Microsoft skruvar upp tempot i Edge

Permalänk
Melding Plague

Microsoft skruvar upp tempot i Edge

Webbläsaren Edge når under 300 ms i FCP – och fler hastighetsförbättringar utlovas inom kort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kör själv edge idag. När man väl rensat skiten från all bloat som är copilot etc så gör den sitt jobb. Försökte byta till Firefox men det var märkbart segare.

Permalänk

är verkligen 0.3s eller 1s en så big deal?

själv kör jag firefox och jag upplever att min tab uppdateras mer eller mindre instant ingen aning om hur det ligger i skalan iom att de inte hade någon jämförelse alls i sitt blogginlägg.

hur som helst kommer stanna med firefox iom att det mer eller mindre är den enda läsaren med en fullt fungerande adblocker idag som även fixar att ta bort googles begränsningar på vad de vill att en adblocker ska släppa igenom.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

själv kör jag firefox och jag upplever att min tab uppdateras mer eller mindre instant ingen aning om hur det ligger i skalan iom att de inte hade någon jämförelse alls i sitt blogginlägg.

hur som helst kommer stanna med firefox iom att det mer eller mindre är den enda läsaren med en fullt fungerande adblocker idag som även fixar att ta bort googles begränsningar på vad de vill att en adblocker ska släppa igenom.

Tricket är att inte byta bort från firefox och börja mäta och jämföra. Det är bra nog och alternativen är verkligen inte samma sak alls

Permalänk
Medlem

Kan göra den hur snabb som helst, kommer fortfarande inte byta till den.

Permalänk
Medlem

Visste inte att webbläsare tillhörde FPS-genren.

Har personligen aldrig märkt av någon 'fördröjning' annat än när siter tar tid på sig att svara. Hänger inte detta också lite samman med vilken typ av site man använder och hur mycket script som måste köras för att visa all reklam.

Permalänk
Medlem

Kommer köra vidare på Waterfox här!

Bäst i Windows, macOS samt GNU/Linux (Wayland) enligt mig!

Har tidigare haft Chrome som backup för att kunna använda ChromeCast, men det är inget jag använder längre.

Edge övergav jag i samband med att den blev Chromium-baserad. Innan dess var det den överlägset bästa webbläsaren för pekskärmar (bortsett från Safari).

Permalänk
Medlem

Jag är tvärt om. Retar mig på fördröjning dagligen. Det är så mycket som händer när man klickar på något på en hemsida idag så jag har bara accepterat det.
Önskar allt på webben gick lika snabbt som mcmaster-carr

Visa signatur
Permalänk
Skribent

[...]

Skrivet av underd0g76:

[...] Har personligen aldrig märkt av någon 'fördröjning' annat än när siter tar tid på sig att svara. Hänger inte detta också lite samman med vilken typ av site man använder och hur mycket script som måste köras för att visa all reklam.

Det är kanske inte världsomvälvande, men skillnaden mellan exempelvis 0,3 och 0,5 sekunder kan faktiskt göra en hel del för helhetsupplevelsen. Lite frånkopplat just webbläsare, men när jag nyligen bytte från en Pixel 8 till en mer midrange-speccad telefon märktes det tydligt – BankID tar någon extra sekund att starta, webbsidor laddar lite långsammare, och så vidare. Det är inget som påverkar funktionaliteten i stort, men det är ändå noterbart, och något som gör sig påmint varje gång man använder en lite långsammare tjänst.

Idag handlar det sällan om hela sekunder – det är millisekunderna som räknas. Och att Microsoft lyckats få ner laddtiderna i Edge till en nivå där gemene användare knappt hinner uppfatta att något laddas överhuvudtaget, det är faktiskt rätt imponerande – oavsett om man använder webbläsaren eller inte

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid ha några olika webbläsare installerade, som används till olika saker.
Dessutom kommer det hela tiden nya läsare som man får testa.
Senaste var väl Zen? Och så håller jag ögonen på Ladybird.

Just nu är Firefox primär läsare. Även om det finns massor med fantastiska läsare baserade på Firefox har jag funnit att man kan få Firefox lika säker och integritetsskyddad på några minuter om man vet vad man gör.

Vad skulle få mig att överväga använda Edge?
- Fri och öppen källkod.
- Ingen telemetri.
- Överge v3 och gå tillbaks till v2, så uBlock Origin fungerar igen.
Det är väl grunden för att jag ens ska börja överväga Edge, innan dess finns det inte i min sinnesvärld att jag skulle använda den. Det betyder inte att jag skulle använda Edge, bara att det skulle vara ett tänkbart alternativ.

Permalänk
Medlem

Som vissa varit inne på är det inte alltid webbläsaren som är slö, utan själva hemsidorna man besöker.

Det talas mycket om att debloata Windows, men inte lika mycket om att debloata webben.
Det är inte ovanligt idag att det krävs fler MB för att ladda ner en hemsida innan man kan se den.

Google införde manifest v3 som minskade hur stora webbläsarextensions får vara (vilket är främsta skälet till att i Chrome måste man byta från uBlock Origin till det mindre Lite).
Som motargument föreslår jag manifest v4, där webbläsaren helt enkelt vägrar ladda sidor större än 1 MB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Idag handlar det sällan om hela sekunder – det är millisekunderna som räknas. Och att Microsoft lyckats få ner laddtiderna i Edge till en nivå där gemene användare knappt hinner uppfatta att något laddas överhuvudtaget, det är faktiskt rätt imponerande – oavsett om man använder webbläsaren eller inte

Om Enter-knappen hunnit hoppa tillbaka till sitt ursprungsläge innan sidan laddats in, så är webbläsaren för långsam enligt mig!

Permalänk
Medlem

Alla webbläsare som tvingar manifest v3 är oanvändbara för min del när de hårdlåses ändå (Edge inkluderat).
Använder chrome fortfarande då det fungerar utan problem. Men när det låser möjligheten helt så blir det antagligen firefox tyvärr.

Behöver ju fungerande sync mellan windows och ios tyvärr också så, då minskar valet ännu mer.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Tricket är att inte byta bort från firefox och börja mäta och jämföra. Det är bra nog och alternativen är verkligen inte samma sak alls

har inga planer att byta bort den heller du behöver inte vara orolig. använt det i typ 20år och håller på att gå bananas varje gång jag tvingas använda edge eller chrome för att sidan fungerar inte korrect i firefox pga att halva iu´t känns som att det fattas...

var mer att de fanns absolut ingen faktisk jämförelse utan kan lika gärna va en siffra de dragit ur röven och känns lite som att det lider lite av pics or it didn't happen...

Skrivet av underd0g76:

Visste inte att webbläsare tillhörde FPS-genren.

Har personligen aldrig märkt av någon 'fördröjning' annat än när siter tar tid på sig att svara. Hänger inte detta också lite samman med vilken typ av site man använder och hur mycket script som måste köras för att visa all reklam.

Skrivet av anthra:

Som vissa varit inne på är det inte alltid webbläsaren som är slö, utan själva hemsidorna man besöker.

lite så jag känner också.

vissa sidor typ instantladdas ju typ färdig samtidigt som man trycker på länken (t.ex sweclockers utan adblocker) och andra kan ta ett par sekunder att fullt ladda in (youtube/twitch) troligen beroende på hyr mycket skit som sidan ska göra i bakgrunden för dessa är de sidor jag återkommande besöker som är absolut segast att ladda in jag kommer på nu .

och en ordentlig adblocker/scriptblocker som blockar telamatry och skitscripst som körs i bakgrunden kan göra ganska stor skillnad på dessa laddtider med eller utan adblocker.

youtube t.ex är ju fråga om typ skillnad på säker 3-5 sec att gå in på med eller utan adblocker.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag använder samtidigt Edge Chrome och Firefox.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är samma personer som inte stör sig om det tar en sekund jämfört med 300ms, som inte tycker man behöver mer än 60 hz skärm. Eller att 30 fps i spel är helt ok.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bort med allt bloat eller låt användarna själva välja vilka funktioner som ska finnas i webbläsaren så blir Edge än bättre 👏🏻

Visa signatur

Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Fast pratar de verkligen om att rendera webbsidor nu? Jag reagerade först på att de inte säger _vilka_ sidor som de har mätt mot, men sen såg jag fotnoten:

Citat:

... achieving a global First Contentful Paint (FCP) below 300ms (1).

Citat:

(1) FCP measures how quickly the various feature UIs of Microsoft Edge visually load.

Och lite mer noggrant i bloginlägget:

Citat:

By meeting this critical threshold, we ensure that the most used browser features appear almost instantly, letting you engage with the content sooner.

De pratar alltså inte om att rendera webbsidor snabbare, utan att rendera browserns egna features snabbare (från en kall-start av Edge?). Är det viktigt att webbläsaren startar på 300ms? Och vad för dator har de mätt detta på? Detta känns minst sagt väldigt luddigt och bedrägligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Vad skulle få mig att överväga använda Edge?
- Fri och öppen källkod.
- Ingen telemetri.
- Överge v3 och gå tillbaks till v2, så uBlock Origin fungerar igen.
Det är väl grunden för att jag ens ska börja överväga Edge, innan dess finns det inte i min sinnesvärld att jag skulle använda den. Det betyder inte att jag skulle använda Edge, bara att det skulle vara ett tänkbart alternativ.

Ja verkligen. Tillgänglighet till källkoden (source available), samt validering att det är den källkoden jag kör, ser jag som ett skallkrav från ett säkerhetsperspektiv. Utan det så är det helt irrelevant att ens beakta i mitt tycke. Få saker där det är så viktigt som på webbläsare.

Open source, ingen inskränkande telemetri och adblock stöd ser jag som extremt tungt vägande. Så utan det är det osannolikt att det hade blivit mitt val i vilket fall, men jag hade iaf övervägt det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

har inga planer att byta bort den heller du behöver inte vara orolig. använt det i typ 20år och håller på att gå bananas varje gång jag tvingas använda edge eller chrome för att sidan fungerar inte korrect i firefox pga att halva iu´t känns som att det fattas...

var mer att de fanns absolut ingen faktisk jämförelse utan kan lika gärna va en siffra de dragit ur röven och känns lite som att det lider lite av pics or it didn't happen...

lite så jag känner också.

vissa sidor typ instantladdas ju typ färdig samtidigt som man trycker på länken (t.ex sweclockers utan adblocker) och andra kan ta ett par sekunder att fullt ladda in (youtube/twitch) troligen beroende på hyr mycket skit som sidan ska göra i bakgrunden för dessa är de sidor jag återkommande besöker som är absolut segast att ladda in jag kommer på nu .

och en ordentlig adblocker/scriptblocker som blockar telamatry och skitscripst som körs i bakgrunden kan göra ganska stor skillnad på dessa laddtider med eller utan adblocker.

youtube t.ex är ju fråga om typ skillnad på säker 3-5 sec att gå in på med eller utan adblocker.

Youtube laddas ju dessutom inte färdigt förräns man har sidan aktiv.
Öpnna en video i en ny flik och vänta en minut med att visa sidan/fliken.
Visa fliken och sidan kommer börja ladda. Tar även fruktansvärt lång tid för videor att starta.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag tror det är samma personer som inte stör sig om det tar en sekund jämfört med 300ms, som inte tycker man behöver mer än 60 hz skärm. Eller att 30 fps i spel är helt ok.

Kanske växte vi upp med Internet via telefonmodem och allt under 1 minuts laddtid är helt underbart.

Internet, inte bredband via 56k-modem
Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Kanske växte vi upp med Internet via telefonmodem och allt under 1 minuts laddtid är helt underbart.

Jag växte upp med 2400 baud modem till BBS innan jag skaffade internet och 28,8k modem. Men jag har hängt med i utvecklingen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänk om de som programmerade Edge skulle programmera Windows istället, de verkar ju tänka tanken att användaren ska få en snabb upplevelse. Tänk er Windows fast kanske snabbare för varje uppdatering som kommer

Kommer inte börja använda Edge i vilket fall som helst. Sitter kvar med Firefox så länge jag kan, Vivaldi som andra.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Skiter fullständigt, totalt och komplett i Edge. Vivaldi är den enda Chromiumbaserade som är värd att användas. Som sidekick. För det är Firefox som fortsatt regerar, ostört.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Tycker Edge har blivit bättre och bättre över tid. Kombinerar Edge med Brave (debloated) och DuckDuckGo allt efter humör.

Visa signatur

OS:Windows 11 25H2 Pro for Workstations 64-bit Build 26200.5670|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2302| |1 st Kingston SFYRD4000G 4 TB, PCIe4 |2 st Kingston SFYRD2000G 2 TB, PCIe4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3200|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow|Kylare: Arctic
Liquid Freezer II 420mm