mängden arbete man behöver utföra vid t.ex. skuggor, eld, rök som ska ha en begränsad volym.

För 390/390x är det nog ett mindre problem, 8GB kanske blir användbart på dessa kort trots allt!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det är bra gjort utav AMD men detta visste man ju redan själv om till en viss del, DX12 spel har ju inte ens börjat dyka upp än, åtminstone ingen major release.

Vi kommer nog inte få se DX12 förns i mitten utav 2016 och det blir nog nästa grafikkorts serie som fullt ut stödjer DX12.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Avstängd

Han säger att arkitekturen Maxwell inte klarar Async Compute.
Om någon undrar vad async är så är det en förkortning på asynchronous, alltså asynkron på svenska.

Det betyder att den utför något i bakgrunden utan att vänta tills den utfört det innan den kan fortsätta med något annat.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Det jag inte hittar är var DX12 säger något om "async shaders", den nämner att man inte lägre abstraherar en GPU som ett enda objekt med ett globalt tillstånd. Vad man i stället gör är att abstrahera en GPU som en/flera köer som kan ha en av tre typer, "command" (grafik), "compute" (typ fysik eller andra beräkningar) och "copy" (DMA). Hittar inget i DX12 som säger hur dessa köer ska schemaläggas sinsemellan (men har inte lusläst hela DX12-specen).

Läs den presentation jag länkade om "ROV", problemet är att utan HW-stöd så finns ingen teoretisk övre gräns för hur mycket VRAM som behövs för att utföra operationerna medan det finns en sådan gräns med HW-stöd. Att Intel implementerade detta så tidigt beror just på att deras GPUer används typiskt där TDP är en flaskhals och man har inte lika mycket rå kraft, ROV är tydligen något som minskar mängden arbete man behöver utföra vid t.ex. skuggor, eld, rök som ska ha en begränsad volym.

För 390/390x är det nog ett mindre problem, 8GB kanske blir användbart på dessa kort trots allt!

Som jag förstått saken, ta det med en nypa salt.
Async Shaders, är helt enkelt AMD:s beteckning på just samtidig grafik och beräkning, detta borde vara ett tillägg och inget som tillhör kärnfunktionerna.
Async Compute är enbart samtidig beräkning och ett krav, något som alla GCN, Fermi Kepler och Maxwell skall klara.

Nu är ju 4 GB Vram en hiskilig mängd minne även det, skall verkligen ROV ta så så jädra mycket extre V-ram?
Får hoppa in i din länk, kanske något fastnar.
CR skall tydligen göra lite snyggare rastereringar, kostar det för mycket, är det bara att skita i det och köra den ordinarie rastereringen i stället, avsaknad där kommer inte påverka prestand mao.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Datavetare

@Ratatosk: om async compute, eller rättare sagt parallel compute, vore ett tillägg borde det vara med på listan över saker man kan ha olika "tiers" eller olika "feature level" för. Det finns inget sådant.

Det inget problem att ha "async compute", faktum att det är ett krav för grundläggande DX12 och det kan enkelt göra via CPU-delen på alla GPUer som stödjer DX12. Knäckfrågan är just om det måste vara implementerad som "parallel compute" med prioritering. Redan Fermi kan göra "parallel compute", men vad jag sett kan inte ens Maxwell göra prioritering i HW mellan olika typer jobb (något som är möjligt i GCN via ACE).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat några inlägg vars innehåll gled iväg från ämnet och/eller saknar substans.

/KimTjik

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rektor:

Han säger att arkitekturen Maxwell inte klarar Async Compute.
Om någon undrar vad async är så är det en förkortning på asynchronous, alltså asynkron på svenska.

Det betyder att den utför något i bakgrunden utan att vänta tills den utfört det innan den kan fortsätta med något annat.

Rent tekniskt så betyder att en operation är asynkron att den kan utföras oberoende av någon annan operation, en fullständigt korrekt (och i vissa fall den mest effektiva implementationen) är detta:

Tråd A kör en sekvens av instruktioner, i något läge startas en beräkning som kan köra helt oberoende av det tråd A gör. Absolut inget görs mer än att man sparar en referens till något som håller det tillstånd för att utföra denna beräkning. Tråd A fortsätter köra och i något läge kanske den behöver resultatet från "bakgrundsberäkningen", man kör då hela beräkning på den kärna tråd A begärde resultatet ifrån.

Finns naturligtvis andra sätt att göra detta, har man flera CPU-kärnor är det ofta mer effektivt att köra den oberoende beräkning på en annan kärna. Men det är inget krav för "async compute", det är bara ett sätt att beskriva vad som är möjligt att köra oberoende av något annat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

@Ratatosk: om async compute, eller rättare sagt parallel compute, vore ett tillägg borde det vara med på listan över saker man kan ha olika "tiers" eller olika "feature level" för. Det finns inget sådant.

Det inget problem att ha "async compute", faktum att det är ett krav för grundläggande DX12 och det kan enkelt göra via CPU-delen på alla GPUer som stödjer DX12. Det som knäckfrågan är just om det måste vara implementerad som "parallel compute" med prioritering. Redan Fermi kan göra "parallel compute", men vad jag sett kan inte ens Maxwell göra prioritering i HW mellan olika typer jobb (något som är möjligt i GCN via ACE).

Tror du missförstår mig lite, jag syftar på att man kan köra Graphic, Copy och Compute, parallelt, det är inget krav för DX12, kravet är att kunna köra Compute parallelt.
http://www.anandtech.com/show/9124/amd-dives-deep-on-asynchro...

edit

Citat:

With Asynchronous Shaders three different queues arenow available. The graphics queue (rendering), a compute queue (physics, lighting, post-processing effects) and then there is a copy queue (data transfers). Tasks from each or any of these queues can be scheduled independently.

All graphics cards based on GCN architecture can now handle multiple command instructions and data flows simultaneously which is managed by compute-engines called ACEs. Each queue can pass instructions without the need to wait on other tasks. That will keep your GPU 100% active as the work-flow is prioritized and thus always available.

http://www.guru3d.com/articles-pages/amd-asynchronous-shaders...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Tror du missförstår mig lite, jag syftar på att man kan köra Graphic, Copy och Compute, parallelt, det är inget krav för DX12, kravet är att kunna köra Compute parallelt.
http://www.anandtech.com/show/9124/amd-dives-deep-on-asynchro...

edit
http://www.guru3d.com/articles-pages/amd-asynchronous-shaders...

Fast Kepler/Maxwell kan köra "compute" parallellt med avseende på annan compute (och med avseende på andra operationer), det man saknar i HW (om jag läst rätt) är möjligheten för spelmotorn sätta prioritering mellan olika jobb, men ser inte att det skulle vara ett krav i DX12 (fast är nog en bra idé om spelmotorer förutsätter sådant då det är möjligt på konsoler).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Uttalandet

"Every graphics architecture has unique features, and no one architecture has them all."

är ju tekniskt inkorrekt: Skylake har enligt tabellen fullt stöd för allt som är definierat inom DX12. Vad han har rätt i är att praktiskt sett kvittar det, har ju varit samma historia varje gång en ny DX-version introducerats och innan alla nya finesser verkligen är "must-have" har minst två nya GPU-generationer per tillverkare sett dagens ljus.

Sånt utanför tabellen då?

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Naque:

Sånt utanför tabellen då?

Är möjligen sådant som DX13 eller DX12.1 kommer specificera

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

De kan säkert ha fullt stöd för DX12, men det är inte aktiverat ännu eftersom inget använder det än, är nog inte svårare än att det aktiveras via en driver NÄR det är dags.

Nvidias kort har inte fullt hårdvarustöd för Directx 12 så enkelt är det. Och det har inte AMDs kort heller. Dock så har AMDs kort stöd för asynkrona shaders vilket har visat sig ha stor inverkan på prestandan i Directx 12-titeln Ashes of the Singularity där Radeon-korten som bekant krossade Nvidias senaste Geforce-modeller i prestandaskalning från Directx 11.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

De kan säkert ha fullt stöd för DX12, men det är inte aktiverat ännu eftersom inget använder det än, är nog inte svårare än att det aktiveras via en driver NÄR det är dags.

Fast enligt Oxide så rapporterade ju drivrutinen stöd för async shaders men presterade så dåligt att nvidia bad de att stänga av det. Så troligtvis saknas stöd i hårdvaran.

Permalänk
Avstängd

Hurvida ett spel som fortfarande befinner sig i Alpha-stadiet beter sig med olika tillverkares grafikkort är totalt ointressant.

Du borde läsa denna artikel istället.
Async Compute - is it true nVidia can't do it?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Nvidias kort har inte fullt hårdvarustöd för Directx 12 så enkelt är det. Och det har inte AMDs kort heller. Dock så har AMDs kort stöd för asynkrona shaders vilket har visat sig ha stor inverkan på prestandan i Directx 12-titeln Ashes of the Singularity där Radeon-korten som bekant krossade Nvidias senaste Geforce-modeller i prestandaskalning från Directx 11.

Inte för att vara sån, men läste du samma test som jag gjorde?
http://www.sweclockers.com/nyhet/20949-amd-radeon-r9-390x-for...
"krossade" är väl fel ord, minskade gapet är väl närmre sanningen 390x gick från att vara i hopplöst underläge till att prestera så gott som likvärdigt, för all del imponerande men knappast en "kross"

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

om inte Dx12 finns eller stöds fullt ut, då behöver man ju inte ha windows 10 ens ?då skulle windows 7 eller 8.1 räcka gott o väl

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Inte för att vara sån, men läste du samma test som jag gjorde?
http://www.sweclockers.com/nyhet/20949-amd-radeon-r9-390x-for...
"krossade" är väl fel ord, minskade gapet är väl närmre sanningen 390x gick från att vara i hopplöst underläge till att prestera så gott som likvärdigt, för all del imponerande men knappast en "kross"

Du kanske inte läste vad jag skrev eller så förstod du inte innebörden. Att krossa i prestandaskalning jämfört med DirectX 11 är inte samma sak som att krossa i prestanda. Radeon korten hade kunnat prestera sämre än Geforcekorten både under DirectX 11 och DirectX 12 men ändå prestandaskala bättre vid en övergång till DirectX 12.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Commander:

Microsoft har gjort som Khronos med OpenGL, dvs att du har en Core "spec" som alla bör följa för att kalla sig DX12 compatible sedan har du extensions som är lite upp till var och en tillverkare att ha support för. Iaf så som jag förstår det.

Skrivet av pytonOrm:

om inte Dx12 finns eller stöds fullt ut, då behöver man ju inte ha windows 10 ens ?då skulle windows 7 eller 8.1 räcka gott o väl

Läs inlägget ovan, Fermi Kepler, Maxwell och GCN klarar alla core spec och därmed DX12.
Vi diskuterar nu funktioner utanför Core spec.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |