Dell Ultrasharp UP2715K – 5K-upplöst skärm

Permalänk
Melding Plague

Dell Ultrasharp UP2715K – 5K-upplöst skärm

När 4K UHD känns begränsat är nästa steg hela 5 120 × 2 880 pixlar. SweClockers testar Dell Ultrasharp UP2715K, som via diverse speciallösningar tar 5K-upplösning till PC-världen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nej men vad trevligt! Här sitter man och slösurfar på rasten på jobbet en sån här sjukt stressig jobbhelg, och så dyker en recension upp ur tomma intet

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt känns iMacen med 5k-display billig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Helt plötsligt känns iMacen med 5k-display billig.

Beror på hur man ser det. Idag är imacen bra och "billig" men om 5 år är den rätt dålig och du behöver köpa skärm igen eftersom skärm o dator sitter ihop. Köper du en lös skärm är det ju bara att byta ut datorn man kopplar in. Eller kan man använda en imac som en vanlig skärm med valfri dator?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Det verkar som att det har gått att använda iMac modellerna som extern display fram till att 5k modellen släpptes: iMac (Retina-skärm 5K, 27 tum, sent 2014) och iMac (Retina-skärm 5k, 27 tum, mitten 2015) kan inte användas som skärmar i Target Display-läge.

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixus:

@jOnÄTÄn: Det verkar som att det har gått att använda iMac modellerna som extern display fram till att 5k modellen släpptes: iMac (Retina-skärm 5K, 27 tum, sent 2014) och iMac (Retina-skärm 5k, 27 tum, mitten 2015) kan inte användas som skärmar i Target Display-läge.

Ok man får ju hoppas den begränsningen är PGA att deras biltutgång inte orkar med och det fungerar i kommande modeller. I så fall är det ju ett ok köp om man gillar mac.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Intressant läsning, men där fanns det en del barnsjukdomar att tala om, kan bli intressant att se hur det löser sig på framtida modeller när displayport väl får stöd för tillräckligt hög bandbredd på en kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ok man får ju hoppas den begränsningen är PGA att deras biltutgång inte orkar med och det fungerar i kommande modeller. I så fall är det ju ett ok köp om man gillar mac.

Japp, tror det är faktiskt pga Thunderbolt 2 anslutningen inte klarar av 5K upplösning med vettig Hz.

Maste dock säga att 5K i iMacen gör ett väldigt fint bild. Har själva köpt en lite äldre model, som var pa rea i media markt (Late 2013)
med 2560X1440 och kunde jämföra bada versioner brevid varandra med OS-X öppen och tillgang till internet.
5K var da överlägsen jämfört med den jag köpte. Men dubbla priset .....?!?

En annan sak som gjorde att jag köpte den äldre versionen var, att jag skulle kunna använda min som skärm, om jag nu eventuellt köper en renodlat spelburk. Med 5K versionen gar inte det.
Apple har smafuskat lite med overclocking av inbyggda Displayport för att krama ur 5K. Känns inte helt rätt att köpa en 25.000 Kronors dator när den redan som topaktuell körs i "krama ur allt som gar" läge. Framtidssäker ska den ochsa vara vid det priset tycker jag.

Dock maste jag säga att enligt min kompis, som har en "27" iMac fran 2009, maste du ha iMacen paslagen med operativsystem igang, om du ska använda den som skärm till spelburken.
Det blir da tva datorer igang för att kunna använda en. Käns lite slöseri med tanke pa dagens elpriser.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Avstängd

14000 kr och ingen VESA Adaptive-Sync (aka FreeSync).
Helt värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

14000 kr och ingen VESA Adaptive-Sync (aka FreeSync).
Helt värdelöst.

Ställer mig tveksam att Freesync skulle fungera på en sådan här speciallösning, faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag undrar varför man gör sig besväret att släppa en sådan skärm om man inte avser göra den bra? Det måste ju vara försvinnande få som köper den så frågan är om de tjänar pengar alls på den. Medans dålig publicitet från en taskigt genomförd produkt inte kan vara så kul att dras med.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Jag undrar varför man gör sig besväret att släppa en sådan skärm om man inte avser göra den bra? Det måste ju vara försvinnande få som köper den så frågan är om de tjänar pengar alls på den. Medans dålig publicitet från en taskigt genomförd produkt inte kan vara så kul att dras med.

Jag tror det är väldigt många som tänker att "ja 5K ska man ha för det är vad imac har"

Permalänk
Medlem

Åter en fantastiskt bra recension (på en visserligen mindre bra produkt). Tack!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Jag tror det är väldigt många som tänker att "ja 5K ska man ha för det är vad imac har"

Eller "hmm, jag gillar ju 27" och arbetsytan det ger men också skärpan i en MBP eller UHD-skärm". Vill gärna ha en sådan skärm själv av de anledningarna men det kostar lite för mycket fortfarande, speciellt då skärmen inte verkar vara så "top notch" som man hoppas av en skärm för över 10-12k.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Vi närmar oss 8k. Hoppas Apple släpper en sådan så att Dell och de andra "också vill ha". Med nästa generations krympning borde man kunna driva 8k med 3- eller 4-way CfX/SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Trevligt. Vi närmar oss 8k. Hoppas Apple släpper en sådan så att Dell och de andra "också vill ha". Med nästa generations krympning borde man kunna driva 8k med 3- eller 4-way CfX/SLI.

Ja även om produkten är dålig är det ett stort steg i rätt riktning så stora props till Dell hoppas nu bara dom släpper en updaterad version utan färgskiftningar, och att flera tillverkare hoppar på 5k tåget, vi vill ha högre upplösning till folket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

14000 kr och ingen VESA Adaptive-Sync (aka FreeSync).
Helt värdelöst.

Ja alla är vi inte "enbart" gamerz som dig. Det är uppenbart att du inte har koll så håll dig till dina TN Freesync skärmar du!

När det gäller skärmen så är det tråkigt med färgskiftningen. För med denna prislapp borde man ha kunnat finjusterat det bättre. Det andra tråkiga är att Dells skärmar enbart kommer med 3-års garanti när tex Eizo kör med 5-års garanti.

Såg nu att skärmen var högblank. Ussch och fy! De som köper denna gillar nog att spegla sig framför datorskärmen än badrumsspegeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Japp, tror det är faktiskt pga Thunderbolt 2 anslutningen inte klarar av 5K upplösning med vettig Hz.

Maste dock säga att 5K i iMacen gör ett väldigt fint bild. Har själva köpt en lite äldre model, som var pa rea i media markt (Late 2013)
med 2560X1440 och kunde jämföra bada versioner brevid varandra med OS-X öppen och tillgang till internet.
5K var da överlägsen jämfört med den jag köpte. Men dubbla priset .....?!?

En annan sak som gjorde att jag köpte den äldre versionen var, att jag skulle kunna använda min som skärm, om jag nu eventuellt köper en renodlat spelburk. Med 5K versionen gar inte det.
Apple har smafuskat lite med overclocking av inbyggda Displayport för att krama ur 5K. Känns inte helt rätt att köpa en 25.000 Kronors dator när den redan som topaktuell körs i "krama ur allt som gar" läge. Framtidssäker ska den ochsa vara vid det priset tycker jag.

Dock maste jag säga att enligt min kompis, som har en "27" iMac fran 2009, maste du ha iMacen paslagen med operativsystem igang, om du ska använda den som skärm till spelburken.
Det blir da tva datorer igang för att kunna använda en. Käns lite slöseri med tanke pa dagens elpriser.

Visst är det slöseri men dagens elpriser är ju nästan lägst på 10 år http://www.energimarknadsbyran.se/Documents/Prisstatistik/Elh...

Edit : on topic lite svårt att veta vem den här skärmen riktar sig till. För den prislappen bör den ju vara riktigt bra på antingen färgåtergivning eller för spel och helst duga bra till båda. Nu får den knappt godkänt på nån av punkterna. :/

Permalänk
Medlem

Intressant med högupplösta skärmar!

Men frågan är väl när SuperMHL eller någon liknande kabel släpps på riktigt,
så vi slipper dessa speciallösningar med dubbla kablar till framtida 5K och 8K skärmar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Traumklang:

Japp, tror det är faktiskt pga Thunderbolt 2 anslutningen inte klarar av 5K upplösning med vettig Hz.

Maste dock säga att 5K i iMacen gör ett väldigt fint bild. Har själva köpt en lite äldre model, som var pa rea i media markt (Late 2013)
med 2560X1440 och kunde jämföra bada versioner brevid varandra med OS-X öppen och tillgang till internet.
5K var da överlägsen jämfört med den jag köpte. Men dubbla priset .....?!?

En annan sak som gjorde att jag köpte den äldre versionen var, att jag skulle kunna använda min som skärm, om jag nu eventuellt köper en renodlat spelburk. Med 5K versionen gar inte det.
Apple har smafuskat lite med overclocking av inbyggda Displayport för att krama ur 5K. Känns inte helt rätt att köpa en 25.000 Kronors dator när den redan som topaktuell körs i "krama ur allt som gar" läge. Framtidssäker ska den ochsa vara vid det priset tycker jag.

Dock maste jag säga att enligt min kompis, som har en "27" iMac fran 2009, maste du ha iMacen paslagen med operativsystem igang, om du ska använda den som skärm till spelburken.
Det blir da tva datorer igang för att kunna använda en. Käns lite slöseri med tanke pa dagens elpriser.

Visst kan det kännas som slöseri men samtidigt snackar vi om nån enstaka krona om dagen - har man råd med både en imac och en speldator borde man nog kunna slösa lite på att ha prylarna igång

Permalänk
Medlem

Skulle gärna ha en 5k3k skärm. Vill nog vänta tills det går att driva med en displayport, eller någon annan kontakt som fungerar bra.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Jag tycker fortfarande 21:9 formatet är överlägset, både ur ett arbets- och spelperspektiv.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig att panelutvecklingen skulle springa iväg så fort att anslutningsstandarderna skulle vara det som satte gränsen. Efter alla år med "hurrrrr full HD durrrrr" känns den senare tidens utveckling smått overklig. Kul är det i vilket fall!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bastardjim:

Jag tycker fortfarande 21:9 formatet är överlägset, både ur ett arbets- och spelperspektiv.

Jag tycker fortfarande 16:10 formatet är överlägset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bastardjim:

Jag tycker fortfarande 21:9 formatet är överlägset, både ur ett arbets- och spelperspektiv.

Skrivet av Mr Mr:

Jag tycker fortfarande 16:10 formatet är överlägset!

Förr tyckte jag 16:10 var det enda vettiga ur arbetsperspektiv, men ju mer över 1920x1200 man kommer så tycker jag 21:9 blir mer och mer intressant eftersom jag därefter inte har lika stor glädje av fler pixlar på höjden. Känns för mig då mer naturligt att arbeta med fler fönster på bredden som om man hade flera skärmar.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk

Gött, då kan man ta 10K screenshots utan GeDoSaTo.
Synd att den va 16:9 dock.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Förr tyckte jag 16:10 var det enda vettiga ur arbetsperspektiv, men ju mer över 1920x1200 man kommer så tycker jag 21:9 blir mer och mer intressant eftersom jag därefter inte har lika stor glädje av fler pixlar på höjden. Känns för mig då mer naturligt att arbeta med fler fönster på bredden som om man hade flera skärmar.

Högre upplösning är trevligt men som det känns idag är det inte vart skon klämmer. Jag har en LG 34 21:9 3440x1440 och alla personer som sätter sig framför den uppskattar ytan. Tidigare hade jag två skrämar, nu en. Jag minns när första Widesceenen kom 16:9 och man satt tidigare med en 5:4 skräm och bara Wow! Detta är något helt nytt, samma känsla får folk när de sätter sig framför en 21:9... spela fps med hög FoV är mer intressant än en 4K/5K skärm som knappt någon maskin orkar driva.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem
Skrivet av bastardjim:

Högre upplösning är trevligt men som det känns idag är det inte vart skon klämmer. Jag har en LG 34 21:9 3440x1440 och alla personer som sätter sig framför den uppskattar ytan. Tidigare hade jag två skrämar, nu en. Jag minns när första Widesceenen kom 16:9 och man satt tidigare med en 5:4 skräm och bara Wow! Detta är något helt nytt, samma känsla får folk när de sätter sig framför en 21:9... spela fps med hög FoV är mer intressant än en 4K/5K skärm som knappt någon maskin orkar driva.

Håller med. Kört 16:10 ett tag nu men är helt klart inne på att jag vill ha 21:9 nästa gång. Blir som dubbla skärmar för arbete och bred fov för spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Håller med. Kört 16:10 ett tag nu men är helt klart inne på att jag vill ha 21:9 nästa gång. Blir som dubbla skärmar för arbete och bred fov för spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Först och främst handlar det om förhållande. 16:9 ger inte mer bredd, det ger mindre höjd än 16:10.
Jag tycker att diskussionen 16:10 eller 16:9 i realiteten är oviktigt när man kommer upp i skärmstorlek. Har 27" och har mer höjd än min gamla 16:10 24". Upplösningen blir däremot viktigare.
På en bärbara dator med 13-tum så tappar 16:9 formatet yta som kan vara avgörande för bra arbetsergonomi, speciellt vid låg upplösning då vissa fönster inte ens plats. Så val av förhållande beror nog mycket på tillämpning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Visst är det slöseri men dagens elpriser är ju nästan lägst på 10 år http://www.energimarknadsbyran.se/Documents/Prisstatistik/Elh...

Edit : on topic lite svårt att veta vem den här skärmen riktar sig till. För den prislappen bör den ju vara riktigt bra på antingen färgåtergivning eller för spel och helst duga bra till båda. Nu får den knappt godkänt på nån av punkterna. :/

Skrivet av cider123:

Visst kan det kännas som slöseri men samtidigt snackar vi om nån enstaka krona om dagen - har man råd med både en imac och en speldator borde man nog kunna slösa lite på att ha prylarna igång

Jag bor iofs i tyskland, och batelar hela 27 euro cent per kilowatt timme. De e lite andra priser här.
Visste inte att elen blivit sa billig i sverige. Tror vi betalar högst pris i hela världen för elen just nu. Tack vare varan urusel regering.
Sa här maste man ha koll pa det.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013