EA presenterar systemkraven för Star Wars: Battlefront

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Battlefield 4 med Star Wars-skin.

Precis. Exakt likadant som CoD serien. Inte för att många FPSer inte är mer eller mindre reskins numera då men Battlefield och CoD ligger långt framför de andra i vad gäller minimalt med nytt eller förändrat game play på något vis (eller ens grafik/AI) och maximalt med frekvensen av dessa spelsläpp. Funkar utmärkt ingen klagar...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kunzite:

De rekommenderade systemkraven kunde knappast ha passat min dator bättre

Du har för lite minne!

/inte sarkastisk

Permalänk
Avstängd

16gb ram och i5-6600 för samma grafik som i Battlefield 4. Inte ens Assasin´s Creed Unity krävde så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

16gb ram och i5-6600 för samma grafik som i Battlefield 4. Inte ens Assasin´s Creed Unity krävde så mycket.

"Samma" grafik är det knappast. Sen äter Flerspelarlägen alltid mer resurser, vilket Assasin Creed saknar?

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebskiii:

Men lägg ner nu, detta ''ryktet'' har skjutits och sänkts så jävla många gånger nu. Stick iväg med din negativa skit tills du åtminstone testat skiten och fortfarande har samma åsikt.

Eller så skaffar man sig en uppfattning om spelet genom streams. Fungerar garanterat också.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Hjälpsam

Oj! 16GiB minne det kostar ju nästan 900kr, hur skall en fattig spelare ha råd när han redan bränt mer än 10 papp på sin speldator?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av som99:

Förstår att RAM kraven skrivs upp (om nu så är fallet), då slipper man femtioelva okunniga arga ungar på support som skriver att de har 8GB ram (om så vore kravet) och det inte räcker då de i själva verket kör extrema mängder saker i bakgrunden som äter ram.

Lättare att skriva 16GB än "4/8GB RAM required if you close all applications and background processes eating ram"

Jag tror att du slagit huvudet på spiken!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem

Fasen vad folk hakar upp sig på 16GB ram. Det är ju inte så att RAM är speciellt dyrt. 8GB har ju varit förlegat länge om man gjort något annat än att spela. Jag maxar mina 8GB ständigt. Vid nästa uppgradering blir det nog 32GB, bara för att man kan men dels för att jag behöver minst 16GB.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Jahopp, 7970 klarar inte de rekommenderade systemkraven. Nu blir jag orolig...

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Moderator
Testpilot

Vilket jävla gnäll det är jämt.

Är det låga krav så är det fel för då utnyttjar inte spelutvecklarna potentialen med PC och böjer sig för konsollbönderna, är det höga krav så är spelutvecklarna inte i kontakt med PC-spelaren och driver folk till konsolvärlden. Snacka om en gnällig målgrupp.

Det har väl aldrig varit ekonomisk försvarbart att vara en PC-spelare? Man är PC-spelare för att man får en bättre upplevelse. 34" Ultra Wide i 3440x1440 i 60FPS, det är livet det men då får man också lufta på lädret.

Sen vet vi av erfarenhet att spelutvecklarna alltid saltar lite extra på systemkraven för att vara på den säkra sidan. Är man beredd att skruva ner lite detaljer så kommer det gå utmärkt att spela detta spelet och eftersom det är samma spelmotor som BF4 så finns det ingen anledning att tro att den CPU som klarar av BF4 inte skall klara av det här spelet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ä 16GB är ju bra att ram används med Sen behövs det troligen inte så mycket.

Lite lustigt att dom skriver 970/290, är det inte 390 som gäller nu?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ta det nu lugnt och börja inte köpa massa nya prylar. Det är ingen nyhet att många spel är krävande i början pga. dålig optimering. EA/DICE spel är mycket bra exempel på det. Se bara på BF serien. När BF4 kom ut satt jag på en i7 920 (2008) med 6 gb ram och ett GTX 670. Kunde inte riktigt få bra flyt i spelet på max inställningar första veckorna. Efter ett tag blev det uppehåll i 1 år. Spelade sedan spelet på exakt samma dator med inställningar på max och det flöt på perfekt med max inställningar. BF3 var likadant, likaså Star Wars Old Republic.

Det är ingen nyhet att spel är dåligt optimerade i början så ta det lugnt och ge det lite tid. Givetvis kan man uppgradera om det är uppenbart att man sitter på hårdvara som inte kommer att hålla måttet.

Guru3d såg jag nu har en bench på spelet redan:
http://www.guru3d.com/articles_pages/star_wars_battlefront_be...

Visa signatur

Intel Core i5 4670K @ 4.4 | EVGA GTX 970 SSC ACX 2.0 4 GB | ASUS Z87-Pro | Corsair Vengeance 8 GB DDR3 | Samsung 840 EVO SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vilket jävla gnäll det är jämt.

Är det låga krav så är det fel för då utnyttjar inte spelutvecklarna potentialen med PC och böjer sig för konsollbönderna, är det höga krav så är spelutvecklarna inte i kontakt med PC-spelaren och driver folk till konsolvärlden. Snacka om en gnällig målgrupp.

Det har väl aldrig varit ekonomisk försvarbart att vara en PC-spelare? Man är PC-spelare för att man får en bättre upplevelse. 34" Ultra Wide i 3440x1440 i 60FPS, det är livet det men då får man också lufta på lädret.

Sen vet vi av erfarenhet att spelutvecklarna alltid saltar lite extra på systemkraven för att vara på den säkra sidan. Är man beredd att skruva ner lite detaljer så kommer det gå utmärkt att spela detta spelet och eftersom det är samma spelmotor som BF4 så finns det ingen anledning att tro att den CPU som klarar av BF4 inte skall klara av det här spelet.

Enda kravet som är högt är ju ramminnet och det är väl det folk blir förvånade över.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Är man beredd att skruva ner lite detaljer så kommer det gå utmärkt att spela detta spelet och eftersom det är samma spelmotor som BF4 så finns det ingen anledning att tro att den CPU som klarar av BF4 inte skall klara av det här spelet.

Fast vilken spelmotor ett spel är byggt med har ju ingen direkt koppling till hur mycket CPU-kraft som behövs. Så nej det finns ingen garanti för att det är samma CPU krav för BF4 & BF:Battlefront. Däremot har nog utvecklarna rätt bra koll på vad användarna sitter på för hårdvara, så i slutändan kommer BF:Battlefront nog kunna köras på de flesta av de datorer som kör/körde BF4.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Antagligen 32 GB RAM

Check i sådana fall. Men kan hända att det krävs SLI/crossfire för max. Vi får se.

Permalänk
Medlem

Blir intressant om det går att hosta igång på min g3258@4.2 med ett 750ti... Hoppas verkligen det.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av jeebus:

Fast vilken spelmotor ett spel är byggt med har ju ingen direkt koppling till hur mycket CPU-kraft som behövs. Så nej det finns ingen garanti för att det är samma CPU krav för BF4 & BF:Battlefront. Däremot har nog utvecklarna rätt bra koll på vad användarna sitter på för hårdvara, så i slutändan kommer BF:Battlefront nog kunna köras på de flesta av de datorer som kör/körde BF4.

Självklart har det det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

överklocka den till typ 4.0 så är det inga problem, troligen inte utan överklock heller.

underklocka menar du? Den är klockad till 4.4GHz på luft

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Enda kravet som är högt är ju ramminnet och det är väl det folk blir förvånade över.

Det är inte högt. Hur länge har vi inte haft 8Gb som standard? 8Gb har varit MINIMUM i ett halvt decennium nu för spel eller något som kan kallas krävande på desktopsidan.

Därför jag oavbrutet sagt till folks som köper spel PC att SKAFFA MER RAM!

Får dit program slut på primärminne så får det swappa mot sekundärminnet vilket är en HDD eller SSD med mycket lägre bandbred och högre latenser så det betyder att din dyra CPU och GPU nu kommer stå stilla sporadisk och du får fps drops som följd.

Inget ram ledigt då får CPU'n inget gjort för det är processorns lokala lagerlokal. HDD och SSD är som att vänta på en båt ska komma från kina med dina data, tar en månad.

RAM används till mer än bara program och OS. OS använder ledigt ram som pagecache för att snabba upp manipulationen av filer genom att i största möjliga mån cacha dom i ram, läsa och skriva till dom där och sedan i bakgrunden synca dom till ram.
Windows har historiskt sett bara märkt detta ram som ledigt pga pacgecachets minimala prioritet vilket tyvärr gör att folk som kör windows sällan eller aldrig vet hur mycket RAM dom egentligen behövt. Linux hanterar pagecahce både bättre och redovisar det som använt minne och 8Gb är lätt att bränna igenom långt innan man kommer till spel.

Jag maxade ut det för 7 år sedan i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Det är inte högt. Hur länge har vi inte haft 8Gb som standard? 8Gb har varit MINIMUM i ett halvt decennium nu för spel eller något som kan kallas krävande på desktopsidan.

Därför jag oavbrutet sagt till folks som köper spel PC att SKAFFA MER RAM!

Får dit program slut på primärminne så får det swappa mot sekundärminnet vilket är en HDD eller SSD med mycket högre bandbred och högre latenser så det betyder att din dyra CPU och GPU nu kommer stå stilla sporadisk och du får fps drops som följd.

Inget ram ledigt då får CPU'n inget gjort för det är processorns lokala lagerlokal. HDD och SSD är som att vänta på en båt ska komma från kina med dina data, tar en månad.

RAM används till mer än bara program och OS. OS använder ledigt ram som pagecache för att snabba upp manipulationen av filer genom att i största möjliga mån cacha dom i ram, läsa och skriva till dom där och sedan i bakgrunden synca dom till ram.
Windows har historiskt sett bara märkt detta ram som ledigt pga pacgecachets minimala prioritet vilket tyvärr gör att folk som kör windows sällan eller aldrig vet hur mycket RAM dom egentligen behövt. Linux hanterar pagecahce både bättre och redovisar det som använt minne och 8Gb är lätt att bränna igenom långt innan man kommer till spel.

Jag maxade ut det för 7 år sedan i alla fall.

Jag har aldrig överstigit 8GB när jag spelat och att då hoppa upp till det dubbla, vad fan?

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Med andra ord har du inte gjort nåt krävande på burken senaste 7 åren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Med andra ord har du inte gjort nåt krävande på burken senaste 7 åren?

Jag har spelat. Starwars Battlefront är väl ändå ett spel och det är för det spelet som det släppts systemkrav nu.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

underklocka menar du? Den är klockad till 4.4GHz på luft

Sorry missade det.. då är det nog inget problem..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem

Kikade lite på summits stream, han sitter ju på en i7x5960X och dubbla Evga Titan superclocked 12GB.
Han får ut 80-100FPS, antagligen på ultra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk

Läste i en annan sida att med en 290X och 4970k så sqeezar man 80FPS på 1980x1080.
Kollade på grafen och så den rätt stabilt också.
För de som har 8Gb ram det är ändå dags att uppgradera till 16. va inte snåla nu...det kostar att ligga på topp
You can never have too much RAM!

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kevve1:

Jag har aldrig överstigit 8GB när jag spelat och att då hoppa upp till det dubbla, vad fan?

Skrivet av kevve1:

Jag har spelat. Starwars Battlefront är väl ändå ett spel och det är för det spelet som det släppts systemkrav nu.

Menar du att ditt använda minne plus ditt cachelagrade minne aldrig nått 8GB?
Jag slog nyss på datorn och har tittat lite på sweclockers och jag är redan upp i 3,4GB använt och 2,8GB cachelagrat, summa 6,2GB.

Visa signatur

Permalänk

Lite tufft (och märkligt) att ange Skylake som rekommenderat, i synnerhet eftersom CPU´n i allmänhet sällan brukar vara direkt avgörande för höga grafikprestanda, dvs en schysst i5:a eller i7:a ihop med tillräckligt med 8-16GB internminne och ett vasst grafikkort brukar anges som rekommenderat för de mest krävande spelen. Dessa specifikationer lär oroa en hel del köpare, i onödan.
Skylake har ju endast funnits på marknaden ett par-tre månader innan spelet släpps. Många (mig inräknad) har bytt upp sig till 58-serien iom att de nya 980ti-korten släpptes i våras, prestandaskillnaderna för processorerna är marginella om ens några (ännu).
Skylake har ju visserligen visat på en del positiva skillnader jämfört med tidigare processorer i speltester hittills, men bara marginellt jämfört med 58-serien och de senare 49-serierna, och mest för de (få) spel som optimerats för Windows 10...

Har man ett 970 eller 980-kort i en lite nyare burk har man sannolikt inget att oroa sig för,
såvida de inte har optimerat spelet för W10 och nyare processorer och slarvat med optimeringen för tidigare system...är det så har utvecklarna skjutit sig i foten.

Visa signatur

Fractal Design North TX, AMD Ryzen 7800X3D 4,2ghz 104MB, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, ASUS Geforce RTX 4080 Super 16GB TUF Gaming, Kingston Fury Renegade M.2 2TB, Kingston Fury Beast 32GB DDR5, LianLi Galahad liquid cooler, BeQuiet RGB fan, Q-Pad MK 95 tangentbord, Q-Pad mus, Acer 27' skärm.

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Nästa steg efter 8 GB är 16 GB om man använder dual channel. Så knappast används 16 GB men man kanske kan komma över 8 GB minnesanvändning. Och det troligen om man har annat som använder en hel del minne i bakgrunden. Ok, man kan köra med 4+4+2+2 = 12 GB minne i dual channel men det är väl inget moderkortstillverkarna rekommenderar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@pa1983: Word. 16GB har varit det jag rekommenderat senaste två åren. Själv kör jag med quad-channel så det kändes ju värt direkt att köra med 32GB.

Visa signatur

| H440 | 4930k | EVGA 980 Ti SC+ | Intel 530 480 GB | Antec Kühler H2O 1220 | Corsair RM850 | Samsung UE48JU7505 |

Permalänk
Medlem

Om vi bara glömmer 16GB ram REKOMMENDATIONEN (inget krav) så känns ju dessa specs väldigt rimliga om man ser på Frostbite-motorn.

970 är nog lagom för 1080p och 60fps vilket är Nvidias utgångspunkt för spelet läste jag. Tror grafikkortet är det som påverkar mest här, man klarar sig nog fint på valfri CPU så länge den har 4 trådar och är runt 3 Ghz.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED