Apple tillkännager Ipad Pro – surfplatta på 12,9 tum med tangentbord och penna

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Om iPad Pro hade kommit med desktop OS skulle den va intressant. Nu är det ännu en gimmick pryl.

Fast om man vill ha desktop OS så köper man deras laptop istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulukai:

Jag vet inte vilka skolor du vikarierat för men det du säger stämmer absolut inte. Det finns många skolor som köper in betydligt dyrare grejer än det billigaste.

Det är alltid det billigaste av just den specifika produktfamiljen. Macbook Air är den billigaste Macbooken, och jag är nästan helt säker att det är bottenspecs/gårdagens modell.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jo, tangentbordet är det

Just ja, den har ju tangenter med bokstäver och siffror....

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Jo, tangentbordet är det

Nej, inte ens lika förutom att de är inbyggda i ett skydd.

Skrivet av kelthar:

Känner mig lite manad att påpeka att minimum req för Win10 32-bit är 1GB. 64-bitars 2 GB. Samma för Win 8.1.

Fast det är bara för OS, sen ska du köra applikationer med, och som alla vet så kan de dra iväg och sedan krascha rätt snabbt på Windows, ex Firefox som dras med en minnesläcka sedan rätt många år, vilket gör att Firefox drar upp mot 3GB minne och sedan kraschar, men det kanske blir skillnad på det när Firefox kommer i 64 bitars version under hösten (som det ser ut nu) så då kan Firefox nyttja mer minne, och inte krascha vid 3GB.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Är så nöjd med min Surface Pro 2 som jag köpte i vintras för 5000:-. 256 Gb SSD, i5-processor och 8 gig ram. Om Apples nya Ipad ska vara något liknande så duger det inte med 2 gigabyte ram. Men folk kommer köpa den oavsett.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, inte ens lika förutom att de är inbyggda i ett skydd.

Det är väldigt likt och ser ut som en kopiering som med mycket av vad Apple gör.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Fast om man vill ha desktop OS så köper man deras laptop istället

Och vilken Apple laptop kan jag köpa som har en touchskärm och som jag kan skriva på utan att behöva vika upp den?

Apple har en lucka i sitt sortiment här.

Sen har jag inte lusläst men USB porten verkar fortfarande saknas vilket är ett redigt hinder

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Verkar som att iPad Pro kommer med 4GB RAM-minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ja man får ju "dubbla" prestandan i CPU/GPU enligt Apple själva varje generation. Men det är en Pro version som inte alls är så imponerande just nu. Ska det vara "Pro" måste den ha något mer attraktivt än bara större skärm osv. Surface har ju fullskaligt OS och riktigt feta grejer i. Men det är klart fåren blir kvar och köper ändå

Skrivet av Ignostic:

Uppenbara likheter med ms surface. Personligen väljer jag tveklöst Windows över ios om jag ska göra ngt mer avancerat än att t.ex. surfa på bussen, eller skicka en dålig film till chromecasten.
Med det sagt så tvekar jag ändå inte en sekund på att fåren står i fållorna utanför butikerna några dagar innan release.

Tycker nog det är ni som är får som inte kan se att det finns användnigsområden för en produkt för andra även om det kanske inte är så för er själva.

Skrivet av Orici:

Det är väldigt likt och ser ut som en kopiering som med mycket av vad Apple gör.

I så fall kopierar de väl sig själva också? Deras Smart Cover har ju funnits ett tag och att det kan vara en idé att lägga till ett tangentbord i ett sådant är väl inte helt svårt att klura ut. Att Apple kopierar mycket begriper jag inte vad du syftar på. Men är det alltid viktigast att vara först? Är det inte bättre att göra något bra av en sak istället? Menar inte att Apple alltid lyckas med det, men att de ”kopierar mycket” känner jag som sagt inte igen.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Tycker nog det är ni som är får som inte kan se att det finns användnigsområden för en produkt för andra även om det kanske inte är så för er själva.

Fåren är de som känner att det är så fruktansvärt brådis att få tag i denna produkten så att de ägnar flera dagar åt att köa för att få tag i den först.
Jag skrev inte att jag inte tror att det finns användningsområden även om jag tror att Wacom/MS redan täcker de flesta (men äpplet på baksidan saknas)

Permalänk
Medlem

Då vet du inte vad ett får är. Sen så varken vill jag eller behöver jag något som detta, pratar utifrån rent allmänt att det inte känns som något "Pro" med den överhuvudtaget

Permalänk
Medlem

..(men att de ”kopierar mycket” känner jag som sagt inte igen.

HAHAHAHAHAHAHAHAHA

Permalänk
Medlem

I så fall kopierar de väl sig själva också? Deras Smart Cover har ju funnits ett tag och att det kan vara en idé att lägga till ett tangentbord i ett sådant är väl inte helt svårt att klura ut. Att Apple kopierar mycket begriper jag inte vad du syftar på. Men är det alltid viktigast att vara först? Är det inte bättre att göra något bra av en sak istället? Menar inte att Apple alltid lyckas med det, men att de ”kopierar mycket” känner jag som sagt inte igen.

Jag vet att du är Apple fan boy sen lång tillbaka men överdriver du inte lite nu? Varje år de presenterar sina "nya" saker så känner man igen det från anda miljöer som haft det långt tidigare. IPad > Mono till Stereo, IPad > Simpel grid struktur till möjlighet till katalog indelning, IPad > 1 GB ram till 2 GB ram, IPad > Peka med fingrar, Peka med penna, IPad > Inge notifierings bar, Notifieringsbar, IPad vanligt covor, inbyggt tangentbord cover o.s.v. Detta är bara de jag minst rakt upp och ner, finns säkert en hel del mer.

Man kan såklart pratar om vem som nyttjar en idé bäst ibland har Apple lyckas vidareutveckla till något bättre, ibland inte. Det är så det fungerar med de flesta tillverkare. Det som dock är speciellt är att Apple folket blir så imponerande när Apple presenterar dessa saker oavsett om det redan funnits i andra produkter i flera år.

Apple har varit duktiga på att utveckla idéer som taget oss vidare men de senaste åren så är det andra företag som stått för framtiden, Apple har mest försökt hänga med och vidareutveckla redan befintliga idéer.

Jag har idag 2 IPads hemma och bygg kvalitén är fin men användarvänligheten är på tok för begränsad, jag hoppas de inte planerar att ha iOS i vad de kallar IPad Pro.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Neon:
Apple har väl inte på något sätt påstått att de är först med de sakerna du radar upp?
Tvärtom häcklade ju Steve Jobs "pekdon" till touchskärmar. (Och de som tycker att den nya pennan betyder att Apple har gjort en kovändning har faktiskt vare sig begripit vad det handlade om för Jobs, och fortfarande gör för Apple, eller vad pennan är till för nu.)

Självklart använder Apple iOS i iPad Pro. det är ju en platta med touchinterface. Den är fullständigt kompatibel med över en miljon touchbaserade appar tillgängliga i Apple App Store. En intressantare fråga vore om det skulle kunna vara möjligt att köra OSX på den också - men det är inte fallet. Än. För konsumenter.

För mig är iPad Pro intressantare än en laptop. Extremt bra skärm, lätt och med lång batteritid, Jag har inga kritiska desktop applikationer som jag måste köra portabelt. Mina portabla behov och mer därtill finns täckt på App Store. Bristen för mig ligger i frånvaro av flexibla anslutningar. En USB-C anslutning som jag kunde köra displayport över, och jag hade varit helt nöjd på den fronten, men som det är nu känns det som något jag skulle kunna komma att sakna. Men vad fan, jag har ju jobblaptoppen också, så det skulle väl gå ändå. Om man inte kan tänka sig annat än Windows, ja då finns det ingen anledning att ens snegla på Apples produkter. Men om man istället är intresserad av vad man kan göra, i vilken form faktor, ergonomi, responslatens, nätverk osv så finns det kanske anledning att jämföra produkter från olika OS-miljöer.

Permalänk
Avstängd

Förutspått 2012
http://hijinksensue.com/comic/surface-tension/

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

@Jimmy:
Apple har väl inte på något sätt påstått att de är först med de sakerna du radar upp?
Tvärtom häcklade ju Steve Jobs "pekdon" till touchskärmar. (Och de som tycker att den nya pennan betyder att Apple har gjort en kovändning har faktiskt vare sig begripit vad det handlade om för Jobs, och fortfarande gör för Apple, eller vad pennan är till för nu.)

Grejen är att de lägger fram presentationen som om det är de som kommit på hela grejen och Apple folket ser ut att bli imponerade varje gång oavsett om det redan finns eller inte.

Angående pennan så är den uppenbarligen enbart till för att rita med : https://www.youtube.com/watch?v=kNivTwyN9_o, frågan är varför detta skulle vara bättre än en avancerad Wacom eller för den delen papper och penna? Dessutom verkar det som att pennan ska kosta närmare 100$, vad tror du den kostar att tillverka? 5 kr?

Skrivet av EntropyQ3:

Självklart använder Apple iOS i iPad Pro. det är ju en platta med touchinterface. Den är fullständigt kompatibel med över en miljon touchbaserade appar tillgängliga i Apple App Store. En intressantare fråga vore om det skulle kunna vara möjligt att köra OSX på den också - men det är inte fallet. Än. För konsumenter.

Det är inte självklart? Windows fungerar numera på både stationära och på surfplattor och ger därmed tillgång till full arsenal applikationer. Jag har själv ett par IPad´s och apple market är översvämmat med en hel del skit, att hitta Maya, 3D Studio MAX, Adobe Photoshop, Visual Studio lär bli svårt. Att hitta enkla saker som mail klienter, cloud storage, office är säkert inga problem men det där kan man även göra på en telefon.

Skrivet av EntropyQ3:

För mig är iPad Pro intressantare än en laptop. Extremt bra skärm, lätt och med lång batteritid, Jag har inga kritiska desktop applikationer som jag måste köra portabelt. Mina portabla behov och mer därtill finns täckt på App Store. Bristen för mig ligger i frånvaro av flexibla anslutningar. En USB-C anslutning som jag kunde köra displayport över, och jag hade varit helt nöjd på den fronten, men som det är nu känns det som något jag skulle kunna komma att sakna. Men vad fan, jag har ju jobblaptoppen också, så det skulle väl gå ändå. Om man inte kan tänka sig annat än Windows, ja då finns det ingen anledning att ens snegla på Apples produkter. Men om man istället är intresserad av vad man kan göra, i vilken form faktor, ergonomi, responslatens, nätverk osv så finns det kanske anledning att jämföra produkter från olika OS-miljöer.

Ja, alla har vi olika krav och det är nog viktigt här att inse att Ipad pro troligen är syftat mot företag, frågan är bara på vilket vis som det är mindre leksak än vad vanliga IPad är.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Fast det är bara för OS, sen ska du köra applikationer med, och som alla vet så kan de dra iväg och sedan krascha rätt snabbt på Windows, ex Firefox som dras med en minnesläcka sedan rätt många år, vilket gör att Firefox drar upp mot 3GB minne och sedan kraschar, men det kanske blir skillnad på det när Firefox kommer i 64 bitars version under hösten (som det ser ut nu) så då kan Firefox nyttja mer minne, och inte krascha vid 3GB.

Ja, det är väl klart som fan att man kör applikationer? Jag kanske missförstått vad man gör med Apples produkter? De kanske bara är till för att visa upp?

Oooooch ... om man ser på andra poster här i tråden, så kan det vara så att iPad Pro inte klarar sig på de 2GB som det spekuleras om. Utan att den kanske släpps med 4GB.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Flera skolor i min kommun har köpt in MacBook Air till eleverna.

Skrivet av Ulukai:

Jag vet inte vilka skolor du vikarierat för men det du säger stämmer absolut inte. Det finns många skolor som köper in betydligt dyrare grejer än det billigaste.

Välspenderade pengar.../s

När jag började gymnasiet för ett antal år sedan fick vi låna Asus Eee PC från skolan. 10 tum med XP, 1 eller 2GB RAM och Atom N270 (eller någon liknande). Inget prestandamonster, men räckte ju till det som de var meningen för. Prestandan fungerade dessutom som ett hinder, man ville inte riktigt göra något annat än skolarbete Fast vi hade nog LAN på håltimmarna då någon streamade WC3 till oss andra så vi kunde spela Mazing, rätt imponerad att det gick. Annars spelades AssaultCube

Ipad Pro hade varit intressantare med MacOS, annars den som en förvuxen Air 2.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Jag tyckte Ipad Pro såg trevlig ut i egenskap av att skapa konst på.

Några frågetecken återstår dock, hur fungerar deras penna? De har någon egen proprietär teknik som kräver att pennan laddas vilket kanske kan ses som en nackdel. Men om det är rätt gjort så kan det innebära att man får ned vissa "släpeffekter" som alla Wacoms produkter lider utav, och som tydligast märks mest på Cintiq, eftersom man då ser att penseln tydligt laggar efter pennan något.

Fast kan vara värt att nämna att de "släpeffekterna" man får på exempelvis Cintiq (och andra produkter med Wacoms teknik) är en vanesak som man snabbt inte tänker på. Men att få en 'ett till ett' matchning vore det optimala, speciellt om man växlar mycket mellan vanligt papper och penna till Cintiq.

Att pennan är dyr är väl inte så konstigt, kanske, iaf inte jämfört mot vad en ny penna till en Cintiq/intuos kostar som ligger i runda slängar runt 1000 kr beroende på modell.

Däremot så är väl största nackdelen med Ipad Pro som jag personligen ser det, IOS. På en Cintiq Companion så kan jag köra alla ritprogram jag kör på min workstation och min stationära Cintiq. Även Zbrush, Mudbox och de andra 3D programmen jag kör. Fast här talar ju priset emot Cintiq Companion, dock har man ju en väldigt fin kompromiss i Surface pro som fungerar ypperligt för ovan nämnda ändamål.

Anyway, ser fram emot att prova Ipad Pro när de släpps, har man noll "släpeffekt" på pennan så är jag nog en möjlig spekulant ändå.

Just det, gillar formatet på skärmen också.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Steve hade vänt sig i graven.

https://www.youtube.com/watch?v=4YY3MSaUqMg

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Ja, det är väl klart som fan att man kör applikationer? Jag kanske missförstått vad man gör med Apples produkter? De kanske bara är till för att visa upp?

Oooooch ... om man ser på andra poster här i tråden, så kan det vara så att iPad Pro inte klarar sig på de 2GB som det spekuleras om. Utan att den kanske släpps med 4GB.

Det är skillnad på en applikation skriven för en mobil enhet (telefon/surfplatta) mot en som är skriven för x86/64 bitars plattformen, en applikation gjort för en mobil enhet kan dels optimeras bättre än vad de gör på ex Windows, vilket gör att man får stabilare och bättre applikationer för användaren.

Sen så har Apple inte sagt någo9t om mängden RAM minne, så det är bara spekulationer än så länge att det är 2GB, utan det visar sig först när det kommer prestandatester.

Men ser man till vad hon som demonstrerade appen om människokroppen, så är det troligt att det är mer än 2GB minne då hon sa att de kunde göra det då iPad Pro hade mer minne än tidigare modeller.

Edit:
Ska man tro på Adobe så är det 4GB minne:
http://www.ibtimes.com/ipad-pro-memory-4gb-ram-leaked-adobe-p...

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det är skillnad på en applikation skriven för en mobil enhet (telefon/surfplatta) mot en som är skriven för x86/64 bitars plattformen, en applikation gjort för en mobil enhet kan dels optimeras bättre än vad de gör på ex Windows, vilket gör att man får stabilare och bättre applikationer för användaren.

Hur kan en app för en mobil enhet optimeras bättre än ett program för x86?

Med en app så har du ett API som ska följas och ett specifikt språk, medans för x86 kan du koda i vad du vill, och har inget API som måste följas för telefonen. Med en mobil enhet kan du bara optimera till en viss grad, men tillsut är det upp till API. Till x86 så kan du optimera utan att stöta på en begränsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Säljs ju plattor med både 1 och 2gb minne som kör Windows så det går ju använda på mindre än 3gb. 2gb är dock på gränsen och räcker bara till begränsad användning. Precis som denna plattan altså.

Skrivet av BrottOchStraff:

Windows 8 rullar fint på 2gb ram utan problem

Skrivet av kelthar:

Känner mig lite manad att påpeka att minimum req för Win10 32-bit är 1GB. 64-bitars 2 GB. Samma för Win 8.1.

Jag kallstarta precis min dator. 1,5GB används direkt av RAM. Har nu startat chrome, bara sweclockers uppe, inga andra flikar. Nu används 3,3GB ram.
Jag är fortfarande helt övertygad om att 2GB RAM i iOS9, räcker längre än 4GB RAM i Windows!

Permalänk
Skrivet av md7:

Verkar som att iPad Pro kommer med 4GB RAM-minne.

Läste också om det på Macrumors.
Adobe hade visst skrivit att de gillade att iPad Pro skulle ha 4GB, men har nu tagit bort just den texten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandoori Chicken:

Ipad pro kostar ungefär 10k med tangentbort. Ge oss i alla fall 4GB. De flesta laptops över 6k har 6GB eller mer med ett få undantag.

De flesta laptops över 6k har inte 10 timmars batteritid, väger 710 gram och är fläktlösa med ett få undantag.
Jag tror att om 2GB RAM i iOS9 hade varit en flaskhals, så hade man satt i mer RAM.
Vill man prompt ha 4GB RAM, så finns ju andra alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ja man får ju "dubbla" prestandan i CPU/GPU enligt Apple själva varje generation. Men det är en Pro version som inte alls är så imponerande just nu. Ska det vara "Pro" måste den ha något mer attraktivt än bara större skärm osv. Surface har ju fullskaligt OS och riktigt feta grejer i. Men det är klart fåren blir kvar och köper ändå

Det är inte riktigt sant. Mellan iPad 2 och iPad 4 är det väldigt litet prestandakliv i CPU. Man förbättrade andra saker.
Om du jämför med Surface, så kanske vi kan förvänta oss ca 5% bättre prestanda när Surface 4 kommer.
Nästan dubbla prestandan i CPU och GPU vidhåller jag är en större förbättring, jämfört mot skärmstorleksförändring eller brodwell till skylake för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Det är inte riktigt sant. Mellan iPad 2 och iPad 4 är det väldigt litet prestandakliv i CPU. Man förbättrade andra saker.
Om du jämför med Surface, så kanske vi kan förvänta oss ca 5% bättre prestanda när Surface 4 kommer.
Nästan dubbla prestandan i CPU och GPU vidhåller jag är en större förbättring, jämfört mot skärmstorleksförändring eller brodwell till skylake för den delen.

Jag sa ju enligt Apple, och använde även citattecken för att visa att jag är skeptisk till att det faktiskt är så. När man pratar om "Pro" saker så tycker jag det inte bara handlar om prestanda utan även programvara och hårdvara som inte har med prestandan att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Med en app så har du ett API som ska följas och ett specifikt språk, medans för x86 kan du koda i vad du vill, och har inget API som måste följas för telefonen. Med en mobil enhet kan du bara optimera till en viss grad, men tillsut är det upp till API. Till x86 så kan du optimera utan att stöta på en begränsning

Vad är det du yrar om? Oavsett om du programmerar för en mobil enhet eller x86 så använder du alltid diverse API:er för fönsterhantering, minneshantering, grafikacceleration, ljudhantering och en hel drös annat. Likaså om du vill optimera till fullo så kan du använda assembler-kod, såväl för x86 som mobila enheter. Så det är ingen större skillnad mellan de olika plattformerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Apple har varit duktiga på att utveckla idéer som taget oss vidare men de senaste åren så är det andra företag som stått för framtiden, Apple har mest försökt hänga med och vidareutveckla redan befintliga idéer.

Vad exakt är det du menar andra företag har "tagit oss vidare med" menar du? PPI racet?

Skulle påstå att det inte är ett dugg bättre hos andra företag. Inte mycket spännande har hänt de senaste åren på mobil/tablet-fronten. Visst kan nämna t ex Sonys push för vatten-tåliga mobiler men det är i mina ögon rätt ointressant (har aldrig varit ett problem för mig) och jag värderar exempelvis Apples push för fingeravtrycksläsare (som faktiskt fungerar och som jag använder hundratals gånger om dagen) betydligt högre. Något som de flesta tillverkare hakat på nu. Men det är bara min åsikt...

Men vill hemskt gärna vilja veta vad det är för idéer du menar som andra företag har stått för som är så mycket mer än det Apple har gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Vad exakt är det du menar andra företag har "tagit oss vidare med" menar du? PPI racet?

Skulle påstå att det inte är ett dugg bättre hos andra företag. Inte mycket spännande har hänt de senaste åren på mobil/tablet-fronten. Visst kan nämna t ex Sonys push för vatten-tåliga mobiler men det är i mina ögon rätt ointressant (har aldrig varit ett problem för mig) och jag värderar exempelvis Apples push för fingeravtrycksläsare (som faktiskt fungerar och som jag använder hundratals gånger om dagen) betydligt högre. Något som de flesta tillverkare hakat på nu. Men det är bara min åsikt...

Men vill hemskt gärna vilja veta vad det är för idéer du menar som andra företag har stått för som är så mycket mer än det Apple har gjort?

Jag gillar som sagt LG´s tänk med knappar på baksidan i G serien(G2\G3\G4), detta är något alla borde ha. Ja jag förstår att det ser konstigt och bakvänt ut men det är en sådan sak som man måste prova innan man inser vad det verkligen innebär. Sen har vi upplösningar såklart, eller det är kanske inte så viktigt nu längre när Apple inte pushar där ? Sen har vi som du säger vattentålighet som jag har läst många som uppskattat. Jag vet att IPad numera har setero ljud men det tog lång tid innan de fick det, sen har vi notifieringsfältet och kataloger som också tog en väldig tid att bli "återuppfunnet" i iOS. Men framförallt får vi inte glömma priserna, man kan få väldigt kompetenta telefoner för halva priset av vad en ny IPhone kostar. Visst finns IPhone i billigare version men även 5C kostar över 3000 kr för minst sagt blygsam hårdvara.

Du måste inse att bara för att det Apple pushar för, faller dig i smaken betyder inte att det andra aktörer tar fram är skit. Hade det varit skit hade det inte överlevt. Man kan dock konstatera att du troligen valt den perfekta produkten för just dig, man får ju säga att det är imponerande hur perfekt en produkt kan passa en människa.

Vad jag egentligen säger är att man hör mindre och mindre om Apples event tidigare skrevs det på alla nyhetssajter man besökte, nu har det helt klart kallnat och det finns såklart anledningar.

Visa signatur