Fallout 4 på skiva saknar vissa filer – kräver Steam för installation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

I skolan går det rätt bra, men i studentlägenheterna är det segt. Jag får skatta mig lycklig när jag får 1Mbit/s haha.

Jag betalar 140kr/månad för 100/100

Permalänk

SUNET har väl sjukt bra linor till omvärlden :)??

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oliver91:

Samlarvärde, vissa samlar på böcker och vissa samlar på spel

Jag samlar på båda och är tacksam för tjänster som Steam och min Kindle för att kunna göra det utan att det ska behöva ta en massa plats.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whatever..:

Hoppas verkligen inte att det är som Metal Gear. 90% av innehållet kan man ju i alla fall lägga på skivan. Riktigt fruktansvärt när man sitter med mobilt bredband (med limit) eller liknande.
Känns löjligt att gå till en polare i stan för att låna hans uppkoppling för att hämta ett spel och kasta in på en USB-disk.

Det verkar inte vara fullt lika illa som MG enligt en tweet jag läste.
Pete Hines ‏@DCDeacon Oct 15
there is data on the disc.

Är det bara en DVD-skiva får man iaf räkna med minst 20gig download.

Permalänk
Medlem

Även om jag hade haft under 10Mbit/s idag hade jag aldrig köpt en fysisk kopia. Av flera anledningar.

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem

För de allra flesta är det säkert inte något problem ur ett svenskt perspektiv. Men det är många som har begränsad datamängd via mobila uppkopplingar fortfarande. Ser man det ur ett internationellt perspektiv är det en större del som inte har tillgång till fasta uppkopplingar. Själv gillar jag att ha det jag köper fysiskt så att jag kan installera saker och ting i framtiden om jag vill även om alla tillverkare och distributörer har försvunnit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Varför kränger man fortfarande spel på skiva 2015? :/

Ibland är det billigare helt enkelt.

Permalänk
Avstängd

Det här är väl typ samma sak som de gjorde när de släppte Half-Life 2 och de fick enorm kritik för.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

okej, så vad är poängen med skivorna då? för 3e världen där internet uppkoppling fortfarande är 1kb/s?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Japp, du kan i bästa fall spela den trasiga, opatchade varianten av spelat...

Ja jag antar att jag lever kvar i tiden då man fick ett färdigt komplett spel när man köpte det...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv

En fortsatt trist utveckling med andra ord. PS4 och Xbox One-spelarna kommer få den bättre utgåvan där kunden har större rättigheter till vad den gör med sin betalda produkt.

Nåja, spelet kommer köpas oavsett. Och jag riktigt älskade varenda minut av Metal Gear Solid V: The Phantom Pain trots att mitt butiksköpta exemplar endast kom med en mer eller mindre tom skiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Samlarvärde på PC spel som blir värdelösa så fort du använder cd-keyn?

PC spel tappar allt värde så fort du använder nyckeln, det finns inge värde då du inte kan sälja vidare.

Om 40 år, någon tar hans plats.

Visa signatur

8700k | Rtx 2070 | 32G Ram | 27 Acer Predator Gaming Skärm 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

okej, så vad är poängen med skivorna då? för 3e världen där internet uppkoppling fortfarande är 1kb/s?

Somliga gillar skivor, andra inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enklaste lösningen: Köp inte spelet. Spela det inte. Piratkopiera det inte.

Permalänk
Medlem

@Rajat: Jag vill minnas att kritiken då var mot att vissa var skeptiska mot steam som lanserades i samband med det, inte kravet på internetuppkoppling.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Nu när minnen är så billiga kan nästan utgivarna slänga in de på stickor istället o lägga de i dvdfodralen till de som fortfarande vill visa up sin fysiska spelsamling.

Men OT, ser inga problem med detta.
På andra sidan 2015-kakan borde ju alla ha bredband ändå.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Skulle jag också skriva.
Alla har inte 100Mb/s ner.

Vissa sitter still på 5/2 , 7/2 ,10/2 etc

Eller 4G och har begränsad datamängd :'(

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

För att vissa personer är studenter som enbart har tillgång till universitetnätet. Och genom det nätet tar det ca. 15 h att tanka ned 30 gb. (Obs: 15 h är generöst)

u say woot mate?

På Malmö högskola har vi fiber 250/250 typ och i studentlgh hade jag 100/10 för 120:-/månaden. Studenter har klart den bästa tillgången till snabbt internet.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

För att såna som jag som inte haft internet sen sista maj i år ska kunna spela, nu verkar det ju inte gå ändå.
Det var flytt till privatägd bostad och vi vill inte ha 12-24 mån bindningstid på ett jäkla adsl. Dom håller på att installera fiber i husen häromkring, grävningen är färdig - men flerfamiljshusen tar dom sist.
Har vi tur kanske vi får fiber innan årsskiftet men föga troligt, installationerna går riktigt långsamt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av omnia:

Nu när minnen är så billiga kan nästan utgivarna slänga in de på stickor istället o lägga de i dvdfodralen till de som fortfarande vill visa up sin fysiska spelsamling.

Men OT, ser inga problem med detta.
På andra sidan 2015-kakan borde ju alla ha bredband ändå.

Det är en fråga om rättigheter också. Steam som plattform och Valve som företag har nästan total kontroll över PC som spelplattform i dagsläget. De avgör om du får starta dina köpta spel. Vi har tappat en hel del rättigheter under 2000-talet under nästan total tystnad. Rättigheter får man inte utan är något man måste kämpa för. Exempelvis Xbox One-användarna som klagade och fick behålla nuvarande speldistributionsform och inte den låsta Steam-liknande varianten som var på väg.

GOG skiner i mörkret som en plattform där man väljer att försöka lita på konsumenten och ge DRM-fria spelutgåvor för priset som betalas. Spelutbudet, speciellt på storbudgettitlar, är såklart betydligt sämre än det Steam, Origin och Uplay har men också med betydligt bättre rättigheter.

Permalänk

kung

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_Internet_c...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det är en fråga om rättigheter också. Steam som plattform och Valve som företag har nästan total kontroll över PC som spelplattform i dagsläget. De avgör om du får starta dina köpta spel.

Detta stämmer faktiskt inte, det finns en hel del spel på Steam som är DRM-fria och som går att köra utan Steam, här är en lista. Det är upp till speltillverkarna att själva välja om de vill använda Steams CEG eller något annat DRM, och det går utmärkt att släppa spel via Steam som går att kopiera fritt.

Permalänk
Medlem

Kul för dom som köpt "legendary collector set megapack deluxe" för 1500 kr och ändå inte får hela spelet i boxen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 1up:

@Rajat: Jag vill minnas att kritiken då var mot att vissa var skeptiska mot steam som lanserades i samband med det, inte kravet på internetuppkoppling.

Var tvungen att kolla upp då minnet blir lite luddigt då det var 10 år sedan, men det här var det som var ett problem:

"Den 20 september 2004 avslöjade GameSpot att Sierra Entertainments moderbolag, Vivendi Universal Games, satt i domstolsförhandlingar med Valve Software över distributionen av Half-Life 2 till internetkaféer. Detta var viktigt för den asiatiska marknaden, där antalet datorer och bredbandsuppkoppling per capita (förutom Hong Kong, Malaysia, Singapore, Sydkorea, Japan och Taiwan) är lägre än i väst. I de områdena är internetkaféer mycket vanliga och många spelar onlinespel där istället för i hemmet.

Enligt Vivendi Universal Games inkluderade kontraktet de skrev med Valve internetkaféer. Detta skulle innebära att Vivendi Universal Games skulle vara de enda som fick distribuera Half-Life 2 till internetkaféer — inte Valve via Steam. Den 29 november 2004 beslutade domare Thomas S. Zilly i Washingtons distriktsdomstol att Vivendi Universal Games och deras affärspartners inte hade laga stöd att distribuera Valves spel till internetkaféer enligt parternas nuvarande avtal.

Den 29 april 2005 nådde de båda parterna en överenskommelse. Enligt den skulle Vivendi Universal Games upphöra med distributionen till butiker av alla Valves spel senast den 31 augusti 2005. Vivendi Universal Games var också tvungna att meddela distributörer och internetkaféer som varit licenserade av Vivendi Universal Gamesatt endast Valve hade rätten att distribuera licenser till internetkaféer. Detta innebar att deras licenser blev indragna och ersatta av Valves."

Samt detta:

"Både CD- och Steamversionen kräver att Steam är installerat och igång för att spelet ska kunna köras."

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Oj då.
Aja gör inte så mycket. Går nog rätt kvickt att ladda ner skulle jag tro

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Felet med piratbekämpning är att det aldrig slår mot piraterna, och alltid slår mot de betalande kunderna. Visst, en pirat får kanske vänta några veckor längre innan denne fåt tillgång till ett spel. Men en pirat som inte orkar vänta lite och då istället köper är gissningsvis sällsynt, så egentligen lägger de ner tid och pengar på ingenting, och skadar förtroendet bland betalande kunder till på kuppen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Säger/skriver som vanligt. Skulle vilja ha det på skiva, men då får det vara då då. Blir inget på Steam heller för min del. Singleplayer köper jag enbart drm-fritt eller så blir det på det andra viset om en drm-fri version inte finns.

GOG > Steam ;p

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Kör det på 1.44MB-disketter, alla har faktiskt inte skivspelare.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Vissa spel vill man ju ha som fysisk utgåva

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------