AMD: "Fullt stöd för DirectX 12 finns inte"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Fullt stöd för DirectX 12 finns inte"

Efter ett smärre angrepp rycker oväntat nog AMD ut till konkurrenten Nvidias försvar och påminner om att ingen grafikprocessor klarar allt i Microsofts nya grafikgränssnitt DirectX 12.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad tycker jag det ändå är bra av AMD att säga så. De erkänner att ingen arkitektur har fullt stöd i dagsläget och försöker inte visa en bild av sig själva som inte finns, eller för den delen försöka visa sig bättre än nVidia.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

"Det blåser upp till storm på grafikkortsmarknaden..."

Nåja, blir intressant att följa detta men känns bra att man hade is i magen och hoppade över denna generations grafikkort. Får väl se om det blir Pascal eller AMDs nya till nästa sommar Ska bli intressant att följa utvecklingen dock. Frågan är ju hur mycket DX12 vi får se i år.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om att Direct X hade en så komplicerad hierarki. Är det samma sak som gäller för Mantle? Hur har det sett ut historiskt? Har något kort t.ex stött Direct X 11 fullt ut?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Oavsett vad tycker jag det ändå är bra av AMD att säga så. De erkänner att ingen arkitektur har fullt stöd i dagsläget och försöker inte visa en bild av sig själva som inte finns, eller för den delen försöka visa sig bättre än nVidia.

Ja, det blir bara löjligt när man börjar pajkasta faktiskt. Fast... jag måste erkänna att jag garvade friskt med AMDs kampanj vid 970 och 3,5GB

Visa signatur

Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Ja, det blir bara löjligt när man börjar pajkasta faktiskt. Fast... jag måste erkänna att jag garvade friskt med AMDs kampanj vid 970 och 3,5GB

http://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2015/01/B8hilhtCEAA4W8r.png

Slår fortfarande inte Sony.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@Tumnus: haha, nej just det! älskade alla reklamvideos de hade dock med kevin butler

Edit:

Visa signatur

Permalänk
Proffsmobbare

Intressant att det fanns så mycket siffror på hur mycket bättre tekniken bakom DX12 skulle vara, när det egentligen inte finns hårdvara att återskapa riktiga resultat med.

Permalänk
Medlem

Vilken jäkla soppa

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

mao, logiken är, kör på intel integrerad grafik för maximal spelupplevelse...
eller inte.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Förstår inte tabellen. Har Fermi också delvis Dx12 stöd? den kom ju 2010...

Detta gick ju Nvidia ut med på sin blog för ett tag sen:
"NVIDIA will support the DX12 API on all the DX11-class GPUs it has shipped; these belong to the Fermi, Kepler and Maxwell architectural families."
http://blogs.nvidia.com/blog/2014/03/20/directx-12/

Verkar ju vara ganska mkt skitsnack?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ja. Och, det är en generell processor i rätt stor utsträckning, precis som maxwell. Så det är rätt lätt att implementera delar av det hela.

Permalänk
Medlem

Detta gick ju Nvidia ut med på sin blog för ett tag sen:
"NVIDIA will support the DX12 API on all the DX11-class GPUs it has shipped; these belong to the Fermi, Kepler and Maxwell architectural families."
http://blogs.nvidia.com/blog/2014/03/20/directx-12/

Verkar ju vara ganska mkt skitsnack?

DirectX 12 är inte helt nya funktioner från grunden, lika som Vulkan där hårdvara som har stöd för OpenGL 3.1 och senare vilket är i princip alla grafikkort på marknaden inklusive större delen av alla mobiltelefoner.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

DirectX 12 är inte helt nya funktioner från grunden, lika som Vulkan där hårdvara som har stöd för OpenGL 3.1 och senare vilket är i princip alla grafikkort på marknaden inklusive större delen av alla mobiltelefoner.

Verkar rörigt detta. Tror inte man blir klok på det som konsument förrän riktiga prestandatester kommer ut i verkliga implementationer .

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Verkar rörigt detta. Tror inte man blir klok på det som konsument förrän riktiga prestandatester kommer ut i verkliga implementationer .

Microsoft har gjort som Khronos med OpenGL, dvs att du har en Core "spec" som alla bör följa för att kalla sig DX12 compatible sedan har du extensions som är lite upp till var och en tillverkare att ha support för. Iaf så som jag förstår det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS

Permalänk
Medlem

Att just Intel råkar spanka både Nvidia och AMD i DX12-stöd får en att vilja vrida sej av skratt.
När Skylake får sin egen tappning av Iris Pro ska jag ha den och sen ska jag bjuda kompisarna med GTX980 & co på brakfest.
Skämt åsido så tokdiggar jag detta och det medför säkert även en väldans massa trevligheter även för General Compute på Skylake.
Äntligen börjar det makes sense varför Skylake varit så instabil i spel - Drivrutinerna är helt enkelt inte färdigprogrammerade för denna radikalt uppdaterade grafikarkitektur.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Att just Intel råkar spanka både Nvidia och AMD i DX12-stöd får en att vilja vrida sej av skratt.
När Skylake får sin egen tappning av Iris Pro ska jag ha den och sen ska jag bjuda kompisarna med GTX980 & co på brakfest.
Skämt åsido så tokdiggar jag detta och det medför säkert även en väldans massa trevligheter även för General Compute på Skylake.
Äntligen börjar det makes sense varför Skylake varit så instabil i spel - Drivrutinerna är helt enkelt inte färdigprogrammerade för denna radikalt uppdaterade grafikarkitektur.

Frågan är om Intel stödjer det, en sak att säga det på pappret likt Nvidia gjorde det i tidigare nyheten. Tillverkare är väldigt snabba med att säga att de har funktion x och y men när man väl vill använda det så funkar det inte. Här är alla tillverkare lika duktiga att ljuga på spec.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skylake har allt grönt, tårta vart det.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk

Tycker det är bra gjort utav AMD (& Nvidia) att gå ut med den informationen. Ärligt i alla fall. Jaja vi får se vad som sker. I alla fall ännu ett skäl till att inte uppgradera till W10 pga DirectX 12. Som i nuläget verkar ha en hel del problem. För att inte nämna MS Windows 10:s illaluktande sekretesspolicy med mera inkluderat och invävt i det... Jaja, jag ska inte gå närmare och djupare in på det. Ni förstår nog vad jag tycker. Men det är absolut värt att nämnas i alla fall. Till syvende och sist så är allt bara en kamp om kunder. Ännu en gång står det solklart att vi endast är konsumenter för diverse företag. Deras slavar vare sig vi vill eller inte. En helt klart medvetet skapad illusion.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lastninja:

Varför det? DirectX är till mycket mer än bara spel.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

FAn både AMD och Nvidia suger så jävla hårt!!!1!!11!elva!!
Ingen DX12!!!
Ska fan Köpa Intel GPU nästa gång och dränka mitt nuvarande kort i en sjö.
/ironi

Ta det lugnt folks, Ni hinner nog byta kort innan dx12 slår igenom på bred front, så detta är egentligen inget att bry sig om. Speciellt med tanke på att det mesta utvecklas för konsollerna med deras numera farfars GPU'er, så det kan nog dröja ett tag innan dx12 är ett "måste".

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat ett inlägg som inte tillförde något till diskussionen och därför bröt mot forumregel § 1.6.

/KimTjik

Permalänk

Ja då vet vi att ingen stödjer allt, egentligen ingen jättestor nyhet då vi redan känt till att äldre AMD har stöd för färre funktioner i DX12 än nya AMD.

Det viktiga här är ju vilka kort som har hårdvarustöd för de delar i DX12 som ger mest prestanda. Det hoppas jag vi kan få svar på snart från både Nvidia och AMD. BTW så låter "lastfördelning" som en oerhört viktig funktion för hög prestanda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Inaktiv

Imponerande högt stöd AMD ändå har redan med GCN 1.0 (tidigaste kort HD7970 lanserad i slutet av december 2011) när man jämför med stödet i både Intels och Nvidias äldre modeller.

Får hoppas att samtliga aktörers modeller nästa år har mer komplett stöd än vad dagens har. Och gärna att Intel börjat arbeta med en GPU som kan börja konkurrera på marknaden också.

Permalänk
Medlem

Nu får alla satsa på Intelgrafik då den såg ut att klara mest av DX12
Fast hur bra funkar det med vanliga spel som inte kör DX12 fullt ut?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Good cop, bad cop?..

Permalänk
Medlem

AMD har alltså lyssnat på ordspråket "man ska inte kasta sten i glashus". Det var väl alltför uppenbart att de inte heller hade några grafikkort med fullt DX12 stöd så lika bra att föregå eventuell kritik och förklara läget.

Permalänk
Medlem

Är det inte väldigt illa när rubriken har Aftonbladet-format och dessutom är formaterad som ett citat?

"Fullt stöd för DX12 finns inte" är låååångt ifrån samma sak som "Ingen nuvarane grafikprocessor har fullt stöd för DX12".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare

Uttalandet

"Every graphics architecture has unique features, and no one architecture has them all."

är ju tekniskt inkorrekt: Skylake har enligt tabellen fullt stöd för allt som är definierat inom DX12. Vad han har rätt i är att praktiskt sett kvittar det, har ju varit samma historia varje gång en ny DX-version introducerats och innan alla nya finesser verkligen är "must-have" har minst två nya GPU-generationer per tillverkare sett dagens ljus.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Den här delen av uttalandet är det mest relevanta

"Some of those unique features are more powerful than others."

väldigt svårt att veta vilka saker som kommer bli viktigast i framtiden. Några är i alla fall uppenbart viktiga: resource binding "tier 1" kommer med stor säkerhet vara en begränsning, detta är viktigt för en av huvudnyheterna i DX12, resource binding då det är en huvudingrediens i "low-overhead" delen av DX12.

I DX11 var man tvungen att "binda" resurser till det enda tillståndsobjekt som fanns och represterade GPUn, det måste alltid involvera CPU och var en serialiseringspunkt (svårt att utnyttja mer än en kärna). Det som finns i DX12 (samt Vulkan) kallas därför också "bindless resources".

Teoretiskt sett har ju AMD ett övertag här då de har Tier 3 medan Nvidia har Tier 2, i praktiken tror jag Tier 2 har så pass hög kapacitet att dagens GPUer inte kommer vara begränsade av detta.

En annan sak som verkar vara mer viktigt är "rasterizer order views" (ROV). Finns en hel del presentationer kring detta och även Johan Andersson från Dice har önskat detta (citat 2013):

"You can do a lot of cool techniques with it such as order-independent transparency for hair rendering or for foliage rendering. And they can do programmable blending where you want to have full control over the blending instead of using the fixed-function units in the GPU."

AMD har helt rätt i att man kan göra i stort sett alla effekter ändå, det är dock ett väldigt tveeggat svärd. Då det är möjligt att göra detta även utan HW-stöd för ROV finns det ju ingen hård anledning för speltillverkare att undvika de effekter ROV optimerar, helt säker att Nvidia redan använder detta i GameWorks och finns spel som GRID: autosport som använder det på Intel iGPUer (någon form av extenson till DX11 kanske?).

Problemet är att utan HW-stöd för ROV så kostar dessa effekter mer shader-kraft och tydligen ökar VRAM åtgång samt VRAM-bandbredden rätt mycket. Fury X har ju bandbredden men har inte gigantiska mängder VRAM, så är nog 300-serien som i slutändan kan få nytta av sin breda VRAM-buss och 8GB på toppkorten / 4GB på mellanmodellerna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer