Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Din utrustning för 20 år sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

För 20 år sedan var min utrustning PS1. Grafiken till pc var ju streckgubbeliknande fram till c.a 2007 så det var ju inte mycket bättre än bästa konsollerna.

PS1 må ha kommit ut ca 2 år före voodoo korten MEN samma spel på en PC med Voodoo slog PS1 i grafik alla dagar i veckan.

Kompisarna köpte PS1 och jag Voodoo 2 till vådan Pentium 166 med 96Mb ram.
Samma bilspel på båda så hade inte PS1 inte nåt att säga till om i grafikväg, snyggt var det definitivt inte på PS1 när du såg varje pixel av texturerna.

PC gick i princip om konsoler 1997 efter det har det har konsoler legat efter, men vist konsoler är ofta prisvärda och jag äger 2st Xbox 360 fortfarande och använder en av dom. Har ett NES liggandes med som tas fram i bland.

Permalänk
Medlem

Min dåvarande burk, ganska precis 20 år sen. Okänt när bilden exakt är tagen då det här var innan EXIF-information och fildatum går absolut inte att lita på, men jag är hyfsat säker på att det var hösten 1997.

Vanligt noname kina-chassi som alla hade på den tiden, men jag sprayade mitt svart med gula knappar. Skulle göra CD'n gul också men kom aldrig igång med det projektet. CD-ROM'en (för det var en läsare, ingenting annat) var vit resten av datorns livstid.

Pentium 200 MMX, en "riktig" MMX som jag senare överklockade till HELA OTROLIGA 233 Mhz. Tror den hade 64MB RAM. Grafikkort minns jag inte, tror det satt ett ATI MachNånting och en Voodoo i den. Hårddiskar minns jag inte riktigt heller, tror det var nån Quantum Fireball eftersom det var väldigt trendigt med såna då. Min dator var lite ovanlig just då eftersom den var ATX, de flesta andras körde fortfarande nåt slags AT-standard. Chassit var lite weird iom att man öppnade det framifrån - man slet lös fronten och sen kunde man skruva bort låsskruvarna och dra av plåtryggen framåt. Jag trodde alla ATX-chassin funkade så men det var bara den här modellen, lärde jag mig senare.

Skärmen är en 15" Mag Innovision, fantastiskt bra skärm för pengarna och i den eran. Härliga färger, bra refresh. Jag beställde den och fick en variant med inbyggda högtalare, som jag bara testade en kort stund och sedan avskydde pga uselt ljud.

Microsoft Natural Keyboard och en Logitech Mouseman Sensa. Sensa-mössen var skoj för de hade lite annorlunda utseende och var äkta treknapparsmöss. Inga scrollhjul, det här var ett tag innan såna började dyka upp. Seriell mus, såklart. Saknar den än idag.

Ovanpå skärmen ligger min dåvarande (och första) mobil, en Nokia 1611. Skillnaden mellan 1611 och föregångaren 1610 var att 1611'an kunde även _SKICKA_ SMS. Föregångaren kunde bara ta emot. Woop woop! På skärmen ligger också en Gravis Gamepad, fantastiskt bra liten gamepad.

Högtalarna som står ovanpå datorn och vid sidan om är inte mina och var inte kopplade till min dator. På hack körde jag med några urusla headset-lurar. Hemma hade jag datorn inkopplad i stereon. Den bruna lådan under skärmen var en träburk som jag tror min lillebror byggde åt mig när jag gnällde över att skärmen stod så lågt. Väldigt snällt av honom.

(Det vita klistermärket på fronten gjorde reklam för 3D Studio Max version 2. Jag inbillade mig att jag var intresserad av 3D-modellering så jag dekorerade burken med det klistermärket.)

Som jag minns det höll den fram till Februari 2k, men sen pga [orsaker] så försvann den ur mitt liv.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isecore:

http://www.isecore.net/PIC00017.jpg
Min dåvarande burk, ganska precis 20 år sen. Okänt när bilden exakt är tagen då det här var innan EXIF-information och fildatum går absolut inte att lita på, men jag är hyfsat säker på att det var hösten 1997.

Vanligt noname kina-chassi som alla hade på den tiden, men jag sprayade mitt svart med gula knappar. Skulle göra CD'n gul också men kom aldrig igång med det projektet. CD-ROM'en (för det var en läsare, ingenting annat) var vit resten av datorns livstid.

Pentium 200 MMX, en "riktig" MMX som jag senare överklockade till HELA OTROLIGA 233 Mhz. Tror den hade 64MB RAM. Grafikkort minns jag inte, tror det satt ett ATI MachNånting och en Voodoo i den. Hårddiskar minns jag inte riktigt heller, tror det var nån Quantum Fireball eftersom det var väldigt trendigt med såna då. Min dator var lite ovanlig just då eftersom den var ATX, de flesta andras körde fortfarande nåt slags AT-standard. Chassit var lite weird iom att man öppnade det framifrån - man slet lös fronten och sen kunde man skruva bort låsskruvarna och dra av plåtryggen framåt. Jag trodde alla ATX-chassin funkade så men det var bara den här modellen, lärde jag mig senare.

Skärmen är en 15" Mag Innovision, fantastiskt bra skärm för pengarna och i den eran. Härliga färger, bra refresh. Jag beställde den och fick en variant med inbyggda högtalare, som jag bara testade en kort stund och sedan avskydde pga uselt ljud.

Microsoft Natural Keyboard och en Logitech Mouseman Sensa. Sensa-mössen var skoj för de hade lite annorlunda utseende och var äkta treknapparsmöss. Inga scrollhjul, det här var ett tag innan såna började dyka upp. Seriell mus, såklart. Saknar den än idag.

Ovanpå skärmen ligger min dåvarande (och första) mobil, en Nokia 1611. Skillnaden mellan 1611 och föregångaren 1610 var att 1611'an kunde även _SKICKA_ SMS. Föregångaren kunde bara ta emot. Woop woop! På skärmen ligger också en Gravis Gamepad, fantastiskt bra liten gamepad.

Högtalarna som står ovanpå datorn och vid sidan om är inte mina och var inte kopplade till min dator. På hack körde jag med några urusla headset-lurar. Hemma hade jag datorn inkopplad i stereon. Den bruna lådan under skärmen var en träburk som jag tror min lillebror byggde åt mig när jag gnällde över att skärmen stod så lågt. Väldigt snällt av honom.

(Det vita klistermärket på fronten gjorde reklam för 3D Studio Max version 2. Jag inbillade mig att jag var intresserad av 3D-modellering så jag dekorerade burken med det klistermärket.)

Som jag minns det höll den fram till Februari 2k, men sen pga [orsaker] så försvann den ur mitt liv.

Trevlig bild jag har samma skärm, mobil, tangentbord och högtalare

Permalänk
Medlem

1997... då borde jag haft en Pentium II 233 Mhz, de där stora klumparna som såg ut lite som NES-kassetter Slot 1 hette sockeln tror jag.

Jag hade ett Cirrus Logic-grafikkort och köpte där nånstans ett Monster 3D Voodoo 1 till den här datorn.

IBM Model M-tangentbord som jag hade kvar tills för några år sedan (det fungerar än såklart, de är ju oförstörbara).

Jag måste ha bytt dator rätt ofta inser jag så här i efterhand.

1990 - NES

Här mellan hade jag:

Amiga 600
486 DX-2 50 Mhz
Pentium 120 Mhz

1997 - Pentium II

Sedan blev det Celeron 433 Mhz, Athlon XP 1600+, osv...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

O... har ingen bild, men tjugo år sedan, alltså hösten 1997 - då hade jag just för egna pengar köpt den första datorn som var helt min egen.
Jag hade slagit på stort.
En Pentium II 266 MHz, flinkt överklockad till hårresande 300 MHz.
Med 64 MB minne kunde jag köra även den största kartan till Total Annihilation.

Grafikkortet var ett Voodoo Rush. Bra idé i princip, men i själva verket det sämsta eller näst sämsta grafikkortsköpen jag gjort. På den tiden då det fortfarande gick att göra felköp av grafikkort. Det var långsamt och hade inga 3D-drivrutiner i Windows NT; jag körde dual boot Win95 och WinNT4.

Ljudet, ah - jag hade nog med mig mitt Soundblaster AWE32 med 8 MB minne. Tror jag i alla fall. Det här tilldrog sig på den tiden då jag lyssnade väldigt mycket på midi-filer när jag gjorde saker i Windows, plus att Final Fantasy VII och flera andra relevanta spel stödde General Midi. Så jag splurgade på ett Yamaha XG60-kort (tror jag det hette). Suveränt midi-ljud.
Typ en månad senare slog mp3 på bred front och midi blev mer eller mindre ointressant.
Oh well.

Min 17" CRT fick hänga med i kanske fem år till.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2