Linux os vilket ska jag välja?

Permalänk

Linux os vilket ska jag välja?

Hej, jag har en del frågor jag hoppas ni kan svara på.
Jag vill installera någon form utav Linux OS på min dator, jag kan dock inte bestämma mig för vilket.
Jag har en del erfarenhet av Fedora och jag har kört allt från 17 till 21, jag blev dock lite missnöjd över att det blev en övergång till DNF nu med 21 (yum fungerar fortfarande men snart ges de väl upp) så jag vill prova på något nytt.
Jag är inte jätte sugen på att ha Ubuntu då jag inte gillar utseendet och hur det fungerar med vissa saker (lite halvkass erfarenhet), jag antar att Debian även går ur mitt val pga det sistnämda.

Så nu till min stora fråga vad rekommenderar ni för någon distro?
Varför rekommenderar ni den och tror ni att jag som kört Fedora ganska mycket kommer kunna vänja mig snabbt vid nytt utseende osv?
Min GPU är AMD (390X, finns det sämre och bättre drivrutiner på vissa distros än andra?)
Min CPU är en INTEL 4790K men jag antar att det inte gör någon skillnad.

Detta ska försöka ersätta mitt main OS Windows 10 som jag inte är allt förtjust i.

Det största kravet jag har är att jag ska känna mig hemma och jag kör ju GNOME på min fedora så allt med GNOME skulle troligtvis gå.

Tacksam för alla tips och svar jag får, ursäkta för så klöddig post!

Permalänk
Inaktiv

Pröva och se, tar inte lång tid att ladda ner en live CD, lägga in på USB och boota.

Om Debian går bort kan du kika på Mint och https://en.wikipedia.org/wiki/Cinnamon_(software)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Hej, jag har en del frågor jag hoppas ni kan svara på.
Jag vill installera någon form utav Linux OS på min dator, jag kan dock inte bestämma mig för vilket.
Jag har en del erfarenhet av Fedora och jag har kört allt från 17 till 21, jag blev dock lite missnöjd över att det blev en övergång till DNF nu med 21 (yum fungerar fortfarande men snart ges de väl upp) så jag vill prova på något nytt.
Jag är inte jätte sugen på att ha Ubuntu då jag inte gillar utseendet och hur det fungerar med vissa saker (lite halvkass erfarenhet), jag antar att Debian även går ur mitt val pga det sistnämda.

Så nu till min stora fråga vad rekommenderar ni för någon distro?
Varför rekommenderar ni den och tror ni att jag som kört Fedora ganska mycket kommer kunna vänja mig snabbt vid nytt utseende osv?
Min GPU är AMD (390X, finns det sämre och bättre drivrutiner på vissa distros än andra?)
Min CPU är en INTEL 4790K men jag antar att det inte gör någon skillnad.

Detta ska försöka ersätta mitt main OS Windows 10 som jag inte är allt förtjust i.

Det största kravet jag har är att jag ska känna mig hemma och jag kör ju GNOME på min fedora så allt med GNOME skulle troligtvis gå.

Tacksam för alla tips och svar jag får, ursäkta för så klöddig post!

Fördelen med linux, du kan få gnome, eller vilken annan DE, du vill. Ubuntu kan du få med gnome: https://ubuntugnome.org/.

Linux Mint är annars poppis bland många http://linuxmint.com/. Det är baserat på Ubuntu och finns med ett gäng olika DE. Som föregående skrev, dra ner en live-cd och testa dig fram

Permalänk
Medlem
Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Pröva och se, tar inte lång tid att ladda ner en live CD, lägga in på USB och boota.

Om Debian går bort kan du kika på Mint och https://en.wikipedia.org/wiki/Cinnamon_(software)

Mint testade jag på en gaaamal dator för ett tag sedan, jag vet inte..

Ett tag funderade jag faktiskt på OPENsuse men jag vet inte riktigt...
Vad är de som gör att Debian/Ubuntu är så populärt?

Vad kör du för distro? (antar faktiskt att du kör linux då du är här på linix delen av forumet.)
Problmetet med live cd är ju att fu inte riktigt kan få känna hela helhets känslan pga att de är lite krångligt att installera allt man vill ha osv..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Calzon:

Fördelen med linux, du kan få gnome, eller vilken annan DE, du vill. Ubuntu kan du få med gnome: https://ubuntugnome.org/.

Linux Mint är annars poppis bland många http://linuxmint.com/. Det är baserat på Ubuntu och finns med ett gäng olika DE. Som föregående skrev, dra ner en live-cd och testa dig fram

Jag trodde faktiskt inte att man kunde få ubuntu med Gnome...
Vad kör du för distro och varför?
Vilken DE gillar du mest å varför?
Problemet med en live cd är ju att de är svårt att lära sig ett nytt os och vad man tycker om t.ex pakethanteraren osv under 5 minuter på en live cd..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag vet inte varför du taggade calzon men men

Finns det någon anledning till varflr di rekommenderar arch?
Vad kör du själv för distro och DE?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Jag trodde faktiskt inte att man kunde få ubuntu med Gnome...
Vad kör du för distro och varför?
Vilken DE gillar du mest å varför?
Problemet med en live cd är ju att de är svårt att lära sig ett nytt os och vad man tycker om t.ex pakethanteraren osv under 5 minuter på en live cd..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag började med Red Hat för en herrans massa år sedan (1998-2001 när jag studerade) och körde gamla Gnome på den eftersom jag tyckte KDE var så fult och likt Windows.

Sen har det varit Windows och MorphOs (på Amiga-kompatibeln) hemma p.g.a. spel i alla år efter tills jag började på det här jobbet.

Nu sitter jag som underhållselektriker på jobbet och har hand om en hel del IT och diverse PCs, så jag har haft möjlighet att köra in Linux på lite datorer då och då för att testa grejer.

Jag körde Ubuntu ett tag, men tyckte Unity var lite skumt, så jag gick över till KUbuntu för att operatörerna skulle få liknande utseende som Windows.

Det liknar Windows i det mesta helt enkelt. Man har samma startmeny som går att söka i, liknande update manager osv, men med friheten att kunna välja utseende och funktionalitet i mycket större utsträckning om man vill

Dessutom kan man ju installera flera fönsterhanterare samtidigt och bara välja vid login vilken man vill använda, gnome, KDE, Unity osv...

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Jag vet inte varför du taggade calzon men men

Finns det någon anledning till varflr di rekommenderar arch?
Vad kör du själv för distro och DE?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Jag började med Red Hat för en herrans massa år sedan (1998-2001 när jag studerade) och körde gamla Gnome på den eftersom jag tyckte KDE var så fult och likt Windows.

Sen har det varit Windows och MorphOs (på Amiga-kompatibeln) hemma p.g.a. spel i alla år efter tills jag började på det här jobbet.

Nu sitter jag som underhållselektriker på jobbet och har hand om en hel del IT och diverse PCs, så jag har haft möjlighet att köra in Linux på lite datorer då och då för att testa grejer.

Jag körde Ubuntu ett tag, men tyckte Unity var lite skumt, så jag gick över till KUbuntu för att operatörerna skulle få liknande utseende som Windows.

Det liknar Windows i det mesta helt enkelt. Man har samma startmeny som går att söka i, liknande update manager osv, men med friheten att kunna välja utseende och funktionalitet i mycket större utsträckning om man vill

Dessutom kan man ju installera flera fönsterhanterare samtidigt och bara välja vid login vilken man vill använda, gnome, KDE, Unity osv...

Det hade varit kul att testa så gamla distros (från t.ex 2000)
Unity tycker jag inte alls om så jag skippar det iaf.
KDE tanken där förstår jag, jag gillade hur fedora 19 eller 18 såg ut saknar det lite men känns dumt att gå tillbaks.

Vad tycker du om Apt-get i jämförelse till YUM? (om du har använt YUM)

Jo jag kör flera på min fedora dator dock om jag inte minns fel har KDE sina egna program som jag inte tyckte om.
Har fastnat på hur gnome (3?) fungerar och ser ut.

Tror jag ska testa ubuntu eller debian med gnome eftersom allt stödjer det med .deb paket..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera denna tråd om du inte redan har läst den:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1339186-guide-val-av-gr...

Om du har bestämt dig för att köra GNOME så är det bara testa dom distributioner som erbjuder det.
Vill du ha stabilitet eller "bleeding-edge" och vad använder du datorn till?
Dom jag har provat:
Ubuntu, alla varianter. fungerade någorlunda bra, kanske återvänder nån dag.

Mageia med KDE, (GNOME finns också). Tycker denna fungerade bra och var stabil, jag skötte allt via GUI, behövde nog aldrig göra något i terminalen.

Manjaro XFCE & GNOME, testade för att jag var sugen på nyare paket, ledsnade när det strulade mycket för mig med Steam.

Arch KDE, på en testdator, jag klarade att installera det ifrån grunden och vill hänga med Plasma utvecklingen. Nu har jag inte startat den på länge.

Linux Mint Cinnamon, Nu kör jag denna på min primära dator och det fungerar riktigt bra för mig.

Har inte testat än, men som jag är sugen på när tid finnes
Fedora
OpenSUSE
PCLinuxOS

Jag kör sällan LIVE-USB för man får en bättre upplevelse om man installerar det på en gång och kör det på riktigt ett tag. Om du inte vill sabba din nuvarande installation kan det vara bra med en extra HD som man använder för test. Ta isåfall ur din primära hårddisk, så är det enkelt att gå tillbaka.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Vad är de som gör att Debian/Ubuntu är så populärt?

Jag skulle gissa på att det är för att de är relativt lätt att hantera och har ganska stort stöd, blir liksom en snowball effect. Själv kört Ubuntu mycket och gillar det.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Kan rekommendera denna tråd om du inte redan har läst den:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1339186-guide-val-av-gr...

Om du har bestämt dig för att köra GNOME så är det bara testa dom distributioner som erbjuder det.
Vill du ha stabilitet eller "bleeding-edge" och vad använder du datorn till?
Dom jag har provat:
Ubuntu, alla varianter. fungerade någorlunda bra, kanske återvänder nån dag.

Mageia med KDE, (GNOME finns också). Tycker denna fungerade bra och var stabil, jag skötte allt via GUI, behövde nog aldrig göra något i terminalen.

Manjaro XFCE & GNOME, testade för att jag var sugen på nyare paket, ledsnade när det strulade mycket för mig med Steam.

Arch KDE, på en testdator, jag klarade att installera det ifrån grunden och vill hänga med Plasma utvecklingen. Nu har jag inte startat den på länge.

Linux Mint Cinnamon, Nu kör jag denna på min primära dator och det fungerar riktigt bra för mig.

Har inte testat än, men som jag är sugen på när tid finnes
Fedora
OpenSUSE
PCLinuxOS

Jag kör sällan LIVE-USB för man får en bättre upplevelse om man installerar det på en gång och kör det på riktigt ett tag. Om du inte vill sabba din nuvarande installation kan det vara bra med en extra HD som man använder för test. Ta isåfall ur din primära hårddisk, så är det enkelt att gå tillbaka.

Jag har faktiskt missat den länken ska kolla där tack!:)

Datorn ska användas för steam och dagligt användande allt ska dualbootas med windows 10 eftersom battlefield 3 som min flickvän fastnat för inte finns för annat än Windows (vi spelar tillsammans).
Jag har även fått ett problem med mitt CS GO som jag inte får fixat så jag kände att jag skulle installera Linux.

Arch ska jag läsa på om men om jag inte missminner mig så är de väldigt anpassningsbart.

Mint vet jag inte riktigt men ska kolla in de med självklarr (eftersom de är 3 st som rekommenderat de)

Fedora kör jag på min skoldator som vi fick av skolan (dom var väl inte 100% glada dock går de oftst och kör en mini pc som komplement) men där fungerar de jätte bra dock vet jag inte om de är de jag vill fortsätta med, jag gillade inte den nya paket hanteraren DNF, men vi får väl se.

Open suse står väldigt högt upp på listan eftersom de är en fedora spinoff.

PcLinuxOS vad är de?

Jag har en ssd som jag tog från skoldatorn på 250 GB så tanken är ju att jag ska köra den som linux disk.
Skippar nog att ta ut de andra diskarna då denna är helt tom och den ända på den storleken (120 har jag en på sen 500 och upp) så jag borde ju kunna hitta den.

Ska kolla närmare på debian, mint, arch och opensuse..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Jag skulle gissa på att det är för att de är relativt lätt att hantera och har ganska stort stöd, blir liksom en snowball effect. Själv kört Ubuntu mycket och gillar det.

Vilken skulle du rekommendera, debian eller ubuntu? (båda med gnome)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

debian är mindre handledning, väldigt bra och slim om man vet vad man gör. Ubuntu är mer användarvänligt men lägger sig i mer, beror lite på hur mycket du vill styra själv. Sedan är ubuntu forumen Guld, även för andra distar med iofs.

Jag föredrar ubuntu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Linux Mint skulle jag rekommendera, 17.2 finns med Cinnamon (gnome), KDE och XFCE som desktop. en ny version 17.3 kommer i november.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Jag har själv nu testat Ubuntu, Mint och Fedora. Till slut har jag fastnat för Manjaro som bygger på Arch Linux. Det är helt fantastiskt. Därtill har du tillträde till Arch Repository som har alla möjliga program du kan tänka dig. Om du vill testa Manjaro rekommenderar jag XFCE eller KDE-versionerna.

Permalänk

Det är väl ingen större skillnad mellan Yum och DNF?

Om du vill köra Ubuntu skulle jag rekommendera dig att använda Ubuntu-Mate, Xubuntu eller Kubuntu eftersom Unity är värdelöst och dessutom infekterat med malware. Fördelen med Ubuntu är att det finns bra grafiska verktyg för installation av mjukvara.

När jag testade yum/dnf så uppdaterade den automatiskt alla repositories när den installerade program. Det görs inte i Ubuntu/Debian utan är något du manuellt måste göra.

Debian är annars bra stabil, om än något föråldrade paket.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

debian är mindre handledning, väldigt bra och slim om man vet vad man gör. Ubuntu är mer användarvänligt men lägger sig i mer, beror lite på hur mycket du vill styra själv. Sedan är ubuntu forumen Guld, även för andra distar med iofs.

Jag föredrar ubuntu

Skickades från m.sweclockers.com

Vad använder du för DE i Ubuntu?

Skrivet av OldComputer:

Linux Mint skulle jag rekommendera, 17.2 finns med Cinnamon (gnome), KDE och XFCE som desktop. en ny version 17.3 kommer i november.

Ska kolla närmare på det faktiskt, ska nog installera allt ikväll så det får bli någon debian baserad tror jag.

Skrivet av arkhanari:

Jag har själv nu testat Ubuntu, Mint och Fedora. Till slut har jag fastnat för Manjaro som bygger på Arch Linux. Det är helt fantastiskt. Därtill har du tillträde till Arch Repository som har alla möjliga program du kan tänka dig. Om du vill testa Manjaro rekommenderar jag XFCE eller KDE-versionerna.

Men vilket finns det mest program till?
Arch (Manjaro) eller Fedora?
Största fördelen med .Deb (debian baserade os) är ju att så många stödjer det, ta t.ex Spotify så finns det med .Deb om jag inte minns fel men det fanns inte för t.ex Fedora.

Skrivet av gothenburg:

Det är väl ingen större skillnad mellan Yum och DNF?

Om du vill köra Ubuntu skulle jag rekommendera dig att använda Ubuntu-Mate, Xubuntu eller Kubuntu eftersom Unity är värdelöst och dessutom infekterat med malware. Fördelen med Ubuntu är att det finns bra grafiska verktyg för installation av mjukvara.

När jag testade yum/dnf så uppdaterade den automatiskt alla repositories när den installerade program. Det görs inte i Ubuntu/Debian utan är något du manuellt måste göra.

Debian är annars bra stabil, om än något föråldrade paket.

Jag tyckte att det var annorlunda, jag använder mig väldigt mycket med terminal när jag installerar osv och det kändes lite fel med DNF (kan inte riktigt sätta fingret på vad dock.)
Den största nackdelen jag ser med Ubuntu och Debian är att SU inte fungerar likadant utan man ska ha SUDO istället framför varje program (mest en vanesak, dock bättre för den som är ny.)

Hur är det infekterat med Malware?
Det blir nog Gnome då det är det jag är van vid det med Fedora.

Ska nog köra med Ubuntu gnome och testa tycker jag inte om det så är det bara att installera om ju..

Permalänk
Skrivet av TheBasicOne:

Jag tyckte att det var annorlunda, jag använder mig väldigt mycket med terminal när jag installerar osv och det kändes lite fel med DNF (kan inte riktigt sätta fingret på vad dock.)
Den största nackdelen jag ser med Ubuntu och Debian är att SU inte fungerar likadant utan man ska ha SUDO istället framför varje program (mest en vanesak, dock bättre för den som är ny.)

Hur är det infekterat med Malware?
Det blir nog Gnome då det är det jag är van vid det med Fedora.

Debian har faktiskt root-användaren aktiverad. Jag har inte installerat Sudo på min server.
När det kommer till aktivering av su är det väl i stort sett bara att skriva $ sudo passwd. Annars kan du alltid skriva $ sudo -i så får du en root-prompt.

Ubuntu har länkat Unity till Amazon så den söker direkt på internet när du ska leta efter din ordbehandlare.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Skrivet av gothenburg:

Debian har faktiskt root-användaren aktiverad. Jag har inte installerat Sudo på min server.
När det kommer till aktivering av su är det väl i stort sett bara att skriva $ sudo passwd. Annars kan du alltid skriva $ sudo -i så får du en root-prompt.

Ubuntu har länkat Unity till Amazon så den söker direkt på internet när du ska leta efter din ordbehandlare.

https://www.youtube.com/watch?v=CP8CNp-vksc

Jag ska kolla på videon, men tror du det skulle gå att installera ubuntu (unity) och sedan installera gnome genom terminalen och slippa amazon skiten?
Ska testa skriva sudo passwd med sen när jag installerat det!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gothenburg:

Debian har faktiskt root-användaren aktiverad. Jag har inte installerat Sudo på min server.
När det kommer till aktivering av su är det väl i stort sett bara att skriva $ sudo passwd. Annars kan du alltid skriva $ sudo -i så får du en root-prompt.

Ubuntu har länkat Unity till Amazon så den söker direkt på internet när du ska leta efter din ordbehandlare.

https://www.youtube.com/watch?v=CP8CNp-vksc

Vet om detta med valde Ubuntu före Debian därför att mycket går utan att man behöver lägga ner för mycket tid i ändlösa guider. Man sparar några dagar där på de mest trivala saker som van Windowsanvändare. Man kan också ladda ner netinstall av Ubuntu och välja GNMO som desktop.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheBasicOne:

Jag ska kolla på videon, men tror du det skulle gå att installera ubuntu (unity) och sedan installera gnome genom terminalen och slippa amazon skiten?
Ska testa skriva sudo passwd med sen när jag installerat det!

Vad jag vet och vad jag alltid gör efter att ha installerat ubuntu med unity är att söka efter amazon i pakethanteraren, där är det bara välja remove. Sedan i inställningar kan man stänga av lite suspekta grejjer, om det klassas som spyware vet jag dock inte. För övrigt tycker jag ubuntu är överlägset när det gäller casual-desktop. Finns många applikationer. Ska man in på lite seriösare 3D-animationer osv brukar Red Hat/ Centos ha bäst support. För server kör jag enbart Centos.

Permalänk
Medlem

Arch med Xfce. Snabbt, finns tonvis av applikationer och stabilt.
Kan du partitionering och vill installera snabbt utan att skriva massa (och lära dig de olika kommandona) så använder du Architect Installer för Arch Linux. Testa med fördel i en Virtuell maskin innan du drar in det skarpt på datorn.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@TheBasicOne: Kör Arch med Gnome 3 på laptopen. Det är en "test och lek" dator som jag bara använder för att lära mig typ. HTPC:n ska jag lägga in linux på, oklart än vilken distro men kommer antagligen bli gnome 3 där med. Speldatorn kör windows för det är helt enkelt enklare att få spelen att fungera.

Permalänk

Kan tipsa om LinuxLite och Peppermint Os6.
Båda är ubuntu baserade och lätta att komma in i om man kommer från windows, mycket styrs grafiskt.

Lite har till och med en snabbmeny där man kan kryssa i vilka program man vill ha så gör systemet resten, tex skype,teamviewer,restricted extras, dropbox kodi playonlinux o en hel del till,smidigt.

Kolla in linuxhelpguy på tuben,halvgalen engelsman som håller på en del, han har mycket guider just med inriktning på nya som vill komma igång.

Permalänk
Avstängd

Jag kör debian både på mina servrar och som desktopsystem , dock med windows i grunden då jag spelar en del.

Får säga att anledningen till att jag valt debian är att det är simpelt med apt och liknande saker, samt att det mesta finns till det som man behöver, men ändå så pass slimmat att det passar till det jag använder det till, sen att man kör en debianliknande kopia på Raspberryn som jag använder ganska mkt till mindre projekt gör ju inte det hela sämre.

Har provat redhat, ubuntu, slackware, gentoo, kali , backtrack5 och debian och får nog säga att debian är det jag fastnat för!

Visa signatur

[Intel core i7 5960X 3.0ghz] - [ ASUS X99-DELUXE] - [ 48 GB CORSAIR DDR4 DOMINATOR]- [Asus GTX 980TI SLI] - [Corsair AX1200I] - [Kingston Hyperx Predator 240GB]

Permalänk
Medlem

Jag har rattat elementary OS sen sommaren 2014 och jag har faktiskt varit riktigt tillfreds med den disten, om det beror på själva operativsystemet eller att jag blivit lat och bara vill ha det enkelt vet jag inte.
Men jag är verkligen tillfreds med situationen.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

elementary OS kör jag på en laptop hemma, tycker det är sjysst. väldigt likt mac OS i utseende på gott och ont

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Ubuntu med något annat GUI kanske? Kör man någon av de mer "hardcore" distarna där man måste snickra ihop mycket själv blir det lätt massa arbete man gärna slipper om man vill ha datorn som fungerande arbetsstation.

En i podcast-trion "Tack för Kaffet" uttryckte det så här i veckans avsnitt (de är inte datorfolk alls): "Åhh jag kör Linux, jag ska koda upp pentagon innan jag kan starta datorn, fuck you Linux".

Känner igen mig lite i det där när något fel dyker upp som tar tre gånger så lång tid att laga som det man egentligen startade datorn för att göra. Skämt åsido så är min erfarenhet att man bör köra någon av de mer etablerade och kompletta distributionerna om man vill ha något som "bara funkar".