Hur bra/dåligt går det för Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

den otroligt massiva negativa pressen som W10's spionfunktioner lett till har gett resultat.

Ja, för det har ju haft sådan enorm spridning utanför en smal nördkrets som hyser vanföreställningar om vad NSA/NWO/Ödlor gör med vår information på Internet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Tycker dessa miljoner är fel sätt att mäta. Mer intressant är väl hur många % av alla installationer som har uppgraderat...
Men antagligen är inte det en lika imponerande siffra och därför väljer dom att flasha med lite miljoner.

Med tanke på att uppgraderingen är gratis, och att 10:an trycks ut via nyförsäljning så är jag dock inte imponerad. Ger man bort nått gratis så är ju allt annat än 100% en failure

100% kommer tyvärr aldrig att hända och har aldrig hänt för någon uppgradering av något större OS, oavsett om det är gratis eller ej. Det finns många datorer ute i världen utan internet eller med dålig uppkoppling fortfarande dessutom. Nyförsäljningen tror jag inte har tagit fart riktigt än men det kommer så småningom.

Efter en månad låg Windows 10 på cirka 6% på marketshare och var därmed tredje största OS. Så visst har vi sett siffror i procent med, dock ej officiellt från Microsoft.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

... så därför vill jag att världen ska komma så långt som möjligt rent tekniskt och där är Windows 10 just nu det som kan ha störst genomslag på PC-klientsidan.

Fast det generella påståendet har vi redan diskuterat och MS är inte detsamma som att komma långt tekniskt och har sällan varit. Om du med det generella uttalandet egentligen endast avser DX12 så må det vara hänt, men i slutändan är faktiskt DX12 ointressant t o m för den största delen av MS kundkrets.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Fast det generella påståendet har vi redan diskuterat och MS är inte detsamma som att komma långt tekniskt och har sällan varit. Om du med det generella uttalandet egentligen endast avser DX12 så må det vara hänt, men i slutändan är faktiskt DX12 ointressant t o m för den största delen av MS kundkrets.

Jo fast på PC-klientsidan är det just det eftersom att Microsoft dominerar den delen av marknaden. Och du har rätt, DX12 är ointressant för den största delen av MS kundkrets, men jag pratar om vad som för tekniken framåt och där är OS en stor stöttepelare som påverkar många delar av PC-industrin i hög utsträckning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jo fast på PC-klientsidan är det just det eftersom att Microsoft dominerar den delen av marknaden. Och du har rätt, DX12 är ointressant för den största delen av MS kundkrets, men jag pratar om vad som för tekniken framåt och där är OS en stor stöttepelare som påverkar många delar av PC-industrin i hög utsträckning.

Fast det var ju inte förrän AMD utvecklade Mantle som MS bev tvungna att ta sig i kragen och göra DX12 till vad det var. Utan andra aktörer hade tekniken alltså inte rört sig framåt lika snabbt. Vad tror du händer om dessa andra aktörer inte längre finner det lönsamt att ge sig in på marknaden pga MS dominans? Det hämmar utvecklingen. Jag skulle säga bromskloss istället för stöttepelare. I längden är det är aldrig bra när företag hamnar i monopol-liknande ställningar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Ge då exempel på där just Microsoft legat före resten av industrin eller pushat på för att implementera en teknik? Tror du seriöst att bara för att Microsoft dominerar en marknad att hela industrin väntar just Microsofts dirigentpinne? Det är länge sedan x86 CPU börjat användas för allt annat än PC och med det har också industrin rusat vidare oberoende av Microsoft. Vilken utvecklingsplattform använder Intel? Windows?

Om du DX12 är ointressant för de flesta, förklara hur just DX12 för tekniken framåt mer än OpenGL? Har DX12 dykt upp på någon annan plattform än Windows? Om inte hur kan det då generellt ha någon större implikation på teknik?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Det ryktas att Windows 10 nu är installerat på antingen 81 miljoner datorer eller närmare 100 miljoner datorer. Skulle 81 miljoner vara sant så är det en dramatisk minskning av antalet installationer och det innebär helt klart en del frågetecken. 100 miljoner vore däremot en närmare fortsättning av samma hastighet som till 75 miljoner.

Vad tror ni, vad är mest sannolikt? 81 eller nästan 100?

http://www.neowin.net/news/windows-10-installations-are-appro...

Kan man inte förvänta sig att uppgraderingshastigheten avtar med tiden? Efter en månad borde väl både användare som ser fram mot uppgraderingen och sådana som måste vela lite först ha hunnit uppgradera?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Ge då exempel på där just Microsoft legat före resten av industrin eller pushat på för att implementera en teknik? Tror du seriöst att bara för att Microsoft dominerar en marknad att hela industrin väntar just Microsofts dirigentpinne? Det är länge sedan x86 CPU börjat användas för allt annat än PC och med det har också industrin rusat vidare oberoende av Microsoft. Vilken utvecklingsplattform använder Intel? Windows?

Om du DX12 är ointressant för de flesta, förklara hur just DX12 för tekniken framåt mer än OpenGL? Har DX12 dykt upp på någon annan plattform än Windows? Om inte hur kan det då generellt ha någon större implikation på teknik?

Det jag försöker förklara handlar inte om Microsoft mot världen/andra företag eller huruvida Microsoft ligger i framkant när det gäller teknik eller inte. Det är inte det som är min poäng. Däremot att ny teknik pushas ut med ett nytt OS vilket leder till att hårdvarutillverkare utnyttjar tekniken som finns i ett modernt OS.

1. Compatible ID - för att vi ska kunna få en framtid med drivrutinslösa skrivare krävs det att hårdvarutillverkare bygger in hårdvara i sina skrivare som stödjer detta. Det kommer inte ske om majoriteten fortfarande sitter på Windows 7 där inget sånt stöd finns.
2. Miracast/WiDi - Massor av datorer har idag redan stöd för tekniken i hårdvara men utnyttjas inte pga att det inte finns något inbyggt stöd för teknikerna i tidigare versioner av Windows. Vi skulle kunna existera i en framtid där det alltid var enkelt att spänna ut bildskärmen till TVn från din dator automatiskt och trådlöst med 1080p och 5.1 ljud.
3. Windows Hello - Säkrare och enklare inloggning med ansiktet till dator/laptop kan snart vara en realitet för många, men det kräver dock att marknaden vill ha Windows 10 och installerar hårdvara med Intel RealSense.

Det här är några få av oerhört många (tusentals) liknande exempel på varför världen behöver uppgraderas till moderna OS. Det viktiga är förstås inte att det är Windows, det viktiga är att det inte är ett OS från 2009 som inte ens har inbyggt stöd för USB3 eller kan boota från partitioner som är större än 2TB m.m.

Skrivet av Mikael07:

Fast det var ju inte förrän AMD utvecklade Mantle som MS bev tvungna att ta sig i kragen och göra DX12 till vad det var. Utan andra aktörer hade tekniken alltså inte rört sig framåt lika snabbt. Vad tror du händer om dessa andra aktörer inte längre finner det lönsamt att ge sig in på marknaden pga MS dominans? Det hämmar utvecklingen. Jag skulle säga bromskloss istället för stöttepelare. I längden är det är aldrig bra när företag hamnar i monopol-liknande ställningar.

Jag tror inte att vi känner till vad som började utvecklas först. Mantle eller DX12. Eller är det någon som känner till några officiella datum för det? Det vi vet är att Microsoft blev klara först.

"The day after the D3D12 keynote, I got on the phone with Tony Tamasi, Nvidia's Senior VP of Content and Technology. Tamasi painted a rather different picture than Corpus. He told me D3D12 had been in in the works for "more than three years" (longer than Mantle) and that "everyone" had been involved in its development."

http://techreport.com/review/26239/a-closer-look-at-directx-1...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad jobbar du med (yrke/titel)?

Var tycker du att du befinner dig här?
http://i.imgur.com/qfvZPyS.png

Ursäkta, men vad har mitt yrke med saken att göra?
Jag är iaf maskinförare inom tung industri.
Utveckla gärna hur du tror mitt yrke påverkar min syn på MS nya lekstuga.

Ang bilden med skalan så skulle jag själv beskriva mig som avvaktande men väldigt skeptisk när det kommer till förändring i allmänhet. Jag håller mig informerad om nya saker/ ny teknik, men jag reagerar väldigt fort och väldigt kraftfullt när jag anser att något ändrats till det sämre. Jag är då väldigt snabb att döma ut hela grejen och sen krävs det väldigt stora ändringar i rätt riktning (enligt mitt tycke) för att jag ens ska fundera på att intressera mig för den grejen igen.

Om DX12 även skulle släppas till W7 så skulle jag kunna släppa hela grejen o gå vidare. Men det är just detta att MS försöker tvinga över alla till "det nya" för att få tillgång till enstaka funktioner som de eftersträvar som gör mig förbannad.

Ni vet väl hur man får ett barn eller ett djur att få i sig en medicin dom inte gillar? Man gömmer den i nått sött gott dom gillar o när dom sen sväljer så får dom även i sig medicinen.
DX12 och alla flashiga nya leksaker som impar på 12åringar är i denna jämförelse det söta goda, och vad som sen visar sig vara medicinen enligt MS, ja det diskuteras ju redan flitigt både här och överallt annars.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag ser också fram emot när allt i vardagen är uppkopplat mot internet, mitt hus, bil, köksklocka, brandlarm, kaffemuggar m.m. IoT-revolutionen är nära och jag tänker uppleva och njuta av den

Jag ser fram emot den dagen du inser att ditt hus, din bil och allt är hackat. Där bilen försöker köra ihjäl dig, huset låser dig ute men öppnar för tjuven, kylskåpet agerar i ett botnät och brödrosten försöker sätta eld på allt.

Om du tror jag överdriver, ska du veta:
- De har redan lyckats hacka bilar, både med kabel och trådlöst.
- MS har redan hittat smarta kylskåp mm som var i botnät
- Låsen på smarta hus med RFID är redan hackade...

http://www.wired.com/2015/07/hackers-remotely-kill-jeep-highw...
http://www.neowin.net/news/cyber-attack-750000-malicious-emai...
http://www.eweek.com/security/hacking-rfid-tags-is-easier-tha...

Nej, tack. Jag vill ha mekaniskt lås, dumt hem och en bil som inte kan hackas tack...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Jag ser fram emot den dagen du inser att ditt hus, din bil och allt är hackat. Där bilen försöker köra ihjäl dig, huset låser dig ute men öppnar för tjuven, kylskåpet agerar i ett botnät och brödrosten försöker sätta eld på allt.

Om du tror jag överdriver, ska du veta:
- De har redan lyckats hacka bilar, både med kabel och trådlöst.
- MS har redan hittat smarta kylskåp mm som var i botnät
- Låsen på smarta hus med RFID är redan hackade...

http://www.wired.com/2015/07/hackers-remotely-kill-jeep-highw...
http://www.neowin.net/news/cyber-attack-750000-malicious-emai...
http://www.eweek.com/security/hacking-rfid-tags-is-easier-tha...

Nej, tack. Jag vill ha mekaniskt lås, dumt hem och en bil som inte kan hackas tack...

Säkerheten är en aspekt som måste lösas helt klart och det gäller att välja produkter från företag med en seriös syn på det. Alla människor är olika, du vill ha mekaniskt lås och jag vill bli automatiskt inloggad i mitt hus via ansiktsigenkänning. Vilken tur att vi lever i ett fritt land.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det här är några få av oerhört många (tusentals) liknande exempel på varför världen behöver uppgraderas till moderna OS. Det viktiga är förstås inte att det är Windows, det viktiga är att det inte är ett OS från 2009 som inte ens har inbyggt stöd för USB3 eller kan boota från partitioner som är större än 2TB m.m.

Det kan jag definitivt hålla med om!

Skrivet av strejf:

Jag tror inte att vi känner till vad som började utvecklas först. Mantle eller DX12. Eller är det någon som känner till några officiella datum för det? Det vi vet är att Microsoft blev klara först.

Vaa? Det fanns väl spel som stödde Mantle långt före DX12 släpptes? Battlefield4 t.ex. Det var väl först när W10 släpptes som DX12 spel blev tillgängliga?

En annan fin grej med Mantle var att det blev ett startskott till Vulkan. En ny modern standard som kommer möjliggöra både grafikoperationer och compute! En standard som dessutom hela branschen (utom Microsoft) är med och bidrar till, vilket sprider kunskap och främjar utveckling. Vad tror du DX12 kommer bidra med till communityn?

https://www.khronos.org/vulkan

Jag ställer mig givetvis bakom att företag ska kunna tjäna pengar på produkter. Men när det gäller standarder är öppet bättre, och jag hoppas att spelutvecklarna tar sitt förnuft till fånga och bryter med DirectX, vars enda syfte är att låsa folk till Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Säkerheten är en aspekt som måste lösas helt klart och det gäller att välja produkter från företag med en seriös syn på det. Alla människor är olika, du vill ha mekaniskt lås och jag vill bli automatiskt inloggad i mitt hus via ansiktsigenkänning. Vilken tur att vi lever i ett fritt land.

Och i den meningen beskriver du det omöjliga.
Inget, och jag menar inget är säkert. Det enda som finns är falsk säkerhet och blind tro.

Även ett företag som Apple som jobbar stenhårt med säkerhet åker dit lite då och då i sina produkter. Även statliga organisationer som gör allt de kan för att säkra, hackas.
Sweclockers själva antog att allt var "frid och fröjd" och deras system blev hackat och databasen med våra e-mail mm stulna.
Eller varför inte titta på hela USB protokollet, som har en bugg i sig som gör att all utrustning som har en USB port är sårbara?

Folk fortsätter att "tro" att allt är så satans säkert, och åker dit varje jädra gång. När ska folk begripa att teknik + internet är som bensin och tändstickor, en brand som väntar på att ske.

Så visst lever vi i ett fritt land, din frihet att välja en osäker lösning, och min frihet att skratta åt dig när du sitter på gatan utanför ditt eget hem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Det jag försöker förklara handlar inte om Microsoft mot världen/andra företag eller huruvida Microsoft ligger i framkant när det gäller teknik eller inte. Det är inte det som är min poäng. Däremot att ny teknik pushas ut med ett nytt OS vilket leder till att hårdvarutillverkare utnyttjar tekniken som finns i ett modernt OS.

1. Compatible ID - för att vi ska kunna få en framtid med drivrutinslösa skrivare krävs det att hårdvarutillverkare bygger in hårdvara i sina skrivare som stödjer detta. Det kommer inte ske om majoriteten fortfarande sitter på Windows 7 där inget sånt stöd finns.
2. Miracast/WiDi - Massor av datorer har idag redan stöd för tekniken i hårdvara men utnyttjas inte pga att det inte finns något inbyggt stöd för teknikerna i tidigare versioner av Windows. Vi skulle kunna existera i en framtid där det alltid var enkelt att spänna ut bildskärmen till TVn från din dator automatiskt och trådlöst med 1080p och 5.1 ljud.
3. Windows Hello - Säkrare och enklare inloggning med ansiktet till dator/laptop kan snart vara en realitet för många, men det kräver dock att marknaden vill ha Windows 10 och installerar hårdvara med Intel RealSense.

Det kan väl sammanfattas med att du anser att Windows kunder skulle få det bättre. Bättre vore då att skriva det i klartext istället för måla med bred pensel och sväva ut i orimliga påståenden som "många (tusentals) liknande exempel"? Skriv "Windows" istället för "OS" när du ändå inte menar något annat än MS Windows.

Jag är en geek, men att påstå att "världen behöver uppgradera till moderna OS" är bullocks. Världen behöver inte det vi är intresserade av och det löser inga världsproblem. Det behövs inte för att utföra det arbete vi måste utföra. Endast ett av exemplen anser jag vara till praktisk nytta och till det en kommentar:

1. Compatible ID - open-source industrin har försökt påverka tillverkarna i den här riktningen långt innan detta. Röran som rådde, med handikappade proprietära drivrutiner där arbetet läggs över på PC:n, gynnade länge MS och MS använde det som ett argument mot alternativ. Slutsatser kan var och en dra själva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikael07:

Det kan jag definitivt hålla med om!

Vaa? Det fanns väl spel som stödde Mantle långt före DX12 släpptes? Battlefield4 t.ex. Det var väl först när W10 släpptes som DX12 spel blev tillgängliga?

En annan fin grej med Mantle var att det blev ett startskott till Vulkan. En ny modern standard som kommer möjliggöra både grafikoperationer och compute! En standard som dessutom hela branschen (utom Microsoft) är med och bidrar till, vilket sprider kunskap och främjar utveckling. Vad tror du DX12 kommer bidra med till communityn?

https://www.khronos.org/vulkan

Jag ställer mig givetvis bakom att företag ska kunna tjäna pengar på produkter. Men när det gäller standarder är öppet bättre, och jag hoppas att spelutvecklarna tar sitt förnuft till fånga och bryter med DirectX, vars enda syfte är att låsa folk till Windows.

Ja det fanns spel som stödde Mantle långt före DX12 släpptes. Men det säger ingenting om vilket API som först började utvecklas eller hur lång tid det tog att bli färdig med det. Som du ser i mitt citat tidigare är det möjligt att Microsoft började utveckla DX12 före AMD. Men vi vet inte. Det enda vi vet är som sagt att DX12 blev klart först, Mantle är fortfarande i betastadiet.

Skrivet av Paddanx:

Inget, och jag menar inget är säkert. Det enda som finns är falsk säkerhet och blind tro.

Även ett företag som Apple som jobbar stenhårt med säkerhet åker dit lite då och då i sina produkter. Även statliga organisationer som gör allt de kan för att säkra, hackas.
Sweclockers själva antog att allt var "frid och fröjd" och deras system blev hackat och databasen med våra e-mail mm stulna.
Eller varför inte titta på hela USB protokollet, som har en bugg i sig som gör att all utrustning som har en USB port är sårbara?

Folk fortsätter att "tro" att allt är så satans säkert, och åker dit varje jädra gång. När ska folk begripa att teknik + internet är som bensin och tändstickor, en brand som väntar på att ske.

Så visst lever vi i ett fritt land, din frihet att välja en osäker lösning, och min frihet att skratta åt dig när du sitter på gatan utanför ditt eget hem.

Det finns inget som är 100% säkert, men det finns system som är så pass säkra att hackare slutat bry sig om att försöka hacka dem. Till exempel har Windows blivit allt mindre utsatt för attacker, istället riktar man in sig på tredjepartsprogramvara som ofta är installerad på Windowsmaskiner. Java, flash, webbläsare m.m.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Ursäkta, men vad har mitt yrke med saken att göra?
Jag är iaf maskinförare inom tung industri.
Utveckla gärna hur du tror mitt yrke påverkar min syn på MS nya lekstuga.

Du lämnade öppet för frågor. Hur är det med förändringar i jobbet, och hur hanterar du dem? Såhär?

Skrivet av Kasken:

Ang bilden med skalan så skulle jag själv beskriva mig som avvaktande men väldigt skeptisk när det kommer till förändring i allmänhet. Jag håller mig informerad om nya saker/ ny teknik, men jag reagerar väldigt fort och väldigt kraftfullt när jag anser att något ändrats till det sämre.

Kan du beskriva hur du upplever detta? Känner du dig lättad av att förkasta "dåliga" saker, eller får du känslan av att du hamnar på efterkälken men struntar i det eftersom "du klarar dig"?

Skrivet av Kasken:

Jag är då väldigt snabb att döma ut hela grejen och sen krävs det väldigt stora ändringar i rätt riktning (enligt mitt tycke) för att jag ens ska fundera på att intressera mig för den grejen igen.

Är inte risken väldigt stor att du missar en hel del bra saker då, om de bra sakerna vid en första anblick förefaller stämma in på dina förutbestämda uppfattningar?

Skrivet av Kasken:

Om DX12 även skulle släppas till W7 så skulle jag kunna släppa hela grejen o gå vidare. Men det är just detta att MS försöker tvinga över alla till "det nya" för att få tillgång till enstaka funktioner som de eftersträvar som gör mig förbannad.

Kan det finnas andra förklaringar, t.ex. att Microsoft måste betala lön till sin personal, och att det helt enkelt är ett alldeles för stort jobb sett till den ekonomiska vinsten i att hacka in DX12 i ett operativsystem från 2009?

Skrivet av Kasken:

Ni vet väl hur man får ett barn eller ett djur att få i sig en medicin dom inte gillar? Man gömmer den i nått sött gott dom gillar o när dom sen sväljer så får dom även i sig medicinen.
DX12 och alla flashiga nya leksaker som impar på 12åringar är i denna jämförelse det söta goda, och vad som sen visar sig vara medicinen enligt MS, ja det diskuteras ju redan flitigt både här och överallt annars.

Jag vet inte vad du gör med din dator, men Windows 10 har tagit en massa stora och viktiga steg i riktningen mot en betydligt produktivare skrivbordsmiljö med t.ex. inbyggt stöd för virtualisering, virtuella skrivbord och en massa andra optimeringar - dolda och synliga, som förbättrar möjligheterna till en högre produktivitet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Och det är väldigt synd för Internet of Things skulle definitivt kunna vara #Framtiden om det inte vore för enstaka rövhål här i världen som alltid ska förstöra allt.

Men det återstår att se hur det blir när det slår igenom ordentligt hos privatpersoner, jag kan ju då säga att jag definitivt inte kommer vara en försökskanin
Redan idag finns det ju många som använder digitala lås och det låter inte alls säkert men vad vet jag.
Å andra sidan är det väl enklare att knuffa ner en dörr än att stå vid den och försöka hacka den!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Det kan väl sammanfattas med att du anser att Windows kunder skulle få det bättre. Bättre vore då att skriva det i klartext istället för måla med bred pensel och sväva ut i orimliga påståenden som "många (tusentals) liknande exempel"? Skriv "Windows" istället för "OS" när du ändå inte menar något annat än MS Windows.

Jag är en geek, men att påstå att "världen behöver uppgradera till moderna OS" är bullocks. Världen behöver inte det vi är intresserade av och det löser inga världsproblem. Det behövs inte för att utföra det arbete vi måste utföra. Endast ett av exemplen anser jag vara till praktisk nytta och till det en kommentar:

1. Compatible ID - open-source industrin har försökt påverka tillverkarna i den här riktningen långt innan detta. Röran som rådde, med handikappade proprietära drivrutiner där arbetet läggs över på PC:n, gynnade länge MS och MS använde det som ett argument mot alternativ. Slutsatser kan var och en dra själva.

Ja och eftersom att Windows dominerar PC-klientsidan blir "Windows-kunder skulle få det bättre" samma sak som "nästan alla skulle få det bättre".

Det är inte alls orimligt med tusentals liknande exempel, Windows används på 1,3 miljarder datorer i tusentals olika tillämpningar.

Om hela världen skulle uppgradera till Windows 10 så skulle miljön dra nytta av det i och med att det är energisnålare än de Windowsinstallationer som finns installerat runt om i världen idag. Vi skulle nog spara bort ett eller två kolkraftverk sammanlagt. Jag vill alltså mena att det kan hjälpa till att lösa världsproblem till viss del.

"In addition to mobile battery life, the next most tangible impacts of good PC power management are reduced energy costs and environmental impact. The benefits of power-managing enterprise desktop PCs and servers in the datacenter are typically positioned as reducing the amount of money required to power and cool those systems as well as the resulting reduction in greenhouse gasses required to produce the energy for them. It’s hard to underestimate the impact here—very small changes done well in Windows can result in very large positive environmental impact because of our scale. In many markets around the world, increasing electricity consumption is putting more demand on every aspect of the workplace to reduce power consumption. PCs are a significant source of potential savings."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det finns inget som är 100% säkert, men det finns system som är så pass säkra att hackare slutat bry sig om att försöka hacka dem. Till exempel har Windows blivit allt mindre utsatt för attacker, istället riktar man in sig på tredjepartsprogramvara som ofta är installerad på Windowsmaskiner. Java, flash, webbläsare m.m.

Lol. Där har vi falsk säkerhet igen.

Windows har inte blivit säkrare... andra program har bara blivit enklare att komma in med. Har tom haft nån som ringde hem till mig, och påstod de kom från MS. Det är som sagt enklare att lura en okunnig person än att bråka med säkerhetsspärrar. Men vad sker om dessa 3:e part program blir bättre? Jo de kommer fortsätta hacka Windows istället.

Jag kan slå ut i princip vilket Windows som helst, med ett USB minne. Säkerhet är inte starkare än sin svagaste länk, och tex IE är ofta en av de svagaste länkarna.

Skrivet av Sisyfos:

Å andra sidan är det väl enklare att knuffa ner en dörr än att stå vid den och försöka hacka den!

Vill se dig forcera min säkerhetsdörr
De varnade mig för att man inte skulle låsa ena låset när man har husdjur, för bandmännen inte kommer in... Om de inte kan med våld, så är det nog rätt få som kan.

Det är troligen enklare att ta sig in via ett fönster, vilket tydligen blir mer och mer vanligt att tjuvar klättrar upp för balkonger, där dörrarna är lättare att forcera.
Samma sak med bilen. Nu har vi bättre lås som man inte kan låsa upp med en galge längre, så de slår in rutorna istället. Det hela blir inte mer säkert... bara tvingar de som vill komma in att använda andra metoder.

Permalänk
Hedersmedlem

@strejf: Kort svar: uppgradera då inte till ett grafikkort med DX12. Tillverkning av ny hårdvara och kasserad hårdvara i någon del av ledet (oavsett om du säljer vidare ett begagnat är det med stor sannolikhet någon i kedjans slut som blir tvungen att kassera) är dåligt för miljön. Men visst vill man hitta argument till varje pris är det fullt möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det du presenterat säger inget om läget idag och den fortsatta utvecklingen. Alltså har du inget material som grund.

Klart han har material som grund. Sedan kan det diskuteras om det är statistiskt säkerställt eller ej. Men undersökningen är nog ändå bättre än magkänsla och stoppa fingret i luften.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Tillverkning av ny hårdvara [...] är dåligt för miljön.

Detta är ju miljörörelsens argument rakt av för att stoppa utvecklingen och vrida tillbaka klockan. Det är dock inte riktigt så enkelt, inte minst för att nya grejer är snabbare och effektivare, vilket sparar tid och energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du lämnade öppet för frågor. Hur är det med förändringar i jobbet, och hur hanterar du dem? Såhär?
http://i.imgur.com/XY6lszj.png
Kan du beskriva hur du upplever detta? Känner du dig lättad av att förkasta "dåliga" saker, eller får du känslan av att du hamnar på efterkälken men struntar i det eftersom "du klarar dig"?
Är inte risken väldigt stor att du missar en hel del bra saker då, om de bra sakerna vid en första anblick förefaller stämma in på dina förutbestämda uppfattningar?
Kan det finnas andra förklaringar, t.ex. att Microsoft måste betala lön till sin personal, och att det helt enkelt är ett alldeles för stort jobb sett till den ekonomiska vinsten i att hacka in DX12 i ett operativsystem från 2009?
Jag vet inte vad du gör med din dator, men Windows 10 har tagit en massa stora och viktiga steg i riktningen mot en betydligt produktivare skrivbordsmiljö med t.ex. inbyggt stöd för virtualisering, virtuella skrivbord och en massa andra optimeringar - dolda och synliga, som förbättrar möjligheterna till en högre produktivitet.

På jobbet är det ständig förändring, det uppstår ofta situationer som inte är bra, det uppstår problem av alla de slag. Vi sätter oss då ner o pratar om hur det ev skulle kunna gå att ändra nånting vi gör så att det blir bättre. Vi startade upp en ny verksamhet för ett par år sen, då var det mängder med saker som inte funkade o vi har krismöten var o varannan dag. Nu har allt satt sig till rätta o allt bara rullar på hur smidigt o bra som helst. Vi har knappt aldrig möten längre eftersom ingen tänker på att ändra nånting eftersom allt bara funkar, finns ingen anledning att hitta på nya sätt att göra nått om det sättet man gör det på funkar bra!! Visst tusan finns det smådetaljer som alltid kan finslipas, men det behövs ingen revolution längre.

Jag använder min Windowsdator till att spela, samt surfa runt på nätet, kanske lyssna på lite MP3or eller se nån video ibland.
Till 95% så är allt jag gör i UI´t på operativsystemet att antingen klicka på Steam eller Firefox iconerna i taskbaren. Sen startar jag antingen ett spel via Steam eller så klickar jag runt bland mina bokmärken i Firefox.
Inget av tramset i W10 tillför något alls för mig, jag vill bara ha mina iconer i taskbaren att trycka på för att starta det program jag vill använda.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasken:

På jobbet är det ständig förändring, det uppstår ofta situationer som inte är bra, det uppstår problem av alla de slag. Vi sätter oss då ner o pratar om hur det ev skulle kunna gå att ändra nånting vi gör så att det blir bättre. Vi startade upp en ny verksamhet för ett par år sen, då var det mängder med saker som inte funkade o vi har krismöten var o varannan dag. Nu har allt satt sig till rätta o allt bara rullar på hur smidigt o bra som helst. Vi har knappt aldrig möten längre eftersom ingen tänker på att ändra nånting eftersom allt bara funkar, finns ingen anledning att hitta på nya sätt att göra nått om det sättet man gör det på funkar bra!! Visst tusan finns det smådetaljer som alltid kan finslipas, men det behövs ingen revolution längre.

Jag använder min Windowsdator till att spela, samt surfa runt på nätet, kanske lyssna på lite MP3or eller se nån video ibland.
Till 95% så är allt jag gör i UI´t på operativsystemet att antingen klicka på Steam eller Firefox iconerna i taskbaren. Sen startar jag antingen ett spel via Steam eller så klickar jag runt bland mina bokmärken i Firefox.
Inget av tramset i W10 tillför något alls för mig, jag vill bara ha mina iconer i taskbaren att trycka på för att starta det program jag vill använda.

Jag ser det så här. Om du inte hittar någon anledning alls att uppgradera till Windows 10, så har du ingen anledning att stanna kvar på Windows 7. Speciellt när det är mycket enkelt att byta tillbaka till Windows 7 av vilken anledning som helst (den möjligheten finns inbyggd i en Windows 10-uppgradering). Skulle du däremot hitta en massa anledningar att inte uppgradera, så kan det vara värt att låta bli.

Jag som tycker att jag känner till de tekniska förbättringarna under huven ganska bra i Windows 10 anser dock att även den som bara surfar och spelar lite tjänar på en uppgradering. Men som tur är får alla göra som de vill

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av strejf:

Jag ser det så här. Om du inte hittar någon anledning alls att uppgradera till Windows 10, så har du ingen anledning att stanna kvar på Windows 7.

Tankevurpa eller felskrivning?

Skrivet av strejf:

Jag som tycker att jag känner till de tekniska förbättringarna under huven ganska bra i Windows 10 anser dock att även den som bara surfar och spelar lite tjänar på en uppgradering. Men som tur är får alla göra som de vill

Kunde man få det att se ut som W7 och stänga av all jä*la övervakning och loggning på ett vettigt sätt så skulle nog fler känna sig bekväma med en "uppdatering"

Jag håller med om att innan DX12 behövs så finns absolut ingen anledning till att släppa taget om W7, alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag ser det så här. Om du inte hittar någon anledning alls att uppgradera till Windows 10, så har du ingen anledning att stanna kvar på Windows 7. Speciellt när det är mycket enkelt att byta tillbaka till Windows 7 av vilken anledning som helst (den möjligheten finns inbyggd i en Windows 10-uppgradering). Skulle du däremot hitta en massa anledningar att inte uppgradera, så kan det vara värt att låta bli.

Jag och rätt många andra ser det så här:
"Dont fix what aint broken..."

Fungerar Windows (oavsett ver) idag, här o nu, låt det vara. Finns ingen anledning att offra tid eller pengar på att ens riskera få problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BiZonBonzo:

Tankevurpa eller felskrivning?

Nej jag menar precis det jag skriver. Om din ståndpunkt är att du inte ser en enda anledning att uppgradera till Windows 10, men inte heller några nackdelar med att göra det så är det enligt mig ett väldigt märkligt beslut att stanna på Windows 7.

Hänger du med på vad jag menar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nej jag menar precis det jag skriver. Om din ståndpunkt är att du inte ser en enda anledning att uppgradera till Windows 10, men inte heller några nackdelar med att göra det så är det enligt mig ett väldigt märkligt beslut att stanna på Windows 7.

Hänger du med på vad jag menar?

Problemet är väl som skrivits ovan:
Nackdelen med att uppgradera är ju att det inte finns någon garanti för att det fungerar. Att stanna kvar på sitt Win7 fungerar ju iaf(förmodligen).

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bardbard:

Problemet är väl som skrivits ovan:
Nackdelen med att uppgradera är ju att det inte finns någon garanti för att det fungerar. Att stanna kvar på sitt Win7 fungerar ju iaf(förmodligen).

Jag skulle nog vilja påstå att det är större risk att råka ut för diverse problem om man stannar kvar än om man uppgraderar. En uppgradering kan i många fall dessutom lösa problem som man har haft, blåskärmar m.m.

Men det är förstås min personliga erfarenhet och jag vet att det finns de som inte håller med mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag skulle nog vilja påstå att det är större risk att råka ut för diverse problem om man stannar kvar än om man uppgraderar. En uppgradering kan i många fall dessutom lösa problem som man har haft, blåskärmar m.m.

Men det är förstås min personliga erfarenhet och jag vet att det finns de som inte håller med mig.

Det är då "Don´t fix what aint broken" kommer in , just för fungerar nuvarande riktigt bra utan blåskärmar, så är det bättre låta bli att uppgradera.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar