Apple lanserar Iphone 6S och Iphone 6S Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

De som vill ha 16gb köper 16gb, de som vill ha mer köper en tele med mer. Frågor på det?

En stor del personer inte förstår hur lite 16gb är och sedan måste radera massa foton och appar när en uppdatering släpps.

Det är dessutom extra svinigt när nästa steg är 64, sedan 128. Kör 32gb basmodell istället med samma uppgraderingar.

Att erbjuda 16, 64, 128 är inget annat än att ha en basmodell som är sämre än den borde vara för att få ner ingångspriset när det verkliga priset är mycket högre om man faktist vill ha en telefon som är avändbar.

16 gb har varit lite väldigt länge. Nu med 4K video och fler MP på kameran så kommer det ju vara slut innan man hunnit blinka.

Skrivet av Snigeln Bert:

Varför? Min telefon har 8 GB internt som jag har expanderat med 64 GB lagring. Funkar prima.

Det är möjligt att det fungerar prima. Men det är inget "flaggskepp" släppt 2015, eller hur?

Sen kan man ju inte expandera på iPhones. Färre och färre Android-flaggskepp tillåter SD-kort.

32gb borde vara minimum expanderbar lagring finns. Expanderbar lagring är ett komplement till intern lagring, inte en ersättning.

Skrivet av Nombah:

@H_Bozz: Jag har 16GB versionen och jag har inte ens fyllt hälften. Mycket beror dock på att jag inte laddar ner massa spel eller spelar in filmer eller liknande jag använder mer mobilen för vad det är skapt för. Förstår mig verkligen inte på alla som känner ett starkt behov av att ha 1000 bilder + filmer ständigt lagrat på mobilen.

Fast om du har en telefon som tar bilder med 12MP, filmar i 4K. Så krävs det inte mycket för att fylla 16gb, eller de dryga 11 som är tillgängliga. Min Z3a filmar också 4K. 55 sekunder tog upp 366 MB. Lite snabbt räknat är det 30 st likadana filmer. Säger inte att det enda alla gör är att filma i 4K. Men om har ett par st 4k videor och några appar. Kanske har du Spotify och inte vill dränera din datakvot första veckan varje månad? Ska du ha ett par spellistor i Offline mode så är det minst 1 gb.

Men visst, självklart går det att hålla på och föra över till dator, använda iCloud, radera. Vad man nu vill. Men ska man verkligen behöva det om man betalar 8000kr+ för en telefon? Det fungerar. Men det ska inte behövas när man betalar så mycket.

Jag fattar att du kanske inte använder telefonen på det viset. Men du verkar vara långt ifrån medelsnitts-användaren.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Beror ju på hur du väljer att betala för den.
Min 6:a som jag köpte förra året kostar mig 110:- per månad i 24mån. Dvs 2640.
Nästan i ditt spann för 10 år sedan (uppräknat inflation)

Då betalar du rimligen resterande på ett annat sätt, exempelvis via ett abonnemang, som subventionerar telefonen? iPhone 6 uppskattas kosta cirka 240 dollar att tillverka, din presenterade kostnad täcker knappt tillverkningskostnaden. Det vore intressantare att veta din totalkostnad för abonnemang och mobil än bara tillägget för iPhone 6.

Edit: Jag betalar 349 kr för abonnemang hos 3 med ett tillägg för mobilen på 200 kr i månaden. 549 kr x 24 månader = 13176 kr i totalkostnad över avtalstiden.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ska bli spännande att se tester på Apple A9/A9X.

När ska de andra tillverkarna lära sig att "less is more"? Föredrar själv definitivt Android 5 över iOS8, men systemkretsdesignen, saker som storlek och skärmupplösning är ju så totalt vansinnigt designade på t.ex. Samsung S6 att Iphone 6 kändes som det klart bästa valet. Det trots iOS och trots Safari...

Ta upplösningen. Kan någon hävda att den PPI som Iphone 6/6 plus använder i praktiken är ett problem? För att man ska få samma upplevd prestanda med Samsung S6, 2560x1440, som Iphone 6, 1334x750, så måste GPU-delen i S6 vara ~3.7 gånger så snabb ("bara" 1.8 gånger så snabb om man jämför med 6 Plus). Vettigt?

Ta CPU-delen. Vilka program kör man typiskt på en telefon där man har nytta av 4 + 4 CPU-kärnor? Grundkurs i modern CPU-design säger att för interaktiva laster, d.v.s. exakt det man har på telefoner/pekplattor, är prestanda per CPU-kärna extremt mycket viktigare än aggregerad prestanda.

Tar man sedan grundkursen i OS-design så kommer man rätt snabbt inse hur extremt komplicerat det är att skriva ett vettig scheduler för ett asymmetriskt 4 + 4 system, är svårt nog att skriva det för symmetriska multicore system. Att ha några riktigt strömsnåla CPU-kärnor ihop med några kraftfulla låter bra i teorin, det kommer även vara bra i praktiken samma stund vi lurar ut hur man tittar in i framtiden... Här är verkligen "less more", är så väldigt mycket lättare för Apple att göra något riktigt bra med sina två (tre i Ipad) starka CPU-kärnor.

Tänk om Google kunde säga att nästa leverantör av Nexus-telefonen är Apple, det vore något

Nu vill jag inte säga att du har fel, för Apples design av CPU är vettig men det verkar som att den 4+4 design som finns för vissa Android-modeller inte är fel heller, Anandtech gjorde ett test (http://www.anandtech.com/show/9518/the-mobile-cpu-corecount-d...) som av vad jag kan förstå visar att det finns nytta av en sådan design.
Verkar dock som att 2+4 eller kanske till och med 2+6 vore bättre, de tunga CPU-kärnorna jobbar inte så mycket enligt testet.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Inget som motiverar uppgradering från 6:an. I övrigt är det väl ganska tråkigt uppdatering kan jag tycka...

Jag tycker deras "3d touch" lät intressant. Men som student, och ägare av en 6a jag med får jag nog hålla med om att det känns svårmotiverat att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

Jag tycker deras "3d touch" lät intressant. Men som student, och ägare av en 6a jag med får jag nog hålla med om att det känns svårmotiverat att uppgradera.

Ja, fram till 3d Touch presenterades så tyckte jag att iPhone 6s kändes väldigt sval - men den funktionen ser riktigt vass ut och som löser många tillkortakommanden med att använda en mobiltelefon. Jag byter dock inte från 6 till 6s, utan väntar till 7.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Christley:

med den logiken så är det just stekpannor för 4000kr som man ska skaffa om man gillar att göra mat.
har inte problem med att det finns så dyra mobiler. har problem med att det är standarden för mobiler idag. en dator har många skick, allt från billig till svindyr. ny som gammal. mobiler har bara dyr till svindyr i sitt spektrum. vill du få en billig mobil måste du gå tillbaka 2-3 år eller ta en mobil som presterar sämre än en mobil för 3 år sen gjorde.
alla nya mobiler släpps för 5000kr+. för det lilla den gör är den inte prisvärd. men vissa har mer pengar än andra har, då kanske man ser det lite annorlunda än mig

Finns ju telefoner från 1000kr +.

Du får va du betalar för.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Datavetare
Skrivet av houze:

Nu vill jag inte säga att du har fel, för Apples design av CPU är vettig men det verkar som att den 4+4 design som finns för vissa Android-modeller inte är fel heller, Anandtech gjorde ett test (http://www.anandtech.com/show/9518/the-mobile-cpu-corecount-d...) som av vad jag kan förstå visar att det finns nytta av en sådan design.
Verkar dock som att 2+4 eller kanske till och med 2+6 vore bättre, de tunga CPU-kärnorna jobbar inte så mycket enligt testet.

Anandtech gör mycket rätt men det där testet skulle jag benämna lite av ett lågvattenmärke.

Om jag jämför två system, ett med 4 kärnor och ett med 2 kärnor, vad är då den viktigaste frågan att få svar på?
Vad Anandtech svara på är om dagens program kan lägga relativt hög last på alla tillgängliga kärnor och man får svaret: ja det kan man. Är slutsatsen då att 4 kärnor är "rätt design"?

Nej! Det är också personer (har själv inte kommenterat den artikeln) som påpekar det i kommentarerna till artikel du länkar. En relevant jämförelse vore att köra samma tester på en i övrigt så lika produkt som möjligt men där man har t.ex. Snapdragon 808 (2 "big" kärnor och 4 meningslösa kärnor). Vad man med stor sannolikhet skulle se där är att visst lastas kärnorna kanske lite mer, men det kommer inte vara i närhet dubbelt så mycket last på "big" kärnor och prestanda kommer vara ungefär den samma!

Att designa program som äter 100% av 1000 CPU-kärnor är trivial, att designa program där total körtid minskar till i närhet av hälften när man ökar från 2 till 4 kärnor är för typiska interaktiva laster i det närmaste hopplöst. Det användarna bryr sig om är saker som "hur länge räcker batteriet", "är det lite 'lagg'" etc. Vad jag läst om modeller med Snapdragon 808 kontra 810 och Exynos 7420 är att upplevd prestanda är extremt snarlik men 808 blir inte lika varm och har bättre batteritid.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1NstaNT:

Ja dom ger fan i att trycka in 800000 miljoner ppi i en pytteliten skärm. Känns som de flesta andra strävar efter att nå 4k upplösningar på 5" skärmar som enligt mig bara drar mer ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av All3z:

En stor del personer inte förstår hur lite 16gb är och sedan måste radera massa foton och appar när en uppdatering släpps.

Det är dessutom extra svinigt när nästa steg är 64, sedan 128. Kör 32gb basmodell istället med samma uppgraderingar.

Att erbjuda 16, 64, 128 är inget annat än att ha en basmodell som är sämre än den borde vara för att få ner ingångspriset när det verkliga priset är mycket högre om man faktist vill ha en telefon som är avändbar.

16 gb har varit lite väldigt länge. Nu med 4K video och fler MP på kameran så kommer det ju vara slut innan man hunnit blinka.

Det är möjligt att det fungerar prima. Men det är inget "flaggskepp" släppt 2015, eller hur?

Sen kan man ju inte expandera på iPhones. Färre och färre Android-flaggskepp tillåter SD-kort.

32gb borde vara minimum expanderbar lagring finns. Expanderbar lagring är ett komplement till intern lagring, inte en ersättning.

Fast om du har en telefon som tar bilder med 12MP, filmar i 4K. Så krävs det inte mycket för att fylla 16gb, eller de dryga 11 som är tillgängliga. Min Z3a filmar också 4K. 55 sekunder tog upp 366 MB. Lite snabbt räknat är det 30 st likadana filmer. Säger inte att det enda alla gör är att filma i 4K. Men om har ett par st 4k videor och några appar. Kanske har du Spotify och inte vill dränera din datakvot första veckan varje månad? Ska du ha ett par spellistor i Offline mode så är det minst 1 gb.

Men visst, självklart går det att hålla på och föra över till dator, använda iCloud, radera. Vad man nu vill. Men ska man verkligen behöva det om man betalar 8000kr+ för en telefon? Det fungerar. Men det ska inte behövas när man betalar så mycket.

Jag fattar att du kanske inte använder telefonen på det viset. Men du verkar vara långt ifrån medelsnitts-användaren.

Jag har en oneplusone och valde 16gb modellen då jag inte visste vad jag skulle ha 64gb till. Du måste förstå att alla inte är som dig (filma 4k etc) och behöver därför inte mer än 16gb. Med tanke på apples priser för extra lagring så anser jag att det är bra att valmöjligheten finns för att komma ner i pris

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem

"..och lägger till en finess för att spela in korta, GIF-liknande videosnuttar i vad som kallas för Live Photos."

Windows Phone någon?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

Jag har en oneplusone och valde 16gb modellen då jag inte visste vad jag skulle ha 64gb till. Du måste förstå att alla inte är som dig (filma 4k etc) och behöver därför inte mer än 16gb. Med tanke på apples priser för extra lagring så anser jag att det är bra att valmöjligheten finns för att komma ner i pris

Förstår att alla inte fyller den med 4K direkt. Men majoriteten använder garanterat mer än 16gb.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem

Det sades på eventett att man kunde abbonera på en iPhone och få en ny modell varje år. Någon som minns vilka priser man nämnde och om det skulle bli möjligt i Sverige?

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | ASUS ROG Swift 27" 4K PG27UCDM | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av freeAppz:

Vaddå? Är det en nyhet eller inte? Enligt specen på den "gamla" Iphone 6 har den också jon-dopat glas?! Kanske bara jag som är morgontrött...

Verkar vara en ny version av jon-dopat glas

http://www.apple.com/iphone-6s/design/

"The new glass on iPhone 6s is made using a special dual ion‑exchange process, which makes it stronger at a molecular level and the most durable in the smartphone industry."

Återstår att se hur bra det verkligen är. Gissningsvis räcker det fortfarande med att ha telefonen i fickan och få in lite stenmjöl från gatan när det blåser för att glaset ska få små repor som syns i solljus.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pippo:

Sköna specs om året hade varit 2013. Nej, snacka om skräp haha.

???

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Det sades på eventett att man kunde abbonera på en iPhone och få en ny modell varje år. Någon som minns vilka priser man nämnde och om det skulle bli möjligt i Sverige?

Tror de nämnde 30-39 dollar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av All3z:

Förstår att alla inte fyller den med 4K direkt. Men majoriteten använder garanterat mer än 16gb.

Vad baserar du det på? Utgår jag personligen ifrån min familj och mina vänner och deras sätt att använda sina mobiler på så räcker 16 gb gott och väl. Ingen sitter ju och skickar över musik, filmer, serier etc till telefonerna i dagsläget utan istället används streamingtjänster och molntjänster.

Men visst, det finns väl en hel del halvkorkade användare som fyller sina telefoner med FLAC's och sedan lyssnar på musiken i deras telefon med billiga skräplurar och utan hörlursförstärkare och tror att ljudet är såå mycket bättre än ifall de hade streamat musiken istället. Men de är ju snarare en minoritet.

Permalänk
Medlem

Från 2012 tydligen:
http://www.engadget.com/2015/09/09/comic-predicted-ipad-pro-k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

Tror de nämnde 30-39 dollar.

Det kostar mycket mer än det. Såg inte event, men US operatörer började erbjuda det för ett tag sen. Först ska man ha abb från dom och 20-40 dollar i mån för få ny iphone helt gratis varje gång det släpps ny modell.
Så mobilabb + gratis iphone extra kostnad.
Apple skulle aldrig vara så generös, ge ny gratis iphone modell/år för endast 30/40 dollar i mån.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av Fade:

Är du på riktigt? "Uttala dig inte om saker" alla har väl rätt att yttra sin åsikt? Min jobbtelefon är en iPhone6 16GB och har fått rensa inför varje uppdatering, detsamma gäller alla mina kollegor med samma lur.

Du pratar om iOS9, vilket inte är ute än. Så fram tills dess gäller ju precis det jag skrivit, även om det kommer i dagarna.

Kudos att de äntligen gör något åt problemet, men vart på detta vis i många år.

Ja man ska väl köpa efter behov, är det någon som säger annorlunda? Jag inkl. mina arbetskamrater som inte hade mycket mer än 16GB versionen att välja på (företaget köper bara in 16GB versionen) har alla samma problem med uppdateringar, och har haft med tidigare modeller också.

Skönt att nu iOS9 förhoppningsvis löser det problemet, det är på tiden.

Diskussionen handlade om huruvida iPhone 6S borde lanseras med 16 eller 32 GB som minsta utrymme. Inte om det har varit ett problem för "många år sedan" (det har det). iPhone 6S levereras med iOS 9. Alltså är argumentet irrelevant. Ledsen om jag trampade på en tå.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av blackis:

Finns redan: http://www.telenor.se/privat/mobil-telefoni/erbjudanden/chang...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

En del intressanta saker, det jag dock blev mest nyfiken på var "Hej Siri" utan att behöva ha mobilen på laddning. Ska bli väldigt intressant att se hur mycket det påverkar batteritiden. Tycker att det borde kunna påverka en del med tanke på att den hela tiden är igång i bakgrunden och måste analysera allt omgivande ljud, vilket krävs en del beräkningskraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

vet inte hur du lyckats hitta den så billigt, men den billigaste iphonen idag ligger på 6.2k

Förlängde mitt nuvarande abonnemang (som jag var nöjd med) o tog en lur på köpet.

Skrivet av Anwest:

Då betalar du rimligen resterande på ett annat sätt, exempelvis via ett abonnemang, som subventionerar telefonen? iPhone 6 uppskattas kosta cirka 240 dollar att tillverka, din presenterade kostnad täcker knappt tillverkningskostnaden. Det vore intressantare att veta din totalkostnad för abonnemang och mobil än bara tillägget för iPhone 6.

Edit: Jag betalar 349 kr för abonnemang hos 3 med ett tillägg för mobilen på 200 kr i månaden. 549 kr x 24 månader = 13176 kr i totalkostnad över avtalstiden.

Absolut är det kopplat till mitt abonnemang. Är även medveten om totalkostnaden samt hur det fungerar med subventionerade telefoner.
Dock tycker jag inte det är farligt då jag annars hade behövt köpa valfri telefon + någon form av abonnemang.
Jag betalar 349 för abonnemanget samt då 110 för telefonen.
Abonnemangskostnaden blir då 8376 samt 2640 för telefonen. Totalkostnad 11016:-
Skulle man ta en Iphone eller motsvarande high-end telefon måste du ändå ha ett abonnemang kopplat till den. Istället för att då betala ca 5-7000:- för en telefon och ytterligare någon hundralapp för ett abonnemang (kostnad beror på behov) så får du oftast en dyrare lösning.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Skrivet av md7:

En del intressanta saker, det jag dock blev mest nyfiken på var "Hej Siri" utan att behöva ha mobilen på laddning. Ska bli väldigt intressant att se hur mycket det påverkar batteritiden. Tycker att det borde kunna påverka en del med tanke på att den hela tiden är igång i bakgrunden och måste analysera allt omgivande ljud, vilket krävs en del beräkningskraft.

De dedikerar hårdvara till det, tar typ ingen kraft eller batteritid alls. Har funnits på Androidmobiler något år med Ok Google. https://www.qualcomm.com/news/onq/2013/02/20/snapdragon-wakes...
Apple har gjort samma sak i nya A9.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av All3z:

Med dagens molnbaserade lagringsmetoder så är stor internlagring inte lika högt prioriterat för många. Visserligen blir appar större och större, men det ska krävas att man har stora spel installerat för att fylla 16 GB, och den typen av spel som ligger på 1+ GB är heller inget som många prioriterar.

Jag ser främst två anledningar till varför Apple kör på 16 GB i stället för 32. Dels är det för att de ska kunna kränga på Icloud-prenumerationer. Men också för att det troligtvis finns ett överskott av billiga 16 GB kretsar som ligger och samlar damm på något lager eftersom att allt fler konkurrenter satsar på 32 GB.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

De dedikerar hårdvara till det, tar typ ingen kraft eller batteritid alls. Har funnits på Androidmobiler något år med Ok Google. https://www.qualcomm.com/news/onq/2013/02/20/snapdragon-wakes...
Apple har gjort samma sak i nya A9.

Tack för informationen, kände dock redan till den biten att det funnits på Androidmobiler innan och att Apple implementerat den funktionen i M9 (om jag inte missminner mig) enligt presentationen igår. Oavsett så lär det ju krävas en del energi ändå, men den kanske är så pass effektiv så att det är försumbart? Oavsett, ska bli spännande och se tester på det när det dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Kollade nyss på eventet. Alltså jag vet i fan... Apple har en del schyssta innovativa idéer att komma med, men lyssnar mobiltillverkarna verkligen på vad vi konsumenter vill ha? Stöd för trådlös laddning. IP klassat vattenskydd, NFC, eller varför inte det svarta fåret - längre batteritid.

Nej, Apple vet alltid bättre vad konsumenten vill ha än konsumenterna själva.
NFC finns för övrigt redan men Apple vet att konsumenterna bara vill att det ska användas till Apple pay.

Permalänk
Skrivet av md7:

Tack för informationen, kände dock redan till den biten att det funnits på Androidmobiler innan och att Apple implementerat den funktionen i M9 (om jag inte missminner mig) enligt presentationen igår. Oavsett så lär det ju krävas en del energi ändå, men den kanske är så pass effektiv så att det är försumbart? Oavsett, ska bli spännande och se tester på det när det dyker upp.

Iom att det knappt tar någon energi i Androidmobiler och Apple ärligt talat är bättre på att designa ARM-processorer (Android med Snapdragon kör referensdesigner vad jag vet) så kommer det garanterat vara försumbart.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

iPhone 6S plus here I come, ser grymt fin ut!
Y
Bra jobbat Apple, igen!

Visst, ser väl fin ut. Men nästan 200g är lite i tyngsta laget tycker jag... Hmmm. Kör Android just nu men väntar nog till 7 än och provar Apple då.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Med dagens molnbaserade lagringsmetoder så är stor internlagring inte lika högt prioriterat för många. Visserligen blir appar större och större, men det ska krävas att man har stora spel installerat för att fylla 16 GB, och den typen av spel som ligger på 1+ GB är heller inget som många prioriterar.

Jag ser främst två anledningar till varför Apple kör på 16 GB i stället för 32. Dels är det för att de ska kunna kränga på Icloud-prenumerationer. Men också för att det troligtvis finns ett överskott av billiga 16 GB kretsar som ligger och samlar damm på något lager eftersom att allt fler konkurrenter satsar på 32 GB.

Hur det än är så det snålt och dåligt hur man än vrider på det.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Det jag ser som det stora problemet med 16GB är att om jag inte har någon media på telefonen och snålar med program o.dyl så får jag precis in det mesta på det men att det är väl på samma sätt med lagringen i telefonen som annan flashmedia? Dvs den mår inte helt bra av att vara nästan helt fylld och prestandan går ned betänkligt?
Eftersom lagringen också används som virtuell disk för telefonen så slöar ju det ned hela användarupplevelsen. 16GB känns otidsenligt.

Spec-jämförelser har ofta inte sett så imponerande ut till Apples fördel men jag vet att i tester av lagringen så har den i alla fall i iPad varit extremt snabb med i princip SSD-hastighet. Det tror jag är en stor anledning till flytet.
Den nya A9 verkar också vara tre-kärning på samma sätt som gammla A8X.
Kommer den med 2MB minne så funderar jag seriöst på att uppgradera min gamla Nexus 4.