Klockvänligt m-ATX(/mini-ITX) (s1150)

Permalänk
Medlem

Klockvänligt m-ATX(/mini-ITX) (s1150)

Hej gott folk!

Inhandlade nyligen en Pentium G3258 som jag planerar att klocka så mycket som möjligt. Den långsiktiga planen är att uppgradera till en i5, sannolikt 4690K.

För tillfället pekar det mot ett Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5 (~1450:-), men samtidigt funderar jag på hur stor prestandavinsten faktiskt blir jämfört med ett enklare moderkort för säg under 1000-lappen. Asrock Z97M Anniversary (~900:-) verkar till exempel fungera ganska bra tillsammans med överklockade G3258 baserat på 3DMarks listningar. (Avsaknaden av S/PDIF är en halv deal breaker dock.)

Alltså: kommer ett billigare moderkort innebära en betydande prestandaförlust eller är det framför allt extra funktioner man betalar för? Skulle ett (ännu billigare) B85-kort kunna vara ett alternativ, med tanke på att CPU:n med sina två kärnor trots allt är ganska low-end/strömsnål, även överklockad?

Tacksam för hjälp, har kört fast lite känns det som.

Edit: "Intern S/PDIF", är det något man kan utnyttja för att köra ljudet genom toslink till receivern?

Also: De olika alternativen I guess:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2650064,2716789,2101057,...

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk

@Insio: Jag skulle säga att de prestandamässiga skillnaderna mellan ett billigare moderkort, och ett "high-end" moderkortkort är mycket små och sällan i sig värd de extra pengarna. Det man oftast betalar extra för är ex. funktioner, anslutningar, portar, ljudkort osv. De dyrare moderkorten kan även innehålla bättre komponenter och bättre kylning av moderkortets olika delar, vilket kan hjälpa till något vid riktigt hög överklockning.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

@Insio: Jag skulle säga att de prestandamässiga skillnaderna mellan ett billigare moderkort, och ett "high-end" moderkortkort är mycket små och sällan i sig värd de extra pengarna. Det man oftast betalar extra för är ex. funktioner, anslutningar, portar, ljudkort osv. De dyrare moderkorten kan även innehålla bättre komponenter och bättre kylning av moderkortets olika delar, vilket kan hjälpa till något vid riktigt hög överklockning.

Sitter ofta lite mer och bättre kylflänsar på de dyrare korten, som faktiskt kan vara ganska bra när man ska överklocka mycket. Om det däremot är värt låt oss säga en 50%-ig ökning i pris låter jag vara osagt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Blir att antingen handla begagnat eller ett nytt Z97-kort i lägre prisklassen.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz