EA presenterar systemkraven för Star Wars: Battlefront

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Var därför jag lade till förutsättningen att programmet ska använda fler än 2 CPU-trådar, vilket är fallet om en i5 överhuvudtaget ska vara en förbättring över i3. Flera tester visar att Hyperthreading ger väsentligt mer effekt hos Skylake än tidigare, notera att 6700K nästan matchar den 6-kärniga 4960X i kompilering medan 4790K ligger en bit efter trots 200MHz högre frekvens jämfört med 6700K (kompilering är ett område där Skylakes HT verkar vara väldigt effektiv)

Vet inte vad i5 har med saken att göra då minimum var i3 och som sagt en 6300T är ett lustigt val det vad vi diskuterade inte vad som är "effektivast".
Skiter i att i3 har HT och i5 saknar det på quade core. Fullt medveten om vad HT är (SMT) och jag kompilerar en del kod själv och jag är tex fullt medveten om att Haswell har ca 25% bättre prestanda i GCC tack vara bättre branch prediction över IVY och ytterligare en 25% bättre prestanda med HT därför jag valde en i3 till min Linux maskin som gör gentoo då den presterar ungefär som 3st haswell kärnor utan HT.

HT har alltid gått fram varje generation men nu pratar du om speciella fall sedan vet jag inte hur du tolkar graferna och vad detta har med ett spel att göra.
Jag ser definitivt inte att Skylake har sådan stor vinst, bara kolla i3 4360 i diagrammet, det är haswell refresh, samma prop jag har, det tar ganska exakt 2x lägre tid för den att kompilera samma kod som en Skylake i7 6700K.

Som sagt så mycket skiljer det inte utan det är för spel och vanliga program runt 5% bättre IPC igen som gäller så en i3 4130 bör ju utan problem matcha en 6300T om man kollar på det diagrammet och hade varit ett bättre "minimum" krav.

Vad jag ser så är 6700K marginellt snabbare än 4790K vid kompilering från diagrammet, både den och 5960X är Haswell dock den senare E varianten. Skulle snarare tro det är bris på parallellism vid kompilering av Qt när man börjar komma upp i så många trådar sedan ligger ju 5960X inte på världens högsta frekvens heller, det är i alla fall min erfarenhet med så många trådar då jag kör 3930K också och lågt från allt skalar så bra vid kompilering.

Permalänk
Medlem

Får nog köra "high" när jag får nya skärmen

Permalänk
Medlem

Luktar dålig optimering/konsolport lång väg av detta. Får väl se hur bra det rullar.
Känns betryggande att jag slängt ut min Pheonom II X6 1055T nu, men tror nog den hade klarat low den med.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Angående 16GB ram så har bättre surfplattor detta idag och om jag ej såg fel i den tekniska beskrivningen i min nya tvättmaskin så hade den mer ramminne än så, så jag tycker ej detta krav är vidare högt och ska man göra vanligt kontorsjobb på en pc med en massa program, virtuella maskiner etc igång så är detta i det snålaste laget.

Näe. Tror du rör ihop internminne och lagringsminne. Din tvättmaskin lär inte ha 16gb ram ;). Surface pro 4 kommer släppas i en version för ca 20.000 spänn som har 16gb ram, men den är inte släppt ännu och det är den enda "surfplattan" jag känner till med så mycket ram.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Nu var ju min post lite smått ironisk och menat som ett skämt. Ber så mycket om ursäkt ifall jag sårade dina känslor.

Skickades från m.sweclockers.com

Du sårade inga känslor hos mig... tkr bara att folk dömer saker för snabbt.. även från positiva sidor så som hype o shit.. Jag menar den är varken bra eller dålig innan man spelat det eller åtminstone innan det släppts Lite svårt o tro att du va ironisk då de så många som säger så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Du sårade inga känslor hos mig... tkr bara att folk dömer saker för snabbt.. även från positiva sidor så som hype o shit.. Jag menar den är varken bra eller dålig innan man spelat det eller åtminstone innan det släppts Lite svårt o tro att du va ironisk då de så många som säger så

Jag har planerat att köpa spelet så jag får väl komma med ett nytt utlåtande när jag lagt ner några timmars spelande

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

eller så skaffar man konsol....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det är klart man kan, men vem orkar tänka på det hela tiden?

Haha, förvisso!

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Jag har redan tillgång till betan och spelar på ett 7870K med ett Radeon, 12 GB RAM och ett Radeon R7 360 2GB grafiminne på medium. Flyttar på hur bra somhelst.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

kul att se att grafiken går framåt i spel och att "minimum" kravet är ungefär på nivå vad nuvarande konsoler har innanför skalet

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Min gamla FX 8350 lär väl flaska nu, även om jag troligtvis inte kommer köpa detta ultrahypade spel. Ser alldeles för mainstream och basic ut för 500kr(??)
Tyvärr har DICE blivit för stora för sitt eget bästa....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair RM850X ATX 3.1 850W| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Skrivet av Faulisto:

Man borde säga upplösningen också, men antar att det är 1080P och 60FPS som gäller. Rekommenderat är inte direkt tydligt vad det faktiskt innebär? Medium? High? Ultra?

Bra frågor, hoppas vi får svar på dem för min dator svävar mellan grund- och rekommenderatkraven.

Permalänk

"Nvidia Geforce GTX 970 (4 GB)"

Fast mitt rockar ändå.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Jag skulle gissa att i3-6300T och i3-4360 drar väldigt jämt i fall som kan använda mer än 2 CPU-trådar, HT ger ofta av flera skäl relativt sett mer på tvåkärniga modeller jämfört med modeller som har fler CPU-kärnor. Om så är fallet har har ju perf/W i just detta segment ökat rätt mycket, vilket inte borde vara så förvånande då Skylake främst är optimerad för lägre TDP-nivåer. Pratas ju om att Skylake 15W TDP-modellerna är ~30% snabbare än Haswell och Core-M ska eventuellt få än större boost med Skylake.

Håller däremot med om att i3-6300T (eller någon T-modell för den delen) är ett lustigt minikrav då ytterst få som tänkt spela på sin maskin lär sitta på T-modeller.

Jag har sett T-modellerna i rätt många OEM-byggen och tittar man på hur det ser ut i stora världen är det ju färdigbyggda datorer folk sitter på. Skulle kunna vara därför de använder sig av just T-modellen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Bad boy rune:

Kul med ett spel som "ställer lite krav" ska bli intressant att testa i morgon.

Har du prövat Minecraft? Där har du ett spel som du behöver hårdvara till. Mitt 670 och 4670k klarar inte 60fps med shaders.

Skrivet av bl0m1:

EDIT: Anledningen till att det är 512 kbps är nog för att det är vad deras servrar värkar klara att ge mig för tillfället

Ha, kanske.

Permalänk
Medlem

Verkar som om jag måste köpa ny cpu/mobo till grabbens dator :
I5 660, R9-285 2GB, 12GB RAM,

Kan iof prova det på den då han inte har slagit i "CPU" taket ännu med den. men det ser ut som om det kommer att bli ett problem här =( och då han är tokig i SW .....

Permalänk
Medlem

Förstår att RAM kraven skrivs upp (om nu så är fallet), då slipper man femtioelva okunniga arga ungar på support som skriver att de har 8GB ram (om så vore kravet) och det inte räcker då de i själva verket kör extrema mängder saker i bakgrunden som äter ram.

Lättare att skriva 16GB än "4/8GB RAM required if you close all applications and background processes eating ram"

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Battlefield 4 med Star Wars-skin.

Men lägg ner nu, detta ''ryktet'' har skjutits och sänkts så jävla många gånger nu. Stick iväg med din negativa skit tills du åtminstone testat skiten och fortfarande har samma åsikt.

Visa signatur

en burk som spelar spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebskiii:

Men lägg ner nu, detta ''ryktet'' har skjutits och sänkts så jävla många gånger nu. Stick iväg med din negativa skit tills du åtminstone testat skiten och fortfarande har samma åsikt.

Som jag har skrivit tidigare så var min post lite smått ironisk och menat som ett skämt. Ber så mycket om ursäkt ifall jag sårade dina känslor.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är rekommenderade om man spelar i 1920x1080 på högsta inställningar?

Ofta är ju rekommenderade kraven för High/Ultra i 1080p beroende på spel.

Permalänk
Medlem

Wow

"Based on our own testing, Electronic Arts' recommendation of a GeForce GTX 970 will give gamers 60 frames per second and above at 1920x1080, with medium detail settings, in the Walker Assault's 40-player battles. Higher detail levels will require more powerful GPUs, such as the GeForce GTX 980 and 980 Ti, as will higher resolutions."

60 fps 1920*1080 GTX 970 ger medium settings. Medium!

http://www.geforce.co.uk/whats-new/articles/star-wars-battlef...

Permalänk
Medlem

Enda kravet som förvånade mig var 16GB!?

Första spelet i världshistorien som har 16GB RAM som rekommenderade kravet?

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av cg_thi:

Verkar som om jag måste köpa ny cpu/mobo till grabbens dator :
I5 660, R9-285 2GB, 12GB RAM,

Kan iof prova det på den då han inte har slagit i "CPU" taket ännu med den. men det ser ut som om det kommer att bli ett problem här =( och då han är tokig i SW .....

Grabbens dator kommer klara sig alldeles utmärkt!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av pa1983:

Vet inte vad i5 har med saken att göra då minimum var i3 och som sagt en 6300T är ett lustigt val det vad vi diskuterade inte vad som är "effektivast".
Skiter i att i3 har HT och i5 saknar det på quade core. Fullt medveten om vad HT är (SMT) och jag kompilerar en del kod själv och jag är tex fullt medveten om att Haswell har ca 25% bättre prestanda i GCC tack vara bättre branch prediction över IVY och ytterligare en 25% bättre prestanda med HT därför jag valde en i3 till min Linux maskin som gör gentoo då den presterar ungefär som 3st haswell kärnor utan HT.

HT har alltid gått fram varje generation men nu pratar du om speciella fall sedan vet jag inte hur du tolkar graferna och vad detta har med ett spel att göra.
Jag ser definitivt inte att Skylake har sådan stor vinst, bara kolla i3 4360 i diagrammet, det är haswell refresh, samma prop jag har, det tar ganska exakt 2x lägre tid för den att kompilera samma kod som en Skylake i7 6700K.

Som sagt så mycket skiljer det inte utan det är för spel och vanliga program runt 5% bättre IPC igen som gäller så en i3 4130 bör ju utan problem matcha en 6300T om man kollar på det diagrammet och hade varit ett bättre "minimum" krav.

Vad jag ser så är 6700K marginellt snabbare än 4790K vid kompilering från diagrammet, både den och 5960X är Haswell dock den senare E varianten. Skulle snarare tro det är bris på parallellism vid kompilering av Qt när man börjar komma upp i så många trådar sedan ligger ju 5960X inte på världens högsta frekvens heller, det är i alla fall min erfarenhet med så många trådar då jag kör 3930K också och lågt från allt skalar så bra vid kompilering.

Alla förbättringar har varit marginella på sistone, men 6700K är ändå 8% snabbare och har 14% högre IPC än 4790K i detta fall vilket i sammanhangen får ses som rejält, det är lika stor ökning som Haswell har mot Ivy Bridge. Kompilering med GCC är intressant då det är en arbetslast som man i praktiken inte kan "fuska" i, en CPU-design som presterar bra här presterar typiskt bra i de flesta heltalsintensiva laster. Har sett flera som sagt att GCC-testet i SpecInt är det enda som ingen CPU-tillverkare än lyckats specialoptimera för.

Spel är normalt helt eller nästan helt begränsad av GPU, skulle det trots allt vara CPU-begränsat är det just heltalsprestanda som är intressant då det spel göra på CPUn är en klar majoritet heltalsaritmetik.

Angående din jämförelse med 6700K och 4360, kompilering skalar väldigt bra med CPU-kärnor, men det är inte helt linjärt vilket man enkelt ser då 4360 är lite mer än hälften så snabb som 4790K trots att den senare är 14% högre klockad och har dubbelt så många kärnor. Just C++ skalar ändå rätt bra i alla fall till 16 CPU-kärnor / 32 trådar (har inte testat mer), mycket p.g.a. att kompilering av templates och liknande är extremt beräkningsintensivt (templates i C++ möjliggör ju en form av programmering som leder till att delar av programmet evalueras i kompileringstillfället, templates i C++ är turingfullständigt).

Senaste gången HT fick något relevant lyft var med Ivy Bridge, i Haswell (och även Broadwell) har i det närmaste exakt samma relativa prestandaökning när HT användes som Ivy Bridge.

Den förändring som gjordes i Skylake var att öka kapaciteten på "front-end", är nu möjligt att avkoda 5 instruktioner (6 vid macro-op fusion) mot tidigare 4 (5 vid macro-op fusion, har varit så sedan Core2). Problemet är att det är väldigt osannolikt att man har någon större nytta av detta när bara en instruktionsström hanteras av CPU-kärnan, det kommer helt enkelt bli flaskhalsar som gör att man inte kan hantera så många instruktioner. Just denna förändring har gjort att HT ger mer än tidigare hos Skylake, när det finns två oberoende strömmar är det långt fler fall som kan dra nytta av den större "front-end:en".

Det är alltså relativt sett mindre skillnad mellan en Skylake i3 och i5 än tidigare, Skylake i3 är något högre klockad än tidigare medan i5 har samma klocka som motsvarade Haswell modell något som minskar skillnaden mellan i3/i5 ännu lite till. Är därför jag skulle vilja se ett test med Skylake i3 i lite moderna spel bara för att få en känsla för hur pass kraftiga grafikkort man kan driva med en sådan CPU idag. i3/i5 jämförelsen är intressant då de har lika många CPU-trådar och är i Skylake-fallet klockade ungefär lika högt.

Angående i3-6300T kontra i3-4360, om det är samma IPC skillnad som för 6700K kontra 4970K så borde 6300T presterar runt 1% bättre på just kompilering. En perf/TDP ökning med 56% vilket få anses vara rätt bra!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ligger precis vid rekommenderande, och jag som trodde jag hade en ganska high-end dator nu.. haha.

Visa signatur

R5 7600 | RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

så en vanlig core i3 räcker alltså inte till detta skit spel ?

en skit core i3 räcker nog inte för att spela ett ugnsvarmt spel, nej

Till er som säger att det liknar BF4 är det inte särskilt konstigt; öppna stora kartor, frostbite-motorn, fordon/flyg etc. Hur mycket och vad skulle vara annorlunda för att det inte skulle påminna om BF4? Och det skulle ändå påpekas att det vore likt... Suck... En annan, bättre och mer lämpad grafikmotorn för ett sådant spel är svårhittat

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrThraX:

HAHA detta är ju precis på gränsen av rekommenderade inställningar för mig och jag köpte min dator för inte mindre en 1 år sedan Vad behöver man ha för maximala inställningar då

En nasa dator ha ha ha

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Acer Nitro+ RX 9070XT OC// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM1000e (2025) ATX 3.1 // Corsair Gaming MM700 RGB Extended Mouse Pad// Corsair Gaming ST100 Hörlursstativ med RGB// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem

Slutet är nära min gamla vän. Snart ska självaste modermodemet få vila i sin grav.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

I like it. Welcome back to 1995!
Då systemkraven alltid bestämde om du kunde köpa spelet eller ej

Nej men skämt o sido, det är viktigt att spelen börjar kräva mer, att kunna spela på en 5 år gammal PC är inte rimligt, då finns det inget incitament att köpa nya grejjer varvid utvecklingen dör.

Jag bytte precis från min 2500K, och kände faktiskt inte riktigt att jag hade behövt göra det. Tyckte mest att det var kul att ha lite nya grejjer. 2500K är nu nästan 5 år gammal, släpptes i januari 2011.

Permalänk
Medlem

Så vad tror ni.. Kommer man märka skillnad om man kör Windows 8.1 Pro X64 gentemot Windows 10 Pro X64?

Burken ser ni i min sign

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB