2 nvidia kort sli men olika modeller

Permalänk
Medlem

2 nvidia kort sli men olika modeller

tjena jag har nyss skaffat ett nytt moderkort och på det kan man ha flera grafikkort (kunde inte det på förra vad jag kan komma ihåg) jag har ett till grafikkort hemma och båda är nvidia men ena är gainward 9600gt och det andra är gigabyte. men det jag oxå blir lite fundersam över är att det bara finns ett pcie x16 plats och 2 pcie x1 platser fungerar det?
Skulle va lite kul om man kunde använda båda

Permalänk
Medlem

Du måste tala om vilka grafikkort och moderkort det handlar om, annars kan vi inte säga om det fungerar eller inte. Sen hade det varit bättre att skapa tråden i rätt forumdel också

Permalänk
Medlem

Du kan använda båda så länge det är samma grafikkort vi säger 2 GTX 970, fast 2 olika tillverkare. Om det är samma GPU. Men om det är 2 olika GPU modeller då kommer det inte att gå. Samt att grafikkorten måste ha tillgång till exakt samma minne.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Det ska fungera sålänge det är samma grafik ''chip'' i dom! ''Brand doesn't matter as long it is the same gpu chip inside''

Sen kolla också så du har nog med watts i ditt power supply

Vad är det för kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du måste tala om vilka grafikkort och moderkort det handlar om, annars kan vi inte säga om det fungerar eller inte. Sen hade det varit bättre att skapa tråden i rätt forumdel också

sorry visste inte riktigt vilken kategori jag skulle lägga in det på

moderkortet är asus m5a97 plus
tyvärr vet jag inte exakt vad gigabyte kortet heter men gainward kortet heter gainward 9600gt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det ska funka så länge det är samma modell på grafikkorten, att det är olika tillverkare spelar ingen roll så länge båda korten är samma modell, t.ex GTX 970 eller R9 290. Sen måste du även ha ett nätaggregat som är starkt nog att driva 2 kort, för GTX 970 i SLI så brukar man rekommendera ett nätagg på 750w. För äldre kort eller för AMD kort som generellt är mer strömhungriga än Nvidia så rekommenderas självklart starkare nätaggregat för att det ska fungera ordentligt.

Om jag inte minns fel så kräver Nvidia att PCI-E slotsen är x8 minst för SLI medans AMD kräver att slot nr.2 är minst x4. Finns väl adaptrar för att koppla nyare, större kort till x1 slots, men jag tvivlar på att det hela är så värst värt mödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osclav:

sorry visste inte riktigt vilken kategori jag skulle lägga in det på

moderkortet är asus m5a97 plus
tyvärr vet jag inte exakt vad gigabyte kortet heter men gainward kortet heter gainward 9600gt

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr, ditt moderkort har inte stöd för två grafikkort i SLI eller Crossfire

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

På Asus sida står det inget om varesig SLI eller Crossfire stöd för ditt moderkort, har dessutom aldrig sett en SLI lösning fungera över en x16 och en x1 PCI-E så jag skulle nog säga att det är rätt kört tyvärr.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Det ska funka så länge det är samma modell på grafikkorten, att det är olika tillverkare spelar ingen roll så länge båda korten är samma modell, t.ex GTX 970 eller R9 290. Sen måste du även ha ett nätaggregat som är starkt nog att driva 2 kort, för GTX 970 i SLI så brukar man rekommendera ett nätagg på 750w. För äldre kort eller för AMD kort som generellt är mer strömhungriga än Nvidia så rekommenderas självklart starkare nätaggregat för att det ska fungera ordentligt.

Om jag inte minns fel så kräver Nvidia att PCI-E slotsen är x8 minst för SLI medans AMD kräver att slot nr.2 är minst x4. Finns väl adaptrar för att koppla nyare, större kort till x1 slots, men jag tvivlar på att det hela är så värst värt mödan.

okey för det stog att den hade stöd för fler grafikkort och då tänkte jag vad bra då kan jag ha båda mina

läste lite om det där med nätaggregatet tidigare och jag har 550w men 2 äldre nvidia kort skulle funka till det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av osclav:

okey för det stog att den hade stöd för fler grafikkort och då tänkte jag vad bra då kan jag ha båda mina

läste lite om det där med nätaggregatet tidigare och jag har 550w men 2 äldre nvidia kort skulle funka till det

Skickades från m.sweclockers.com

550W är lite snålt för två kort.

Mitt förslag är att du köper ett beg HD7970 att byta moderkort för att trycka i två nästan tio år gamla kort är inte en bra ide.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Du kan använda båda så länge det är samma grafikkort vi säger 2 GTX 970, fast 2 olika tillverkare. Om det är samma GPU. Men om det är 2 olika GPU modeller då kommer det inte att gå. Samt att grafikkorten måste ha tillgång till exakt samma minne.

Ser tråden är gammal, men oavsett, jag hade tänkt köpa ett til lgrafikkort med samma GPU, men ett med mindre minne.
Mitt nuvarande har 4 Gb o de flesta har 2Gb (670 GTX)

Så det skulle alltså inte fungera iom det är olika minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rumpeltroll:

Ser tråden är gammal, men oavsett, jag hade tänkt köpa ett til lgrafikkort med samma GPU, men ett med mindre minne.
Mitt nuvarande har 4 Gb o de flesta har 2Gb (670 GTX)

Så det skulle alltså inte fungera iom det är olika minne?

Jag läste att det fungerar, men den går ner till ditt lägsta. Alltså 2gb. Samma med clocken. Men kan inte svara till 100 ^^

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

@Rumpeltroll: Det ska funka. Dock så kommer du endast att få så mycket VRAM som det kort med minst VRAM har, alltså 2GB. Så du får alltså hälften så mycket VRAM som du har nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Tråden flyttad till rätt forumdel.

/moderatorn

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av osclav:

tjena jag har nyss skaffat ett nytt moderkort och på det kan man ha flera grafikkort (kunde inte det på förra vad jag kan komma ihåg) jag har ett till grafikkort hemma och båda är nvidia men ena är gainward 9600gt och det andra är gigabyte. men det jag oxå blir lite fundersam över är att det bara finns ett pcie x16 plats och 2 pcie x1 platser fungerar det?
Skulle va lite kul om man kunde använda båda

. nätagg (kolla så ditt agg klarar watten)
. du får ej "optimal" prestanda att blanda tex ett gtx 560 med ett gtx 980 (optimal prestanda får du om du kör 2st med samma chip serie, VRAM, etc), ej ens säker själva SLi funktionen funkar 100% om du ej har samma chip serie.

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk

@TheYardbird: Låter bra har för mig jag läst det nånstans att det var så det fungerade. Ett annat problem jag har är att mitt GTX är OC , men den sänks då bara till samma som det andra kortet i SLI eller ?

Permalänk
Medlem

@Rumpeltroll: Precis, även hastigheten på det snabbaste kortet sänks så att båda korten har samma hastigheter om jag inte minns fel.

Permalänk

@TheYardbird: Fann detta på Nvidias hemsida, det är tydligen ändrat vad som går att ha i SLI:
"- All GPUs must have the same amount of VRAM and an identical Bus Width
-- You cannot use a "2GB" version with a "4GB" version or "3GB" version with a "6GB" version in SLI or a 1GB 192 bit bus with a 1GB 256 bit bus Etc.
Note: It used to be possible to enable SLI on cards with differing VRAM but this is no longer available.
Note: In SLI the amount of usable VRAM does not stack. It works like a RAID1 hard disk array where data is mirrored between each GPU. For example, having 3 GPUs with 4GB VRAM means you will only have 4GB available, not 12GB."

https://forums.geforce.com/default/topic/469402/

Så går alltså inte att ta ett kort med olika storlek på minnet...

Permalänk
Medlem

@Rumpeltroll: Allright, hade jag ingen aning om! Man tackar för upplysningen!