Matematiktråden – få hjälp med dina matematikproblem här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burain:

En viktig poäng med vektorer är att man kan skala om dom (t.ex. 5*[1,2,3]=[5,10,15]) och att man kan addera dom ([1,2,3]+[2,3,4]=[3,5,7]). Frågan som därför blir intressant är om man startar med låt säga [1,2,3] och [1,-1,1], vilka andra vektorer kan du då få till om du bara adderar och multiplicerar? Du kan t.ex. få till [2,0,4] men inte [5,2,-3].

Det är här som ortogonalt komplement kommer in. Poäng när man säger att det ortogonal komplementet är 1\sqrt (38) *[5,2,-3] är att denna vektor är helt annorlunda. Den går inte att få till med vektorer du startade med. På samma sätt gäller att kombinationer av denna t.ex. ([5,2,-3]-(1/2435) *[-5,-2,3]) inte heller går bilda. Så när du anger en vektor för det ortogonal komplementet så ingår även alla sätt att kombinera den med sig själv. Därför är ditt svar [-5/3,-2/3,1] samma som -(3/sqrt (38))*[-5/3,-2/3,1] = 1/sqrt (38) * [5,2,-3].

Skrivet av Elgot:

I just R3-fallet är det en genväg (om man minns att kryssprodukt ger just en vektor som är ortogonal mot de två man hade), men metoden du använde är mera generell. Den fungerar till exempel även på c-uppgiften.

Alright då är jag med, stort tack för hjälpen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Jag sitter helt fast på just den här http://i.imgur.com/rRnqAhC.png

Har ni några förslag? Inga miniräknare eller så tillåtna såklart.

Försökte använda mig av additionsvinkelsatserna, men hittade inget användbart.

Det hjälper ofta att rita upp en triangel för respektive term som beskriver den vinkel de representerar. Sinus för en vinkel är ju "motstående delat med hypotenusan", så arcsin( (5 √14) ∕ 14) representerar storleken på en vinkel i en rätvinklig triangel vars motstående katet har längd 5 √14 och hypotenusa har längd 14. Om du ritar upp denna triangel så ser du att du skulle kunna beskriva samma geometriska vinkel med exempelvis arccos (Pythagoras hjälper till).

På samma sätt är tangens "motstående delat med närliggande", så arctan-termen motsvarar också en viss vinkel i en rätvinklig triangel. Rita upp även denna triangel så ser du att vinkeln kan beskrivas med både arcsin och arccos.

Med det gjort så kan du kalla lösningen (högerledet i din ekvation) för φ, exempelvis ta sinus av båda sidor, nyttja
   sin(a + b) = sin a cos b + cos a sin b
och att du kan skriva om arcsin-termen som arccos, och arctan-termen som både arcsin och arccos så att du sitter med faktorer av formen sin(arcsin x)) och cos(arccos y)), vilka är överkomliga att beräkna. Sedermera når du (förhoppningsvis) en trevlig ekvation i stil med
   sin φ = [någon konstant]
och kan du hitta en lösning på detta utan trigonometriska funktioner i slutformen så har du löst uppgiften.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Jag sitter helt fast på just den här http://i.imgur.com/rRnqAhC.png

Har ni några förslag? Inga miniräknare eller så tillåtna såklart.

Försökte använda mig av additionsvinkelsatserna, men hittade inget användbart.

Använd tan(a-b) = ( tan(a)-tan(b) )/( 1+tan(a)*tan(b) ).

Sätt a = arcsin( 5*sqrt(3)/14 )
Sätt b = arctan(1/ (4*sqrt(3)) )

Använd tan(a)=sin(a)/cos(a) = sin(a)/sqrt(1-sin(a)^2) om 0 <= a <=pi/2 (Vilket stämmer för a=arcsin( 5sqrt(3)/14 ))
Använd sedan sin(a)=5*sqrt(3)/14 och tan(b) = 1/ (4*sqrt(3))
...
Profit

Permalänk

Hade 2 problem idag på mitt matteprov som jag inte lyckades lösa.

Den första var 3,2*x^3,2=0,9*x^0,9
Man skulle svara med 2 decimaler men en lösning är ju x=0 vilket uppenbarligen inte var vad de var ute efter. Men hur löser man den? För man kan väl varken dela med x eller ta log(x) eftersom x kan vara noll?

Den andra var 4^(4+log(x))+4^(3+log(x))=80
Jag prövade att göra så här:
1. 4^(4+log(x))+4^(3+log(x))=80
2. log(4)*(4+log(x))+log(4)*(3+log(x))=log(80)
3. 4+log(x)+3+log(x)=log(80)/log(4)
4. 2*log(x)=log(80)/log(4)-7
5. log(x)=(log(80)/log(4)-7)/2
6. x=10^((log(80)/log(4)-7)/2)) vilket blir galet.
Går det fel redan vid steg 2 eller blir det fel någon annanstans?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Hade 2 problem idag på mitt matteprov som jag inte lyckades lösa.

Den första var 3,2*x^3,2=0,9*x^0,9
Man skulle svara med 2 decimaler men en lösning är ju x=0 vilket uppenbarligen inte var vad de var ute efter. Men hur löser man den? För man kan väl varken dela med x eller ta log(x) eftersom x kan vara noll?

Den andra var 4^(4+log(x))+4^(3+log(x))=80
Jag prövade att göra så här:
1. 4^(4+log(x))+4^(3+log(x))=80
2. log(4)*(4+log(x))+log(4)*(3+log(x))=log(80)
3. 4+log(x)+3+log(x)=log(80)/log(4)
4. 2*log(x)=log(80)/log(4)-7
5. log(x)=(log(80)/log(4)-7)/2
6. x=10^((log(80)/log(4)-7)/2)) vilket blir galet.
Går det fel redan vid steg 2 eller blir det fel någon annanstans?

Så för första uppgiften: 2 fall

Fall 1. x=0
Ekvationen är uppfylld

Fall 2. x>0
Dela både höger och vänsterled med 3.2*x^0.9 . Då blir uttrycket:
x^2.3=0.9/3.2 . Det följer att x=(0.9/3.2)^(1/2.3)
Vet inte om man utan miniräknare kan beräkna x till två decimaler.

Uppgift 2:
Det stämmer inte att log (a+b) = log (a) + log (b). Steg två är fel.
Använd inte logaritmen direkt utan faktorisera.
4^(4+log(x))+4^(3+log(x))= 4^4 * 4^log (x) + 4^3 * 4^log (x) = (4^4+4^3)*4^log (x)=80

4^log (x)=e^(log (4^log (x))=e^(log(x)*log (4))=80/(4^4+4^3)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Burain:

Fall 1. x=0
Ekvationen är uppfylld

Fall 2. x>0

Uppgift 2:
4^(4+log(x))+4^(3+log(x))= 4^4 * 4^log (x) + 4^3 * 4^log (x) = (4^4+4^3)*4^log (x)=80

Det där fick mig att tänka på följande limerick....

En kille vars hemvist var Kumla
med logglagar brukade fumla
"log(a) + log(b), log(ab) de é"
han numera alltid hörs mumla

Permalänk
Skrivet av Burain:

Fall 1. x=0
Ekvationen är uppfylld

Fall 2. x>0

Uppgift 2:

Glömde säga men med log så menade jag 10-logaritmen och inte den naturliga logaritmen. Gör man på samma sätt bara att man byter ut e mot 10?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det hjälper ofta att rita upp en triangel för respektive term som beskriver den vinkel de representerar. Sinus för en vinkel är ju "motstående delat med hypotenusan", så arcsin( (5 √14) ∕ 14) representerar storleken på en vinkel i en rätvinklig triangel vars motstående katet har längd 5 √14 och hypotenusa har längd 14. Om du ritar upp denna triangel så ser du att du skulle kunna beskriva samma geometriska vinkel med exempelvis arccos (Pythagoras hjälper till).

På samma sätt är tangens "motstående delat med närliggande", så arctan-termen motsvarar också en viss vinkel i en rätvinklig triangel. Rita upp även denna triangel så ser du att vinkeln kan beskrivas med både arcsin och arccos.

Med det gjort så kan du kalla lösningen (högerledet i din ekvation) för φ, exempelvis ta sinus av båda sidor, nyttja
   sin(a + b) = sin a cos b + cos a sin b
och att du kan skriva om arcsin-termen som arccos, och arctan-termen som både arcsin och arccos så att du sitter med faktorer av formen sin(arcsin x)) och cos(arccos y)), vilka är överkomliga att beräkna. Sedermera når du (förhoppningsvis) en trevlig ekvation i stil med
   sin φ = [någon konstant]
och kan du hitta en lösning på detta utan trigonometriska funktioner i slutformen så har du löst uppgiften.

Tack, det gick till slut. Trianglar och additionsvikelsatser fungerar bra.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Glömde säga men med log så menade jag 10-logaritmen och inte den naturliga logaritmen. Gör man på samma sätt bara att man byter ut e mot 10?

Japp. Huvudpoängen är denna

eller om du kallar 4^log(x)=a

4^(4+log(x))+4^(3+log(x))= 4^4 * a + 4^3 * a = (4^4+4^3)*a= 320*a =80
så a = 80/320 = 1/4 = 4^-1

sätt in a i 4^log(x)=a
4^-1 = 4^log(x)
Då måste det gälla att log(x)=-1 så x=0.1

Det viktiga om logaritmer är att logaritmen byter multiplikation mot addition. T.ex. log( a*b*c )= log(a) + log(b) + log(c). Räkneregler som log(a^5) = log(a*a*a*a*a) = log(a)+log(a)+log(a)+log(a)+log(a) = 5*log(a) kommer direkt från denna egenskap. Men att ta logaritmen av en summa blir ofta inte användbart.

Permalänk
Skrivet av Burain:

Japp. Huvudpoängen är denna

eller om du kallar 4^log(x)=a

4^(4+log(x))+4^(3+log(x))= 4^4 * a + 4^3 * a = (4^4+4^3)*a= 320*a =80
så a = 80/320 = 1/4 = 4^-1

sätt in a i 4^log(x)=a
4^-1 = 4^log(x)
Då måste det gälla att log(x)=-1 så x=0.1

Det viktiga om logaritmer är att logaritmen byter multiplikation mot addition. T.ex. log( a*b*c )= log(a) + log(b) + log(c). Räkneregler som log(a^5) = log(a*a*a*a*a) = log(a)+log(a)+log(a)+log(a)+log(a) = 5*log(a) kommer direkt från denna egenskap. Men att ta logaritmen av en summa blir ofta inte användbart.

Tack så mycket för hjälpen. Men på fråga 1 igen, så delade man båda led med 3,2*x^0,9 men visst kan man endast göra det efter att man har kollat om x=0 är en lösning? Men är det matematiskt korrekt att göra så? Det jag tänker på är t. ex ekvationen x^2=2x. Många delar bara båda led med x och får då att x=2 vilket är en lösning, men då försvinner lösningen x=0. Är det då korrekt att först kontrollera att en lösning är x=0 för att sedan dela båda leden med x för att få x=2? Eller gör man "fel" om man skulle göra så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Tack så mycket för hjälpen. Men på fråga 1 igen, så delade man båda led med 3,2*x^0,9 men visst kan man endast göra det efter att man har kollat om x=0 är en lösning? Men är det matematiskt korrekt att göra så? Det jag tänker på är t. ex ekvationen x^2=2x. Många delar bara båda led med x och får då att x=2 vilket är en lösning, men då försvinner lösningen x=0. Är det då korrekt att först kontrollera att en lösning är x=0 för att sedan dela båda leden med x för att få x=2? Eller gör man "fel" om man skulle göra så?

Tanken är att dela upp ekvationen i olika fall. Det stämmer precis som du säger att dela med noll inte är bra. Därför behöver man hålla koll på olika fall.

T.ex. är ekvationen 2x=x^2 inte samma sak som 2=x. För denna ekvation behöver man dela upp allt i fall. Låt mig göra ett lite mera generellt exempel.

Vilka värden på x löser 2x=x^2 ?

Fall 1: x>0
2x=x^2 <---- dela med x, vilket går bra då x här antags vara större än noll
Svar: x=2

Fall 2: x=0
2x=x^2
x=0 uppfyller ekvationen.

Fall 3: x<0
2x=x^2
x^2 kan inte vara negativ! Ingen lösning existerar för x < 0.

Testa själv lösa ekvationen |x-5|= 4, denna ekvation är typiskt en man behöver falluppdela.

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem jag vill lösa... "The Angel Problem"... Behöver "proof that the devil can win irrespective of the angel's power". PM'a mig svaret om någon kan räkna ut det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Angel_problem

Permalänk
Medlem

@Xhrone: Well, det har ju visats att Ängeln kan vinna; alltså vinner inte Djävulen alltid.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Hej! Skulle behöva hjälp med den här uppgiften:

Hur ska man tänka när det är P här? Visst skriver man upp standardbasen P = (1 x x^2 x3) alltid först när man har uppgifter med P/polynom. Så att t.ex 1+x^2 är P(1, 0, 1, 0). Men vad gör man sen, hur går man tillväga på sådana här uppgifter?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Hej! Skulle behöva hjälp med den här uppgiften: http://puu.sh/kN9Ja/131015fd53.png

Hur ska man tänka när det är P här? Visst skriver man upp standardbasen P = (1 x x^2 x3) alltid först när man har uppgifter med P/polynom. Så att t.ex 1+x^2 är P(1, 0, 1, 0). Men vad gör man sen, hur går man tillväga på sådana här uppgifter?

Som vanligt när man ser ett ekvationssystem kan man börja med att lösa det...
c0 -c1 +c2 = 0
c1 + c2 = 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Som vanligt när man ser ett ekvationssystem kan man börja med att lösa det...
c0 -c1 +c2 = 0
c1 + c2 = 0

Okej då får jag c0 = -2t, c1 = -t och c2=t. Så vektorn (-2,-1,1). Vad gör man sen efter man löst det där ekvationssystemet? Man kör inte gram-smidt va?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Okej då får jag c0 = -2t, c1 = -t och c2=t. Så vektorn (-2,-1,1). Vad gör man sen efter man löst det där ekvationssystemet? Man kör inte gram-smidt va?

Det finns en c3 också (så du får nog införa även 's'). Sedan är man så gott som färdig med a. För att utvidga kan man hitta på vektorer som inte finns i det rum man redan beskriver (dvs. inte uppfyller ekvationerna ovan). Gram-Schmidt är bra om man vill ha en ON-bas, men då det inte verkar vara ett krav här behövs det nog inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det finns en c3 också (så du får nog införa även 's'). Sedan är man så gott som färdig med a. För att utvidga kan man hitta på vektorer som inte finns i det rum man redan beskriver (dvs. inte uppfyller ekvationerna ovan). Gram-Schmidt är bra om man vill ha en ON-bas, men då det inte verkar vara ett krav här behövs det nog inte.

Aa juste en c3 är med det ser man i början av mängden där. Då får jag införa 2 parametrar eftersom det är 4 obekanta med bara 2 ekvationer. Då får jag s(1,1,0,0) + t(-1,0,1,0). Blir det alltså svaret på a) - behöver man inte göra mer?

Gram-Schmidt kör jag aldrig när man har P som bas va? Visst borde jag få skapa två baser i b) för det ska väl vara 3 totalt och har skapat en i a) uppgiften.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Aa juste en c3 är med det ser man i början av mängden där. Då får jag införa 2 parametrar eftersom det är 4 obekanta med bara 2 ekvationer. Då får jag s(1,1,0,0) + t(-1,0,1,0). Blir det alltså svaret på a) - behöver man inte göra mer?

Nu ändrade du dock siffrorna av någon anledning. c3 förekommer ju inte i ekvationerna, så om du hade t(-2, -1, 1) innan borde du få t(-2, -1, 1, 0), s(0, 0, 0, 1) nu...
Sedan bör man kanske multiplicera med (1, x, x^2, x^3) innan man svarar

Skrivet av mhj:

Gram-Schmidt kör jag aldrig när man har P som bas va? Visst borde jag få skapa två baser i b) för det ska väl vara 3 totalt och har skapat en i a) uppgiften.

En bas är en uppsättning basvektorer, så snarare skall du skapa en ny (utökad) bas genom att hitta nya basvektorer. Då rummet verkar ha fyra dimensioner och du har två basvektorer låter det som att du behöver två till för att kunna beskriva hela rummet.

Och man skall aldrig säga aldrig, men om ingen kräver att basen skall vara ortonormerad kan man spara lite arbete genom att inte se till att den är sådan (med till exempel Gram-Schmidt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nu ändrade du dock siffrorna av någon anledning. c3 förekommer ju inte i ekvationerna, så om du hade t(-2, -1, 1) innan borde du få t(-2, -1, 1, 0), s(0, 0, 0, 1) nu...
Sedan bör man kanske multiplicera med (1, x, x^2, x^3) innan man svarar
En bas är en uppsättning basvektorer, så snarare skall du skapa en ny (utökad) bas genom att hitta nya basvektorer. Då rummet verkar ha fyra dimensioner och du har två basvektorer låter det som att du behöver två till för att kunna beskriva hela rummet.

Och man skall aldrig säga aldrig, men om ingen kräver att basen skall vara ortonormerad kan man spara lite arbete genom att inte se till att den är sådan (med till exempel Gram-Schmidt).

Aa men jag skrev upp matrisen och sen sätter jag c1=s och c2=t. Då får jag c1 = -t+s och sen c3=0. Därför ändrades siffrorna. Så man vill bara svara med (1,x,x^2,x^3) gånger vektorerna?

Hur vet du att att rummet har fyra dimensioner? Är det inte 3 med tanke på P3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Aa men jag skrev upp matrisen och sen sätter jag c1=s och c2=t. Då får jag c1 = -t+s* och sen c3=0. Därför ändrades siffrorna. Så man vill bara svara med (1,x,x^2,x^3) gånger vektorerna?

2 saker
*Borde nog vara c0
Ett begrepp som ON-bas fungerar inte här. Du har ingen skalärprodukt vilket innebär att du kan inte hitta två polynom som har att skalärprodukten mellan de blir noll.
--------------
Med P3 menas alla polynom upp till grad 3, alltså
a0 + a1*x + a2*x^2 + a3*x^3
Fyra koefficienter här innebär att P3 har fyra dimensioner. Den har fyra frihetsgrader.

Kolla även på ditt polynom

c0 + c1*x + c2*x^2 + c3*x^3
och sätt in
c1=-c2
c0=c1-c2=2*c1
....
2*c1 + c1*x - c1*x^2 + c3*x^3
Oh kolla, 2 frihetsgrader. Detta polynom har dimension 2
Separera nu den del som tillhör c1 och den del som tillhör c3:
c3: c3*x^3
c1: 2*c1 + c1*x - c1*x^2 = c1*(2 + x - x^2)
Dessa två polynom är din bas. Genom att kombinera (2 + x - x^2) och x^3 kan du skapa vilket polynom som helst som ligger i W, vilket är vad som efterfrågas i a).
I b) frågas du expandera denna bas (2 + x - x^2), x^3 till hela P3, vilket innebär alla polynom som kan skrivas a0 + a1*x + a2*x^2 + a3*x^3. Detta innebär att du behöver fler polynom.

Polynomet 5*x^3 kan du beskriva med din bas från a) genom att sätta c1=0 och c3=5. Men du kan inte beskriva t.ex. talet 2 eller 5*x eller 19*x^2. Testa själv att lägga på några fler polynom utöver (2 + x - x^2) och x^3 och se om du kan beskriva vilket P3 polynom som helst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Aa men jag skrev upp matrisen och sen sätter jag c1=s och c2=t. Då får jag c1 = -t+s och sen c3=0. Därför ändrades siffrorna. Så man vill bara svara med (1,x,x^2,x^3) gånger vektorerna?

Matrisen blir ju

1 -1 1 0 | 0 0 1 1 0 | 0 dvs. 1 0 2 0 | 0 0 1 1 0 | 0

så typiskt vill man väl sätta c3 (i brist på annan information) till t. Om man sedan går vidare och sätter c2 till s får man c1 = -s och c0 = -2s. Ungefär som du hade först.

Skrivet av mhj:

P3 betyder att polynomets gradtal kan vara tre, men man har ju också c0 (grad 0 (inget x alls).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burain:

2 saker
*Borde nog vara c0
Ett begrepp som ON-bas fungerar inte här. Du har ingen skalärprodukt vilket innebär att du kan inte hitta två polynom som har att skalärprodukten mellan de blir noll.
--------------
Med P3 menas alla polynom upp till grad 3, alltså
a0 + a1*x + a2*x^2 + a3*x^3
Fyra koefficienter här innebär att P3 har fyra dimensioner. Den har fyra frihetsgrader.

Kolla även på ditt polynom

och sätt in
c1=-c2
c0=c1-c2=2*c1
....
Oh kolla, 2 frihetsgrader. Detta polynom har dimension 2
Separera nu den del som tillhör c1 och den del som tillhör c3:
c3: c3*x^3
c1: 2*c1 + c1*x - c1*x^2 = c1*(2 + x - x^2)
Dessa två polynom är din bas. Genom att kombinera (2 + x - x^2) och x^3 kan du skapa vilket polynom som helst som ligger i W, vilket är vad som efterfrågas i a).
I b) frågas du expandera denna bas (2 + x - x^2), x^3 till hela P3, vilket innebär alla polynom som kan skrivas a0 + a1*x + a2*x^2 + a3*x^3. Detta innebär att du behöver fler polynom.

Polynomet 5*x^3 kan du beskriva med din bas från a) genom att sätta c1=0 och c3=5. Men du kan inte beskriva t.ex. talet 2 eller 5*x eller 19*x^2. Testa själv att lägga på några fler polynom utöver (2 + x - x^2) och x^3 och se om du kan beskriva vilket P3 polynom som helst.

Skrivet av Elgot:

Matrisen blir ju

1 -1 1 0 | 0 0 1 1 0 | 0 dvs. 1 0 2 0 | 0 0 1 1 0 | 0

så typiskt vill man väl sätta c3 (i brist på annan information) till t. Om man sedan går vidare och sätter c2 till s får man c1 = -s och c0 = -2s. Ungefär som du hade först.
P3 betyder att polynomets gradtal kan vara tre, men man har ju också c0 (grad 0 (inget x alls).

Alright då är jag med. Om jag gör som Elgot sa får jag t(0,0,0,1) och s(-1,-1,1,0). Borde klara b) själv nu utifrån er hjälp. Återkommer sedan annars om jag har fler frågor! Tack än så länge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Alright då är jag med. Om jag gör som Elgot sa får jag t(0,0,0,1) och s(-1,-1,1,0)*. Borde klara b) själv nu utifrån er hjälp. Återkommer sedan annars om jag har fler frågor! Tack än så länge!

Polynomen jag tog upp var
2 + x - x^2 + 0*x^3 <=> [2,1,-1,0]
0 + 0*x + 0*x^2 + x^3 <=> [0,0,0,1]

*Denna borde därför vara [2,1,-1,0] eller [-2,-1,1,0], inte [-1,-1,1,0]

Bara en sak. Personligen tycker jag det är enkalare att se på problemet som

och sätt in
c1=-c2
c0=c1-c2=2*c1
....

Dold text

istället för att krångla runt med matriser. Det är t.ex. mycket lättare att se om man tänkt fel. Matriserna är ju ändå bara representationer av problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burain:

Polynomen jag tog upp var
2 + x - x^2 + 0*x^3 <=> [2,1,-1,0]
0 + 0*x + 0*x^2 + x^3 <=> [0,0,0,1]

*Denna borde därför vara [2,1,-1,0] eller [-2,-1,1,0], inte [-1,-1,1,0]

Bara en sak. Personligen tycker jag det är enkalare att se på problemet som

och sätt in
c1=-c2
c0=c1-c2=2*c1
....

Dold text

istället för att krångla runt med matriser. Det är t.ex. mycket lättare att se om man tänkt fel. Matriserna är ju ändå bara representationer av problemet.

Okej men om jag har c0 = -2s, c1=-s, c2=s och c3=t så borde väl det bli t(0,0,0,1) + s(-2,-1,1,0)? Som jag sen multiplicerar med (1 x x^2 x^3) så har jag ett svar på a).

Hängde inte riktigt med på din del där efter du satt in c1=-c2, vad du gör och sen varför polynomet har dimension 2 bara. Sen borde man inte svara med ett polynom och inte två delar typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Okej men om jag har c0 = -2s, c1=-s, c2=s och c3=t så borde väl det bli t(0,0,0,1) + s(-2,-1,1,0)? Som jag sen multiplicerar med (1 x x^2 x^3) så har jag ett svar på a).

Hängde inte riktigt med på din del där efter du satt in c1=-c2, vad du gör och sen varför polynomet har dimension 2 bara. Sen borde man inte svara med ett polynom och inte två delar typ?

Låt oss säga att du har två polynom, säg 2 + x - x^2 + x^3 och 2 + x - x^2 - x^3.
Kan du med dessa två polynom skapa vilket polynom som helst som ligger i W?
Med skapa innebär linjära operationer som 4*( 2 + x - x^2 + x^3 ) + 5*( 2 + x - x^2 - x^3).
Om du kan göra detta så är dina polynom en bas för W då dessa i så fall kan beskriva alla polynom i W.

Svaret på a) skulle i så fall se ut som:
2 + x - x^2 + x^3 och 2 + x - x^2 - x^3

Jag har faktiskt valt ut polynomen så att "2 + x - x^2 + x^3 och 2 + x - x^2 - x^3" blir rätt svar. Men det är lika rätt att svara "2 + x - x^2 + 0*x^3 och 0 + 0*x + 0*x^2 + x^3"

Dold text

Poängen jag försöker visa på här är linjäriteten hos problemet. Det finns oändligt många svar på a) som är helt rätt, men för detta problem råkar det visa sig att alla svar måste innehålla 2 polynom, därav dimmension 2. Uppgiften ber dig ta fram en bas, men det finns oändligt många fler.

Det är här som själva beräkningarna kommer in. Du behöver hitta en bas. Enklast är att göra enligt fölajande:

och sätt in
c1=-c2
c0=c1-c2=2*c1
....

Dold text

Eller om du bestämt vill kalla c2 för s och c3 för t. (allt du gör är verkligen bara att byta namn på koefficienterna)

och sätt in
c2=s=-c1
c0=c1-c2=-2*c2=-2*s
c3=t
....
-2*s - s*x + s*x^2 + t*x^3
Att använda s och t spelar ingen roll då dessa bara är exakt samma sak som c2 och c3.

Dold text

Poängen här är att alla polynom i W kan skrivas -2*s - s*x + s*x^2 + t*x^3. Detta innebär att polynomen 2 + x - x^2 och x^3 tillsammans kan skapa alla polynom i W. Därför är "2 + x - x^2 och x^3" en bas för W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burain:

Låt oss säga att du har två polynom, säg 2 + x - x^2 + x^3 och 2 + x - x^2 - x^3.
Kan du med dessa två polynom skapa vilket polynom som helst som ligger i W?
Med skapa innebär linjära operationer som 4*( 2 + x - x^2 + x^3 ) + 5*( 2 + x - x^2 - x^3).
Om du kan göra detta så är dina polynom en bas för W då dessa i så fall kan beskriva alla polynom i W.

Svaret på a) skulle i så fall se ut som:
2 + x - x^2 + x^3 och 2 + x - x^2 - x^3

Jag har faktiskt valt ut polynomen så att "2 + x - x^2 + x^3 och 2 + x - x^2 - x^3" blir rätt svar. Men det är lika rätt att svara "2 + x - x^2 + 0*x^3 och 0 + 0*x + 0*x^2 + x^3"

Dold text

Poängen jag försöker visa på här är linjäriteten hos problemet. Det finns oändligt många svar på a) som är helt rätt, men för detta problem råkar det visa sig att alla svar måste innehålla 2 polynom, därav dimmension 2. Uppgiften ber dig ta fram en bas, men det finns oändligt många fler.

Det är här som själva beräkningarna kommer in. Du behöver hitta en bas. Enklast är att göra enligt fölajande:

och sätt in
c1=-c2
c0=c1-c2=2*c1
....

Dold text

Eller om du bestämt vill kalla c2 för s och c3 för t. (allt du gör är verkligen bara att byta namn på koefficienterna)

och sätt in
c2=s=-c1
c0=c1-c2=-2*c2=-2*s
c3=t
....
-2*s + s*x - s*x^2 + t*x^3
Att använda s och t spelar ingen roll då dessa bara är exakt samma sak som c2 och c3.

Dold text

Poängen här är att alla polynom i W kan skrivas -2*s + s*x - s*x^2 + t*x^3. Detta innebär att polynomen 2 + x - x^2 och x^3 tillsammans kan skapa alla polynom i W. Därför är "2 + x - x^2 och x^3" en bas för W.

Okej men om du fick -2*s + s*x - s*x^2 + t*x^3 där, borde inte basen bli -2 + x - x^2 + x^3?

Sen om jag har t(0,0,0,1) + s(-2,-1,1,0) - blir basen då -2 - x + x^2 och x^3? Borde det inte bli så om man kollar på matrisen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Okej men om du fick -2*s + s*x - s*x^2 + t*x^3 där, borde inte basen bli -2 + x - x^2 + x^3?

Sen om jag har t(0,0,0,1) + s(-2,-1,1,0) - blir basen då -2 - x + x^2 och x^3? Borde det inte bli så om man kollar på matrisen?

Jag skrev fel där, har redigerat inlägget nu . Menade -s*2 - s*x + s*x^2 + t*x^3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burain:

Jag skrev fel där, har redigerat inlägget nu . Menade -s*2 - s*x + s*x^2 + t*x^3.

Aa tänkte det, men då blir det inte helt rätt med tecken och den andra basen för mig. Ser du vad jag gjort för fel? Vill kunna både ditt sätt och det jag försöker nu(Elgots).

Edit: Fick rätt svar nu och hänger på med på allt. Tack för hjälpen!

Permalänk
Avstängd

Lite hjälp med följande geometri uppgift uppskattas väldigt mycket.

Från punkten M mellan punkterna A=(4.8) och B=(2b,4) dras en linje till punkten C=(6,b) bestäm b med 3 stycken värdesiffror så att MC får längden 14.

Jag måste ju få ut punkten M först, men hur?