Vem har bästa internetbanken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Man kan inte längre logga in med kod. Bara med Dosa eller BankID

Tycker SEB har bra internetbank och appen som finns till mobilen är ganska bra tycker dock att Swedbank var bättre på mobilfronten.
Totalt sett tycker jag SEB är bättre mellan dom två

Jo jag menade pin-kod. Jag har stött på lösningar där man använder dosa, men ändå bank-id t e x.

Kan handelsbanken t e x använda dosa och kort, utan bank-id?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

På Handelsbanken kan jag obesvärat utföra mina göromål och tycker mig inte sakna någonting. Mobilappen är tjusig även den. Support via telefon är outstanding. Skulle dock gärna vilja kunna logga in på www med hjälp av "Mobilt BankID"-proceduren istället för att behöva hala fram dosan och kortet varje gång. Vet inte om någon bank kör med det än.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Haft Nordea sedan barnsben och är nöjd. Men använder ju dock internetbanken för att betala räkningar och sånt. Inget fancy

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Tycker Swedbanks internetbank funkar bra för det man har den till, dvs betalar räkningar. Inloggning sker med Mobilt BankID och även appen funkar bra för överföringar och räkningar.

De har bra quality-of-life funktioner som att namnge konton och att man kan ha hur många e-sparkonton och ISK-konton som helst. Sedan försöker de pusha meningslösa funktioner som "utgiftskoll" etc för att låsa in folk på att använda deras tjänster och kort för betalning. Men det är ju det man har Excel till

Gällande räntor på bolån är det bra att kolla upp hur länge eventuell rabatt gäller på den bank du funderar på. På swedbank gäller rabatten ett år men jag har aldrig haft problem att få den förlängd även om det krävt lite jobb för att hitta rätt person att prata med varje år. I år var också första året de med automatiskt meddelande i Internetbanken påminde om att det var dags att förnya. Har ca 0,5%-enheter i rabatt på ett 2 milj bolån.

Mitt tips är att välja bank efter villkoren på lånen samt eventuella månadskostnader, istället för internetbanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

På Handelsbanken kan jag obesvärat utföra mina göromål och tycker mig inte sakna någonting. Mobilappen är tjusig även den. Support via telefon är outstanding. Skulle dock gärna vilja kunna logga in på www med hjälp av "Mobilt BankID"-proceduren istället för att behöva hala fram dosan och kortet varje gång. Vet inte om någon bank kör med det än.

Danskebank och Länsförsäkringar funkar det med personnummer och Mobilt bankID för att logga in.

Visa signatur
Permalänk

Har Nordea och Avanza, Avanza har betydligt mindre strul med tillgänglighet och presentation av innehav och värdeförändring, lättare att köpa produkter som inte är Avanzas egna. Avanza är dessutom billigare. + för Nordea är att jag har en fysisk person att besöka när jag inte vill ta ärenden via app.

Visa signatur

Vatten - 5950x - rtx3090 - ROG PG32UQX - HyperX nånting

Permalänk
Medlem

Var helt inställt på att hoppa på länsfärsäkringar ända tills jag kollade upp deras bilförsäkring som var på 2600/år får en trafikförsäkring. Moderna låg på 1200kr. Detta är 1400kr och om man omvandlar det till min ränta blir räntan 0,1% dyrare och vips så är länsförsäkringar uppe på samma nivå som alla andra dyrare banker.

Själv har jag alltid haft Swedbanks internetbank. Den har fungerat men känts väldigt omodern och klumpig. Jag har inga fler erfarenheter att dela med mig av internetbanker.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Sparbanken Öresund hade den bästa internetbanken men dem gick ihop med Swedbank så fick man tyvärr deras internetbank.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Håller inte alls med. Personligen tycker jag att Swedbank fungerar kanon och Handelsbanken suger.

Det är det som är det fina med flera banker, man kan välja helt fritt

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vilka funktioner tänkte du på?

Logga in med Mobilt BankID, som ett bra exempel. Sen fanns det andra funktioner som dom inte hade när Swedbank hade dom, men de har jag tyvärr förträngt -.-

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Alltid haft Nordea, och har aldrig någonsin haft problem, vare sig hemma från datan eller via mobilen, vad jag än haft för ärende att uträtta.

sedan kan jag ha helt andra åsikter om banker generellt, men om frågan bara gäller Internet bank, så ger jag dem 10 av 10 poäng.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Logga in med Mobilt BankID, som ett bra exempel. Sen fanns det andra funktioner som dom inte hade när Swedbank hade dom, men de har jag tyvärr förträngt -.-

Det fungerar idag i alla fall, det jag vet inte Nordea har är e-kort, men få andra banker erbjuder detta dock.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har använt Danske Bank, Handelsbanken, Swedbank och ICA-banken (Eftersom jag har/har haft konton hos samtliga). Tycker absolut at Swedbank har sämst, och men jag kan inte riktigt bestämma om ICA eller Handelsbanken är bäst. Båda är rätt bra, lättnavigerade, lättöverskådliga och lätt att få det man vill ha gjort gjort.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Jag har suttit med Swedbank, Handelsbanken, Forex och nu Länsförsäkringar genom åren. Den som har absolut sämst är helt klart Swedbank, först som någon sa pga avgifterna. Men sen att den ligger nere titt som tätt verkar det som. Undviker helst Swedbank i så stor utsträckning det går överhuvudtaget. Bäst skulle jag vilja säga är Länsförsäkringar, mestadels pga att det nu är ett tag sen jag använde mig av HandelsBanken, inte för att den är dålig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Handelsbanken alla gånger. Deras mobilapp fungerar så jäkla bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har bara erfarenhet av Nordea och Swedbank och där vinner Swedbank med hästlängder, och kan inte komma på något som skulle göra Swedbanks internetbank bättre för de behov jag har så jag är nöjd med deras.
Lättnavigerat och riktigt bra app.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Använder Länsförsäkringar och dom är riktigt bra tycker jag. Har dock inte prövat på andra ännu.

Permalänk
Medlem

Tycker LF är kung, utvecklar stadigt sin app och har många bra smarta lösningar som t ex snabbsaldo. För att kolla kontot drar du bara nedåt på inloggningsrutan så får du ett uppdaterat saldo utan att behöva logga in.

Du kan betala alla räkningar direkt från mobilen och det finns även funktion som automatiskt läser av ocr-nummer, belopp och betalkonto pengarna ska till med hjälp av mobilkameran. Upplever i regel aldrig problem med att den ligger nere heller och du kan t ex gå in och kolla din pinkod till bankomatkortet om du precis fått en och kanske inte kommer ihåg den.

Har ingen erfarenhet dock av andra banker, men Nordea t ex är den jag hör mest skit om. Verkar leva kvar på stenåldern fortfarande med omständiga sätt att logga in på.

När jag betalar räkningarna hemma så har jag numer slutat använda min dosa helt eftersom man kan signera betalningarna med mobilt bank-id i telefonen istället när man på datorn skickat iväg dom.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubbee:

Handelsbanken alla gånger. Deras mobilapp fungerar så jäkla bra.

Skickades från m.sweclockers.com

+1 på det. Har bara haft handelsbanken, men måste säga att dom fungerar väldigt bra. Sedan att deras kontor tar emot kontanter var nummer ett varför jag valde den banken

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Danskebank och Länsförsäkringar funkar det med personnummer och Mobilt bankID för att logga in.

Tack för informationen om att det är möjligt. Det alternativet skulle jag vilja ha på Handelsbanken och skall försöka komma ihåg att nämna detta nästa gång de ringer upp och frågar hur jag trivs samt om någonting kan göras för att förbättra tjänsterna; "Mobilt BankID-inlogg likt danskarna och försäkringsfolket, bitte dank". Den här dosan, med världens kortaste usb-sladd som man alltid har lyckats förtränga att göra någonting åt mellan inloggningarna, skulle jag gärna förpassa till återvinningen. Sladdlöst är dosan yttermera ett aber eftersom detta adderar fler steg av oromantiskt knappande på dosan.

Drömmer även om yubikey et al för banken men... det lär kanske dröja en tid innan det blir av i Sverige även om dessa produkter utvecklas här. I Amerikat har dock exempelvis "Bank of America" och ”American Express” gått med i FIDO, så det kanske rör på sig kvickare än vad man anar.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd flyttad*

Skrivet av SStar:

Hittade ingen vettig del av forumet att lägga in denna fråga så här får de bli

Nej, det var inte lätt men tror den mår bättre här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Å DÄR dog tråden

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

swedbank som jag har lånen på måste jag säga har usel internetbank, det som stör mig mest är att de ska ta 39:- per månad för att vara "nyckelkund" hos de.

Swedbank tycker jag är den bästa internetbanken Dock har jag inte mina lån där. Du måste ju inte vara nyckelkund, men du spar pengar på att vara det om du använder de tjänsterna.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Swedbank tycker jag är den bästa internetbanken Dock har jag inte mina lån där. Du måste ju inte vara nyckelkund, men du spar pengar på att vara det om du använder de tjänsterna.

Har man lån och junk så blir man så illa tvungen att använda tjänster, tjänster som ingår hos många andra banker (de tar ut den kostnaden på annat sätt) och det stör mig att se den kostnaden varje månad. Speciellt när avanza, Handelsbanken och Länsförsäkringar inte gör det. Det har mest blivit en principsak tyvärr.

Man att välja bank efter internettjänster är ju inte att rekommendera. Finns mycket annat väga in. Som TS ville, att baka in försäkringarna... Det skulle jag inte göra. Det gäller att få ner kostnaderna. Finns det billigare försäkring.. Kör på det. Och binda lånen idag och det närmaste året hade jag inte heller gjort.
Så vad gör man?
Ta den bank med bäst lånevillkor.
Allt runt omkring som försäkringar och fonder brukar bli rätt dyrt. Där är nog bara nordnet och avanza som ger dig fritt utrymme att välja helt själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983