Permalänk
Medlem

PWM lägsta rpm

Hej
Jag undrar vad den lägsta rpm i procent man kan få på en pwm fläkt.
/ olle

Permalänk
Medlem

Det beror på vilken fläkt. Men jag har för mig att de brukar kunna gå ner till 10-12%

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

PWM fläktar brukar väl börja bli lidande vid 300 rpm och nedåt har jag fått för mig

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

"....PWM-styrning för fläktar inte kan reglera spänningen under 40 procent...."
Men detta kan inte rakt av översättas till RPM, då fläktar går olika fort vid samma spänning.

http://www.sweclockers.com/nyhet/21112-arctic-freezer-i32-och...

[Edit] Alternativt svar, jag förstod kanske inte frågan.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Tycker det låter konstigt att man inte skulle kunna gå under 40%. Har man en 3000 rpm fläkt så kan man ju inte gå under 1200 rpm.

Skrivet av xfade:

"....PWM-styrning för fläktar inte kan reglera spänningen under 40 procent...."
Men detta kan inte rakt av översättas till RPM, då fläktar går olika fort vid samma spänning.

http://www.sweclockers.com/nyhet/21112-arctic-freezer-i32-och...

[Edit] Alternativt svar, jag förstod kanske inte frågan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men om jag köper noctua ippc pwm 2000 rpm, vet någon vilken den lägsta rpm man kan få med pwm då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollepaj:

Men om jag köper noctua ippc pwm 2000 rpm, vet någon vilken den lägsta rpm man kan få med pwm då.

Min Noctua IPPC-2000 klarar 44% (795rpm). Med ett Asus Z97-A.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Har 5 st Noctua NF-S12A PWM fläktar och lägsta för dem är 34%, vilket då blir 408 RPM. Under det så stannar dom.

Men även vid 34% så hörs de inte alls, är riktigt tysta fläktar.

Varför undrar du över lägsta RPM? Är du orolig över att de ska låta för mycket?

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Verkar visst som om jag har helt ute och cyklade xD ber om ursäkt för felinformationen!

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Problemet många PWM-fläktar drabbas av när de närmar sig den nedre gränsen är att de ger ifrån sig ett klickande ljud.

Varför inte bara byta till en fläktdesign med mindre turbulens/oljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollepaj:

Tycker det låter konstigt att man inte skulle kunna gå under 40%. Har man en 3000 rpm fläkt så kan man ju inte gå under 1200 rpm.Skickades från m.sweclockers.com

Men det är ju inte säkert att hastigheten är linjär med effekten den matas med.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Det har med vilken rpm jag ska välja eftersom det verkar som det går på procent. Då är det ju stor skillnad på lägsta rpm på t.ex 1000 rpm fläkt och en 3000 rpm fläkt.

Skrivet av Sony?:

Har 5 st Noctua NF-S12A PWM fläktar och lägsta för dem är 34%, vilket då blir 408 RPM. Under det så stannar dom.

Men även vid 34% så hörs de inte alls, är riktigt tysta fläktar.

Varför undrar du över lägsta RPM? Är du orolig över att de ska låta för mycket?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Min Noctua NH-U14S (1500 rpm PWM) går ~205 rpm i idle. Inga klickljud eller fläkt som spontant stannar eller inte orkar snurra. Däremot snurrar den mycket fortare vid uppstart och när Windows börjar laddas, går den ner i ca 200 rpm.

Till chassit : 120 mm Noctua Redux 1200 rpm, PWM är kopplad till processor fan_2 uttaget, snurrar i ~540 RPM.

Moderkortet kanske har betydelse också för hur låg RPM man kan få? Jag har ett MSI PC Mate.