Får inte mobilsurf att fungera - Hjälp?

Permalänk
Medlem

Får inte mobilsurf att fungera - Hjälp?

Så jag gick över till Comviq istället för Telenor eftersom de erbjöd mig ett mycket bättre pris som student.

Dock så fungerar inte surfen hos dem och deras support kan inte hjälpa mig utan ber mig testa simkortet i en annan telefon. Dock fungerar Telenor i utan några problem.

Slide från menyn
Välj Inställningar
Välj Åtkomstpunkt
Lägg Till
Anslutningsnamn - Comviq
Datatyp - standard
Internet APN - 4g.tele2.se
Användarnamn -
Lösenord -
Proxyadress -
Proxyport -
Nätverkstyp IPv4
Autentsieringstyp Ingen
MMS-åtkomstpunktens namn - 4g.tele2.se
Användarnamn -
Lösenord -
Proxyadress - 130.244.202.30
Proxyport - 8080
MMSC Adress - http://mmsc.tele2.se
Nätverkstyp - IPv4
Autentieringstyp - ingen
Spara
Klar

Bad de mig göra, dock till 920. Jag sitter på en 930 och har inte samma inställningar (Windows 10 och inte samma telefon). Gjorde dock som de sa och satte in inställningarna som inte heller fungerar.
Någon som har några tips på vad man kan göra eller ska jag gå tillbaka till Telenor?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Hade också problem med surf när jag nyligen skaffade abonnemang hos Comviq. Det som hjälpte var att ta bort de befintliga APN-alternativen (eller "åtkomstpunktsnamn" på Galaxy S6) och lägga in på nytt.

Kolla in http://settings.tele2.com/?operator=comviq&locale=sv_se för att hitta inställningarna för din telefon.

Visa signatur

R7 3800X || X570 I Aorus Pro WiFi || RTX 2080 Super || 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användare:

Hade också problem med surf när jag nyligen skaffade abonnemang hos Comviq. Det som hjälpte var att ta bort de befintliga APN-alternativen (eller "åtkomstpunktsnamn" på Galaxy S6) och lägga in på nytt.

Kolla in http://settings.tele2.com/?operator=comviq&locale=sv_se för att hitta inställningarna för din telefon.

Jo men min telefon finns inte med där. Inte ens alla telefoner som de säljer finns med där!

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Du har alltså Nokia Lumia 930?
Menyerna ser ut ungefär såhär antar jag: http://optus-au.cph.wm-apps.com/web/nokia-lumia-930/office-an...
Du har alltså testat att skriva in tele2:s APN (4g.tele2.se) i det fältet märkt "APN", men det inte funkar?

Permalänk
Medlem

Kan du ringa/smsa? Kollat så telefonen inte är operatörlåst till telenor?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Kan du ringa/smsa? Kollat så telefonen inte är operatörlåst till telenor?

Skickades från m.sweclockers.com

Köpt ifrån netonnet med kontant så ja

Skrivet av Mieriola:

Du har alltså Nokia Lumia 930?
Menyerna ser ut ungefär såhär antar jag: http://optus-au.cph.wm-apps.com/web/nokia-lumia-930/office-an...
Du har alltså testat att skriva in tele2:s APN (4g.tele2.se) i det fältet märkt "APN", men det inte funkar?

Jag har Windows 10 så ser inte ut så, men ja.. det gjorde jag. Funkade inte.
Dock så började det funka nu när jag sökte nätverk och valde SWEDEN. Dock verkar jag inte få 4G. Men men!

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Från hemsidan:

Citat:

Vanligtvis behöver du inte själv göra några inställningar för att surfa eller MMS:a. Om du ändå behöver inställningar för surf och MMS kan du skicka ett tomt SMS till nummer 123 från det mobilnummer du vill ha inställningarna till. Inställningarna skickas då kostnadsfritt via SMS till din mobil.

Har du provat det här?

Edit: Då borde allt, inklusive 4g komma igång

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archaea:

Från hemsidan:
Har du provat det här?

Edit: Då borde allt, inklusive 4g komma igång

Det gjorde jag. Då får du ett sms som säger "Du har inte rätt inställningar! Kolla inställningar på www.comviq.se" som inte funkar då de inte finns för alla mobiler

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kontakta deras kund tjänst och be dom gå in i admintool och hlr och se om det är några spärrar aktiva.
HLR TCS sen söker dom ner till operator determined berings står det true på några där så är det felet.
Ser allt ut som det ska där och ej några spärrar är aktiva i sibel så är felet på din sida, Händer dock ganska ofta att 4g eller liknade är spärrade i hlr tcs. Dom kommer vilja gå igenom en lång felsöknings lista när du ringer in se be dom gå direkt till hlr tcs.. Dom får inte själva göra ändringar där men om dom ser just true under determined berings så be dom bara rings tcs så låser dom upp det åt dig