Surf/Film-laptop åt syrran. Budget 4500-5500!

Permalänk

Surf/Film-laptop åt syrran. Budget 4500-5500!

Tjena,

Ska köpa en dator åt min syrra, dock var det ett bra tag sen jag var inne på laptop-marknaden. Letar efter en dator som kostar mellan 4500-5500, som i princip ska användas mest till surfing och filmtittande. Det viktigaste med datorn är att den är snabb, både att starta och att använda.

Syrran länka själv en dator hon tittat på med en liten SSD. Dock känns det som att man borde väl kunna få något bättre än en 4th generation i3-processor för 5.5k? https://www.komplett.se/product/850311/datorer/brbara/datorer...

Har ni några tips så uppskattas dem!

Permalänk
Permalänk

Den ser riktigt nice ut för det ändamålet faktiskt! Dock verkar den endast ha 128GB för lagring (visst, SSD är jävligt värt), vilket jag antar är lite för lite för en serie-kollande syrra, eller vad tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazeTheRuler:

Den ser riktigt nice ut för det ändamålet faktiskt! Dock verkar den endast ha 128GB för lagring (visst, SSD är jävligt värt), vilket jag antar är lite för lite för en serie-kollande syrra, eller vad tror du?

Du sa det själv, "SSD är jävligt värt". I angivet prisspann får man vara glad om man ens hittar något i nyskick med SSD och en SSD större än 128 gb kan man nog glömma.
En hybriddisk, såsom den i av dig länkad Acer, är lite snabbare än en vanlig 5400 rpm hårddisk men fortfarande en bra bit långsammare än en SSD. Se t.ex. denna video: https://www.youtube.com/watch?v=4gnm8bGFYvo&feature=youtu.be&...

Fördelar med datorn som jag länkade är, utöver ssd:n, skärmupplösningen på 1920x1080 (1366x768 är värdelöst på 15,6" imo) och ett trevligt aluminiumchassi.

Ett alternativ är ju alltid att använda sig av en extern hårddisk (eller kanske t.om. betala för en s.k. seedbox beroende på hur din syster får tag på sina serier).
Du skulle även kunna köpa en större SSD själv och byta ut men då stiger ju priset ytterligare ca 1000 kr.

I slutändan antar jag att din syrra helt enkelt får välja mellan internt lagringsutrymme eller en rappare dator med SSD.

Permalänk
Skrivet av Fastback:

Du sa det själv, "SSD är jävligt värt". I angivet prisspann får man vara glad om man ens hittar något i nyskick med SSD och en SSD större än 128 gb kan man nog glömma.
En hybriddisk, såsom den i av dig länkad Acer, är lite snabbare än en vanlig 5400 rpm hårddisk men fortfarande en bra bit långsammare än en SSD. Se t.ex. denna video: https://www.youtube.com/watch?v=4gnm8bGFYvo&feature=youtu.be&...

Fördelar med datorn som jag länkade är, utöver ssd:n, skärmupplösningen på 1920x1080 (1366x768 är värdelöst på 15,6" imo) och ett trevligt aluminiumchassi.

Ett alternativ är ju alltid att använda sig av en extern hårddisk (eller kanske t.om. betala för en s.k. seedbox beroende på hur din syster får tag på sina serier).
Du skulle även kunna köpa en större SSD själv och byta ut men då stiger ju priset ytterligare ca 1000 kr.

I slutändan antar jag att din syrra helt enkelt får välja mellan internt lagringsutrymme eller en rappare dator med SSD.

Hej, jag letar också efter en Laptop till min syster. Har exakt samma budget och den du länkade såg riktigt nice ut. Några frågor: 1. Klarar den här datorn att spela vissa spel typ Minecraft, PAYDAY2?
2. Hur mycket plats finns kvar efter Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fair enough, jag länkar henne datorn så och förklarar skillnaden så får hon bestämma själv efter det. Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakestake:

Hej, jag letar också efter en Laptop till min syster. Har exakt samma budget och den du länkade såg riktigt nice ut. Några frågor: 1. Klarar den här datorn att spela vissa spel typ Minecraft, PAYDAY2?
2. Hur mycket plats finns kvar efter Windows?

Näst intill alla nya laptops idag klarar sannolikt av Minecraft, har inte någon egentlig koll på kraven för PayDay2. För mer grafikintensiva spel skulle jag nog leta efter en dator med dedikerat grafikkort, gärna 840M eller bättre.
Efter Windows lär det vara runt 90 gb kvar. I slutändan vill man nog alltid ha minst ~10-15 gb ledigt på SSD:n vilket innebär att man kommer att ha ca 75 gb att röra sig med.

Skrivet av RazeTheRuler:

Fair enough, jag länkar henne datorn så och förklarar skillnaden så får hon bestämma själv efter det. Tack för tipsen!

Om din syster fortfarande är inne på hybriddisk/mer lagring så tycker jag att denna Lenovo med FHD IPS-skärm är ett bättre val än Acern som du ursprungligen länkade, fastän att den ligger 500 kr över budget: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2772114