Permalänk

Min Rasptop

Detta är mitt första bygge någonsin. Jag har byggt ihop vanliga datorer förut men då har jag alltid haft hjälp av polare. Men detta har jag byggt helt själv.

Jag fick för mig att köpa en Raspberry Pi i början av juni och visste inte riktigt vad jag skulle göra med den. Jag ville först göra en Gameboy med Retropie men kände att jag behövde göra ett testprojekt först. För om jag ska göra en Retropie Gameboy så måste den bli perfekt så att jag kan spela på den utan bekymmer. Så det blev en laptop som första projekt.

Eftersom jag inte ägde några verktyg alls så satte jag som mål att delarna till själva laptopen skulle vara så billiga som möjligt eftersom jag var tvungen att köpa verktyg också. Nästa allt är köpt (hyfsat) billigt online.

Jag har fortfarande kvar att fixa inställningar på skärmen, wifi mm men annars så är den helt klar.

Uppdatering: Missade att uppdatera här. Men den är sedan ett tag tillbaka helt klar. Skärmen, wifi, touch mm allt är testat och funkar som det ska. Det finns tyvärr ett lite missljud i högtalaren men det beror på sladden, ska byta ut den så fort jag kan.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Härligt unik design! Ser lite overkligt ut på något sätt

Permalänk
Medlem

Ett fint bygge!
Vad är det för tangentbord du har använt?

Permalänk

@Virre131: Tagentbordet är ett Rii i8, billigt och den versionen jag köpte hade löstagbart batteri. Tangenterna är lite för mjuka om jag ska vara petig.

Permalänk

Fan va nice! ser ut som något man skulle använt efter ett kärnvapen krig/fallout

5/5

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk

Häftigt! Vilken skärm kör du? Var det svårt att fixa strömförsörjning och sånt till den?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk

@utsatt_unge496: Skärmen är en Makibes 5 inch HDMI LCD, den får ström via en micro usb kabel från batteriet. Den ska tydligen kunna drivas direkt från raspberry pis GPIO men försäljarna rekommenderade det inte.

Jag är tveksam på om jag kan rekommendera den då själva skärmen kan låsa sig (vilket den också gjorde men jag fixade det). Den kostade under 400 kr på amazon så på ett sätt är det en bra skärm för det priset.

Permalänk
Skrivet av MinusDrummel:

@utsatt_unge496: Skärmen är en Makibes 5 inch HDMI LCD, den får ström via en micro usb kabel från batteriet. Den ska tydligen kunna drivas direkt från raspberry pis GPIO men försäljarna rekommenderade det inte.

Jag är tveksam på om jag kan rekommendera den då själva skärmen kan låsa sig (vilket den också gjorde men jag fixade det). Den kostade under 400 kr på amazon så på ett sätt är det en bra skärm för det priset.

var det denna? Det står att dom inte fraktar till Sverige, hur löste du det?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk

@utsatt_unge496: Japp det var exakt den. Men de verkar som om de har slutat leverera till Sverige. Det var ju bara några månader sedan jag köpte den. De andra försäljarna verkar inte heller leverera till Sverige.

Här är samma skärm från samma tillverkare (fast utan touch?) som levererar till Sverige http://www.amazon.co.uk/inch-800%C3%97480-Resolution-Raspberr..._

Men är som sagt inte helt säker på att jag skulle rekommendera den.

Permalänk
Skrivet av utsatt_unge496:

var det denna? Det står att dom inte fraktar till Sverige, hur löste du det?

Det här ser ut att vara samma display: http://www.ebay.com/itm/111708121121?_trksid=p2057872.m2749.l...

Jag har beställt en men inte fått den ännu.

Permalänk
Skrivet av XorXaX:

Det här ser ut att vara samma display: http://www.ebay.com/itm/111708121121?_trksid=p2057872.m2749.l...

Jag har beställt en men inte fått den ännu.

Den var riktigt fin, jag kör nog på den jag också, billig och förhoppningsvis fungerande!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Roligt bygge!

Men det får mig att känna lite mindre ångest, då jag har 4st R P m tillbehör till olika projekt.
Och jag har inte kommit till skott än..

Men tack för titten.

Bra jobbat!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Roligt bygge

Permalänk
Skrivet av utsatt_unge496:

Den var riktigt fin, jag kör nog på den jag också, billig och förhoppningsvis fungerande!

Hämtade precis ut min på ICA
Ser fin ut. Nu ska jag bara få tid att få igång den mellan tapetsering och blöjbyten...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Udda bygge och plus för uppfinningsrikedom! Bra gjort av dig som inte har någon större erfarenhet.
Fast i ärlighetens namn var den inte särskilt snygg men det är ju bara vad jag tycker.

Permalänk
Avstängd

Estetiskt tilltalande: 2/10
Funktionell: 2/10
Intressant idé: 6/10

Helhetsbetyg: 2,25/10

Permalänk
Medlem

Haha helskön liten grej! Älskar sånna här projekt, bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Coolt projekt.

Permalänk
Medlem

Kreativitet när den är som bäst!

Ett riktigt bra förstabygge tycker jag.

Fortsätt göra verk av dina ideér!

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag estetiken, som någon ovan var inne på tänker man lite att du samlat ihop delarna medan de radioaktiva zombiesarna jagat dig runt soptippen - det är alltså en komplimang även om det kanske inte ser ut så. Riktigt jäkla coolt bygge, annorlunda!

Visa signatur

Define R4 | MSI z97 Gaming 5 | 4670k@4.2 | 8GB Corsair Vengeance LP | 256GB Adata SP900 | GTX970 Strix 3.5GB :P

Permalänk
Medlem

Den ser liten ut! Om du har möjlighet, skulle du kunna ta en bild med en läskburk bredvid. Så man får lite perspektiv på storleken.

Permalänk

Ett ord:

Fantastisk!

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem

Ser väldigt retro-futuristisk ut, typ som nåt från Alien eller Bladerunner

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Den ser liten ut! Om du har möjlighet, skulle du kunna ta en bild med en läskburk bredvid. Så man får lite perspektiv på storleken.

Då måste det ju helt klart vara en "Nuka Cola"...

Kul idé - jag gillar kubdesignen - allt måste ju inte vara platt!

Jag fick lite Vector-känsla när jag såg den här.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Onekligen ett väldigt snyggt bygge. Hade dock arbetat lite mer på färgskalan och gjort den lite i fallout-stuket.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser bra ut

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Haha, vilken grej! Själva definitionen av begreppet fulsnygg, och allmänt badass!

Plus i kanten för den höga ambitionsnivån, älskar när folk gör saker ordentligt, trots att det inte rimligen kan finnas något vettigt användningsområde för kånkarången i fråga

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Sweet!

Kul bygge. Designen är "spot on".
Som någon nämnde, kunde vara rekvisita från en syfy film. Riktigt imponerande!

Permalänk

Tack för alla fina kommentarer det betyder mycket :). Blir lättare att fortsätta o bygga nu.

@FabriciusRex: Jo ska fixa en bild med burk eller liknande så det blir lättare att se hur stor rasptopen är.

Permalänk

@Efta: Jo helt rätt mera färg hade varit önskvärt. Får bli nästa projekt.