Får jag plats med det trådlösa PCI-nätverkskortet mellan GPU och DH-14?

Permalänk

Får jag plats med det trådlösa PCI-nätverkskortet mellan GPU och DH-14?

Nu har min flickvän sagt ifrån om att ha en nätverkskabel liggande över hela lägenhetsgolvet, så jag är dessvärre tvungen att skaffa en trådlös mottagare till min stationära dator. Eftersom jag vill få ut så mycket som möjligt, både vad gäller hastighet och ping, hade jag tänkt mig ett Asus PCE-AC68. Problemet är bara att jag är osäker på huruvida jag får plats med kortet i datorn. Jag kör Crossfire och har således bara möjlighet att sätta kortet i PCI-ingången längst upp ovanför det övre grafikkortet, men där kan det bli tajt i och med min Noctua DH-14. Den enorma kylflänsen tycks visserligen medge tillräckligt med plats, men däremot sitter ett av metallspännena (som fäster fläktarna i kylflänsen) farligt nära. Med lite tur får jag in det till synes smala nätverkskortet bredvid, men är osäker, och är det så att bredden är för lång så är det kört eftersom spännet går ner för mycket. Se film: https://www.youtube.com/watch?v=h7FUIDp2ZlE

Vad skulle ni föreslå? Kanske man kan ta av spännet om det inte påverkar fläktens prestanda? Sen har jag även sett såna här PCI-förlängningskablar som man kan koppla in och sedan ansluta själva enheten till, typ liggande utanför datorn. Skulle det kunna vara något? Känns ju lite drygt att beställa en produktoch sen skicka tillbaka, även om Amazon har en generös returpolicy.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Keeper of the Bamse

Från vad jag kan se så måste ju spännet bort; det "ska" ju inte påverka fläktprestandan, men fläkten kommer hänga löst och det medför kanske lite högre ljudnivå pga vibrationer.

Du kan ju prova att ta av spännet och se om det blir några dumheter

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Du kan ju prova att köra med Powerline adaptrar istället. Sätt en vid routern och dra en kabel från routern till den, samt sätt den andra adaptern i ett eluttag i närheten av din dator och dra kabel från datorn till adaptern.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem

Varför ha nätverkskabel liggande över golvet? sätt upp den lite snyggt, finns också lister så man kan dölja kabeln.
Hastighet kan man nog få ut bra med trådlöst och AC standard, men ping och access blir alltid lidande.

Men som ovan skulle testa med över elnätet istället för trådlöst.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Från vad jag kan se så måste ju spännet bort; det "ska" ju inte påverka fläktprestandan, men fläkten kommer hänga löst och det medför kanske lite högre ljudnivå pga vibrationer.

Du kan ju prova att ta av spännet och se om det blir några dumheter

Skrivet av Basketigge:

Du kan ju prova att köra med Powerline adaptrar istället. Sätt en vid routern och dra en kabel från routern till den, samt sätt den andra adaptern i ett eluttag i närheten av din dator och dra kabel från datorn till adaptern.

Skrivet av ggustavsson:

Varför ha nätverkskabel liggande över golvet? sätt upp den lite snyggt, finns också lister så man kan dölja kabeln.
Hastighet kan man nog få ut bra med trådlöst och AC standard, men ping och access blir alltid lidande.

Men som ovan skulle testa med över elnätet istället för trådlöst.

Hoppsan, äntligen trillade det in lite svar! Kabeln gick förut till hallen, men eftersom vi har bytt internetleverantör så sitter uttaget numera i sovrummet, och tyvärr sluter sovrumsdörren tätt (dörren måste alltså vara öppen, därav frustrationen).

Jag har också haft det här med powerline i åtanke, men en kompis till mig (ni vet, den där kompisen som vet exakt hur allt funkar) som trots allt är elektroteknikstudent hävdar att powerline är en otillförlitligt lösning av orsaker som jag nu inte minns, men det var nåt om att de är beroende av högkvalitativa elledningar vilket vi förmodligen inte har här i huset, och att de var känsliga för alla möjliga störningar. Fast det kanske har blivit bättre med åren?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Hoppsan, äntligen trillade det in lite svar! Kabeln gick förut till hallen, men eftersom vi har bytt internetleverantör så sitter uttaget numera i sovrummet, och tyvärr sluter sovrumsdörren tätt (dörren måste alltså vara öppen, därav frustrationen).

Jag har också haft det här med powerline i åtanke, men en kompis till mig (ni vet, den där kompisen som vet exakt hur allt funkar) som trots allt är elektroteknikstudent hävdar att powerline är en otillförlitligt lösning av orsaker som jag nu inte minns, men det var nåt om att de är beroende av högkvalitativa elledningar vilket vi förmodligen inte har här i huset, och att de var känsliga för alla möjliga störningar. Fast det kanske har blivit bättre med åren?

Nätverk över elen har blivit betydligt bättre än vad det var i början, dock viktigt att dom 2 uttagen man använder ligger på samma krets.

Dörrar kan vara knepigt jo, på ett ställe här hemma körde jag en 7-8 meter omväg för att lösa den delen, men inte alltid man kan göra det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Nätverk över elen har blivit betydligt bättre än vad det var i början, dock viktigt att dom 2 uttagen man använder ligger på samma krets.

Dörrar kan vara knepigt jo, på ett ställe här hemma körde jag en 7-8 meter omväg för att lösa den delen, men inte alltid man kan göra det.

Nu blev det knepigt. Modemet/routern står i sovrummet och på andra sidan hallen har jag mitt kontor. Hur vet jag om det är samma krets?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Nu blev det knepigt. Modemet/routern står i sovrummet och på andra sidan hallen har jag mitt kontor. Hur vet jag om det är samma krets?

Kolla om samma säkring fimpar elen i båda rummen. Annars är det inte samma "krets".

Borra hål rakt igenom väggen nere under en list? Finns ihåliga golvlister också, blir näst intill osynligt

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Hedersmedlem

@PointMan: Det gäller bara om du menar huvudsäkringarna annars kan det finns flera säkringar för olika grupper som ändå ligger på samma fas (vilket är det viktiga i det här sammanhanget). Alltså, för att kolla om det är samma fas måste huvudsäkringarna brytas för att kolla. De är väl inte alltid tillgängliga om det är en lägenhet?

Försök dra kabel om möjligt, det är alltid bäst.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@PointMan: Det gäller bara om du menar huvudsäkringarna annars kan det finns flera säkringar för olika grupper som ändå ligger på samma fas (vilket är det viktiga i det här sammanhanget). Alltså, för att kolla om det är samma fas måste huvudsäkringarna brytas för att kolla. De är väl inte alltid tillgängliga om det är en lägenhet?

Försök dra kabel om möjligt, det är alltid bäst.

Så som jag fått det förklarat så är det om det finns något "i vägen" så försämras det alltid avsevärt. Om det är en säkring så sänks throughput med 50%, om uttagen är i olika faser så blir hastigheten rent ut sagt helt värdelös, då får man ut hastigheter i stil med 802.11b, 11Mbit/s.
Kan ha fel.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD