Permalänk

Lärapp till barn

Jag söker en lärapp för barn till en android platta eller en ipad.

Det ska gå att ta bilder på saker och spela in vad dom heter, sen när man trycker på bilden ska ljudet spelas upp.
Till exempel tar jag en bild på ett kex, spelar in "kex". Så ska det komma upp en knapp med bilden och trycker jag på knappen ska plattan spela upp ljudet jag spelade in.

Sen ska det gärna gå att göra kategorier av knapparna om det blir många.

Har en pojke som inte kommit igång med att prata och blir så arg när vi inte förstår vad han vill, tänkte att det kanske kan hjälpa tills han kommer igång. Teckenspråk är inte ett alternativ av olika anledningar.

Jag vet inte vad jag ska söka efter, så förslag mottages tacksamt.

Permalänk
Avstängd

Har föräldrar verkligen inte tid eller vilja att umgås med sina barn idag och lära dem grundläggande saker så att de behöver en app för det? Båda mina barn har jag umgåtts med och sett dem lära sig saker, ta vara på den tiden istället, den kommer inte igen och du kommer ångra dig för allt du missade, teknik hinner de med så småningom.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

Det finns ju en del Peka, lyssna och lär appar ute. Hur bra dom är kan jag inte säga.
annars kan man ju alltid skriva ut massa bilder från datorn eller måla/rita. som barnet kan titta och visa er?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z97-G43 GAMING, Minne: Kingston 8GB (2x4GB) CL11 2400Mhz XMP Beast Series, HDD1: Transcend ssd 250 Gb, HDD2: Hdd 500 Gb, CPU: I5 4460, GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB, Tangentbord: Func kb-460 (Mx brown), Mus: Roccat savu, Monitor: benq xl2411z, Nätagg: Be quiet kraft 600W.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Har föräldrar verkligen inte tid eller vilja att umgås med sina barn idag och lära dem grundläggande saker så att de behöver en app för det? Båda mina barn har jag umgåtts med och sett dem lära sig saker, ta vara på den tiden istället, den kommer inte igen och du kommer ångra dig för allt du missade, teknik hinner de med så småningom.

läste du hans inlägg överhuvudtaget? Han vill ha hjälp med ett problem, inte bli moraliserad, jeezzes....

OT: har tyvärr bara tips på klock, matte och bildappar. Har inte sett det du söker i det som jag hittat.....

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem

@robertlindgren82: Jag har ingen app att rekommendera för just det syftet, men jag fick nyligen en app på min samsung telefon som heter Barnläge. Där kan jag sedan lägga in appar som jag vill att min son ska kunna nå, sen kan han inte gå ut därifrån.

Visa signatur

_______________________________
<Sömn filantrop>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Har föräldrar verkligen inte tid eller vilja att umgås med sina barn idag och lära dem grundläggande saker så att de behöver en app för det? Båda mina barn har jag umgåtts med och sett dem lära sig saker, ta vara på den tiden istället, den kommer inte igen och du kommer ångra dig för allt du missade, teknik hinner de med så småningom.

Har folk verkligen inte tid eller vilja att läsa inläggen innan de svarar på dem?

OT:

Barns utveckling är ju väldigt olika och det mesta anses ju vara normalt, men jag förstår ändå din tanke om att stärka upp och underlätta för barnet. Om han går i förskola finns det ju ofta tillgång till specialpedagoger man kan tala med för att få idéer och uppslag hur man kan göra, annars kanske en logoped via BVC skulle kunna vara ett alternativ. Nu förutsätter jag att barnet är över 3-4 års ålder, annars kommer de bara säga att det kommer när det kommer.

Enklaste är ju annars att göra det manuellt, ha bilder och sitta och truga med själv. Barn lär sig oftast klart bättre så också när det sker i ett socialt sammanhang. När de sitter själva är motivationen att lära sig och kommunicera klart lägre.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Har folk verkligen inte tid eller vilja att läsa inläggen innan de svarar på dem?

OT:

Barns utveckling är ju väldigt olika och det mesta anses ju vara normalt, men jag förstår ändå din tanke om att stärka upp och underlätta för barnet. Om han går i förskola finns det ju ofta tillgång till specialpedagoger man kan tala med för att få idéer och uppslag hur man kan göra, annars kanske en logoped via BVC skulle kunna vara ett alternativ. Nu förutsätter jag att barnet är över 3-4 års ålder, annars kommer de bara säga att det kommer när det kommer.

Enklaste är ju annars att göra det manuellt, ha bilder och sitta och truga med själv. Barn lär sig oftast klart bättre så också när det sker i ett socialt sammanhang. När de sitter själva är motivationen att lära sig och kommunicera klart lägre.

Ja, barn utvecklas olika, men att sätta sådana här saker i händerna på dem när de är i tidig utvecklingsfas är inte bra alls då det är för mycket information för dem att ta in, kan du höra med vilken barnmorska eller barnläkare som helst.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

En riktigt bra app för detta är Widgit Go. Vi har ett barn med funktionshinder och för hen är det en viktig del av hens kommunikation. I ditt fall är det kanske lite "overkill".

Det är en dyr app enligt en "app-måttstock", ca 600-800kr. Det finns en gratisversion (utan edit) för den som vill prova på.

Med Widgit Go kan man bygga kartor med symboler (i flera nivåer), skriva ord och automatiskt få "widgit"-symbolerna, få texten uppläst med talsyntes (eller inspelat). Sedan kan detta användas för att bygga berättelser, t.ex

Permalänk
Skrivet av galaxygunnar:

Det finns ju en del Peka, lyssna och lär appar ute. Hur bra dom är kan jag inte säga.
annars kan man ju alltid skriva ut massa bilder från datorn eller måla/rita. som barnet kan titta och visa er?

Tack, är för mycket teknik nörd att jag inte tänkte på det enkla med att skriva ut bilderna

Skrivet av Yorg:

Har folk verkligen inte tid eller vilja att läsa inläggen innan de svarar på dem?

OT:

Barns utveckling är ju väldigt olika och det mesta anses ju vara normalt, men jag förstår ändå din tanke om att stärka upp och underlätta för barnet. Om han går i förskola finns det ju ofta tillgång till specialpedagoger man kan tala med för att få idéer och uppslag hur man kan göra, annars kanske en logoped via BVC skulle kunna vara ett alternativ. Nu förutsätter jag att barnet är över 3-4 års ålder, annars kommer de bara säga att det kommer när det kommer.

Enklaste är ju annars att göra det manuellt, ha bilder och sitta och truga med själv. Barn lär sig oftast klart bättre så också när det sker i ett socialt sammanhang. När de sitter själva är motivationen att lära sig och kommunicera klart lägre.

Träffade specialpedagog idag. Dom skulle slussa oss vidare till någon med bättre kunskap om den typen av problem min son har. Bland annat nämnde dom appar som verktyg. Tänkte se om jag hittade något själv och komma igång lite tidigare.

Skrivet av haetse:

En riktigt bra app för detta är Widgit Go. Vi har ett barn med funktionshinder och för hen är det en viktig del av hens kommunikation. I ditt fall är det kanske lite "overkill".

Det är en dyr app enligt en "app-måttstock", ca 600-800kr. Det finns en gratisversion (utan edit) för den som vill prova på.

Med Widgit Go kan man bygga kartor med symboler (i flera nivåer), skriva ord och automatiskt få "widgit"-symbolerna, få texten uppläst med talsyntes (eller inspelat). Sedan kan detta användas för att bygga berättelser, t.ex

Som verktyg för kommunikation för barn med funktionshinder känns det billigt men känns som lite overkill just nu för oss. Jag följer @galaxygunnar s förslag om utskrifter. Känns just nu som om det kan fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Ja, barn utvecklas olika, men att sätta sådana här saker i händerna på dem när de är i tidig utvecklingsfas är inte bra alls då det är för mycket information för dem att ta in, kan du höra med vilken barnmorska eller barnläkare som helst.

Skitsnack, uttala dig inte om saker du inte har koll på.

Att använda sig av pedagogiska appar i arbete med barn som har särskilda behov är standard idag, det är inte direkt som att sätta dem framför GTA V.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Alternativt gör man en egen app i MIT app Inventor, är inte särskilt krångligt.

Skapade denna som exempel (Har dock bara spelat in ljud för maten och sen får man ju anpassa bildstorleken efter sin platta om man har en sådan)

http://taphie.se/Barnapp.apk

Här är hur det ser ut i app inventor, bara att importera projektet och bygga på och förbättra.
http://taphie.se/Barnapp.aia

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Skitsnack, uttala dig inte om saker du inte har koll på.

Att använda sig av pedagogiska appar i arbete med barn som har särskilda behov är standard idag, det är inte direkt som att sätta dem framför GTA V.

När de är äldre ja, inte när de är i utvecklingsstadie. Är det någon som inte har koll på barn så är det ju uppenbarligen du.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

När de är äldre ja, inte när de är i utvecklingsstadie. Är det någon som inte har koll på barn så är det ju uppenbarligen du.

Lägg ner, jag har både utbildningen och erfarenheten att veta vad jag talar om här. Bara att du försöker använda dig av "utvecklingsstadie" blir ju löjeväckande då det kan sägas om en 18'åring.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Lägg ner, jag har både utbildningen och erfarenheten att veta vad jag talar om här. Bara att du försöker använda dig av "utvecklingsstadie" blir ju löjeväckande då det kan sägas om en 18'åring.

Du är psykologstudent, det säger ingenting om att du har utbildning eller erfarenhet utav barns utvecklingsstadie i låg ålder, barn i låg ålder är inte kapabla att ta in all den informationen, sen finns det ju även andra risker med dem, vill man verkligen utsätta sina barn för dem?

http://www.stralskyddsstiftelsen.se/2014/11/var-fjarde-2-3-ar...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du är psykologstudent, det säger ingenting om att du har utbildning eller erfarenhet utav barns utvecklingsstadie i låg ålder.

Nej, just därför sa jag det till dig, men det kanske du missade?

Jag har både läst utvecklingspsykologi, neuropsykologi och genomfört insatser på skolor. Utöver det har jag varit med under utvecklingen av det test som kommer användas av i princip alla instanser som undersöker barns utvecklingsnivå. Jag har även bekanta/kollegor som arbetar på habiliteringen och specialskolemyndigheten och arbetar med just barn som behöver anpassad undervisning eller extra stöd.

Men du kanske har bättre grund att stå på?

Edit:

Holy crap, länkade du just till foliehattstiftelsen och tror att det är ett bevis i någon form?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du är psykologstudent, det säger ingenting om att du har utbildning eller erfarenhet utav barns utvecklingsstadie i låg ålder, barn i låg ålder är inte kapabla att ta in all den informationen, sen finns det ju även andra risker med dem, vill man verkligen utsätta sina barn för dem?

http://www.stralskyddsstiftelsen.se/2014/11/var-fjarde-2-3-ar...

Läs de vetenskapliga rapporten och den statistiska undersökningen gick till iställe för att läsa en (felaktigt) sammanfattad rapport av en intresseorganisation.

För att göra det lite lättare för dig så kan du få ett citat av mig här:

"CONCLUSIONS:

There was no increase in risk of acoustic neuroma with ever regular use of a mobile phone or for users who began regular use 10 years or more before the reference date. Elevated odds ratios observed at the highest level of cumulative call time could be due to chance, reporting bias or a causal effect. As acoustic neuroma is usually a slowly growing tumour, the interval between introduction of mobile phones and occurrence of the tumour might have been too short to observe an effect, if there is one."*

TLDR: Allt på internet är inte sant

*Acoustic neuroma risk in relation to mobile telephone use: results of the INTERPHONE international case-control study. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21862434

Permalänk

@Rajat: Att du länkar till strålskyddsstiftelsen betyder att din källkritik är rätt låg... dom vann årets förvillare 2013 och har fortsatt sprida lögner, påhittad propaganda och annan skadlig information sedan dess... http://www.vof.se/blogg/arets-folkbildare-och-arets-forvillar...

Visa signatur

// i5 3570k @ 4,4GHz // Asus P8Z77-V LX2 // 8GB Corsair vengance//Asus GTX 670 2GB DCUII //
// Fractal Define R4 // Corsair CX 750M // Corsair hydro H90 //

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Nej, just därför sa jag det till dig, men det kanske du missade?

Jag har både läst utvecklingspsykologi, neuropsykologi och genomfört insatser på skolor. Utöver det har jag varit med under utvecklingen av det test som kommer användas av i princip alla instanser som undersöker barns utvecklingsnivå. Jag har även bekanta/kollegor som arbetar på habiliteringen och specialskolemyndigheten och arbetar med just barn som behöver anpassad undervisning eller extra stöd.

Men du kanske har bättre grund att stå på?

Edit:

Holy crap, länkade du just till foliehattstiftelsen och tror att det är ett bevis i någon form?

Bättre grund och bättre grund, jag är en 2 barns far med en autistisk son, så jag lever mitt i det du bara har läst dig till.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Skitsnack, uttala dig inte om saker du inte har koll på.

Att använda sig av pedagogiska appar i arbete med barn som har särskilda behov är standard idag, det är inte direkt som att sätta dem framför GTA V.

Jag tänkte typ det precis innan jag läste ditt inlägg. Borde väl inte vara farligare än att kolla på barnprogram egentligen, allt bör ju dock ha sina begränsningar. Det handlar ju inte direkt om att låta barnet sitta 24/7 med en platta. Köpte själv en barnplatta åt ett barnbarn när hon fyllde år, så händigt med föräldrakontroll på hur länge den kunde användas och en massa sånt

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

"My talking picture board" till Ipad fick vi tips om från habiliteringen till våran son med autism och språkstörning. Den verkar väldigt bra och kompetent men eftersom talet tog väldig fart plötsligt så lade vi den på hyllan, men jag vill ändå tipsa om den. Finns säkert liknande appar till lägre kostnad men denna har kategorier och känns något mer stilren och lättanvänd. Om det sedan finns bättre alternativ låter jag vara osagt.

Om du senare vill arbeta med bildscheman för att underlätta vardagen kan jag tipsa om detta program. Väldigt många bra pictogram medföljer och det är alldeles gratis. http://www.pictoselector.eu/

Visa signatur

iMac, inget monster på något sätt så spec överflödigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Bättre grund och bättre grund, jag är en 2 barns far med en autistisk son, så jag lever mitt i det du bara har läst dig till.

Nice try, jag har själv två barn och har ett eget intresse för neuro och AST. Hur du däremot kan tro att det gör att du har någon förmåga att avgöra vad som är bra eller inte för barns utveckling är för mig ett mysterium.

Att barn med AST har svårt när de får för mycket intryck är liksom ingenting som du kan applicera på andra barn.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd

Har inget tips till android men till min snart 2åriga dotter så brukar jag köra bilder på tv´n och blädra med telefonen och började med djur apa..gris...får...katt..hund sen ökade på det med orm varg björn som hon lärde sig lätena av och kör nu äpple giraff katt ..o.s.v som är ord hon säger eller nästan säger och siffror 1-5 som hon kan säga och identifiera vilket funkat ganska bra och är bekvämt hjälpmedel och alternativ till bara böcker men svårt att låta henne blädra själv ..hon kan det men pillar på allt annat med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Nice try, jag har själv två barn och har ett eget intresse för neuro och AST. Hur du däremot kan tro att det gör att du har någon förmåga att avgöra vad som är bra eller inte för barns utveckling är för mig ett mysterium.

Att barn med AST har svårt när de får för mycket intryck är liksom ingenting som du kan applicera på andra barn.

Det jag lutar mig mot ang. det är det som både barnmorska och läkare sagt när det kommer till att ta in intryck i låg ålder, små barn hanterar inte för många intryck.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det jag lutar mig mot ang. det är det som både barnmorska och läkare sagt när det kommer till att ta in intryck i låg ålder, små barn hanterar inte för många intryck.

Och det är inte dumt, man ska inte sätta små barn framför actionfilmer eller barnprogram gjorda för mycket äldre barn där många saker blinkar, låter och klippen är snabba. Samma gäller spel, man ska inte översvämma små barn med intryck. Du har helt klart en bra tanke gällande det, men det är inte applicerbart här. Vad vi talar om är appar som inte skapar den här översvämningen utan är lugna, pedagogiska och lättanvända. Om barnet trycker på en bild och får höra ett ljud så skapas inte den flodvågen av intryck.

Så, bra tanke men inte riktigt rätt tråd.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW