Kul att du tjackat en 64a! Det finns en uppsjö med hårdvara för lagring/överföring av filer. Vet du med dig att du faktisk kommer använda datorn (och inte bara testa lite för nostalgins skull) så är det _överlägset_ att införskaffa ett ultimate-II+cartridge. Det emulerar cykelexakt en diskdrive (och bandare och alla möjliga cartridgar som the final cartridge III, action replay osv osv), vilket gör det som en dans att föra över filer via tex usb-sticka, och klarar såväl moderna demos som klassiska spel, även nätverk osv.
https://ultimate64.com/Main_products
Att använda band och disketter är kul ett kort tag, men när man vill spana in demos från senaste demopartyt eller vill ha tillgång till alla gamla spel, då är det inte ens jämförbart i smidighet med en modern lösning med usb-sticka. Finns ju billigare alternativ än ultimate II, men beror dom sagt på hur pass mycket man kommer använda grejjerna, och det är nog den bästa enskilda prylen jag införskaffat mig gällandes retrodata.
Det finns moderna lösningar för hdmi-itgång osv, men med dina chefiga gamla skärmar kanske det inte behövs i första hand. Vill du lättsamt få lite kontakter för ljud/bild (tex s-video) kan du införskaffa en sån här:
Https://www.ebay.de/itm/325538104966
Bortsett från en diskdriveemulerare, så behöver du ju egentligen bara ett par schyssta jojjar och ev. en psu-saver som skydd mellan din gamla psu och datorn. Finns också moderna psuer som är säkrare än de gamla. Savers kan du säkert hitta på ebay, eller tex https://www.demand.nu/retrotech/c64saver.html.
Ska du däremot bara testa lite för nostalgins skull, och tror att det inte kommer bli så många kvällar du kommer använda datorn i verkligheten så går det att köra på med gamla psun också. Visst finns det de som har bränt ett moderkort med gammalt psu, men de allra flesta har trots allt inte det så det bli väl isåfall en kalkylerad liten risk under de timmarna. Själv kör jag numera med saver, men har/har haft uppemot 8-10 64or och lika många psuer och aldrig lyckats bränna ett kort från psun under alla år utan saver...
Det du dock behöver, oavsett själva datorn är ett par feta högtalare(/lurar)! Sid-chipet är ju makalöst, och det finns så satans mycket bra musik komponerat under årens lopp.
Filer slangar du från överallt, men
Csdb.dk
Lemon64.com
är bra ställen att börja på om du inte vill ladda ner gigantiska samlingar det första du gör.