Din utrustning för 20 år sedan

Permalänk
Skrivet av ksw:

@Oaky: jisses, avkoda mp3or med 120mhz? vill minnas att väldigt få mjukvaror i den eran lyckades multitaska mp3avkodning och något annat samtidigt med mindre än 200mhz/32mb ram. Winamp 2 var kungen av prestandaeffektivitet tills foobar2k slog den på fingrarna...

det gick att spela mp3 låtar med winamp på min dator....OM den var klockad till 90Mhz...vid 75Hz var det ren smörja

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

@Oaky: jisses, avkoda mp3or med 120mhz? vill minnas att väldigt få mjukvaror i den eran lyckades multitaska mp3avkodning och något annat samtidigt med mindre än 200mhz/32mb ram. Winamp 2 var kungen av prestandaeffektivitet tills foobar2k slog den på fingrarna...

Testa en amiga då... det gick... men det var på håret. Man fick ändra lite i kvaliteten på uppspelnigen.. samt att man använde en cli spelare, inget grafiskt där inte.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Min första egna dator köpte jag 1993 för 6300 kr, och sålde samma dator 1995 för 5000 kr.

Det var en Nokia med passivt bakplan som var uppgraderad från 286 till 386. Den hade hela 4 MB RAM samt ett 127 MB Quantum Hardcard EZ! Tyvärr gick det bara att boota från den inbyggda HDDn på 20 MB (med stegmotor), vilket tog en evinnerlig tid. Den datorn hade ett ganska bra grafikkort från Paradise med 1 MB minne, som klarade SVGA (och därmed bl.a. Simcity 2000), något en del färdigbyggda 486:or inte klarade! Skärmen var också lite speciell, visade svart text på vit bakgrund i textläge.

Som man kan ana av musens position och utrymme på datorbordet så var det uteslutande DOS och spel som kördes. Det där datorbordet var för övrigt fruktansvärt instabilt och dåligt, köpt på IKEA.

Permalänk

Synd inga bilder här för hade inte råd att köpa en kamera, mobilerna hade ju ingen kamera då, inte min Nokia 2010 iaf *hahaha*

Min absolut första dator var en Compaq Presario som jag köpte från en kompis för 5000kr, året va 1995:

Pentium 75
32MB ram
Inbyggt grafikkort 4mb
600MB hdd
4x cd-rom
Soundblaster 16
14" skärm
Mus
Tangentbord
Högtalare
Win95

Kommer ihåg hur grannen och jag som bodde i samma trapphus drog en parallellkabel mellan datorerna så vi kunde spela Doom 1. Senare kom coaxial kabel på väggen utanför huset vi bodde, vi drog den mellan springorna i teglen

Kom ihåg hur min hdd rasa och jag köpte en ny WD Caviar 1,2GB för 1800kr, idag får man 4TB för samma pris *Geeeesssssusss*.

Spelade även Diablo på den datorn, usch vilken nostalgitripp jag fick nu... måste slå på ett spel så jag kommer tillbaka till verkligheten igen. Men det var gamla goda tider det där och kul att tänka tillbaka.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampen78:

Vilken grupp tillhörde du?

Svenska divisionen av Mystic. Vi släppte ett demo som vann på ACG Hack '98 i Umeå, men det var en liten tillställning med få konkurrenter. Inget märkvärdigt, men kul ändå.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag köpte, med hjälp av min mor, en Wang 286a på fantastiska 10MHz, med 2MB RAM 20MB hårddisk.
Fick ge 500 kronor för den, vilket när man läser andra priser på liknande datorer, måste varit billigt.
Komplett dator med skärm, t-bord och mus, samt tillhörande dokumentation och instruktionsböcker, och
något mer... Har fortfarande kvar den hemma, men har inte haft igång den på några år.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Coolt att ha haft en Wang!

Jag skulle hämtat ett Wang minidatorsystem till nördföreningen jag var medlem i på gymnasiet, men det föll på att vi hade behövt en lastbil med bakgavellyft för att få med allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag hade tre (!) 3Com 3C529-TP MCA.

Jag slängde dem relativt nyligen, omedveten om att såna kort betingade ett visst värde.

Jag har några kvar och jag har servern att stoppa dem i också. En PS/2 9595 med P90 CPU kortet

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Jag har några kvar och jag har servern att stoppa dem i också. En PS/2 9595 med P90 CPU kortet

En gammal 95

Nästan ståpäls

Bilder !

Vad kör du för OS ?

Har en kartong med OS/2 Warp 4 i källarn.. det vore rätt operativ för den maskinen

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff:

Just nu har den inget OS men jag har kört både Warp och Linux på den.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haddoq:

20 år sedan hade man väl migrerat till något vettigare, men för 30 är sedan så började allt med en IBM XT, Dubbla 5,25 tums diskstationer och 20mb hdd.

Minns inte exakt om den klockade in på 6 eller 8 mhz

http://www.strollin.net/VC%20images/ibmxt286.jpg

Det där är banne mig exakt samma chassi och t-bord som första datorn hemma hade.
Hade andra specs dock, Monochrome skärm som sedan byttes till samma som på bilden =), 8MHz 80286, 512Kb RAM (massivt på den tiden!), 2x5.25" floppys.
Minns att strömknappen kunde platsat i ett kärnkraftverk (mera "pang" än "klick") och att den interna högtalaren väckte hela huset med post pipet.

Spenderade många timmar programmerandes på den, Basic såklart
Var helt fascinerad av grafik och gjorde ett enkelt spel i Basic med "vektor grafik", i princip ritade det linjer och former tills det med god fantasi kunde se ut som ett rum eller nåt
Gisses när jag kom på att man istället för att bara plotta punkter kunde rita en linje från senaste punkten.
Programmet blev nog 1000 gånger snabbare lol.

Åtskilliga år senare så läste man samma matte i skolan.
Farsan fattade det såklart och lånade glatt ut sin formelsamling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Jag pröjsade drygt 9 för min, tror inte jag gjorde jättebra deal. Köpte den från en snubbe som byggde och reparerade datorer och annan elektronik. Hela sommarjobbslönen gick. Han frågade mig säkert hur mycket jag tjänat och sen så åt datorn kostar precis så mycket. Jäkla gubbe

Haha ja. Idag fungerar det nog inte på alla prismedvetna ungdomar 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[[MSI 34" Optix MAG341CQ - Ryzen 7 5700X - ASUS Rog STRIX B550 Gaming - Kingston FURY Beast RGB 32 GB 3600 Mhz- XFX AMD Radeon™ RX 5700 XT 8GB GDDR6 THICC III Ultra - NVMe Samsung SSD 980 1000GB - Crucial P3 500GB M.2 - Corsair CX600M - Cooler Master HAF 912 COMBAT WINDOWED VERSION]]

Permalänk

Pentium 90 med Dos 6.0 och Windows 95.

Duke Nukem 3D
Quake 1
Road rash
Backpacker
Sim city
Jetpack
Skyroads
Jazz Jackrabbit
Tombraider
Testdrive offroad
Destruction derby
Fury
Hellbender
Carmageddon 2
Simon
Earthworm jim
Red alert
Phantasmagoria 2
Urban runner
Lighthouse
The Neverhood
...

Permalänk
Medlem

Gick igenom bilderna i NAS:en men den äldsta jag kan hitta är från ~2004. Klent med bilder innan dess eftersom det var analogt då. Finns något foto på mig och min Commodore 64 och Amiga 1200 någonstans i något album.

(i bakgrunden syns mammas Pentium 166, som faktiskt nog är närmare 20 år, så helt irrelevant är den inte)

Kring 1997 körde jag en Pentium 133 och ett Pure3D Voodoo1.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Jag hade ingen dator för 20 år sedan, men om jag minns rätt fick jag min första 1999. En begagnad med en Pentium 1 233mhz, 64mb edo ram, 2.3gb hårddisk. Minns inte vad det var för övriga delar

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

1997 hade jag ingen egen dator än. Familjens gemensamma dator var en Compaq Prolinea som jag tror att vi fick hem 1996.

Den hade en Pentium 90, 40MB RAM, inbyggt S3 eller Cirrus SVGA-grafikkort, CD-läsare. Kommer inte ihåg hur stor hårddisken var, men runt 1GB skulle jag tro. 14" skärm och inget ljudkort.

Datorn uppgraderades med ett Sound Blaster Vibra 16 och ett Voodoo1. Jag har för mig att både ljudkortet och voodookortet installerades i datorn 1997 och JÄVLAR vilken skillnad det gjorde i spelen! Att gå från en blippande PC-speaker och mjukvarurendering till riktigt ljud och 3D-acceleration var som att en helt ny värld öppnade sig.

Jag måste säga att jag saknar de där enorma kliven man var med om under 90-talet. CPU-prestandan ökade så fort att en 2 år gammal dator var antik. Man gick från PC-speaker(eller inget ljud alls) till ljudkort, från VGA med 256 färger till 3D-acceleration, Från DOS till Windows 3.11, Win95 och Win98. Man fick uppleva att internet nådde ut till folket, chattande och onlinespelande. Uppgraderingar nu för tiden ger inte alls samma wow-känsla.

Permalänk
Medlem

För 20 årsen var jag 5... ingen direkt setup att skryta om

Permalänk
Avstängd

För tjugo år sedan hade jag en IBM Aptiva desktop med en 166 MHz Pentium MMX med 15'' skärm som jag köpte på aktion från ett kursat bolag för 6000 om jag minns rätt. Ganska snart la jag också till ett Voodoo II 12MB. Den höll rätt länge faktiskt, hade W95 från början och den funkade bra till och med Windows Me. Spelade en hel del Tomb Raider, Duke Nukem 3D och GTA.

Permalänk
Medlem

Har inga bilder men vet att jag la runt 59 000:- på en dator vilket inkluderade en Nokia 500XA eller någonting liknande för runt 14 000:- som var på 15 tum och platt. Grymt på den tiden. Övrigt så innehöll datorn det värsta Adaptec SCSI kort och sedan hade jag SCSI-diskar som var raidade.

Det var kul i några månader, flyttade dock isär på grund utav detta då flickvännen tröttnade.
Idag köper jag om jag behöver och då till pris som är resonabelt.
Äldre och lite klokare.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

1997, då hade jag precis fått en ny dator av styvfar och mor.

PII 266Mhz
128MB DDR RAM
Riva TNT2 16MB
3.5GB HDD

Tror jag spelade en del Unreal 2 och Doom på denna tiden, minns knappt. Var 8år..

Snodde självklart pappas bärbara så mycket jag kunde (att man fortfarande minns speccen!?)

PII 300Mhz
65MB eller 32MB SDRAM

Spelade mycket GTA / GTA2 på denna, ms-en på skärmen måste varit närmare 0.1 sek screenlagg

Visa signatur

Ryzen 5 3600X @ 4.1GHZ | 16GB HyperX PREDATOR DDR4 3200 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Newton R3 1000W, Fractal Design R5 | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | Samsung EVO 250GB SSD, Crucial 240GB SSD + 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av FloRic:

1997, då hade jag precis fått en ny dator av styvfar och mor.

PII 266Mhz
128MB DDR RAM
Riva TNT2 16MB

Inte illa att du fick tag på TNT2 innan det började tillverkas

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Inte illa att du fick tag på TNT2 innan det började tillverkas

Haha vafan när släpptes det då? Då var det senare jag köpte kortet, ingen aning vad det var för kort från början har kvar kartongen till tnt2 iaf, älskar nostalgin

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600X @ 4.1GHZ | 16GB HyperX PREDATOR DDR4 3200 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Newton R3 1000W, Fractal Design R5 | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | Samsung EVO 250GB SSD, Crucial 240GB SSD + 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av FloRic:

1997, då hade jag precis fått en ny dator av styvfar och mor.

PII 266Mhz
128MB DDR RAM
Riva TNT2 16MB
3.5GB HDD

Tror jag spelade en del Unreal 2 och Doom på denna tiden, minns knappt. Var 8år..

Snodde självklart pappas bärbara så mycket jag kunde (att man fortfarande minns speccen!?)

PII 300Mhz
65MB eller 32MB SDRAM

Spelade mycket GTA / GTA2 på denna, ms-en på skärmen måste varit närmare 0.1 sek screenlagg

DDR minne på en PII'a

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Snarare SDRAM ? PC66 eller 100 ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

20 år sedan köpte jag min första PC:
- AMD K6/200, överklockad till 208,25 MHz.
- Asus TX97-moderkort. AT-format. Ett av de allra första med USB!
- 64 MB SDRAM PC100, som körde i 83,3 MHz eftersom jag överklockade.
- Grafikkort: NVidia Riva 128 4MB. PCI. AGP var redan ute men aldeles nytt men stöddes inte av mitt moderkort.
- 4 GB IDE HD, delad på två mellan Windows 95 och Linux. Jag tror jag bara körde Windows 95 i Aug '97 men jag hade Linux på hjärnan. Jag hade sedan Red Hat 5.0 ett bra tag, och det hade släppts först i Dec '97.
- Ljudkort: SoundBlaster AWE64 (Value?), ISA
- Något Ethernet-kort, också ISA.
- Slot-in CD-läsare, diskettenhet
- Tangentbord: Key Tronic KT800, gräddfärgat
- Mus: Logitech PilotMouse, kula och tre knappar.

Jag hade uppgraderat både processor (K6-II eller K6-III?), minne och hårddiskar under åren som gick.
Som mest körde jag tre hårddiskar i den. En disk dog av att jag råkade tappa/slänga iväg en skruvbricka som landade på diskens kretskortssida, då disken var monterad uppochner och höljet var av.
Optiska läsare som är "slot-in" går sönder efter ett tag, så den byttes också ut.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

@Karaff:

Ja det stämmer nog, skulle inte uttalat mig om det här utan full info tror jag hehe

Visa signatur

Ryzen 5 3600X @ 4.1GHZ | 16GB HyperX PREDATOR DDR4 3200 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Newton R3 1000W, Fractal Design R5 | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | Samsung EVO 250GB SSD, Crucial 240GB SSD + 2TB HDD

Permalänk

jesus, det var ett tag sen....

1995 (trådskaparens datum)
Då hade jag en Compaq ProLineA med en tidig generation pentium 75Mhz. Det satt ett Diamond Stealth 2D accelerator i den, 3D var typ inte uppfunnet :). fantastiska 8 MB RAM och några hundra MB HDD. Den hade en CD-ROM otroliga X1 spin och jag köpte extra ett soundblaster 8bit kort som jag var tvungen att såga upp lådan för att få plats med. Den gick att klocka upp till 90Mhz genom att brygga lite stift på moderkortet.

Permalänk
Medlem

För 20 år sedan...
Senhösten 94 nappade jag på ett erbjudande som gick ut till de flesta universitets- och högskolestuderande i Sverige och beställde en dator från vad som verkar ha varit ett mindre källarföretag i Stockholm.
De verkade inte ha insett hur stort genomslag deras annons skulle få, så det blev ungefär tre månaders leveranstid för min del. Det som levererades stämde inte heller så väl in på det ursprungliga erbjudandet, men var inte sämre.

Processor: IBM 486SLC2 (Lågeffektvariant av Intels 486DX2.) Ingen kylfläns behövdes!
Moderkort: Ja, det fanns.
Nätaggregat: Något på 50W? Orkade som regel inte starta två hårddiskar samtidigt (efter att jag satt i en andra disk).
Grafikkort: Trident någonting, med 1MB VRAM.
Ljudkort: Något tyskt(?) "Soundblasterkompatibelt".
RAM: 4MB (Dubbelt mot annonserat.)
HDD: 345MB, om jag minns rätt. (Mer än annonserat. Kompletterades senare med en begagnad på 125MB.)
3,5" Floppy drive. (Sitter i min nuvarande dator!)
4xCD-läsare
15" monitor, Goldstar CRT. (Annat fabrikat än annonserat.)
OS: MS-DOS 6.22 och Windows 3.11.

Detta var min primära dator tills jag fick jobb och erbjudande om "Hem-PC" hösten 98.

Några av alla spel som passerade:
Doom
Doom 2
Duke Nukem
Death Rally
Descent
Jagged Alliance
Sim City 2000
Civilization 2
Colonisation
Terminal Velocity
WarCraft 2
StarCraft
Command & Concuer
Full Throttle
Simon the Sorcerer 2
Myst
_______________

Hem-PCn från 98 stod jag ut med i två år, och i december 00 köpte jag min nuvarande dator.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

För 20 år sedan var min utrustning PS1. Grafiken till pc var ju streckgubbeliknande fram till c.a 2007 så det var ju inte mycket bättre än bästa konsollerna.