Permalänk
Medlem

Slang fråga

Vad för sorts slang är bäst att använda i ett vattenkylningssystem? Har hört att silikonslang ska vara bäst men har också hört att den släpper igenom vatten på något skumt sätt.. Pvcslang är ju mkt billigare än vad silikonslangen är men har hört att den torkar ut runt nipplar.. aja, alla synpunkter och rekomendationer är varmt välkommna!

Permalänk
Medlem

skulle tro att PVC slangar faktiskt är dom bästa

Visa signatur

System: 2400+@2400mHz(200*12) VCore: 1.700 ][ 8rda+ ][ 2*256mb TwinMOS/Winbound PC3200 ][ Sapphire Radeon 9700 np ][ Kanintänder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av origo
skulle tro att PVC slangar faktiskt är dom bästa

Okej.. Några erfarenheter? Vad grundar du ditt utlåtande på??

Permalänk
Medlem

PVC slang är det jag hade köpt.. Men nu så har jag det problemet att jag kör med haltums kopplingar..

O då har jag bara sett silikon för 150 spänn metern.. Eller trädgårdslang som kosta 60spänn för 20meter..

Gissa vad jag köpte.. inte då f*n är det silikonet iaf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy
PVC slang är det jag hade köpt.. Men nu så har jag det problemet att jag kör med haltums kopplingar..

O då har jag bara sett silikon för 150 spänn metern.. Eller trädgårdslang som kosta 60spänn för 20meter..

Gissa vad jag köpte.. inte då f*n är det silikonet iaf...

Jo jag vet attt silikonslang är mkt dyrare.. har hittat för 96kr/m medans pvc slang kostar bara ca 10-15kr/m.. Men jag undrar vad som är bäst.. Hur tycker du pvc slangen funkar då?

Permalänk
Medlem

Tygon är BÄST

Permalänk
Medlem

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=137334

Jag skulle nog testa tygon om du har möjlighet, annars så kör på pvc.
Silikon är inte så jättedyrt, betalade 40kr metern för det jag köpte...
Jag byter dock tillbaka till pvc nu, visst, den är lite stelare och så, men den läcker i alla fall inte

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Hur pass flexibel är tygon då? Hur mycket kostar det?

Permalänk

Köpte i torsdags siliconslang med dim. 12*16 mm. 55kr/m betala jag. Har kört både PVC och silicon. Rekomenderar helt klart silicon.

/Wille

Visa signatur

I7 2600K, Z68XP-UD3-iSSD, 16 Gb Corsair, 2x XFX HD6870 DualFan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yoghurt
Hur pass flexibel är tygon då? Hur mycket kostar det?

Jag betalade: $2.90/ft på Danger Den

här är en liten test på den:

http://www.nexushardware.com/reviews/index.php?reviewnumber=3...

Permalänk
Medlem

silicon funkar skitbra
lättar att jobba med och läcker inte om man gör rätt vet inte hur dom lyckats få det att läcka by the way

Permalänk
Medlem

Ni bör inte använda Pvc om ni tänkt ha system ihopsatt mer än en månad utan att byta slang och vatten, effekten är lite svårbeskrivlig, men ni kommer märka själva.
Mitt tips är att inte snåla på slang, det kan bli en dyr läxa.
Sedan undrar jag på vilket sätt ni fått en Siliconslang att läcka, eller varifrån?

MVH saft

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [saft]
Ni bör inte använda Pvc om ni tänkt ha system ihopsatt mer än en månad utan att byta slang och vatten, effekten är lite svårbeskrivlig, men ni kommer märka själva.
Sedan undrar jag på vilket sätt ni fått en Siliconslang att läcka, eller varifrån?

MVH saft

Vilken effekt? Jag har kört Biltemas PVC-slang och samma vatten i fyra månader nu.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [saft]

MVH saft

Jo, pvc blir gul, stel och förjävlig.

Läs tråden en bit upp... Den tillverkare av silikonslang jag köpte från... Den slangen är inte diffusionstät, vilket gör att den läcker några cl i veckan...

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma PVC slang i snart 2 år i mitt ena system. Det har inte läckt eller blivit speciellt gult.

Lite gulaktig färg får de efter ett tag, men iom att jag har glykol(blå) så syns det inte förrän man tömmer system och vem fan bryr sig om att slangen blir lite gulaktig?

Jo, slangen blir lite hårdare än silicon, men använder man slangklämmor överallt så läcker det inte ett dugg!

Jag kör med kranvatten, en skvätt glykol, alublock, mässingsnipplar och kopparradiator och så har detta system alltid sett ut utan problem!

Alla jävla teorier om ärg, kalk osv stämmer inte alltid!! Bara att testa dig fram!!

Visa signatur

Workstation:P4 2.6@3.2 || 2x 256MB DDR 3200 || Abit AI7 || POV GeForce3 Ti200 || 1xWDC40GB || 1xWDC 80GB
Htpc:P4 1.6 || Asus P4S533 || 2*256MB DDR 333 || 1x3.5GB || 1xWDC 80 GB HDD

Permalänk
Medlem

Jag kör med grön trevlig pcv slang som jag har använt till att tömma/fylla på akvarie förut, funkar mycket bra och jag inte har ens tänkt tanken på att byta från denna gratis slang till svin dyr silicon skit Gratis är gott!

Permalänk
Inaktiv

kan man köpa

Vart kan man köpa DangerDean slang då?
Finns siliconslang bara på Overclockers? Är den från dem
bra (tät?)

Tygon slang vart kan man köpa detta? Gärna på nätet då jag
bor på ghetto ställe.

Idag har jag 5meter oarmerad PVC slang som jag köpte på
Biltema (när jag var i storstan *LOL*).
Den kostade mig 22.90 kr- vilket inte är farligt. Men är
det värt att "uppgradera" slangen?

mvh/DAVID

Permalänk
Medlem

PVC slangen jag använder är också Biltemas. Tycker inte att det är värt pengarna om man inte hittar silicon slang mycket billigt.

Visa signatur

Workstation:P4 2.6@3.2 || 2x 256MB DDR 3200 || Abit AI7 || POV GeForce3 Ti200 || 1xWDC40GB || 1xWDC 80GB

Permalänk
Medlem

Ska man ha armerad eller oarmerad slang från biltema?

Permalänk
Medlem

Jag har oarmerad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

orarmerad r flexiblare, men den armerade kan förhindra krökningar

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk

bäst inte bäst hmm.
silikon = fantastiska att arbeta med då de är följsamma o mjuka. klrar stora tempskillnader utan att bli hårda osv.

pvc = billiga som skjutsingen, hårda oföljsamma, kan torka/spricka, svårt att få på över nipplar som inte e precis rätt storlek. himla stela då de blir kalla. ICKE SKONSAMMA mot miljön !!!!

tygon= verkar bäst men ja tänker inte skriva ngt om dem då ja inte provat själv. nån annan får gäran fylla på.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

1/2" eller 3/8" slang på 1/2" nipplar?

Kommer ha 1/2" nipplar på allt i mitt system, men funderar på om jag skal ha slang med 1/2" ID eller 3/8" ID? Båda passa över 1/2"OD nipplar.

Fördelen med 1/2" är ju flödet.
Fördelarna med 3/8" är ju priset lättare att jobba med mindre slang? Sitter bättre över nipplarna.

Vad kör vattenveteranerna här med? Jag tror det blir Tygon för min del, men som sagt 1/2 eller 3/8...

Permalänk
Medlem

Bjirn: Det kan vara lite tricky att få över en 3/8" slang över 1/2" nipplar, men med lite våld så går det, om slangen är behändlig.
Ser ingen som helst anledning att använda 3/8", då t.ex. Eheimpumparna använder 1/2" och flödet är betydligt bättre. Prisskillnaden mellan 3/8" och 1/2" slangar och nipplar är ju marginellt...

Jag använder 1/2"nipplar och 1/2" silikonslang än så länge, men letar efter Tygon...

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Tygon är som sagt "den bästa" slangen till någorlunda rimligt pris, den är flexibel, torkar inte ut, sluter tätt och är allmänt trevlig att arbeta med. Prismässigt så är det väl som med det mesta - man får vad man betalar för..

I mitt system så har jag en hel del snäva krökar och tygon alt. silikon är ett måste, dessutom så står datorn på 24/7 och jag vill inte riskera ett läkage orsakat av snålhet..

smidig..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Bjirn:Jag använder 1/2"nipplar och 1/2" silikonslang än så länge, men letar efter Tygon...

ok, det låter som om 1/2 rakt igenom är det bästa.
Letar du efter Tygon, eller letar du efter billig Tygon ?
Jag kommer snart beställa från d-tek och dd, båda har Tygon. Jag har skapat en tråd om detta i köparens guide, om någon ville sambeställa med mig. http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=13832...
Blir ju lite billigare om man beställer över 20 feet.

Permalänk
Medlem

är det helt omöjligt att få tag i tygon i sverige?
alltså till rimliga priser har sökt med ljus o lykta men bara hittat tygonslng med innerdm 3mm!
nån som vet????

Permalänk

Jag har skickat intresseanmälan om 4m tygon 1/2" 81kr/m av DD via smurfen87´s sida.... kolla in den: http://217.209.14.190/shopen/

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

ähh biltemas pvc slang funkar kanon, 25 spänn för 6 meter...datorn står på jämt och det funkar kanon

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Kör med Silikon, hittade grön eheim 9/12 på den lokala zoo-butiken för 16:-/m
Kan inte påstå att det skulle vara dyrt!! :=)

Visa signatur

Dator som jag kan spela spel på