Intel Skylake kan ta skada kombinerat med ordinarie DDR3-minne

Permalänk
Melding Plague

Intel Skylake kan ta skada kombinerat med ordinarie DDR3-minne

Processorjätten Intel reder ut vad som gäller för minnesstödet med Skylake, som officiellt stödjer strömsnåla DDR3L men inte ordinarie DDR3.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Ja eller så säljar man sina och köper DDR4 och slipper problem !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det finns ju inte ens några "okey z170-moderkort" med stöd för DDR3 minnen ändå. Så även om man verkligen skulle vilja använda sina gamla DDR3 minnen så finns det inte så mycket att välja på.

Sen är ju minnen ingen större utgift. Byter man plattform så kan man lika gärna byta minnena också. För att, som @Tvelander sa. Slippa problem.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ruzikx:

Det finns ju inte ens några "okey z170-moderkort" med stöd för DDR3 minnen ändå. Så även om man verkligen skulle vilja använda sina gamla DDR3 minnen så finns det inte så mycket att välja på.

Sen är ju minnen ingen större utgift. Byter man plattform så kan man lika gärna byta minnena också. För att, som @Tvelander sa. Slippa problem.

Exakt brukar aldrig va någon bra idé låta IMC gå på 1.5V +.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Sen är ju minnen ingen större utgift. Byter man plattform så kan man lika gärna byta minnena också.

Betalade över 5kkr för mina DDR4 minnen om jag minns rätt, priserna har verkligen sjunkit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är väl samma sak som när Sandy Bridge kom? Rekommenderades 1,5V-minnen och läste man spec var väl absolut max 1,69V (osäker här, kan inte kolla nu) så om man körde 1,65V-minnen som var mycket vanliga då och överklockade lite så kunde det bli problem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ruzikx:

Det finns ju inte ens några "okey z170-moderkort" med stöd för DDR3 minnen ändå. Så även om man verkligen skulle vilja använda sina gamla DDR3 minnen så finns det inte så mycket att välja på.

Sen är ju minnen ingen större utgift. Byter man plattform så kan man lika gärna byta minnena också. För att, som @Tvelander sa. Slippa problem.

Snälla nån, läs artikeln.
I andra stycket står det följande:

"Samtidigt som Intel uttryckligen endast talat om DDR3L har moderkortstillverkare gått ut med stöd för ordinarie DDR3 med sina LGA 1151-baserade modeller, vilket lett till förvirring bland användare som undrar om deras äldre minnen kan användas tillsammans med Skylake."

I tredje stycket finner du följande:

"Nu förtydligar Intel att Skylake har stöd för DDR4 (1,2 V) och DDR3L (1,35 V), men att även vanliga DDR3 fungerar. Däremot riskerar processorns minneskontroller att på sikt ta skada vid användning av minne som körs i högre spänningar, så som 1,5 eller 1,65 V som gäller för vissa entusiastklassade DDR3-minnen."

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Detta är väl samma sak som när Sandy Bridge kom? Rekommenderades 1,5V-minnen och läste man spec var väl absolut max 1,69V (osäker här, kan inte kolla nu) så om man körde 1,65V-minnen som var mycket vanliga då och överklockade lite så kunde det bli problem.

Stämmer bra, Sandy avsågs att användas med 1,5V minnen men 1,65V gick med.

Jag "uppgraderade" från i7 920/X58 till 2700K/Z77 och hade gärna återanvänt mina fina Kingston-minnen. Ville dock inte chansa med 1,65V samt att det störde mig lite att jag bara kunde använda två av tre stickor. Minnespriserna var rätt bra vid tidpunkten så gjorde inte så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Snälla nån, läs artikeln.

Jag förstår inte vad du försöker argumera mot?
Läs Ruzikz inlägg: (snälla nån ) det han skriver är att det ändå finns så få vettiga Z170 moderkort som stödjer DDR3, så man lär i alla fall köpa DDR4 minnen och då är detta inte ett problem.

... vilket låter som ett rätt rimligt resonemang: en snabb koll på prisjakt ger 70 stycken Z170 moderkort, varav bara 7 stycken klarar DDR3.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

"..Möjligheten finns att underklocka sina minnen, vilket innebär en kombination av lägre spänning, lägre klockfrekvenser och högre timings."

Mja, att lägga in högre timings är mer relaterat till överklockning. Tror inte många ens pillar i timings vid underklockning. Just saying..

Permalänk
Avstängd

Så med andra ord så stödjer inte Intel minnen som kör i 1,5V? För om så vore fallet så skulle ju chipsetet inte ta skada över tid.. Börjar undra vad Intel har för dialoger med moderkortstillverkare egentligen...

Skrivet av tvelander:

Ja eller så säljar man sina och köper DDR4 och slipper problem !

Låter ju bra... för de som har råd med det. Sedan kan man ju ifrågasätta det moraliska och juridiska i Intels uttalanden..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Finns eller fanns vanliga DD3 minnen som kör 1.35v vid 1333Mhz dvs minnen som är klassade icke DDR3L, hade ett par sådana själv, dom var däremot 1.5volt vid 1600Mhz

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Jag förstår inte vad du försöker argumera mot?
Läs Ruzikz inlägg: (snälla nån ) det han skriver är att det ändå finns så få vettiga Z170 moderkort som stödjer DDR3, så man lär i alla fall köpa DDR4 minnen och då är detta inte ett problem.

... vilket låter som ett rätt rimligt resonemang: en snabb koll på prisjakt ger 70 stycken Z170 moderkort, varav bara 7 stycken klarar DDR3.

Och vad står det i artikeln om dem?

Skrivet av Tumnus:

Så med andra ord så stödjer inte Intel minnen som kör i 1,5V? För om så vore fallet så skulle ju chipsetet inte ta skada över tid.. Börjar undra vad Intel har för dialoger med moderkortstillverkare egentligen...

Skulle nog mer fundera på hur moderkortstillverkarna tar emot informationen de får av Intel, verkar mest som om de skiter i vilket bara de får sälja sitt moderkort.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tumnus:

Så med andra ord så stödjer inte Intel minnen som kör i 1,5V? För om så vore fallet så skulle ju chipsetet inte ta skada över tid.. Börjar undra vad Intel har för dialoger med moderkortstillverkare egentligen...

Låter ju bra... för de som har råd med det. Sedan kan man ju ifrågasätta det moraliska och juridiska i Intels uttalanden..

Vem i bänken köper Z170 platform och CPU och inte tänkt man behöver DDR4? sen ska du VETA vad stabilt är med DDR3? nä inte en chans att jag går med på den logiken.

Ja för att IMC kan ta skada av 1.5V på Skylake platformen.

Tvek att du stoppa in 1.7v minnen i 1155 platform från X58 DDR 2666Mhz minnen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Vem i bänken köper Z170 platform och CPU och inte tänkt man behöver DDR4? sen ska du VETA vad stabilt är med DDR3? nä inte en chans att jag går med på den logiken.

Ja för att IMC kan ta skada av 1.5V på Skylake platformen.

Tvek att du stoppa in 1.7v minnen i 1155 platform från X58 DDR 2666Mhz minnen.

De som inte har råd med DDR4 minnen? Logiken är att Intel säger en sak men verkligheten är någon annan. Säger man att vissa moderkort stödjer DDR3 så är det menat att stödja i standardminnen som ligger i 1,5V utan att något skadas.

Skrivet av Rajat:

Och vad står det i artikeln om dem?

Skulle nog mer fundera på hur moderkortstillverkarna tar emot informationen de får av Intel, verkar mest som om de skiter i vilket bara de får sälja sitt moderkort.

Någonstans har det felat iallafall och med tanke på uttalandet från Intel så lutar det mer mot att Intel är orsaken..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Exakt brukar aldrig va någon bra idé låta IMC gå på 1.5V +.

1150,1155,1366 har nyttjat 1.5v men även 1.65v för DDR3 utan skada för IMC. Så denna bra idé tittade väl då först fram med 1151.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Låter ju bra... för de som har råd med det.

Men snälla...köper man den senaste plattformen får man väl vara beredd att lägga pengar på DDR4. En liten titt på prisjakt och det skiljer 400kr mot DDR3. Med tanke på vad resten kommer att kosta så är nog DDR4 den minsta kostnaden...

EDIT: stavfel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fatmajk:

Men snälla...köper man den senaste plattformen får man väl vara beredd att lägga pengar på DDR4. En liten titt på prisjakt och det skiljer 400kr mot DDR3. Men tanke på vad resten kommer att kosta så är nog DDR4 den minsta kostnaden...

Oberoende så är detta inte direkt korrekt att säga att vissa moderkort stödjer DDR3 fullt ut och sedan plötsligt slänga in att det bara gäller undervoltade minnen. Någonstans har information gått miste mellan Moderkortstillverkarna och Intel och har resulterat i ett bottennapp (PR) från Intels sida.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tumnus:

Låter ju bra... för de som har råd med det. Sedan kan man ju ifrågasätta det moraliska och juridiska i Intels uttalanden..

Från artikeln

Samtidigt som Intel uttryckligen endast talat om DDR3L har moderkortstillverkare gått ut med stöd för ordinarie DDR3 med sina LGA 1151-baserade modeller, vilket lett till förvirring bland användare som undrar om deras äldre minnen kan användas tillsammans med Skylake.

Från Intel ARK (som inte ändrats sedan 6700k lanserades)

Minnestyper DDR4-1866/2133, DDR3L-1333/1600 @ 1.35V

Nu infinner sig frågan: hur får du det till att Intel verkar vara de som är orsaken till problemet här, ser du någonstans att ståndpunkten är något annat än att DDR3L samt DDR4 är det som officiellt stöds? Om nu moderkortstillverkarna testat med DDR3 och "det verkar fungera så låt oss skeppa moderkortet med DDR3 stöd" så kan det ju vara bra att få informationen att det är inte testat av Intel och eventuellt kan användning av DDR3 förkorta livslängden på CPUn.

Tvivlar på att det är ett problem i praktiken med tanke på hur länge en CPU brukar leva, men å andra sidan har jag ingen aning om hur mycket mer stress det blir med DDR3 minnen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tomika:

1150,1155,1366 har nyttjat 1.5v men även 1.65v för DDR3 utan skada för IMC. Så denna bra idé tittade väl då först fram med 1151.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja på dom platformarna varför skulle inte 1151 kunna va annorlunda för det är helt omdesignad nu med hur det funkar med IMC.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Men snälla...köper man den senaste plattformen får man väl vara beredd att lägga pengar på DDR4. En liten titt på prisjakt och det skiljer 400kr mot DDR3. Men tanke på vad resten kommer att kosta så är nog DDR4 den minsta kostnaden...

ramminnen är dock det som aldrig eller extremt sällan går sönder, så kan man återanvända så är det bra.
är du på en budget så hade jag hellre lagt 400kr extra på ett grafikkort och fått ett 390x istället för 390 än att få det senaste i ram (som jag inte vet någon större skillnad på)

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Yoshman:

Från artikeln

Samtidigt som Intel uttryckligen endast talat om DDR3L har moderkortstillverkare gått ut med stöd för ordinarie DDR3 med sina LGA 1151-baserade modeller, vilket lett till förvirring bland användare som undrar om deras äldre minnen kan användas tillsammans med Skylake.

Från Intel ARK (som inte ändrats sedan 6700k lanserades)

Minnestyper DDR4-1866/2133, DDR3L-1333/1600 @ 1.35V

Nu infinner sig frågan: hur får du det till att Intel verkar vara de som är orsaken till problemet här, ser du någonstans att ståndpunkten är något annat än att DDR3L samt DDR4 är det som officiellt stöds? Om nu moderkortstillverkarna testat med DDR3 och "det verkar fungera så låt oss skeppa moderkortet med DDR3 stöd" så kan det ju vara bra att få informationen att det är inte testat av Intel och eventuellt kan användning av DDR3 förkorta livslängden på CPUn.

Tvivlar på att det är ett problem i praktiken med tanke på hur länge en CPU brukar leva, men å andra sidan har jag ingen aning om hur mycket mer stress det blir med DDR3 minnen.

Lite exakt det jag menar med Officiellt stöd.

Att DDR3 funkar är inte samma sak som att Intel vill ha det som officiellt stöd.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja på dom platformarna varför skulle inte 1151 kunna va annorlunda för det är helt omdesignad nu med hur det funkar med IMC.

Åter igen. Denna bra idé kom först med 1151 och är därför inget som varit känt hos alla. Många tänker bara DDR3 som DDR3. Och har inte kunskapen att förstå vart gränsen för spänningen ligger där skada kan börja ske.

Jag är säker på att du är en av användarna som stoppar ner dom nya fina stickorna med DDR4 i ditt moderkort och i princip går efter vad som står på kartongen utan någon fördjupande kunskap i timings tex, för 99% av användarna behöver inte kunna sådant.

Jag tycker det är bra att detta problem lyfts fram gällande 1151 för de som inte vetat om det, bättre sent än aldrig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Och vad står det i artikeln om dem?

Vad står det i artikeln om vad?

Majoriteten av Z170 moderkort stödjer inte DDR3. (och de få som gör det är inga direkta värstingar) De moderkorten omfattas inte av problemet i artikeln.
.. och det tror jag var Ruzikx hela poäng... På vilket sätt kan du argumentera mot det specifika resonemanget? Varför citerade du och hackade på vad just han skrev?

Skrivet av Rajat:

Skulle nog mer fundera på hur moderkortstillverkarna tar emot informationen de får av Intel, verkar mest som om de skiter i vilket bara de får sälja sitt moderkort.

Där håller jag med. Det ÄR lågt av de tillverkare som säger sig ha "DDR3" stöd på moderkorten när cpu:erna bara är specade för DDR3L! Det ska de ha skit för

.. men det är inget jätteproblem i praktiken för oss entusiaster med tanke på hur få och udda moderkort det gäller.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tomika:

Åter igen. Denna bra idé kom först med 1151 och är därför inget som varit känt hos alla. Många tänker bara DDR3 som DDR3. Och har inte kunskapen att förstå vart gränsen för spänningen ligger där skada kan börja ske.

Jag är säker på att du är en av användarna som stoppar ner dom nya fina stickorna med DDR4 i ditt moderkort och i princip går efter vad som står på kartongen utan någon fördjupande kunskap i timings tex, för 99% av användarna behöver inte kunna sådant.

Jag tycker det är bra att detta problem lyfts fram gällande 1151 för de som inte vetat om det, bättre sent än aldrig.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja asså rätt okej kunskap inom överklock av RAM har jag.
Sen kör jag mina i 3300Mhz med ändrade timings och strömmatning.

Jag pratar om att folk vill göra saker utan att ta reda på INNAN varför det kan ta skada.

Rätt bra idé om det står att DDR4 stödjs på mitt moderkort om det är det jag köpt det för.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Betalade över 5kkr för mina DDR4 minnen om jag minns rätt, priserna har verkligen sjunkit.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fick betala 3100 kr för Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 2666MHz CL15 VENGEANCE LPX Röd
i slutet av februari. Idag kostar motsvarande 16GB 1500-2000 kr beroende på var man handlar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andylindy:

Jag fick betala 3100 kr för Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 2666MHz CL15 VENGEANCE LPX Röd
i slutet av februari. Idag kostar motsvarande 16GB 1500-2000 kr beroende på var man handlar.

Vad är det som är så speciellt med de minnena? Jag gav drygt 2200 för 32GB Crucial 2133MHz för två veckor sedan. Kan det verkligen vara värt nästan dubbla priset för 500MHz och röda kylflänsar? Ärlig undran.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

ramminnen är dock det som aldrig eller extremt sällan går sönder, så kan man återanvända så är det bra.
är du på en budget så hade jag hellre lagt 400kr extra på ett grafikkort och fått ett 390x istället för 390 än att få det senaste i ram (som jag inte vet någon större skillnad på)

Håller med i ditt resonomang men om man ser till att DDR3 släpptes 2007 och 7 år senare kommer en ny standard så tycker jag det känns ok. Kan folk byta grafikkort varje eller varannat år så kan man väl uppgradera sina RAM efter så lång tid. Det är iallafall min mening. Dessutom sjunker DDR4 priserna i given takt med att DDR3 " fasas ut". Ska man ha allt det senaste så är det väl det som gäller, det kostar att ligga på topp helt enkelt. Sen som @Tumnus sa så är det inte ok att ändra på sina uttalande i den meningen. Specifikationen ska vara tydlig från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Håller med i ditt resonomang men om man ser till att DDR3 släpptes 2007 och 7 år senare kommer en ny standard så tycker jag det känns ok. Kan folk byta grafikkort varje eller varannat år så kan man väl uppgradera sina RAM efter så lång tid. Det är iallafall min mening. Dessutom sjunker DDR4 priserna i given takt med att DDR3 " fasas ut". Ska man ha allt det senaste så är det väl det som gäller, det kostar att ligga på topp helt enkelt. Sen som @Tumnus sa så är det inte ok att ändra på sina uttalande i den meningen. Specifikationen ska vara tydlig från början.

hade personligen inte tänkt så om jag hade en budget. om jag har pengar över eller har 12-15k att spendera hade jag köpt nya ddr4 minnen istället för att använda mina gamla ddr3.
men att uppgradera sitt grafikkort ger en boost (ibland stor) i performance du får. att uppgradera ramen kommer inte göra något alls

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Någon som inte fattade det då det stod low power ddr3 och som har rört intel "core" 750 eller nyare. Var ganska klart att 1.65 var intels gränsvärde. Så när det stått att det inte går att använda vanliga ddr3 pga späningen i var enda slider så hur stor nyhet är detta?
Antar bara de som överklockar kan dessa värden.

Edit:
Hur ändrar man så att inte uefi/bios struntar i SPD och inte köra så höga späningar, utan att bryta garatin på cpu?
"Möjligheten finns att underklocka sina minnen, vilket innebär en kombination av lägre spänning, lägre klockfrekvenser och högre timings."

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.