Hur bra/dåligt går det för Windows 10?

Permalänk
Medlem

@strejf: Va! Vet inte Microsoft största fan det?
Om man installerade en valfri uppdatering som kom i våras så får/fick man möjligheten att gå från Win 7 till Win10.

Personligen ser jag ingen anledning att gå från Win 7 till Win 10 då 10:an inte tillför något jag saknar i Win7, däremot är det bra att gå från katastrofen Win 8/8.1 till Win 10 som åtminstone är användbart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Ja det blir spännande att se hur det går månad nummer två. Men hur är det med Windows 7? Visst måste man manuellt gå in i Windows Update och installera valfria uppdateringar för att få erbjudandet om att uppgradera till Windows 10? Eller får alla erbjudandet ändå?

Nej, det behöver du inte, åtminstone för Windows 7 Pro. Frugan fick upp ikonen i aktivitetsfältet utan att ha gjort annat än tillåtit uppdateringar vid avstängning av datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

@strejf: Va! Vet inte Microsoft största fan det?
Om man installerade en valfri uppdatering som kom i våras så får/fick man möjligheten att gå från Win 7 till Win10.

Personligen ser jag ingen anledning att gå från Win 7 till Win 10 då 10:an inte tillför något jag saknar i Win7, däremot är det bra att gå från katastrofen Win 8/8.1 till Win 10 som åtminstone är användbart.

Skrivet av KimTjik:

Nej, det behöver du inte, åtminstone för Windows 7 Pro. Frugan fick upp ikonen i aktivitetsfältet utan att ha gjort annat än tillåtit uppdateringar vid avstängning av datorn.

Olika bud här. Ni kanske förstår varför jag undrar

Givetvis har jag inga burkar med Windows 7 så jag kan inte testa själv

NoWin Du vill inte ha DirectX 12 eller någon av de tekniska förbättringarna här?
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1100005-forbattringar-i...

Eller något av följande?
http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/10-g...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja det blir spännande att se hur det går månad nummer två. Men hur är det med Windows 7? Visst måste man manuellt gå in i Windows Update och installera valfria uppdateringar för att få erbjudandet om att uppgradera till Windows 10? Eller får alla erbjudandet ändå?

Om maskinen har installerat KB3035583 som inte är "valfri" men naturligtvis går att neka/avinstallera som alla uppdateringar kan på Windows 7.

Inte 100% men tror den kom in som rekommenderad innan Juli månad, men verkar vara "viktig" klassad nu iaf, så den installeras automatiskt.

När du väl har den får du Win 10 ikonen och info. Du får även en sabla massa popups om att "nu kan du installera Windows 10 osv", varje dag, lika irriterande första som senaste gången.

Det största problemet är att det finns inget sätt att säga till MS. "Nej, tack. Jag vill inte ha det" utan ditt alternativ är att retas av denna sabla popup dag ut och dag in troligen till Aug nästa år, istället för att låta användarna tacka nej och slippa.

Enda sättet att slippa skiten är att gå in, avinstallera denna uppdatering (länkad ovan) och sedan söka på uppdateringar igen, höger klicka på den, välj dölj. (En funktion jag verkligen vill ha i Windows 10 också... och då permanent inte några månader som i Win 10 Pro.). Hade MS verkligen brytt sig om användarna så hade det funnits ett enkelt "nej tack, jag vill aldrig uppgradera".

Notera att jag både kör Windows 10 på flera maskiner, har kört det och även gillat det sedan TP och nu hatar det mer för varje dag då det irriterar mig på många små sätt. Får se om jag behåller det eller slänger ut den igen. Anser inte att jag ska behöva stå ut med saker jag inte vill.

Oh @Sveklockarn Windows 2000/XP/7 var och är bättre. Men deras grundläggande teknik är föråldrad, så de är svårare att använda idag på en modern dator. Deras sätt att jobba, deras layout och deras sätt att låta användaren göra exakt vf de vill, hur fan de än vill, är dock guld värt.
Är så sabla trött på program som ska säga till mig vf jag ska göra... Jag ska säga till den vad den ska göra åt mig, då det är jag som betalar och då ska bestämma. Något programmerarna måste lära sig.... vem som betalar deras löner.

Permalänk
Medlem

@strejf: Jag har följt din reklamtråd om det du kallar förbättringar och jag kan konstatera att det är inte mycket jag håller med om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

@strejf: Jag har följt din reklamtråd om det du kallar förbättringar och jag kan konstatera att det är inte mycket jag håller med om.

Vad är det du håller med om då? Och vad säger du om den andra länken jag skrev om?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

NoWin Du vill inte ha DirectX 12 eller någon av de tekniska förbättringarna här?
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1100005-forbattringar-i...

Eller något av följande?
http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/10-g...

Här är mina tankar ang de "förbättringar" du raddar up iaf.

Ny startmeny: Jag kommer aldrig acceptera några äckliga ”live tiles” på min PC, aldrig! Även om de går att ta bort så känns inte den nya startmenyn bekväm, man måste fortfarnade lägga in Classic Shell eller nått liknande för att få en fungerande startmeny.

Cortana: Denna funktion hade jag rådiggat..... när jag var 12... Kom igen, va är detta för löjligt trams? Visst kan det vara nått roligt att skojja med på en fest eller så, men vem använder detta till nått produktivt? Lägg ner.

Task switcher: Ok?? Att man kan gläppa mellan sina öppna program genom att hålla in alt o trycka på tab är plötsligt en nyhet?? Är jag nån slags über-hax0r eftersom jag vetat om detta ”trix” sedan urminnes tider?

Taskbar gets subtle: Ok? Så istället för att man ringar in iconen för ett aktivt program med en snygg genomskinlig ram så lägger man istället ett färgglatt streck under iconen o tycker att man gör världen till ett bättre ställe? Herregud.

Snap assist: Låter faktiskt inte helt tokigt, men aldrig nått jag känt behov av.

The comand prompt enters the 21st century: Här ska dom ha beröm faktiskt.

Edge samt IE: Fullständigt ointressanta, oavsett hur bra de må vara. Jag har alltid och kommer alltid använda Firefox som webläsare. Punkt.

Multiple desktops: Ja det var väl på tiden att MS fixade detta, helt otroligt att det inte funnits förut. Inte för att jag använder det, men jag kan absolut se nyttan med det.

Universal Apps: Helt ointressant. Hela Windows Store är ointressant, det bland det första jag tog bort när jag testade W10. Vill jag ha tag i ett program så går jag till den tillverkarens hemsida o laddar ner det, jag behöver inte någon ”store” för att få tag i programvara. Så har vi alla gjort förut, varför inte fortsätta? Vad är det för fel på folk?

Continium: Ingen nytta av detta, använder enbart windows på min speldator pga DirectX, till min server, min htpc, och min telefon finns det betydligt bättre operativsystem än Windows.

2 ställen att göra inställningar på: Varför detta anses som ett bättre alternativ än att bara slänga in ALLA inställningar i kontrollpanelen övergår mitt förstånd iaf.

Nya flashiga sätt att logga in: Min dator med windows står hemma i mitt hus, jag har aldrig ens haft ett lösenord för att starta den.... Någonsin.

DirectX 12: Detta är som sagt det enda som eventuellt (vi få se hur spelen utvecklas) känns lockande.

Phone companion: Min telefon har ingen anledning att ha någon som helst kontakt med min speldator, varför skulle den ha det? Jag använder inte Skype, Onedrive, Cortana eller nått annat tjafs.

Contact support: Jag har pillat med datorer i allmänhet och windowsmaskiner i synnerhet sedan början på 90-talet, inte en enda gång har jag hittills behövt kontakta support. Jag känner inget behov av denna tjänst.

Det är gratis: Jag behöver så vitt jag vet inte betala något för att sitta kvar på Windows 7, så jag ser inte att det skulle vara någon fördel där.

Frågor på det?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

...däremot är det bra att gå från katastrofen Win 8/8.1 till Win 10 som åtminstone är användbart.

Nja, själv anser jag att Windows 8.1 Update 1 är bra mycket bättre än Windows 10 på flertalet punkter. Speciellt för oss med hybrid-datorer som både funkar som surfplatta och traditionell laptop. Sitter man på en vanlig stationär, så känns även Windows 8.1 Update 1 mycket mer som Windows 7 än 10:an.

Det enda jag saknat var startmenyn, vilket Classic Shell löste på 5 sekunder. Nu byter jag enkelt mellan Windows 8.1 startmenyn och Classic Shell. Där har Windows 10 misslyckats totalt med det nya touch-läget som gör datorn näst intill obrukbar för mig.

Jag håller med om att Windows 8 var en smärre katastrof för datorer utan pekskärm när det släpptes. Däremot gick det mesta att fixa mha verktyg från WinAero. Windows 10 innehåller däremot en hel del oönskade funtioner som jag hittills inte hittat lösning för (som att exempelvis stänga av det värdelösa touch-läget). Ni som saknar hårdvara för pekskärmar, kan skatta er lyckliga över att slippa skiten.

Kan förstå att folk väljer Windows 10 för att kunna köra DirectX 12, men det är inget jag behöver i dagsläget.

Uppgraderade nyligen en laptop ifrån Windows 8.0 -> 8.1 -> 8.1.1. Det var extremt omständigt och långt ifrån så enkelt som Strejf vill ge sken av. Ungefär lika svårt att uppgradera 8 -> 8.1.1 som att undvika en uppgradering till Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vad är det du håller med om då? Och vad säger du om den andra länken jag skrev om?

Reklamtråden är alltför omfattande att gå igenom helt men i princip är punkterna är förändring och inte förbättringar för användare.

När det gäller andra länken så kan jag säga att Kasken utrycker mina åsikter väl, dock känner jag inte lockelsen av DX12 eftersom jag inte är en gamer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Olika bud här. Ni kanske förstår varför jag undrar

Givetvis har jag inga burkar med Windows 7 så jag kan inte testa själv

Jag misstänker åtminstone att Pro licenserna ligger i förtur. En nyligen inköpt arbetsdator, dvs. med Pro versionen av 7, fick också upp ikonen efter en dags användning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Jag misstänker åtminstone att Pro licenserna ligger i förtur. En nyligen inköpt arbetsdator, dvs. med Pro versionen av 7, fick också upp ikonen efter en dags användning.

Okej, jag har inte hört något om att olika editions skulle ligga före varandra i kö. Det enda jag vet är att de som anmält tidigt så klart får förtur och att de som har kompatibel hårdvara som är testad fullt ut av Microsoft också får förtur.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@strejf det verkar som att din motivation till att så många som möjligt ska uppdatera till win10, är att DX12 ska få så stor genomslagskraft som möjligt.

Vore det inte bättre att gå ifrån Microsofts lock-in, och istället börja utveckla spel i exempelvis OpenGL eller Vulkan?

Om du nu vill att så många som möjligt ska få tillgång till avancerade ("DX12") spel, vore det ju kanske bäst på sikt om alla skippade Windows 10? Då skulle utvecklarintresset förmodligen flyttas från DX12 till någon av de ovannämnda öppna alternativen, vilket skulle medföra att ALLA (win, osx, linux) skulle få tillgång till avancerade spel, och inte bara användare av Windows 10.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikael07:

@strejf det verkar som att din motivation till att så många som möjligt ska uppdatera till win10, är att DX12 ska få så stor genomslagskraft som möjligt.

Vore det inte bättre att gå ifrån Microsofts lock-in, och istället börja utveckla spel i exempelvis OpenGL eller Vulkan?

Om du nu vill att så många som möjligt ska få tillgång till avancerade ("DX12") spel, vore det ju kanske bäst på sikt om alla skippade Windows 10? Då skulle utvecklarintresset förmodligen flyttas från DX12 till någon av de ovannämnda öppna alternativen, vilket skulle medföra att ALLA skulle få tillgång till avancerade spel, och inte bara användare av Windows 10.

Det kanske även skulle öppna upp marknaden mer för Linux så man slipper Windows?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Det kanske även skulle öppna upp marknaden mer för Linux så man slipper Windows?

Jepp, och det vore katastrof för Windows

Är nog en av anledningarna till att de ens ger ut Win 10 på det sätt de gör. De vill återta marknaden. Sen hur vida detta är bra eller dåligt, har jag båda åsikter om. Men jag gillar alternativ man själv kan välja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Om de titlar som idag utvecklas för DirectX, istället skulle utvecklas för ett öppet alternativ tror jag Linuxanvändandet skulle mångdubblas. Personligen har jag inget egenintresse i att supermånga använder linux, men det skulle vara trevligt för mig som linuxanvändare att ha tillgång till moderna spel!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikael07:

Om du nu vill att så många som möjligt ska få tillgång till avancerade ("DX12") spel, vore det ju kanske bäst på sikt om alla skippade Windows 10? Då skulle utvecklarintresset förmodligen flyttas från DX12 till någon av de ovannämnda öppna alternativen, vilket skulle medföra att ALLA (win, osx, linux) skulle få tillgång till avancerade spel, och inte bara användare av Windows 10.

I en perfekt värld vore DirectX och Windows open source och alla fick ta del av det. Så ser jag det. Men det lär inte hända inom en överskådlig framtid så därför vill jag att världen ska komma så långt som möjligt rent tekniskt och där är Windows 10 just nu det som kan ha störst genomslag på PC-klientsidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det handlar väl mycket att låsa fast kunderna mera, steg tas hela tiden för att återgå till gamla "stordatortiden" där du har en terminal och datan ligger under någon annans kontroll, när så skett så kommer avgifterna.

Office 365 typexempel, alla dessa "säkra" molntjänster det är obegripligt hur vårdslösa många är med sin information, gäller både privat och som företag.

Inget är gratis och upplägget är gammalt kliv in och betala inget men sedan kommer det som ett brev på posten kan tänka mig riktad reklam om du inte betalar denna lilla prenumerations peng senare, för du förstår väl att vi inte kan hålla med uppdateringar och utveckling gratis?

Win 8.1 ser ut att vara det sista op'et som du betalar för och äger, din kontroll i Office serien tog slut med Office 365 hur nu någon kan välja detta när det finns väl fungerande alternativ.

Nu verkar det som om mått och steg verkar ha tagits för att förstöra för ägare av äldre hårdvara och op eller?
Skulle installera om en äldre Dell bb med OEM W7pro och Windows Update krånglar efter första passet med uppdateringar, gjort allt som stått hos pyttemjuk och kört deras fix program men ingen lösning, trodde bara det var jag? men talade för en stund sedan med en annan veteran som har slitit sitt hår med exakt samma sak som jag ett par dagar så jag verkar inte vara ensam om upplevelsen. Ska grotta mer.

-cb99

Stavning.
Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cb99:

Det handlar väl mycket att låsa fast kunderna mera, steg tas hela tiden för att återgå till gamla "stordatortiden" där du har en terminal och datan ligger under någon annans kontroll, när så skett så kommer avgifterna.

Office 365 typexempel, alla dessa "säkra" molntjänster det är obegripligt hur vårdslösa många är med sin information, gäller både privat och som företag.

Inget är gratis och upplägget är gammalt kliv in och betala inget men sedan kommer det som ett brev på posten kan tänka mig riktad reklam om du inte betalar denna lilla prenumerations peng senare, för du förstår väl att vi inte kan hålla med uppdateringar och utveckling gratis?

Win 8.1 ser ut att vara det sista op'et som du betalar för och äger, din kontroll i Office serien tog slut med Office 365 hur nu någon kan välja detta när det finns väl fungerande alternativ.

Nu verkar det som om mått och steg verkar ha tagits för att förstöra för ägare av äldre hårdvara och op eller?
Skulle installera om en äldre Dell bb med OEM W7pro och Windows Update krånglar efter första passet med uppdateringar, gjort allt som stått hos pyttemjuk och kört deras fix program men ingen lösning, trodde bara det var jag? men talade för en stund sedan med en annan veteran som har slitit sitt hår med exakt samma sak som jag ett par dagar så jag verkar inte vara ensam om upplevelsen. Ska grotta mer.

-cb99

Jag håller med om mycket av det du skriver, däremot är jag positivt inställd till det hela. Molnkopplingar och tjänster ser jag som saker som kommer att underlätta mycket för väldigt många. Det blir enklare att komma åt sin information var man än är. Mindre krångel och mer "det fungerar bara". Jag ser också fram emot när allt i vardagen är uppkopplat mot internet, mitt hus, bil, köksklocka, brandlarm, kaffemuggar m.m. IoT-revolutionen är nära och jag tänker uppleva och njuta av den

Jag har uppdaterat datorer från 2006 som har en "certified for Windows XP"-logga fastklistrad på sig till Windows 10. Om du vill slippa köra en fullt Windows Update-uppdaterad dator för att få Windows 10 kan du köra det här verktyget:

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag håller med om mycket av det du skriver, däremot är jag positivt inställd till det hela.

Du är positivt inställd till total dominans av en aktör, vilka då kan sätta villkoren precis som dom vill eftersom du som användare inte har något alternativ och därför inget att säga till om?

Permalänk

@strejf:

Den där jäkla flaggan kommer där nere i hörnet o tjatar o tjatar o tjatar hela tiden......

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikael07:

Du är positivt inställd till total dominans av en aktör, vilka då kan sätta villkoren precis som dom vill eftersom du som användare inte har något alternativ och därför inget att säga till om?

Microsoft har redan i princip total dominans på PC-klientsidan. Däremot knappt någon marknadsandel på mobilsidan vilket egentligen är den viktiga biten. Tror inte att något av det kommer förändras inom en snar framtid, vad tror du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Microsofts lilla reklamjippo har exakt noll betydelse för om man får uppgradera Windows 7 eller nyare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Microsofts lilla reklamjippo har exakt noll betydelse för om man får uppgradera Windows 7 eller nyare.

Vad pratar du om?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vad pratar du om?

KB3035583

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Här är mina tankar ang de "förbättringar" du raddar up iaf.

Ny startmeny: Jag kommer aldrig acceptera några äckliga ”live tiles” på min PC, aldrig! Även om de går att ta bort så känns inte den nya startmenyn bekväm, man måste fortfarnade lägga in Classic Shell eller nått liknande för att få en fungerande startmeny.

Cortana: Denna funktion hade jag rådiggat..... när jag var 12... Kom igen, va är detta för löjligt trams? Visst kan det vara nått roligt att skojja med på en fest eller så, men vem använder detta till nått produktivt? Lägg ner.

Task switcher: Ok?? Att man kan gläppa mellan sina öppna program genom att hålla in alt o trycka på tab är plötsligt en nyhet?? Är jag nån slags über-hax0r eftersom jag vetat om detta ”trix” sedan urminnes tider?

Taskbar gets subtle: Ok? Så istället för att man ringar in iconen för ett aktivt program med en snygg genomskinlig ram så lägger man istället ett färgglatt streck under iconen o tycker att man gör världen till ett bättre ställe? Herregud.

Snap assist: Låter faktiskt inte helt tokigt, men aldrig nått jag känt behov av.

The comand prompt enters the 21st century: Här ska dom ha beröm faktiskt.

Edge samt IE: Fullständigt ointressanta, oavsett hur bra de må vara. Jag har alltid och kommer alltid använda Firefox som webläsare. Punkt.

Multiple desktops: Ja det var väl på tiden att MS fixade detta, helt otroligt att det inte funnits förut. Inte för att jag använder det, men jag kan absolut se nyttan med det.

Universal Apps: Helt ointressant. Hela Windows Store är ointressant, det bland det första jag tog bort när jag testade W10. Vill jag ha tag i ett program så går jag till den tillverkarens hemsida o laddar ner det, jag behöver inte någon ”store” för att få tag i programvara. Så har vi alla gjort förut, varför inte fortsätta? Vad är det för fel på folk?

Continium: Ingen nytta av detta, använder enbart windows på min speldator pga DirectX, till min server, min htpc, och min telefon finns det betydligt bättre operativsystem än Windows.

2 ställen att göra inställningar på: Varför detta anses som ett bättre alternativ än att bara slänga in ALLA inställningar i kontrollpanelen övergår mitt förstånd iaf.

Nya flashiga sätt att logga in: Min dator med windows står hemma i mitt hus, jag har aldrig ens haft ett lösenord för att starta den.... Någonsin.

DirectX 12: Detta är som sagt det enda som eventuellt (vi få se hur spelen utvecklas) känns lockande.

Phone companion: Min telefon har ingen anledning att ha någon som helst kontakt med min speldator, varför skulle den ha det? Jag använder inte Skype, Onedrive, Cortana eller nått annat tjafs.

Contact support: Jag har pillat med datorer i allmänhet och windowsmaskiner i synnerhet sedan början på 90-talet, inte en enda gång har jag hittills behövt kontakta support. Jag känner inget behov av denna tjänst.

Det är gratis: Jag behöver så vitt jag vet inte betala något för att sitta kvar på Windows 7, så jag ser inte att det skulle vara någon fördel där.

Frågor på det?

Vad jobbar du med (yrke/titel)?

Var tycker du att du befinner dig här?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Vad jobbar du med (yrke/titel)?

Var tycker du att du befinner dig här?
http://i.imgur.com/qfvZPyS.png

Det är bara helt enkelt så att man kan hitta fel i allt om man bara försöker så hårt att man blir röd i hela ansiktet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det ryktas att Windows 10 nu är installerat på antingen 81 miljoner datorer eller närmare 100 miljoner datorer. Skulle 81 miljoner vara sant så är det en dramatisk minskning av antalet installationer och det innebär helt klart en del frågetecken. 100 miljoner vore däremot en närmare fortsättning av samma hastighet som till 75 miljoner.

Vad tror ni, vad är mest sannolikt? 81 eller nästan 100?

http://www.neowin.net/news/windows-10-installations-are-appro...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det ryktas att Windows 10 nu är installerat på antingen 81 miljoner datorer eller nästan 100 miljoner datorer. Skulle 81 miljoner vara sant så är det en dramatisk minskning av antalet installationer och det innebär helt klart en del frågetecken. 100 miljoner vore däremot en fortsättning av samma hastighet som till 75 miljoner.

Det fanns ju alltid ett gäng användare som garanterat skulle bytt OS oavsett.
Nyhetens behag har svalnat och den otroligt massiva negativa pressen som W10's spionfunktioner lett till har gett resultat.
Själv har jag W10 på 3 datorer, men skulle ändå inte anse mig som en W10 användare då mina huvuddatorer kör W7 och kommer att göra så även i framtiden.

Nej Microsoft måste skärpa sig och göra det OS användarna vill ha, inte det OS som Microsoft vill att vi skall ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det ryktas att Windows 10 nu är installerat på antingen 81 miljoner datorer eller närmare 100 miljoner datorer. Skulle 81 miljoner vara sant så är det en dramatisk minskning av antalet installationer och det innebär helt klart en del frågetecken. 100 miljoner vore däremot en närmare fortsättning av samma hastighet som till 75 miljoner.

Tycker dessa miljoner är fel sätt att mäta. Mer intressant är väl hur många % av alla installationer som har uppgraderat...
Men antagligen är inte det en lika imponerande siffra och därför väljer dom att flasha med lite miljoner.

Med tanke på att uppgraderingen är gratis, och att 10:an trycks ut via nyförsäljning så är jag dock inte imponerad. Ger man bort nått gratis så är ju allt annat än 100% en failure

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Microsoft har redan i princip total dominans på PC-klientsidan. Däremot knappt någon marknadsandel på mobilsidan vilket egentligen är den viktiga biten. Tror inte att något av det kommer förändras inom en snar framtid, vad tror du?

Nej jag tror inte heller det kommer ske några större förändringar snart. Något jag tycker är en mycket tråkig utveckling. Visst är det bra med standarder, men skulle det inte vara bättre att enas om öppna standarder så kan varje system/OS ha sina egna implementationer? Då blir det mycket större valfrihet och mer makt åt konsumenten/användaren/individen. Att hylla att en aktör använder sin position för att låsa ute alla andra alternativ (vilket ska sägas är en logisk strategi, sett från ett vinstdrivande företag) är i min mening att med glädje böja sig framåt, om du ursäktar uttrycket..