Är mitt grafikkort sönder? (Radeon R9 390 8GB XFX)

Permalänk
Medlem

Är mitt grafikkort sönder? (Radeon R9 390 8GB XFX)

PC Specs

Intel Core i5 4690K
Fractal Design 650W PSU
(Radeon R9 390 8GB XFX
250GB Samsung SSD
Asus z97-E motherboard
8GB Vengance RAM
Windows Home Premium 7 64bit

Byggde ihop min första dator för cirka 3månader sedan, spelade spel som csgo, LoL o.sv. fungerade alldeles utmärkt. Sen köpte jag GTA V fungerade bra tills en början stabila 60+ FPS hela tiden. Sen började det krasha, och fick till och med några bluescreens (googlade det och det var ett ganska vanligt problem med GTA.) Så försökte med massa solutions jag hittade på nätet, inget fungerade. Så tänkte om det kunde vara någonting med temperaturen, laddade ned ett program som läste av temp + RPM. Till min förvånan så gick varken GPU eller CPU fläkten över 1300RPM. CPU gick upp till 70C GPU cirka 80C~ innan krash. Då får ni ha i minne också att vid första uppstart spelade jag cirka 2-4H med CPU/GPU fläkt som låg vid 1300RPM utan krash, så temperaturerna måste ha varit skithöga? Gick in i BIOS och satt CPU fläkt på full kräm. GPU fläkten styr jag nu manuellt via SpeedFan.

Nu när jag spelar andra spel t.ex. Grid 2 så ligger min CPU på cirka 45C och GPU 60C men så får jag en krash: Drivers has crashed and recovered (fick denna error ofta när jag spela GTA också men den dök inte upp förstän GTA hade krashat cirka 10 ggr. Har säkert provat 4 olika drivers, med 100% clean avinstallation med hjälp av DDU, problemet kvarstår.

Är min GPU rökt tror ni? Finns det möjligtvist chans att få ut det på garantin?

Edit: Ingenting i mitt system är överklockat.

mvh
kiilg

Permalänk
Inaktiv

Enligt mina källor så är Minimum Power Supply Requirement för den GPUn 750 watt

Enligt min erfarenhet så har jag upplevt exakt samma problem som du med för snålt nätagg.

Rekommenderar dig att köpa nytt nätagg pronto och inte använda datorn med grafikkortet förrns du har ett bättre.

Permalänk
Skrivet av anon214934:

Enligt mina källor så är Minimum Power Supply Requirement för den GPUn 750 watt

Enligt min erfarenhet så har jag upplevt exakt samma problem som du med för snålt nätagg.

Rekommenderar dig att köpa nytt nätagg pronto och inte använda datorn med grafikkortet förrns du har ett bättre.

är det vad de står på kartongen?

isf kan du ta den med en stor lastbil salt kan ja lova.

vid användning av dubbla kort möjligen min inte en chans med ett singelkort.

kommer inte ihåg men ä rätt säker på att ja läst typ 280W eller nå sånt för R9 290 och 300 serien ska ju va byggda på modifierade kärnor från 200 serien.

så ta

gpu 280W
cpu säg 130-140W max om man slår på lite svenssonoc också.
ram, hdd, dvdläsare osv. max 50W såvida du inte sitter å trycker på typ 20 diskar eller fler.

då hamnar vi på ~470W för hela systemet eller ~540W ur vägguttaget

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

@Rouge of Darkness: R9 390 är ett 300W (TDP) kort, och om jag inte missminner mig sitter det snarare i hur mkt amps nätagget orkar leverera på dom olika railsen, inte bara den totala watten. Jag har haft liknande problem som OP under liknande omständigheter och resonerat precis som du. Att det funkar 99% av tiden hjälps inte när spel/os osv kraschar 1% av tiden.

Permalänk

ok lägg till 40-50W då på beräkningen eller något.

fortfarande skeptisk. hans psu ska ändå kunna pumpa ut 576W på 12V railsen bara vilke borde räcka och bli över även med inräkningen på 50W extra strömslukning om de nu är 300w TDP.

dock säger guru3d Calculated TDP 258W för ett 390X och rent teoretiskt tycker jag 390 non X borde hamna lite under eller iaf på samma.

dvs enligt iaf deras graf så är ju 300 serien strömsnålare än 200 serien

speciellt när jag själv har en mer strömslukande låda än han pga dubbla överklockade gtx 970 med en beräknad tdp på ~170W och överklockad I7 4790K och ändå så har jag inga problem att få det till att rulla på ett 600W agg.

tror snarare att hans kort ev kan va ostabilt och kan lika väl va ostabila drivrutiner eller måndags ex på kortet.

tycker han först och främst ska prova MSI afterburner och prova att öka spänningen med nån eller ett par mV (MILLIVOLT dvs öka med 0.001 - 0.003mV) kan lika gärna va så att han fått ett dåligt exemplar som vill ha lite mer kräm än vad de normalt vill ha.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Precis vad jag tänkte med, var väldigt noga när jag beställde PSU'n, frågade omkring mycket och de allra flesta rekommenderade till och med Fractal Designs 550W agg, men tänkte att jag ville vara på den säkra sidan så tog 650W. Känns som kortet är ostabilt, ibland kan jag klara mig hela dagen utan en krash, medans andra gånger så kan det krasha inom de 5 första minutrarna. Kanske värt att nämna att i spel som LoL/CsGo så har det aldrig krashat. Enda gångerna jag fått Drivers krash är Grid 2 (3-4ggr) Arma 3 (1 gång). GTA V (5+ ggr.)

Men som sagt har en garanti på 2 år så inge panik att skicka in kortet och ta det på garanti, så jag tänkte att jag skulle utesluta så mycket som möjligen på forumet först.

Ska prova MSI afterburner och se om jag får något annat resultat

mvh
kiilg

Permalänk

Off topic: Hur har grafikkortet fungerat innan du fick dessa problem? Vet att det var en annan tråd innan du köpte kortet. Ljudnivå etc?

Permalänk
Entusiast

Specifikt vilket Fractal-agg har du? Integra?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Sisyfos: Fractal Design Integra M

Permalänk
Medlem

@SonicHighway: Har fungerat alldeles utmärkt, som sagt har jag mestadels spelat Csgo och LoL som den även klarar av nu efter dessa problem uppstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tycker han först och främst ska prova MSI afterburner och prova att öka spänningen med nån eller ett par mV (MILLIVOLT dvs öka med 0.001 - 0.003mV) kan lika gärna va så att han fått ett dåligt exemplar som vill ha lite mer kräm än vad de normalt vill ha.

Du menar väl att jag ska öka med 1-3mV (0.001 - 0.003V) Vill bara va på säkra sidan

Permalänk
Medlem

@Kiilg: Det skulle kunna vara RAM-minnesproblem också. Jag vill minnas att jag hade liknande symptom i min maskin. Prova att testa minnena i memtest86 och se om du får några errormeddelanden.

Visa signatur

i5-2500K @ 4.3 GHz with CM Hyper 212 EVO | EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 @ 1367/7010 MHz
16 GB Corsair Vengance @ 1600 MHz | ASRock P67 Pro3 ATX | Samsung 840 EVO 250 GB | WD Black 1 TB
EVGA G2 850W | Fractal Design Define XL R2 | AOC q2770Pqu

Permalänk
Medlem

@Nithram: Juste, de satans RAM-minnena hade jag helt glömt bort.

mvh
kiilg

Permalänk
Medlem

Om det hade varit nätaggets fel så hade varit mer troligt att datorn bara hade startat om sig själv istället. Nätagget har nämnligen en inbyggd spärr för hur mycket ström som kan dras. +Att du har ett bra nätagg som är tillräckligt starkt och som borde kunna driva din dator.

Jag har också haft kraschar i GTA V. Främst i special uppdragen som kommer efter "main storyn". Medans jag inte har haft några krascher alls i något annat spel

Ladda ner något stress program. Som t.ex Unigine Heaven. Kör det sedan i några timmar. Klarar datorn 2+ timmar så är det nog lugnt. Om det skulle krascha igen, -återkom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Om det hade varit nätaggets fel så hade varit mer troligt att datorn bara hade startat om sig själv istället. Nätagget har nämnligen en inbyggd spärr för hur mycket ström som kan dras. +Att du har ett bra nätagg som är tillräckligt starkt och som borde kunna driva din dator.

Jag har också haft kraschar i GTA V. Främst i special uppdragen som kommer efter "main storyn". Medans jag inte har haft några krascher alls i något annat spel

Ladda ner något stress program. Som t.ex Unigine Heaven. Kör det sedan i några timmar. Klarar datorn 2+ timmar så är det nog lugnt. Om det skulle krascha igen, -återkom.

Ah det ska jag prova, är det något fel på GPU'n så bör det inte ta så lång tid innan det visar sig i ett stressprogram tycker jag.

Angående MSI Afterburner, hur mycket volt vågar jag pumpa upp? Har läst lite att upp till 1100mV bör de klara, men vet inte riktigt vad min default är (aldrig använt MSI Afterburner förr.)

http://imgur.com/3hLh4y7

Permalänk
Medlem

Jag hade dessa problem med ett MSI 280x Drivarna kraschade. Skickade in kortet till Inet dom testade det och jag fick ett nytt då det var trasigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiilg:

Ah det ska jag prova, är det något fel på GPU'n så bör det inte ta så lång tid innan det visar sig i ett stressprogram tycker jag.

Angående MSI Afterburner, hur mycket volt vågar jag pumpa upp? Har läst lite att upp till 1100mV bör de klara, men vet inte riktigt vad min default är (aldrig använt MSI Afterburner förr.)

http://imgur.com/3hLh4y7

Rör inte volten alls. Kortet ska inte vara ostabilt på stock-inställningar. Om du klickar på "pil-cirklen" så återställer du original inställningar. låt bli AF sen.

Permalänk
Medlem

@Bazisten: Ah ok, beställde mitt från NetOnNet därav billigare pris med ska väl inte vara nå problem att få ut garanti om det är hårdvara problem, ska stresstesta kortet och köra memtest86 och se vad jag får för resultat först.

mvh
kiilg

Permalänk
Medlem

Stresstestat i 2h med programmet Unigine Heaven på Ultra settings. Stabil FPS mellan 75-125, CPU Temp låg runt 45-48C~ och GPU mellan 60-65C~ Ingen krash uppstådde under simulationen.

Tidigare inlägg nämnde att det kunde vara värt att köra ett memory test. Aldrig kört ett memtest innan men är de så enkelt att bränna ner mjukvaran på en skiva och boota upp igen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kiilg:

Stresstestat i 2h med programmet Unigine Heaven på Ultra settings. Stabil FPS mellan 75-125, CPU Temp låg runt 45-48C~ och GPU mellan 60-65C~ Ingen krash uppstådde under simulationen.

Tidigare inlägg nämnde att det kunde vara värt att köra ett memory test. Aldrig kört ett memtest innan men är de så enkelt att bränna ner mjukvaran på en skiva och boota upp igen?

Tyvärr är jag inte till någon hjälp i denna tråd mer än att dela med mig hur jag gjorde.
Jag hade ett Sapphire 390x kort. Fick i både spel samt vanlig surfning etc, felmeddelande om att drivers har kraschat och har lyckats återställas säkert 10-40ggr per dag. Jag hittade ingen lösning på problemet och inte amd-supporten heller, fastän många verkar ha denna problematik.

Tur för min del var att kortet var någon vecka gammal bara innan jag fick nog om dessa problem. Så jag ringde in till stället jag köpte det från och rådfrågade dom hur jag skulle göra. Det hela slutade med att jag skickade in kortet och tog ett nvidia-kort istället. Sen dess har problemet inte uppmärksammat sig nå mer för min del.

Som underlag till det jag skrivit så var det alltså detta paket jag köpte förut, innehållande Sapphire 390x: https://www.komplett.se/product/783618/datorutrustning/pakete...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiilg:

Stresstestat i 2h med programmet Unigine Heaven på Ultra settings. Stabil FPS mellan 75-125, CPU Temp låg runt 45-48C~ och GPU mellan 60-65C~ Ingen krash uppstådde under simulationen.

Tidigare inlägg nämnde att det kunde vara värt att köra ett memory test. Aldrig kört ett memtest innan men är de så enkelt att bränna ner mjukvaran på en skiva och boota upp igen?

Om det gick stabilt i 2 timmar så är det nog snarare spelets fel att det kraschar än din dators fel. Skippa memtest, bara drygt. Den kommer inte att visa någonting iafl...

Permalänk
Medlem

Mina krascher i GTA V berodde på DirectX 11 (gtx 980 här).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiilg:

Stresstestat i 2h med programmet Unigine Heaven på Ultra settings. Stabil FPS mellan 75-125, CPU Temp låg runt 45-48C~ och GPU mellan 60-65C~ Ingen krash uppstådde under simulationen.

Tidigare inlägg nämnde att det kunde vara värt att köra ett memory test. Aldrig kört ett memtest innan men är de så enkelt att bränna ner mjukvaran på en skiva och boota upp igen?

Orkar ej läsa allt, din PSU ska inte vara några problem, som du säger ett 550w agg hade lugnt räckt så med ett 650w agg har du god marginal.

Jag tycker du ska köra memtest, jag tror ej du bränner skiva idag utan skapar en bootbar USB som det körs från.

Har du senaste biosen i moderkortet? Har du kollat så där ej kommit ny firmware till ditt grafikkort?

Kör du drivrutinerna för ljud och nätverk från mobotillverkarens hemsida och inte Windows generic drivers?

Har du lagt in senaste chipset drivers?

Annars verkar det som gta v har problem med krasher och kanske får vänta på uppdateringar...

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Om det gick stabilt i 2 timmar så är det nog snarare spelets fel att det kraschar än din dators fel. Skippa memtest, bara drygt. Den kommer inte att visa någonting iafl...

Kör på tills vidare, fortsätter krasherna att uppstå så tänker jag ta kontakt med NetOnNet och skicka in kortet så dom får ta en titt på det.

Skrivet av JG09:

Mina krascher i GTA V berodde på DirectX 11 (gtx 980 här).

Har provat både DirectX 10 och 10.1 ingen skillnad.

Permalänk
Avstängd

kan testa att rensa drivrutiner, ddu och köra in det fräscht.
ifall man haft krascher kanske filer blivit korrupta.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiilg:

Kör på tills vidare, fortsätter krasherna att uppstå så tänker jag ta kontakt med NetOnNet och skicka in kortet så dom får ta en titt på det.

Du kommer få betala en undersökningsavgift på drygt 400kr. Du slösar både pengar och tid på någonting som fungerar till 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

kan testa att rensa drivrutiner, ddu och köra in det fräscht.
ifall man haft krascher kanske filer blivit korrupta.

Har gjort det cirka 5 gånger redan på olika versioner, ingenting som gett något resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Orkar ej läsa allt, din PSU ska inte vara några problem, som du säger ett 550w agg hade lugnt räckt så med ett 650w agg har du god marginal.

Jag tycker du ska köra memtest, jag tror ej du bränner skiva idag utan skapar en bootbar USB som det körs från.

Har du senaste biosen i moderkortet? Har du kollat så där ej kommit ny firmware till ditt grafikkort?

Kör du drivrutinerna för ljud och nätverk från mobotillverkarens hemsida och inte Windows generic drivers?

Har du lagt in senaste chipset drivers?

Annars verkar det som gta v har problem med krasher och kanske får vänta på uppdateringar...

Laddade ned ett fiffigt program DriveTheLife såg där att mina chipset drivers var från 2012, även fast jag sökt med andra program som sagt att jag har de senaste drivrutinerna. Uppdaterade och har de senaste drivrutinerna nu. Har senaste software till min GPU till och med provat den nya betaversionen. Får ta och köra ett memtest om problemet kvarstår nu efter chipset uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiilg:

Har gjort det cirka 5 gånger redan på olika versioner, ingenting som gett något resultat.

Hejsan

har du provat amd catalyst: 15.15? sen inte installerat amd raptor osv? bara drivisarna