Studiedator att ersätta desktop <10k

Permalänk

Studiedator att ersätta desktop <10k

Hej! Då var det slutligen dags för universitetsstudier och jag är därför i behov av någon form av studiedator. Eftersom jag varken har tid eller lust att spela datorspel samt inte besitter någon större förmögenhet, kommer jag att försöka sälja av min nuvarande stationära dator och gå över till bärbart på heltid. Därför behöver min studiedator även fungera som hemma-/allrounddator.

Jag letar efter är något som är portabelt, lätt och gärna klarar av i alla fall 6 timmars lätt- till medeltung användning. Skärmen bör vara på 13" men behöver inte ha högre upplösning än 1080p, då jag ändå kommer koppla den till en sekundär skärm vid hemmabruk. Jag är ej i behov av någon touch-funktion och skärmen får mer än gärna vara matt. Datorn lär inte behöva dra allt för tunga laster och kommer främst användas till lättare uppgifter som ordbehandling, excelkalkyler, mediauppspelning och musikinspelning. Det värsta jag lär belasta den med bör vara NES/SNES-simulation och möjligtvis streaming i <500x500, men med det sagt vill jag fortfarande ha något som är kraftfullt nog att klara alla sådana uppgifter galant, och gärna fortsätta göra det i ett par år framöver.

Eftersom jag helst vill komma undan relativt billigt har jag tittat på främst ett par Asusmodeller i 8-9 tusenkronorsklassen, exempelvis UX303LA och storebrodern UX303LN.

  • Klarar man sig på en i5:a, eller t.o.m. en Core M (som verkar finnas i de nyare fläktlösa modellerna), eller bör man satsa på en i7:a för mer långsiktighet?

  • Bör jag undvika diskreta grafikkort för att minska strömförbrukning/värmeutveckling, då jag troligen inte kommer ha särskilt mycket användning för dem ändå?

Visa signatur

R5 2600x / 32GB / R9 280X