Var därför jag lade till förutsättningen att programmet ska använda fler än 2 CPU-trådar, vilket är fallet om en i5 överhuvudtaget ska vara en förbättring över i3. Flera tester visar att Hyperthreading ger väsentligt mer effekt hos Skylake än tidigare, notera att 6700K nästan matchar den 6-kärniga 4960X i kompilering medan 4790K ligger en bit efter trots 200MHz högre frekvens jämfört med 6700K (kompilering är ett område där Skylakes HT verkar vara väldigt effektiv)
Vet inte vad i5 har med saken att göra då minimum var i3 och som sagt en 6300T är ett lustigt val det vad vi diskuterade inte vad som är "effektivast".
Skiter i att i3 har HT och i5 saknar det på quade core. Fullt medveten om vad HT är (SMT) och jag kompilerar en del kod själv och jag är tex fullt medveten om att Haswell har ca 25% bättre prestanda i GCC tack vara bättre branch prediction över IVY och ytterligare en 25% bättre prestanda med HT därför jag valde en i3 till min Linux maskin som gör gentoo då den presterar ungefär som 3st haswell kärnor utan HT.
HT har alltid gått fram varje generation men nu pratar du om speciella fall sedan vet jag inte hur du tolkar graferna och vad detta har med ett spel att göra.
Jag ser definitivt inte att Skylake har sådan stor vinst, bara kolla i3 4360 i diagrammet, det är haswell refresh, samma prop jag har, det tar ganska exakt 2x lägre tid för den att kompilera samma kod som en Skylake i7 6700K.
Som sagt så mycket skiljer det inte utan det är för spel och vanliga program runt 5% bättre IPC igen som gäller så en i3 4130 bör ju utan problem matcha en 6300T om man kollar på det diagrammet och hade varit ett bättre "minimum" krav.
Vad jag ser så är 6700K marginellt snabbare än 4790K vid kompilering från diagrammet, både den och 5960X är Haswell dock den senare E varianten. Skulle snarare tro det är bris på parallellism vid kompilering av Qt när man börjar komma upp i så många trådar sedan ligger ju 5960X inte på världens högsta frekvens heller, det är i alla fall min erfarenhet med så många trådar då jag kör 3930K också och lågt från allt skalar så bra vid kompilering.