Ny mobil, oneplus 2 eller en av de nya nexus, fick invite idag...

Permalänk
Medlem

Ny mobil, oneplus 2 eller en av de nya nexus, fick invite idag...

Jag har nu fått en invite till oneplus 2 och därmed blir de hela ett beslut jag borde ta idag.

Jag har idag en Nexus 5 16gb där jag känner att minnet o batteri är en begränsning för mig, annars är jag överlag väldigt nöjd.
Lite långsam verkar den bli ibland då jag antagligen har rätt många flikar och appar igång i bakgrunden som gör att 2gb ram kanske inte alltid räcker till så den behöver startas om. Batteritiden har varit rätt kass och behöver ladda telefonen 2ggr per dag oftast, dock så blev batteriet bättre efter jag fick Android 6.0

Jag kommer inte klara mig på 16gb heller så minst 32gb är då valet. Fingertrycksläsare är ett önskemål med då jag börjar tröttna på att låsa upp mobilen med pinkod hela tiden. Läsaren på baksidan känns spontant som en sjukt bra idé.

Så mobilerna det står mellan är:

Oneplus 2: 64gb minne, 4gb ram, 3300mah - ca 4000kr
Nexus 5x: 32gb minne, 2gb ram, 2700mah - ca 5000kr
Nexus 6p: 32gb minne, 3gb ram, 3450mah - ca 6000kr

Är det värt den extra summan för att få ha en Nexus? Varav 5x känns som att det är precis den kommer räcka till och kanske inte känns så rapp om 1 år.

NFC är inget jag har använt alls i dagsläget så tror inte jag kommer sakna de ännu. Dock så är det fint att snabbt få senaste Androidversionen snabbt o enkelt, hur lång tid har Oneplus tagit på sig innan? vet att andra tillverkare har varit riktigt långsamma på det.
Kameran använder jag sällan. Högre upplösning än 1080p är inte heller ett krav.

Jag tvekar på om Nexus 5x är rätt utan isf skulle vara Nexus 6p den står emot och då är priset genast rätt mkt högre. Har funderat fram o tillbaka o kommer inte riktigt fram till mer än att priset gör att jag borde ta Oneplus och att jag inbillar mig att ren Android är bättre och därför tänker att Nexus är ett bättre val.

Permalänk
Medlem

Oneplus ftw!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Avstängd

Oneplus, Varför betala mer för mindre?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd

OnePlus verkar definitvt vara rätt val för dig. Köper man Nexus bör man köpa 6P i min mening. 5X känns knappt som en uppgradering från 5:an.

Visa signatur

i7 6700K - Sapphire R9 390X - Corsair 16GB - BenQ 2420Z 1080P 144Hz | iPhone 6S+ | Philips Fidelio X2 med ModMic 4.0

Permalänk

Ifall operativsystemet och mjukvara är viktigt, köp en Nexus. Oneplus har sitt egna system kallat oxegyn vilket är bygt på lollipop. Nexusenheterna får nya android först av alla och man slipper bloatware. Oneplus two kommer aldrig att uppgraderas från lollipop (ifall du inte vill ladda ner och installera andra operativsystem själv)

Oneplus har också den sämsta kundsupporten på planeten, så förvänta dig inget därifrån.

Oneplus gör en grej bra och det är hårdvara. Ifall mjukvara har det minsta betydelse för dig skulle jag köpa en Nexus istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol_man53:

Ifall operativsystemet och mjukvara är viktigt, köp en Nexus. Oneplus har sitt egna system kallat oxegyn vilket är bygt på lollipop. Nexusenheterna får nya android först av alla och man slipper bloatware. Oneplus two kommer aldrig att uppgraderas från lollipop (ifall du inte vill ladda ner och installera andra operativsystem själv)

Oneplus har också den sämsta kundsupporten på planeten, så förvänta dig inget därifrån.

Oneplus gör en grej bra och det är hårdvara. Ifall mjukvara har det minsta betydelse för dig skulle jag köpa en Nexus istället.

Snackade nyligen med oneplus support och dom har blivit mycket bättre på senare tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol_man53:

Ifall operativsystemet och mjukvara är viktigt, köp en Nexus. Oneplus har sitt egna system kallat oxegyn vilket är bygt på lollipop. Nexusenheterna får nya android först av alla och man slipper bloatware. Oneplus two kommer aldrig att uppgraderas från lollipop (ifall du inte vill ladda ner och installera andra operativsystem själv)

Oneplus har också den sämsta kundsupporten på planeten, så förvänta dig inget därifrån.

Oneplus gör en grej bra och det är hårdvara. Ifall mjukvara har det minsta betydelse för dig skulle jag köpa en Nexus istället.

skulle gissa på att du har en beef med oneplus eller en nexus fanboy.
vad innehåller oxygen os för bloatware?
kan du ge källa på att oxygen os aldrig kommer uppgraderas förbi lollipop?
med en oneplus får roota och installera den rom du vill ha utan att garantin förstörs.
och du pratar som om oxygen os är ett virus i och med "Ifall mjukvara har det minsta betydelse för dig skulle jag köpa en Nexus istället.". mjukvaran på oxygen tycker jag är bra. har inget att klaga på förrutom hur bilder komprimeras i mms

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Christley:

skulle gissa på att du har en beef med oneplus eller en nexus fanboy.
vad innehåller oxygen os för bloatware?
kan du ge källa på att oxygen os aldrig kommer uppgraderas förbi lollipop?
med en oneplus får roota och installera den rom du vill ha utan att garantin förstörs.
och du pratar som om oxygen os är ett virus i och med "Ifall mjukvara har det minsta betydelse för dig skulle jag köpa en Nexus istället.". mjukvaran på oxygen tycker jag är bra. har inget att klaga på förrutom hur bilder komprimeras i mms

För det första har jag ägde jag en oneplus one och nu en nexus 6, så jag har varit kund hos båda företagen.

"vad innehåller oxygen os för bloatware?" jag sa aldrig att oxegyn innehåller bloatware, läs mitt inlägg igen. Jag sa att nexus telefonerna inte kommer med något bloatware, vilket många andra telefoner gör.

"kan du ge källa på att oxygen os aldrig kommer uppgraderas förbi lollipop?" Jag drar tillbaka denna punkt. Oneplus annonserade oxegyn genom att säga att det var det ända operativsystem som de skulle bygga. Efter att ha sökt lite info så såg jag att de har släppt uppdateringar till det baserat på android 6.0. My bad.

"med en oneplus får roota och installera den rom du vill ha utan att garantin förstörs." absolut, men alla vill inte hålla på att roota sin telefon när de bara kan få en som fungerar bra från början.

"och du pratar som om oxygen os är ett virus i och med "Ifall mjukvara har det minsta betydelse för dig skulle jag köpa en Nexus istället.". mjukvaran på oxygen tycker jag är bra. har inget att klaga på förrutom hur bilder komprimeras i mms" det här är ju rena personliga åsikter, men jag tycker att det "rena" android på nexusmobilerna fungerar betydligt bättre än oxegyn gjorde för mig. Du har ju desutom det faktum att nexusmobilerna får nya versioner av android direkt de släpps. Med oxegyn får du vänta år/månader på samma uppdatering.

Det är alltid intressant på detta forum när man säger att man föredrar en produkt framför en annan, då kommer folk och anklagar en för att vara "fanboy". Jag är kund hos de företag vars produkter jag tycker om och vars kundservice är den bästa. Min oneplus one gav mig en hel del problem och även ifall de flesta av dem löste sig så tog det oneplus månader att släppa uppdateringar och oftast innebar dessa uppdateringar massor av nya problem.

problem jag har haft var bland annat:

  • pekskärmen slutade fungera med jämna mellanrum

  • jag tappade internet varje halvtimme och det fixade sig bara genom att starta om telefonen

  • random avstängningar och krashar

Visserligen fixade Oneplus alla problemen med uppdateringar, men det blev aldrig en problemfri upplevelse och jag bytte därför till en nexus 6, som har fungerat felfritt förutom en bugg med youtube appen som är lite störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol_man53:

För det första har jag ägde jag en oneplus one och nu en nexus 6, så jag har varit kund hos båda företagen.

"vad innehåller oxygen os för bloatware?" jag sa aldrig att oxegyn innehåller bloatware, läs mitt inlägg igen. Jag sa att nexus telefonerna inte kommer med något bloatware, vilket många andra telefoner gör.

"kan du ge källa på att oxygen os aldrig kommer uppgraderas förbi lollipop?" Jag drar tillbaka denna punkt. Oneplus annonserade oxegyn genom att säga att det var det ända operativsystem som de skulle bygga. Efter att ha sökt lite info så såg jag att de har släppt uppdateringar till det baserat på android 6.0. My bad.

"med en oneplus får roota och installera den rom du vill ha utan att garantin förstörs." absolut, men alla vill inte hålla på att roota sin telefon när de bara kan få en som fungerar bra från början.

"och du pratar som om oxygen os är ett virus i och med "Ifall mjukvara har det minsta betydelse för dig skulle jag köpa en Nexus istället.". mjukvaran på oxygen tycker jag är bra. har inget att klaga på förrutom hur bilder komprimeras i mms" det här är ju rena personliga åsikter, men jag tycker att det "rena" android på nexusmobilerna fungerar betydligt bättre än oxegyn gjorde för mig. Du har ju desutom det faktum att nexusmobilerna får nya versioner av android direkt de släpps. Med oxegyn får du vänta år/månader på samma uppdatering.

Det är alltid intressant på detta forum när man säger att man föredrar en produkt framför en annan, då kommer folk och anklagar en för att vara "fanboy". Jag är kund hos de företag vars produkter jag tycker om och vars kundservice är den bästa. Min oneplus one gav mig en hel del problem och även ifall de flesta av dem löste sig så tog det oneplus månader att släppa uppdateringar och oftast innebar dessa uppdateringar massor av nya problem.

problem jag har haft var bland annat:

  • pekskärmen slutade fungera med jämna mellanrum

  • jag tappade internet varje halvtimme och det fixade sig bara genom att starta om telefonen

  • random avstängningar och krashar

Visserligen fixade Oneplus alla problemen med uppdateringar, men det blev aldrig en problemfri upplevelse och jag bytte därför till en nexus 6, som har fungerat felfritt förutom en bugg med youtube appen som är lite störande.

"jag sa aldrig att oxegyn innehåller bloatware, läs mitt inlägg igen. Jag sa att nexus telefonerna inte kommer med något bloatware, vilket många andra telefoner gör." om du inte menar att oneplus har det så är det där argumentet irrelevant i denna diskution ju. var en jämförelse mellan dom två telefonerna. om ingen har det så ska det nämnas att båda inte har det eller så nämns det inte alls.

"Du har ju desutom det faktum att nexusmobilerna får nya versioner av android direkt de släpps. Med oxegyn får du vänta år/månader på samma uppdatering." detta kan jag hålla med om, vilket är något som stör mig också.

"Det är alltid intressant på detta forum när man säger att man föredrar en produkt framför en annan, då kommer folk och anklagar en för att vara "fanboy"." om man bara anklagar och klagar på den andra telefonen utan att visa källor på det och sen bara berömma den andra så kommer jag alltid säga att det är en fanboy

sen tycker jag inte att du kan anta att oneplus one är detsamma som en oneplus two. det du kan göra är att jämföra systemen då båda använde samma eller kunservicen. för att hårdvaran mellan ettan och tvåan är inte detsamma är därmed kan man inte säga att den är dålig för att ettan är det.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

@Christley: Jag sa ju dock att hårdvaran är väldigt bra, det är mjukvaran och företaget jag inte tycker om, vilka är samma på båda telefonerna.

"Det är alltid intressant på detta forum när man säger att man föredrar en produkt framför en annan, då kommer folk och anklagar en för att vara "fanboy"." om man bara anklagar och klagar på den andra telefonen utan att visa källor på det och sen bara berömma den andra så kommer jag alltid säga att det är en fanboy

Det är det här jag menar. Jag har inte haft några dåliga upplevelser med min nexus telefon, men jag hade många med min oneplus one. Jag var tydlig med att förklara varför, det gör mig inte till en fanboy. Ett typiskt fanboyinlägg hade varit: "Varför köpa en oneplus two, de är ju bara skräp. Köp en nexus istället för de är en riktigt telefon".