Fallout 4 på skiva saknar vissa filer – kräver Steam för installation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

känner många som samlar på fodralen bara och har dom som "skrytobjekt" vet inte hur många jag har varit hemma hos som har sina WoW expansioner uppradade efter varandra t.ex. eller CoD spel efter varandra osv..

Inget fel med det, problemet är cd skivor! Jag hoppas spelen kommer på usb minnen framtiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag är inte så insatt i det här med piratkopiering, men jag antar att detta i alla fall hjälper till? I slutändan så börjar spelen bli extremt stora, så att få in mellan 30-40GB på skivor och skicka ut blir kanske inte hållbart i längden.

Uppriktigt så misstänker jag att det istället uppmuntrar piratverksamheten, här i Sverige så har vi överlag ett bra internet medan det i många länder är både låg hastighet och hård begränsning i datamängd. Ingen vill påbörja en nedladdning som stannar när endast hälften är nere, troligen så får man då även nästa gång börja om med nedladdningen.
Då köper man hellre en crackad ver på usb-sticka eller låter en mindre datorbutik installera spelet för en mindre peng, sen så kör man mot någon svartserver... Något som redan idag är vanligt i Asien

Köper man en PC där så är det endast Freedos inlagt för att visa lite bildspel, när man har betalt i kassan så går man 10~15 steg till närmaste mindre butik och får Windows, Office, en bunta spel m.m. installerat för kanske 300 bath ~70svkr.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Japp, för nästan inget spel du köper idag (förutom de på gog) äger du. Du hyr det. Skulle steam försvinna i framtiden någon gång så är det nog finito för de flesta spelen där.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Vissa spel vill man ju ha som fysisk utgåva

Det har du definitivt en poäng med.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Detta stämmer faktiskt inte, det finns en hel del spel på Steam som är DRM-fria och som går att köra utan Steam, här är en lista. Det är upp till speltillverkarna att själva välja om de vill använda Steams CEG eller något annat DRM, och det går utmärkt att släppa spel via Steam som går att kopiera fritt.

Problemet är att det är extremt få titlar som faktiskt är något som skulle kunna klassas som DRM-fria. Personligen bryr jag mig mest bara om större titlar då jag inte har tid eller intresse för mindre titlar/indie såvida det inte är något väldigt specifikt som tilltalar mig.

Bra såklart att det finns en del titlar som saknar DRM men Steam är och lär förbli hårt förknippat med just DRM.

Permalänk
Avstängd

Vill minnas att GTA V också krävde nedladdning av en liten del efter installation?

Hur som så är ju detta totalt meningslöst i syfte att bekämpa piratkopiering då det inte har någon som helst effekt på det. Spelen kommer ut på nätet ett tag efter release oavsett skydd eller ej.

En pirat köper inte ett spel bara för att piratkopian dröjer lite längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Är väl likadant för alla spel som använder steamworks?

Ja, i princip. De som använder dag-0 skyddet som finns till Steamworks, det gör väl de flesta. Innebär helt enkelt att pirater inte får tillgång till hela spelet på skiva och kan pirata det långt innan release.

Så detta är en vanlig taktik att skydda sig från piratkopiering innan release och har funnits länge.

Permalänk
Medlem

@Cheewie: O-numrerade, och en av dom är korrupt data på.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Stackars de som sitter på mobil-bredband x)
Men varför inte packa in det på 32-64gb minneskort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:
Skrivet av Elakekocken:
Skrivet av Friterad:
Skrivet av Daumier:
Skrivet av Moriquende:
Skrivet av MaxieTheHatter:
Skrivet av Oliver91:
Skrivet av TheSlicker:

Ja, såklart finns det fördelar. Men känns förlegat att man 2015 kan köpa spel och få det fysiskt i handen. Jag har suttit med minst 10 Mbit sedan jag var typ 12-13 (jag är 27 nu) men jag förstår också att man på landsbygden inte har samma förutsättningar.

Känns lite som att ni tog illa upp. Det var inte min mening. Det var önsketänkande.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Felet med piratbekämpning är att det aldrig slår mot piraterna, och alltid slår mot de betalande kunderna. Visst, en pirat får kanske vänta några veckor längre innan denne fåt tillgång till ett spel. Men en pirat som inte orkar vänta lite och då istället köper är gissningsvis sällsynt, så egentligen lägger de ner tid och pengar på ingenting, och skadar förtroendet bland betalande kunder till på kuppen.

Jag håller inte med faktiskt. Risken de tar om de släpper hela spelet på skiva och kan installeras offline är att det crackas innan spelet släpps i butik/steam. Det är inte några enstaka spel som kommer avbeställas då.

Webhallen och andra e-butiker får in spelet några dagar innan release och deras grossister ytterligare ett par dagar innan. Om fel människa får tag i spelet i god tid så tar man risken att spelet släpps innan det officiella release-datumet. Detta är en garanti för att undvika detta.

Det enda problemet tycker jag uppstår om det är åtskilliga Gigabyte som måste laddas ner. Ett par hundra Megabyte som mest + patch skulle vara rimligt tycker jag.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Är väl likadant för alla spel som använder steamworks?

För att det finns folk som samlar på DVD-fodral.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Om de är ordentligt tydliga med detta på förpackningen så att man förstår att man måste ladda ner 20 GB (eller vad det nu blir) trots att man köpt skivan så är det ju upp till var och en att låta bli att köpa det. Å andra sidan kan man ju undra varför man överhuvudtaget ska sälja på skiva om man ändå måste ladda ner det mesta...

Permalänk
Skrivet av Grumie:

Ja, såklart finns det fördelar. Men känns förlegat att man 2015 kan köpa spel och få det fysiskt i handen. Jag har suttit med minst 10 Mbit sedan jag var typ 12-13 (jag är 27 nu) men jag förstår också att man på landsbygden inte har samma förutsättningar.

Känns lite som att ni tog illa upp. Det var inte min mening. Det var önsketänkande.

När du hade 10 Mbit satt jag fortfarande och harvade på 56K modem, än idag sitter många på långt under 10Mbit så att ladda ner 30-40 GB låter inte så tilltalande för dem. Att ha en fysisk kopia av ett spel tycker jag än idag är trevligare än en digital, i alla fall så länge priset är rätt. DÅ kan man spela när man vill, var man vill och slipper vara beroende av att ha tillgång till internet för att installera det.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Å andra sidan kan man ju undra varför man överhuvudtaget ska sälja på skiva om man ändå måste ladda ner det mesta...

Inte så svårt att förstå, impulsköp på elgiganten och liknande av en "shiny box", kan nog stå för en hel del av försäljningen.

Permalänk

@Grumie: För att man vill slippa tanka hem spel i 3-4 dagar då inte hela sverige har fiber-anslutning än... otroligt kul med 2Mb/s alltså 256KB/s i teoretisk högsta hastighet

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag håller inte med faktiskt. Risken de tar om de släpper hela spelet på skiva och kan installeras offline är att det crackas innan spelet släpps i butik/steam. Det är inte några enstaka spel som kommer avbeställas då.

Webhallen och andra e-butiker får in spelet några dagar innan release och deras grossister ytterligare ett par dagar innan. Om fel människa får tag i spelet i god tid så tar man risken att spelet släpps innan det officiella release-datumet. Detta är en garanti för att undvika detta.

Det enda problemet tycker jag uppstår om det är åtskilliga Gigabyte som måste laddas ner. Ett par hundra Megabyte som mest + patch skulle vara rimligt tycker jag.

Ett annat problem är om filerna byter sökväg eller om steam läggs ner. Då stor betalande kunder kvar med ett spel de inte kan använda. Det blir lite som när Comrade eller vad det hette lades ner, fast värre eftersom det inte går att installera alls. Sedan är det ju inget som hindrar att någon får tag i vad det nu är för filer som behövs, lägger dem lokalt och pekar om i hostfilen eller något. de "kriminella" är oftast flera steg före oavsett vad det gäller, och jag tror snarare de förlorar pengar på detta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Somliga gillar skivor, andra inte.

Skickades från m.sweclockers.com

jag gillar skivorna. men om den ändå inte innehåller allt du behöver utan behöver ladda ned typ 20gb så förstår jag inte poängen

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Så är det väl för all PC spel, en av skälen till att man spelar konsolspel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Jojo, så sätt känns det mycket skönare att bara luta sig bakåt när man laddar ned spelen men där har du min anledning till att jag köper spel på skiva fortfarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Tog inte illa upp, kan inte svara för andra förstås men ville bara påpeka att du verkar leva i en bubbla och vara helt omedveten om övriga världen, eller lever du i villfarelsen att spelen bara släpps i tätbegyggda områden i Sverige?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Tog inte illa upp, kan inte svara för andra förstås men ville bara påpeka att du verkar leva i en bubbla och vara helt omedveten om övriga världen, eller lever du i villfarelsen att spelen bara släpps i tätbegyggda områden i Sverige?

Jag är mycket medveten om att alla inte sitter på gigabit fiber. Det var snarare en undran och önskan. Men mer än hälften av Sveriges befolkning har tillgång till ett fibernätverk. Hur många som också har tillgång till adsl en bra bit över 10Mbit vågar jag inte kommentera för det är tydligen ett känsligt ämne här inne. Men enbart på de siffrorna om tillgången till fibernätverk så vore väl inte ett skiv-löst samhälle helt åt helvete?

EDIT: över 99% hade tillgång till bredband över 10 Mbit 2014. 76% hade även tillgång till 30 eller mer.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grumie:

Varför kränger man fortfarande spel på skiva 2015? :/

För att på steam kostar det 200-300 kr mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Ibland är det billigare helt enkelt.

Ja, men hur är det möjligt att en fysisk kopia kan kosta mindre än att ladda ner den via Steam.

Om ett företag gör en besparing, t ex genom att slippa tillverka och distribuera fysiska kopior.
Då vill jag ha del av den besparingen genom ett lägre pris när jag köper nedladdat spel. Iaf vill jag inte få ett högre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle1884:

För att på steam kostar det 200-300 kr mer.

g2play.net, kinguin.net och greenmangaming.com.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brightsin:

@Grumie: För att man vill slippa tanka hem spel i 3-4 dagar då inte hela sverige har fiber-anslutning än... otroligt kul med 2Mb/s alltså 256KB/s i teoretisk högsta hastighet

Om det verkligen är det bästa du kan ha så är du verkligen en suuuuuper-minoritet.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Varför kränger man fortfarande spel på skiva 2015? :/

Skrivet av Oliver91:

Samlarvärde, vissa samlar på böcker och vissa samlar på spel

förövrigt så förstår jag inte vilka människor som är seriösa PC gamers som sitter och gamear utan rejäl internetuppkoppling för 99,9% av alla spel som släpps idag är ju inriktade mot multiplayer spelande, om man nu inte har någon stabil uppkoppling finns ju alltid konsoler

Kan upplysa er om att vi i Sverige är ganska bortskämda med väl utbyggd internetinfrastruktur samt lagstiftning. I USA är internet långsamt, dyrt som fan och har ofta tak även på det trådade nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

u say woot mate?

På Malmö högskola har vi fiber 250/250 typ och i studentlgh hade jag 100/10 för 120:-/månaden. Studenter har klart den bästa tillgången till snabbt internet.

Upunet, uppsala universitets nät, är riktigt uselt och är på väg att fasas ut för att läggas ner. Hastigheten ska ligga på 10/10 men gör det så gott som aldrig om du bor i något av dem vanliga studentområdena då det är för mycket trafik. Kan varken spela eller kolla streams på kvällarna. På en bra kväll kanske jag får ut 2-3 Mbit/s. Det finns heller inga alternativ att tillgå i vissa studentlägenheter även om det är på väg. Fördelen är väl att det är gratis..

Tur att man flyttar till fiber om några veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

okej, så vad är poängen med skivorna då? för 3e världen där internet uppkoppling fortfarande är 1kb/s?

Man får nog vara rejält trångsynt för att tro att endast 3:e världen har begränsade internetuppkopplingar.

Permalänk
Medlem

@Grumie: du verkar tro att Sverige står för 99% av all försäljning av spel

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2