Fallout 4 på skiva saknar vissa filer – kräver Steam för installation

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle1884:

Ja, men hur är det möjligt att en fysisk kopia kan kosta mindre än att ladda ner den via Steam.

Om ett företag gör en besparing, t ex genom att slippa tillverka och distribuera fysiska kopior.
Då vill jag ha del av den besparingen genom ett lägre pris när jag köper nedladdat spel. Iaf vill jag inte få ett högre pris.

Man kan ju tycka det, men tråkigt nog så tar dom ofta betydligt högre priser på Steam eller andra ställen (förutom när det är steamrea då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Man får nog vara rejält trångsynt för att tro att endast 3:e världen har begränsade internetuppkopplingar.

tack för otrevligheten + begränsade är inte samma som att ha dålig fart

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Vid det här laget är nog spelen tryggare i Steam än på en repig, sliten skiva i bokhyllan. Ingenting är evigt, och även skivor har en begränsad livslängd samt att de kan komma bort eller skadas. Med tanke på hur stort Steam är lär det inte bara läggas ner över en natt, utan i så fall tar någon annan aktör över det.

Så mest av allt är det en principsak. Att vilja "äga" spel som man har köpt och inte känna att man måste be om någons tillåtelse att få installera eller köra dem. Det tycker jag man har rätt att kräva när man köper ett dyrt spel. Sen kanske de flesta ändå väljer bekvämligheten med automatiska uppdateringar, inga kartonger och skivor som ska förvaras någonstans o.s.v.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det många som fortfarande sitter på långsamt nät eller ännu värre 3g/4g som min familj. 100GB per månad räcker inte så långt om man ska ladda ner.
Jag har flyttat och sitter som tur är på 100/10 numera och min familj får snart fiber, det byggs i området. Men det finns folk som kommer sitta i skiten i flera år till kanske till och med ett decennium till

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Min fråga är hur fan dom skall få plats med 50~ GB Filer på en skiva som rymmer 4.7Gb

Nog för att komprimering finns men den måste ju bli jävligt känslig för repor då.

Eller kan dom ju alltid släppa den på 10 DVD skivor! eller varför inte disketter när vi ändå håller på!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Inaktiv

Jag kan förstå om de kräver internetanslutning för att spela, men vad gör det för skillnad för dem om man kan installera allt från skiva eller inte?

Permalänk
Skrivet av Grumie:

Varför kränger man fortfarande spel på skiva 2015? :/

Därför att i vissa länder, tex. USA, så har man fortfarande en databegränsning (data cap) på sitt internet.
Genom att ladda ner några av dessa stora spel så når man denna begränsning ganska fort.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

u say woot mate?

På Malmö högskola har vi fiber 250/250 typ och i studentlgh hade jag 100/10 för 120:-/månaden. Studenter har klart den bästa tillgången till snabbt internet.

Well, inte i Uppsala.

I övrigt förstår jag inte riktigt tankegången här. Exempelvis grafikdrivisar (som var aktuellt för några dagar sedan) ska finnas tillgängligt på olika sätt, men spel ska man bara kunna ladda ned? Vad är problemet med att man kan köpa spel på skivor? Tar ni som laddar ned skada av det?

Det sjuka är att fysiska kopior är billigare än spel via Steam, så varför inte ha kvar fysiska kopior så länge det är ekonomiskt hållbart och konsumenterna vill ha det.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cheewie:

Kör det på 1.44MB-disketter, alla har faktiskt inte skivspelare.

När kom någonsin ett spel på vinyl?

Skrivet av Kvickstick:

Inget fel med det, problemet är cd skivor! Jag hoppas spelen kommer på usb minnen framtiden.

Ja, för att ha en massa USB-minnen liggandes att skräpa hemma är ju så mycket roligare.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det redan nämnts, men jag ser inget problem med detta OM det som laddas ner från Steam är en marginellt liten del.
Dom skulle kunna begränsa det till ett par viktiga filer (t.ex. .exe) som totalt inte är mer än ett par MB.
Sen om man vill spela offline görs endast en verifikation mot steam att .exe filen är rätt, resten av spelet sker helt utan upp/nerladdning förutom synkningen när man stänger spelet.
På detta sättet kan man klara det även med en långsam eller begränsad uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

När kom någonsin ett spel på vinyl?

Ja, för att ha en massa USB-minnen liggandes att skräpa hemma är ju så mycket roligare.

Köp inte spelet på fysiskt media då...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvickstick:

Köp inte spelet på fysiskt media då...

Jag föredrar att ha dem på skiva framför USB.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

I skolan går det rätt bra, men i studentlägenheterna är det segt. Jag får skatta mig lycklig när jag får 1Mbit/s haha.

Har Uppsala gått ned sig så? Jag hade 10/10 i bostaden redan när jag flyttade in vid millennieskiftet och det fungerade som utlovat. Fina minnen från att man häpnade över Ångströms gigabitlina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag tycker detta är ett bra sätt att lösa piratkopieringen på. Du slipper onödiga skydd, *host* EA *host*, samt att dem använder en tjänst som är relativt stabil.

Bortsett från piratkopiering. Att ha spel på mellan 30-60GB och få in dessa på CD skivor kanske inte är hållbart i slutet? Saker och ting utvecklas, och jag tror att skivor kommer fasas ut mer och mer.

Lite synd för dem utan internet, men det är en svår nöt att knäcka.

Är ofta mycket klagande på EA och Origin, personligen tycker jag Origin fungerar väldigt bra har aldrig haft nått problem med det, och dom har väldigt snabba och stabila servrar, laddade ner star wars battlefront beta (ca11GB) på strax under 2 min ;D, och skivor kommer nog definitivt fasas ut mer eller mindre om bara några år, hur många som köper nya datorer nuförtiden har ens en CD/DVD/bluray läsare.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Idioti... Tänk på alla gamla goda spel till C64 och Amiga o.s.v. som nu kan finnas på museum tillsammans... De spel som släpps nu och som kräver tillgång till internet går komplett i graven i samma sekund som servern som krävs för spelets installation, går i graven. Tragiskt. Dessutom... Varför släppa på skiva ö.h.t när internet ändå är ett måste för att installera skiten? Tror de flesta som har internet idag har ett internet som är snabbare än att installera från en långsam jävla skiva Oigenomtänkt och dåligt tycker jag!

Precis. Ungefär som klassiker som Monkey Island, Days of Tentacle etc.
Man kommer inte kunna spela dagens "klassiker" om Steam skulle läggas ned.

Dessutom så finns det en hel del som kör laptops utan internet, eller väldigt segt internet när de jobbar veckovis på sin arbetsplats etc.
Finns fortfarande en del platser i Sverige där de kör dial up modem, tro det eller ej.

Jag köper ofta Collectors Edition av spel för samlarvärdet, men känns lite som varför får jag skivor alls om det ändå bara är en 8mb fil på dem? Kunde lika gärna skicka med en liten USB sticka.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Glöm inte GOG.com...

Skrivet av Selo:

Precis. Ungefär som klassiker som Monkey Island, Days of Tentacle etc.
Man kommer inte kunna spela dagens "klassiker" om Steam skulle läggas ned.

Dessutom så finns det en hel del som kör laptops utan internet, eller väldigt segt internet när de jobbar veckovis på sin arbetsplats etc.
Finns fortfarande en del platser i Sverige där de kör dial up modem, tro det eller ej.

Jag köper ofta Collectors Edition av spel för samlarvärdet, men känns lite som varför får jag skivor alls om det ändå bara är en 8mb fil på dem? Kunde lika gärna skicka med en liten USB sticka.

Glöm inte GOG.com... -ett vettigt alternativ till övriga digitala tjänster som kräver konstant uppkoppling och autentisering!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag tycker detta är ett bra sätt att lösa piratkopieringen på. Du slipper onödiga skydd, *host* EA *host*, samt att dem använder en tjänst som är relativt stabil.

Bortsett från piratkopiering. Att ha spel på mellan 30-60GB och få in dessa på CD skivor kanske inte är hållbart i slutet? Saker och ting utvecklas, och jag tror att skivor kommer fasas ut mer och mer.

Lite synd för dem utan internet, men det är en svår nöt att knäcka.

Nu köper jag alla spel på internet men jag skulle vilja säga att de flesta spelen är singel player som ibland har lite multi player som dragon age. Jag spelar i princip aldrig online och har över 300 steamspel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedenVirre:

Min fråga är hur fan dom skall få plats med 50~ GB Filer på en skiva som rymmer 4.7Gb

Nog för att komprimering finns men den måste ju bli jävligt känslig för repor då.

Eller kan dom ju alltid släppa den på 10 DVD skivor! eller varför inte disketter när vi ändå håller på!

Nu finns det ett idag gammalt format som faktiskt har skivor som rymmer de datamängder dagens spel använder. Bluray. Men det har inte riktigt slagit på PC ännu, om det någonsin gör det. För stora datamängder är formatet riktigt trevligt och relativt billigt, speciellt om man jämför med att använda en massa DVDs eller USB-minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Ja, såklart finns det fördelar. Men känns förlegat att man 2015 kan köpa spel och få det fysiskt i handen. Jag har suttit med minst 10 Mbit sedan jag var typ 12-13 (jag är 27 nu) men jag förstår också att man på landsbygden inte har samma förutsättningar.

Känns lite som att ni tog illa upp. Det var inte min mening. Det var önsketänkande.

Det känns förlegat att folk år 2015 accepterar att bli tagna där bak av spelföretagen som inte ens har spelet klart när det "släpps".

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd

Vem fan bryr sig?
Ni som blir arga på det här är väl samma personer som går skallgång varje gång man kan förboka ett EA spel, men sitter där på release i smutsiga mjuksbyxor med en påse Doritos och spelar tills ögonen blöder.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Så många har lätt att bli ignoranta för att de har det bra. Jag har själv bra uppkoppling men det finns fortfarande många hushåll i landet som har dålig uppkoppling och att då skratta åt dem som vissa gör är inget annat än korkat. De som köper på skiva / fysiskt måste ju antas göra det av en anledning.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det känns förlegat att folk år 2015 accepterar att bli tagna där bak av spelföretagen som inte ens har spelet klart när det "släpps".

Det är nog bara början. Snart kommer väl spelen som en IKEA byggsats.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Träskiva? Att ha datorn på?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

@Grumie:

Nä tog inte illa upp utan förklarade nackdelarna. Självklart tycker jag som du efter ditt förtydligande, att 2015 skulle alla kunna ladda ner och streama utan problem och spel på skivor fasas ut. Men utvecklingen går ju såpass segt, det tar tid att gräva, det tar tid att dra in fiber till hushållen.
Jag bor inte på landet, jag bor i en central stadsdel. I förra stadsdelen vi bodde i hade alla fiber men inte här i den nya. Alternativen vi hade nu var adsl med 12-24mån bindningstid och skyhöga priser eller mobilt bredband, vilket egentligen inte är något alternativ då högsta förbrukningen, tror det var telenor, hade 100gb per månad - lite netflix, youtube, Twitch samt lite uppdateringar på olika enheter med tillhörande appar och/eller programvara så hade den datamängden vart slut på en vecka, även det till ett högt och ovärt pris.

Skamligt att utvecklingen inte gått längre 2015. De kunde ju åtminstone slopat den begränsade datamängden på mobilt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd

Att ha sega uppkopplingar i åtanke är bara löjligt då stora titlar för det mesta går ladda ner i förväg för att låsas upp vid premiären. Fallout 4 kommer definitivt inte att vara något undantag.

Har man en uppkoppling på bara 3 Mb/s tar det ca 23 timmar att ladda ner förutsatt att alla dessa 30GB laddas ner utan att packas upp, vilket förmodligen inte är fallet. Det är ju inte så att man kommer kunna spela ändå under tiden det finns tillgängligt för förladdning, så om det tar 2 eller 20 timmar spelar ingen roll.
Har man däremot modemuppkoppling eller motsvarande skit och inga vänner med rimligare hastighet man kan släpa datorn till någon timme så får man nästan skylla sig själv.

En alternativ lösning om man har en laptop är ju att dra med den till McDonalds eller annat ställe med gratis wifi, ladda ner, göra en backupfil och skicka över till stationära via nätverksdelning.

Skrivet av Elakekocken:

@Grumie:

Nä tog inte illa upp utan förklarade nackdelarna. Självklart tycker jag som du efter ditt förtydligande, att 2015 skulle alla kunna ladda ner och streama utan problem och spel på skivor fasas ut. Men utvecklingen går ju såpass segt, det tar tid att gräva, det tar tid att dra in fiber till hushållen.
Jag bor inte på landet, jag bor i en central stadsdel. I förra stadsdelen vi bodde i hade alla fiber men inte här i den nya. Alternativen vi hade nu var adsl med 12-24mån bindningstid och skyhöga priser eller mobilt bredband, vilket egentligen inte är något alternativ då högsta förbrukningen, tror det var telenor, hade 100gb per månad - lite netflix, youtube, Twitch samt lite uppdateringar på olika enheter med tillhörande appar och/eller programvara så hade den datamängden vart slut på en vecka, även det till ett högt och ovärt pris.

Skamligt att utvecklingen inte gått längre 2015. De kunde ju åtminstone slopat den begränsade datamängden på mobilt.

Du vet att Telia erbjuder ADSL med reducerat pris första tre månaderna och ingen bindningstid va? Har varit så ett bra tag nu.
Dyrt ja, men alternativen är ändå inte särskilt mycket billigare. Dessutom är noll bindningstid najs när telefonförsäljare ringer om man har karisman att tjata till sig ett bättre erbjudande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag tycker detta är ett bra sätt att lösa piratkopieringen på. Du slipper onödiga skydd, *host* EA *host*, samt att dem använder en tjänst som är relativt stabil.

Bortsett från piratkopiering. Att ha spel på mellan 30-60GB och få in dessa på CD skivor kanske inte är hållbart i slutet? Saker och ting utvecklas, och jag tror att skivor kommer fasas ut mer och mer.

Lite synd för dem utan internet, men det är en svår nöt att knäcka.

Jag har svårt att se hur detta löser piratkopiering på något sätt alls? Förladdning kommer troligtvis finnas och där har scengrupperna 99% av filerna sen är det den sista filen som kanske ska laddas ner på dagen det släpps och då är det troligtvis själva .exe filen.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Hur löser detta piratkopieringen?
Har ju inget med fysisk media eller något att göra då du lika gärna kan köpa det helt digitalt.
Kommer crackas lika fort som alla andra spel typ.

Sant. Men ofta kunde du enklare bara klona eller rigga denna själv om allt fanns på skivan och sen köra offline läge. Nu måste du iaf ha någon som knäcker det, och det måste du också med CD/DVD skydd.

Skrivet av Boomerino:

Kommer ihåg hur smart jag trodde att jag var när jag köpte en Blu-ray läsare till datorn för att framtidssäkra den.

Tji fick jag.

Heh... samma här. Har en BD brännare fortfarande i originalkartong + BD brännare i spellaptopen för... det behövdes ju

Skrivet av [SH]:

Japp, du kan i bästa fall spela den trasiga, opatchade varianten av spelat...

Konstigt nog är där många 3:e part utvecklare som fortsatt att fixa tex Fallout New Vegas mm, långt efter tillverkaren gett upp. Så det beror verkligen på hur du ser det.

Permalänk
Medlem

Inga större issues med detta. Jag har ADSL som maxar ca 10mbit ner, men så länge Steam preload öppnas nån dag före release så är det ingen fara.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Jag har svårt att se hur detta löser piratkopiering på något sätt alls? Förladdning kommer troligtvis finnas och där har scengrupperna 99% av filerna sen är det den sista filen som kanske ska laddas ner på dagen det släpps och då är det troligtvis själva .exe filen.

Men vet vi att det är så? Vet vi att majoriteten av filerna ligger på skivan? För mitt uttalande antar lite att det inte är så, och jag har inte läst att 99% av filerna skulle ligga på skiva någon annan stans heller.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Men vet vi att det är så? Vet vi att majoriteten av filerna ligger på skivan? För mitt uttalande antar lite att det inte är så, och jag har inte läst att 99% av filerna skulle ligga på skiva någon annan stans heller.

Men då spelar det ju ingen som helst roll överhuvudtaget heller. Scengrupperna laddar ner spelet genom Steam, crackar det och släpper det, hur hjälper det att inte ha med några filer på skivan för att stävja piratkopiering? Endast Denuvo har hittils lyckats stoppa scengrupperna ett tag från att cracka, men nu vet grupperna hur Denuvo funkar och det crackas fort.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle