Permalänk
Medlem

Amd Gaming bygge

tjenare då var det dags att köpa nytt men behöver lite råd då jag lirat intel ett bra tag men inte trivdes med det..
Jag ska streama wow och csgo mestadels och behöver en setup som klarar detta i bra kvalité och hög fps budgeten ligger på 10-15000kr
så jag söker lite hjälp här för behöver råd inför köp tack på förhand alla förslag välkomna

Permalänk
Medlem

Måste nog säga att en bra Intel plattform trycker mer fps än amd plattform men håller med dig att Intel kan ha lite strul har både i7 4790k och FX-9590 intel är snabbare än amd känns stabilare .
Men en bra amd cpu FX8350 är en fin sak sen moderkort finns det många att välja på ta den med de senaste kretsarna på tror 990FX är dom nyaste.
Har själv 990FX Extreme9 den är fin och stabil men lite dyr .
grafik kort gtx970 eller R9 390 smak sak sen kan dom skilja sig i spel

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naggman:

tjenare då var det dags att köpa nytt men behöver lite råd då jag lirat intel ett bra tag men inte trivdes med det..
Jag ska streama wow och csgo mestadels och behöver en setup som klarar detta i bra kvalité och hög fps budgeten ligger på 10-15000kr
så jag söker lite hjälp här för behöver råd inför köp tack på förhand alla förslag välkomna

Ska du ha vettiga fps i CS:GO med AMD så behöver du överklocka bara så du vet. Dock är ju tydligen AMD faktiskt bättre än Intel när du ska streama och lira samtidigt

För CS:GO så skulle jag i så fall köpt en FX-83xx/9xxx med tillhörande 990fx-moderkort och sedan överklockat så högt det gick samt avaktiverat varannan kärna. (På så vis får du 4 snabbare kärnor istället för 8 stycken i par som tvingas dela på chache)

Grafikkort hade jag personligen valt antingen radeon 285, 380, fury eller fury x så du får den senaste arkitekturen

Permalänk
Medlem

Låter super bra men e det någon som kan slänga upp en kundvagn vill gärna ha ngt lätt monterings chassi med budgeten för bygget ligger på 10-15000

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

AMD ligger för närvarande väldigt långt efter Intel. Om du är sugen på AMD så rekommenderar jag dig att vänta på Zen. Då kommer AMD förhoppningsvis kapp någorlunda.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Måste nog säga att en bra Intel plattform trycker mer fps än amd plattform men håller med dig att Intel kan ha lite strul har både i7 4790k och FX-9590 intel är snabbare än amd känns stabilare .
Men en bra amd cpu FX8350 är en fin sak sen moderkort finns det många att välja på ta den med de senaste kretsarna på tror 990FX är dom nyaste.
Har själv 990FX Extreme9 den är fin och stabil men lite dyr .
grafik kort gtx970 eller R9 390 smak sak sen kan dom skilja sig i spel

Va??

Instabil hur? Dålig överklock? Väldigt dåligt moderkort? Dåliga chipset drivare? Definera "känns".

Har både en fx6300 och 2700k, båda rullade i ~4.6ghz, de "känndes" lika enligt mig, det enda skillnaden att den ena hade mycket högre beräkningskapacitet än den andra.

Skrivet av Defeat^:

Ska du ha vettiga fps i CS:GO med AMD så behöver du överklocka bara så du vet. Dock är ju tydligen AMD faktiskt bättre än Intel när du ska streama och lira samtidigt

För CS:GO så skulle jag i så fall köpt en FX-83xx/9xxx med tillhörande 990fx-moderkort och sedan överklockat så högt det gick samt avaktiverat varannan kärna. (På så vis får du 4 snabbare kärnor istället för 8 stycken i par som tvingas dela på chache)

Grafikkort hade jag personligen valt antingen radeon 285, 380, fury eller fury x så du får den senaste arkitekturen

Nu kanske jag inte förstår för att jag inte sysslar med streaming (vilket verkar vara väldigt populärt nuförtiden dock), men om AMD cpu vore att föredra för detta ändamål, är inte det pga av dess extra "riktiga" kärnor för multitasking isf?

----------------

Personligen skulle jag verkligen gärna köpa AMD, men nej tack till ett nybygge av AM3+. På grafikfronten är det andra bullar dock.