Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cheben:

Jag kan bekräfta att tangentbordets dubbelskrivande är avhjälpt i om med A6. Är ljusstyrkan speficikt till windows eller QHD? Jag kan lämnligen justera min (tangentbordsknappar till det tom).

Den innehållsbaserade ljusstyrkejusteringen styrs inte på OS-nivå som jag förstod det. Däremot vet jag inte om det bara är QHD eller om även FHD är påverkat. Testa gärna med detta http://tylerwatt12.com/dc/ och se vad som händer. Min gissning är att det är tänkt som en strömsparfunktion för QHD.
Hur har du fått tag på A06, den är väl inte släppt än? Moderkortsbyte eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxic Crow:

Den innehållsbaserade ljusstyrkejusteringen styrs inte på OS-nivå som jag förstod det. Däremot vet jag inte om det bara är QHD eller om även FHD är påverkat. Testa gärna med detta http://tylerwatt12.com/dc/ och se vad som händer. Min gissning är att det är tänkt som en strömsparfunktion för QHD.
Hur har du fått tag på A06, den är väl inte släppt än? Moderkortsbyte eller?

Ursäkta mig, fick för mig att det var A06 jag uppdaterade till, vilket uppenbart inte är fallet. Hursom, det Bios jag uppdaterade till (verkar vara A04) gjorde det mycket bättre! Jag skall testa länken när tillfälle uppstår, men det dröjer nog tyvärr till måndag.

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på att köpa en Dell XPS 13. Men jag har ställt frågan förut här på SweClockers men ställer den här också så kanske jag får ett bättre svar!

Är det värt att köpa en XPS 13 nu? Kommer den "nya" XPS 13 kosta lika mycket eller kan man spara cash på det för som jag har läst så kommer inte prestandan vara OTROLIGT mycket bättre.

Vad tror ni som har en etc? Köpa nu eller vänta lite?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cheben:

Ursäkta mig, fick för mig att det var A06 jag uppdaterade till, vilket uppenbart inte är fallet. Hursom, det Bios jag uppdaterade till (verkar vara A04) gjorde det mycket bättre! Jag skall testa länken när tillfälle uppstår, men det dröjer nog tyvärr till måndag.

Ah, okej. Jag är på A05 nu och har fortfarande problem med dubbla tecken. Det är inte lika illa som i början.

Skrivet av FBGKimpan:

Funderar starkt på att köpa en Dell XPS 13. Men jag har ställt frågan förut här på SweClockers men ställer den här också så kanske jag får ett bättre svar!

Är det värt att köpa en XPS 13 nu? Kommer den "nya" XPS 13 kosta lika mycket eller kan man spara cash på det för som jag har läst så kommer inte prestandan vara OTROLIGT mycket bättre.

Vad tror ni som har en etc? Köpa nu eller vänta lite?

Jag hade definitivt väntat på nästa modell. Förmodligen så hade jag till och med siktat på XPS 15 med Skylake!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Echolake:

Tar och livar upp den här tråden lite.

Jag sitter och velar om det blir en XPS 13 (i7, QHD versionen, är billigast som student tydligen) eller om jag ska köra på en Lenovo Yoga Pro 3. XPS:en tilltalar mig betydligt mer, både med storleken samt skärmen. Men ju mer jag läser desto mer får jag känslan av att den inte presterar så bra? Typ drivers som gör touchplattan nästintill obrukbar etc?

Hur ser det ut ni som faktiskt äger den, fungerar den som ni förväntat er, eller bör man titta på annat?

Citerar mig själv.

Alltså, den 'studentdatorn' jag kikat på verkar inte vara med IPS-panel? Har det ens tillverkats XPS 13 utan IPS? Och sist, är det skillnad på XPS 13 som är "Infinity" och de som inte har det ordet med i sin titel/beskrivning? Jag vet att Dell kallar deras kantlösa design för infinity display osv, så vad är skillnaden?

Tacksam för svar!

#förvirradstudent

Visa signatur

Monitor Audio GX 300 | Naim Dac V1 | Naim Nap 200 | Nac A5 | Fostex x Massdrop TH-X00 | B&W P7 | iBasso DX90 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxic Crow:

Den innehållsbaserade ljusstyrkejusteringen styrs inte på OS-nivå som jag förstod det. Däremot vet jag inte om det bara är QHD eller om även FHD är påverkat. Testa gärna med detta http://tylerwatt12.com/dc/ och se vad som händer. Min gissning är att det är tänkt som en strömsparfunktion för QHD.
Hur har du fått tag på A06, den är väl inte släppt än? Moderkortsbyte eller?

Bilden fade:ar in i fullscreen mode, så jag borde vara "drabbad" av dynamisk kontrast, men det är ärligt talat inget jag märkt av över huvud taget under de 3 månader jag haft datorn ^^. Jag kan dock justera ljusstrykan hur jag vill (vilket fungerar utan problem)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cheben:

Bilden fade:ar in i fullscreen mode, så jag borde vara "drabbad" av dynamisk kontrast, men det är ärligt talat inget jag märkt av över huvud taget under de 3 månader jag haft datorn ^^. Jag kan dock justera ljusstrykan hur jag vill (vilket fungerar utan problem)

Okej, hoppas att du inte börjar lägga märke till det nu när du vet om det bara Själv störs jag, som sagt, mest vid programmering där jag föredrar en mörk utvecklingsmijlö med ljus text. Då räcker inte skärmens ljusstyrka alltid till. Så på laptopen har jag nu börjat använda ljusare teman för programmering. Det är inte hela världen men det är tråkigt när man måste anpassa sitt beteende och sina vanor efter en sån grej.
Den vanliga justeringen av ljusstyrkan fungerar som vanligt för mig också, den är inte påverkad av den här "smarta" dynamiska funktionen av Dell.

Permalänk
Medlem

Skulle ni rekommendera XPS13? Verkar som att en del har lite problem med den och man vill ju att allt ska funka när man köper något i den prisklassen.

Permalänk
Skrivet av m1k:

Skulle ni rekommendera XPS13? Verkar som att en del har lite problem med den och man vill ju att allt ska funka när man köper något i den prisklassen.

För min del så funkar den bra nu. Batteritiden är väl inte som utlovat, och ljudkvalitén är inte speciellt imponerande men annars har jag inget att klaga på. Det som gjorde min dator seg var att något krockade med energisparfunktionerna. Batteritiden blev bättre när jag slog över det mesta till "prestanda" och nu är det skönt klipp i burken. Hade aldrig betalat 17k för den här laptopen om det var dags igen.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black