Sony Xperia Z5 har dubbla värmeledningsrör för att tygla Snapdragon 810

Permalänk
Melding Plague

Sony Xperia Z5 har dubbla värmeledningsrör för att tygla Snapdragon 810

För att tygla den värmealstrande processorn Snapdragon 810 har Sonys senaste flaggskepp inget mindre än dubbla värmeledningsrör med kylpasta under skalet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tillverkare ska inte behöva göra så här för att en mobil SoC inte ska överhettas, 810 är så fruktasvärt dålig.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Undrar när första mobiltelefonen kommer som är utrustad med fläkt?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Tja... om inget så har man en 5000kr+ handvärmare till vintern...

Man saknar dock den tiden man kunde ladda telefonen var 14 dag (eller tom mer sällan), kunde ringa med dem även när täckningen inte var perfekt och slapp fundera på om den har nog med kylning för att filma en liten video snutt.

Utrycket: "Det var bättre förr" har aldrig haft så klockren betydelse.

Men visst... du kan filma i 4k och titta på 4k film i den... wuuhuu!

Permalänk
Medlem

8 loppor? förväntar mig aftermarketkykare och överklock vid den prislappen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem

Med tanken på att jag tycker min Z3 redan kan bli obehagligt varm efter en längre användning så vill jag inte veta hur Z3+/Z4 samt nu Z5 känns där folk faktiskt klagar på det....

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra av sony att de löst problemet! hoppas fler tar efter. jag skulle gärna se att man leder bort värmen ut över hela skalet så att den kyls ännu bättre! det gör ju också att mobilen inte är stekhet på ett ställa utan att den är jämnvarm över hela

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Tillverkare ska inte behöva göra så här för att en mobil SoC inte ska överhettas, 810 är så fruktasvärt dålig.

De kan ju ta och välja en bättre soc om det skulle finnas en.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tja... om inget så har man en 5000kr+ handvärmare till vintern...

Man saknar dock den tiden man kunde ladda telefonen var 14 dag (eller tom mer sällan), kunde ringa med dem även när täckningen inte var perfekt och slapp fundera på om den har nog med kylning för att filma en liten video snutt.

Utrycket: "Det var bättre förr" har aldrig haft så klockren betydelse.

Men visst... du kan filma i 4k och titta på 4k film i den... wuuhuu!

Vilket gnäll. Det finns fortfarande telefoner som presterar så men då sitter du med teknik från 90-talet också. Min mormor laddar sin telefon en gång i veckan om ens det. Färgskärm också. Inte mycket mer än det dock.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Tja... om inget så har man en 5000kr+ handvärmare till vintern...

Man saknar dock den tiden man kunde ladda telefonen var 14 dag (eller tom mer sällan), kunde ringa med dem även när täckningen inte var perfekt och slapp fundera på om den har nog med kylning för att filma en liten video snutt.

Utrycket: "Det var bättre förr" har aldrig haft så klockren betydelse.

Men visst... du kan filma i 4k och titta på 4k film i den... wuuhuu!

Jag undrar vad du haft för mobiltelefon som du kunnat använda så frekvent i 14 dagar utan laddning!?
Jag har inte haft en enda telefon som klarat mer än 3 dagar nog för att jag använder mobilen väldigt mycket men ändock att komma upp i 14 dagar det vore ju drömmen.
Och de senaste åren så har jag inte haft en enda mobiltelefon som inte har behövts laddas varje natt , och jag har plöjt igenom min beskärda del av mobiler!
Vad var det för mobiltelefon du kunde komma upp i 14 dagar utan laddning med?

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Hedersmedlem

låter som dom tänkt till :D, hoppas den inte blir allt för varm bara.
Använder man en modern telefon idag så har dom en tendens att bli varma

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk

Tror Sony har haft värmeledningsrör sedan Z2.
Edit bild på Z2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Skäggig legend

Vattentät, fungerar ju som en vattenkokare!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Vattentät, fungerar ju som en vattenkokare!

Bara att starta kameran och spela in i 4K, lägga ner den i en kastrull med vatten och pasta. Klart på 30 minuter.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tja... om inget så har man en 5000kr+ handvärmare till vintern...

Man saknar dock den tiden man kunde ladda telefonen var 14 dag (eller tom mer sällan), kunde ringa med dem även när täckningen inte var perfekt och slapp fundera på om den har nog med kylning för att filma en liten video snutt.

Utrycket: "Det var bättre förr" har aldrig haft så klockren betydelse.

Men visst... du kan filma i 4k och titta på 4k film i den... wuuhuu!

Som Apachi skrev så finns fortfarande dessa mobiler att köpa. Men tydligen så passar inte de dig ändå. Sen är det ingen som tvingar dig att filma allt i 4K. Jag personligen filmar aldrig i 4K även om jag har möjligheten, men det kanske bara är jag.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem

Den är trots allt vattentät så man kan ju försöka vattenkyla den

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför sony väljer att fortsätta med bakstycke i glas på sina premium telefoner med varma highend soc då glas isolerar och stänger inne värmen, värmeledningsrören skulle vara perfekt tillsammans med ett skal i aluminium då aluminium sprider och avleder värmen.

Jag är intresserad av en compact då den har ett perfekt format men kommer hålla mig undan från telefoner med bakstycke i glas efter mina negativa erfarenheter med min förra xperia z där limmet till bakstycket släppte 4ggr, blev tillslut så trött på att skicka telefonen på garantireparationer så jag köpte en ny telefon.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

Jag undrar vad du haft för mobiltelefon som du kunnat använda så frekvent i 14 dagar utan laddning!?
Jag har inte haft en enda telefon som klarat mer än 3 dagar nog för att jag använder mobilen väldigt mycket men ändock att komma upp i 14 dagar det vore ju drömmen.
Och de senaste åren så har jag inte haft en enda mobiltelefon som inte har behövts laddas varje natt , och jag har plöjt igenom min beskärda del av mobiler!
Vad var det för mobiltelefon du kunde komma upp i 14 dagar utan laddning med?

Z3 klarar 12 dygn med synk på & wifi om du inte använt den speciellt mycket, T.ex. max en timme.

Själv får jag ut ca 5-7 dagar med ca 30-60 min användning om dagen med min normala användning, brukar ladda min mobil varje söndag men beror på ibland får man ladda mitt i veckan om man suttit och spelat något spel en längre tid.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Z3 klarar 12 dygn med synk på & wifi om du inte använt den speciellt mycket, T.ex. max en timme.

Själv får jag ut ca 5-7 dagar med ca 30-60 min användning om dagen med min normala användning, brukar ladda min mobil varje söndag men beror på ibland får man ladda mitt i veckan om man suttit och spelat något spel en längre tid.

Haha javisst kan jag lägga min Z3 i ett hörn och låta den ligga där från fullt till tomt batteri så kommer den nog upp i en vecka eller mer , MEN det är väl knappast så man bedömer om en telefon har bra batteri tid eller ej!
Enligt min mening så är en telefon med bra batteritid en telefon som används och ändå har viss uthållighet på batteriet, att bedöma batteritid på icke användande är ju bara befängt !!

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

Jag undrar vad du haft för mobiltelefon som du kunnat använda så frekvent i 14 dagar utan laddning!?
Jag har inte haft en enda telefon som klarat mer än 3 dagar nog för att jag använder mobilen väldigt mycket men ändock att komma upp i 14 dagar det vore ju drömmen.
Och de senaste åren så har jag inte haft en enda mobiltelefon som inte har behövts laddas varje natt , och jag har plöjt igenom min beskärda del av mobiler!
Vad var det för mobiltelefon du kunde komma upp i 14 dagar utan laddning med?

Denna laddar jag inte oftare än varannan vecka (ibland räcker batteriet en månad):
http://www.phonearena.com/phones/Samsung-E2370_id4434
Beror väl på hur mycket man använder telefonen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Förstår inte varför sony väljer att fortsätta med bakstycke i glas på sina premium telefoner med varma highend soc då glas isolerar och stänger inne värmen, värmeledningsrören skulle vara perfekt tillsammans med ett skal i aluminium då aluminium sprider och avleder värmen.

Jag är intresserad av en compact då den har ett perfekt format men kommer hålla mig undan från telefoner med bakstycke i glas efter mina negativa erfarenheter med min förra xperia z där limmet till bakstycket släppte 4ggr, blev tillslut så trött på att skicka telefonen på garantireparationer så jag köpte en ny telefon.

Jag tror att Z5 premium har ett bakstycke i aluminium.

Edit: Nej det var alla förutom premium :/

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

810 är ett genidrag från Qualcom. Nästa år kan de släppa 820 och säga "60% lägre strömförbrukning och mycket svalare med mer prestanda.". Och då måste ju alla som har 810 uppgradera till en enhet med 820. Fast egentligen har den samma strömförbrukning som 805 och bara lite snabbare.

Genialt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

Haha javisst kan jag lägga min Z3 i ett hörn och låta den ligga där från fullt till tomt batteri så kommer den nog upp i en vecka eller mer , MEN det är väl knappast så man bedömer om en telefon har bra batteri tid eller ej!
Enligt min mening så är en telefon med bra batteritid en telefon som används och ändå har viss uthållighet på batteriet, att bedöma batteritid på icke användande är ju bara befängt !!

Det går ju enkelt att kolla vad det är som suger batteri i din slimmade handdator, kan med största självförtroende påstå att det är extremt få användare vars batteriförbrukning toppas av "telefon-funktioner".

Att hävda att "det var bättre förr" här är detsamma som att jämföra häst&vagn med moderna transportmedel.

Hade också gärna sett något längre batteritid, men om jag räknar in funktionerna jag fått i utbyte för strömåtgång så är jag mäkta imponerad hur pass mycket tekniken gått fram de senaste 10 åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Pamudas:

Bara att starta kameran och spela in i 4K, lägga ner den i en kastrull med vatten och pasta. Klart på 30 minuter.

Nästa stora hit till S810: Will it boil?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Denna laddar jag inte oftare än varannan vecka (ibland räcker batteriet en månad):
http://www.phonearena.com/phones/Samsung-E2370_id4434
Beror väl på hur mycket man använder telefonen också.

Javisst men om man skulle ta vad som idag anses vara normal användande av mobiltelefon så skulle det aldrig räcka så länge.
Använd sunt förnuft , man bedömer inte batteritid på hur länge batteriet räcker om telefonen bara ligger utan användande.

Min kommentar gällde att en användare på detta forum påstod att förr i tiden så fanns det telefoner som räckte 14 dagar utan laddning vid normalt användande "vilket han måste ha menat då han gjorde detta påstående för skulle man ta tillex den kommande Z5 och bara låta den ligga så skulle den nog också klara 14 dagar" så därför drar jag slutsatsen att hans påstående var att det förr fanns telefoner som klarade 14 dagar under normalt användande men det finns det inte nu.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför tillverkare använder 810 när den har detta problemet.
Kostnad, tillgångs fråga eller?

Permalänk
Skrivet av willeykk:

Det går ju enkelt att kolla vad det är som suger batteri i din slimmade handdator, kan med största självförtroende påstå att det är extremt få användare vars batteriförbrukning toppas av "telefon-funktioner".

Att hävda att "det var bättre förr" här är detsamma som att jämföra häst&vagn med moderna transportmedel.

Hade också gärna sett något längre batteritid, men om jag räknar in funktionerna jag fått i utbyte för strömåtgång så är jag mäkta imponerad hur pass mycket tekniken gått fram de senaste 10 åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Javisst kan man det.
Jag håller helt med , att jämföra en telefon som endast var kapabel att skicka sms och ringa samtal med svartvit skärm mot en telefon som har högre prestanda än den mest avancerade pc,n under under samma epok är befängt och korkat!

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tja... om inget så har man en 5000kr+ handvärmare till vintern...

Man saknar dock den tiden man kunde ladda telefonen var 14 dag (eller tom mer sällan), kunde ringa med dem även när täckningen inte var perfekt och slapp fundera på om den har nog med kylning för att filma en liten video snutt.

Utrycket: "Det var bättre förr" har aldrig haft så klockren betydelse.

Men visst... du kan filma i 4k och titta på 4k film i den... wuuhuu!

Det där var ladda den fullt, dra ut laddsladden och låta den ligga och damma i 14 dagar. Varför skall du låta en smartphone damma i 14 dagar. Känns mer som det räcker med en mobiltelefon från slutet på 90-talet och ett helt nytt batteri till den för att platsa dina krav. Eller så blandar du ihop de trådlösa DECT och hemmatelefonerna som hade väldit lång batteritid med mobiler.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

@JimmieSan: Ja det finns ju alternativ, *tittar på den egna telefonen*

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tja... om inget så har man en 5000kr+ handvärmare till vintern...

Man saknar dock den tiden man kunde ladda telefonen var 14 dag (eller tom mer sällan), kunde ringa med dem även när täckningen inte var perfekt och slapp fundera på om den har nog med kylning för att filma en liten video snutt.

Utrycket: "Det var bättre förr" har aldrig haft så klockren betydelse.

Men visst... du kan filma i 4k och titta på 4k film i den... wuuhuu!

Testa stamina mode och ultra stamina mode i android 5 för de perioder du inte behöver ha telefonen så "smart" utan mer som en basic 2g-lur.

Happy to help.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|