Permalänk
Medlem

Kommer inte in i Bios.

Hej!
Jag har ett klassiskt "-har en kompis som..-" problem, i a f hen köpte den (Acer Aspire E 1-571) som skulle funka på Blocket, men det visade sig att den var lösenordsskyddad, går ej att få tag på säljaren (flera försök), hen har en kort stubin och dunkade näven i tangentbordet vilket gjorde att både TB och skärmen tog rejält med stryk.

Hen hörde av sig till mig och berättade lite generat om vad som hänt, till problemet: datorn går igång (på min pc-skärm), kommer till Win8 login-sida, ville prova med att komma in i bios, re-bootar+shift och kommer till avancerade inställningar, klickar komandotolken t ex lr felsäkert läge, klickar på omstart (nästa), sedan händer ingenting.

Vad kan det vara? eftersom datorn kommer till loginsidan känns det inte som det är ngt hårdvarufel, om den har tagit skada på t ex CPU:n kommer man väl inte så långt ens, lr minnen, grafik mm.

Tackar på förhand. I7 3632 QM - 8 gb minne - 750 gb hdd - 4000 GPU.

Permalänk
Medlem

Då jag har varit med om att kontrollera en bärbar där personen hade gjort samma sak (näven i tangetbordet).
Den datorn fungerade så där efter det (det gick att installera om på den med vissa problem), efter c:a 1-2 veckor dog disken.

Min poäng här är.
Saker behöver inte ha gått helt sönder, utan blivit skadat och kan fungera bristfälligt/tillfälligt för sedan bara dö.

Om du har möjlighet kontrollera alla komponenter som kan tas bort i en annan dator.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Kopplade in disken till min stationära dator och den hittade disken, gjorde en felkontroll men inget fel där i a f, tycker att det känns som ett lite underligt problem, har funderat på att formatera hdd:n.
Tack för svaret.